[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:25

Wat een grappig topic, en wat fijn dat Sevke alles zegt wat ik ook zou willen zeggen.
Heb ook al vaker de discussie gehad met Runner/Air, maar het houdt nooit op.

Ik vindt het erg vervelend Air, dat niemand een andere mening mag hebben als jij.
Laatst bijgewerkt door Ods op 14-02-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige grote quote verwijderd

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:42

Och ja, tot op een bepaald punt had ik er wel lol in, maar nu begint het zo zachtjesaan erg vervelend te worden. Ik heb geen zin meer om voor de zoveelste keer nog eens hetzelfde te schrijven :Z

@dofuzz : ik heb ook zo'n merrie. Liep erg slecht op snaffle. Had er totaal geen respect voor, ze leunde erop, liep erdoorheen. Met bosal ging het beter, maar nu rijd ik haar met een mediumport grazer met babyshanks en dat gaat zaaaaaaaalig ! Soms is het een beetje zoeken, maar dat is het voordeel van bitten. Er zijn er zoveel met zoveel verschillende soorten mondstukken dat er voor elk paard wel eentje bijzit waarbij ze zich goed voelen. Was echt raar met dit bitje. Van de eerste keer ging het goed. Net of ze nooit op iets anders gereden is. Netjes respect en geen verzet. Zalig. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:50

@sevke- don't bother ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:29

Sevke, ik dacht toch echt dat iedereen wel weet wat beargumenteren is. Blijkbaar niet.
Ik dacht ook dat een volwassene zich wel volwassen zou kunnen gedragen, blijkbaar kan dat dus ook niet hier.

Vind ik erg jammer, helemaal omdat respect voor de TS hier ver te zoeken is, want we gaan maar door over wedstrijden/wedstrijdniveau.

Maar hé, verander vooral niks aan je rijstijl, maar vergeet niet dat een paard zelfs een vlieg voelt.
Maar als je alleen met bit of een scherpere bitloze optoming kan rijden zoals een bosal, vraag je dan nog eens af, is dat dat daadwerkelijk verfijning of doet het paard nu sneller wat ik vraag omdat het zeer onprettig voelt?

Dofuzz: Jammer dat je die ervaring met een sidepull hebt, maar iedere optoming in verkeerde handen heeft dat letsel als gevolg. En dat weet je dondersgoed.

Met een sidepull(of andere bitloze optoming, kijken wat bij je paard past zoals kaakgekruist/kingekruist) kan je prima je paard zo rijden dat je niet een verhoogde kans op blessures of letsel hebt.
En als je denkt van niet dan zou ik eens heel kritisch naar je eigen rijstijl kijken, want ik weet het gewoon 100% zeker(muv. paarden die absoluut geen druk oid. kunnen verdragen op het hoofd, maar dat lijkt mij logisch.)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:41

OK, ik geef het op :evaw:
De westernmensen hebben het nu wel genoeg beargumenteerd. Dat jij niet goed kan/wil lezen, daar kan niemand iets aan doen.

Weet je wat air ? ga hier verder banketstaaf : [NA] Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?, hobbel maar lekker verder, en laat het westernforum verder met rust. Is dat geen goed idee ?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:51

Moderatoropmerking:
Iedereen is welkom op Bokt en daarmee ook op WN. Om te posten op WN hoef je geen Western te beoefenen en mag je overal vrij posten en meepraten. Dit geldt net zo goed voor WN’ers buiten WN. We kunnen allemaal van elkaar leren, welke tak van paardensport je ook beoefend.

Verder is er onnodig (hard) op de man gespeeld. Reuze jammer deze manier van discussiëren! Hierbij dan ook het verzoek het geen wat je wel zeggen te nuanceren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:54

Waarom zou ik? Het gaat hier om de basis en die behoort overal hetzelfde te zijn, welke tak van de paardensport je ook beoefend.

Wil je over meer 'banketstaaf' dan de basis en het verbeteren van je paard, dus meer over wedstrijden dan raad ik je aan om daar zelf een topic over te maken en dus de vraag van de TS te respecteren.

Ik heb genoeg gelezen hoor, heb alleen nog geen beargumentatie gevonden waarom je bovenstaande niet zou kunnen met een bitloos hoofdstel.
Het zou toch raar zijn dat ik, een beginnende/lerende ruiter die er nog lang niet is, het wel zou kunnen, en een gevorderde ruiter niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:03

Citaat:
Ik vind Stacey Westfall niet zo'n heel goed voorbeeld. Ze kan inderdaad hele mooie bridle-less freestyle reining laten zien, maar ze traint vrijwel altijd met bit, sporen etc. Sterker nog, zij zegt dat dit nodig is om de benodigde verfijning te krijgen om een proef zonder hoofdstel te kunnen laten zien,

Citaat:
Omdat...de...hulpen...die...je...ermee...geeft...niet...zo...duidelijk...zijn...voor...het...paard...als...een...bit
.
Citaat:
OMDAT EEN SIDEPULL TE FLOU/VAAG IS IN ZIJN HULPEN

Citaat:
Een dergelijke optoming is helemaal niet verfijnd. Het enige wat je ermee kan is druk zetten op de neus. Niet op het hoofd. Niet op de lagen. Niet op de tong.

Is dit geen argumentatie, dan ? Veel duidelijker kun je niet zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:22

Nee, dat vind ik geen argumentatie.
Ook met een sidepull voelt het paard het als er een teugel opgenomen wordt. Pas bij meer druk op de teugels wordt het over de neus verdeeld.
En dan is het gewoon een kwestie van wijken voor druk.

Dmv. de aanleuning die je hebt stuur je de schouders, of die aanleuning nou op een bit of op een neusriem is.

Zelfde met beenhulpen, je kan je paard zo fijn voor je hulpen maken als je zelf wil, je paard kan aandraven op alleen het aanspannen van je kuiten.
Maar die verfijning is niet essentieel om een correct lopend paard te krijgen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:21

Ik heb dit nu allemaal eens gevolgd, en het spijt me wel @Air jij kunt echt niet goed luisteren/lezen.(begrijpend lezen is ook heel moeilijk)
Als je goed leest geeft @sevke steeds duidelijk aan, dat er veel kan met bitloos rijden, maar dat als je je paard verder wil verfijnen aan de hulpen, je beter een bit kunt gebruiken.

De hulpen zijn niet alleen die, die je gebruikt om bijv aan te draven, maar om je paard ook soepeler te krijgen in de lengte buigingen en over de rug.

Citaat:

En die verfijning is wel degelijk essentieel, om een correct lopend paard te krijgen.

Ik heb altijd dressuur gereden daarbij heel veel wedstrijden, en rijd nu western.
maar om een paard goed los, over de rug, naar verzameling te kunnen rijden heb je echt een goede verfijning van de hulpen nodig.

Een discussie is prima.
Ieder heeft een mening over het onderwerp gevormd naar de ervaringen en informatie, die men op dat moment heeft op gedaan.
Maar als je in de discussie ook andere informatie erbij krijgt, die je nog niet wist of er een andere kant van van het onderwerp belicht wordt waar je nog aan gedacht had, dan kun je wel eens anders tegen de zaak aankijken. En daar is een discussie ook voor.
Mocht dit niet zo zijn, ook prima, maar leg je er dan gewoon bij neer dat niet iedereen dezelfde mening hoeft te hebben.

Air

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:06

Toch jammer dat er dan blijkbaar zo selectief gelezen wordt, als je namelijk verder leest geeft ze aan dat je geen schouders ermee kan verplaatsen, je zou met bitloos dus niet kunnen rechtrichten.

Dat zinnetje moet je niet los quoten, dat stond namelijk helemaal niet los. Dit staat er nog boven:
'Zelfde met beenhulpen, je kan je paard zo fijn voor je hulpen maken als je zelf wil, je paard kan aandraven op alleen het aanspannen van je kuiten.'

Tuurlijk, sommige mensen willen daar naartoe werken om hogerop te komen, maar dat heb je niet direct al nodig om je paard correct te laten lopen. En onder correct versta ik een paard wat in balans loopt, verticaal en horizontaal en daardoor nageeft. Dat is het enige wat nodig is om je paard niet meer kans op blessure's ed. te laten krijgen.

Dat er mensen zijn die hoger in de dressuur of western willen komen is een ander punt. Dan is meer verfijning inderdaad nodig.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:17

sliding schreef:
De hulpen zijn niet alleen die, die je gebruikt om bijv aan te draven, maar om je paard ook soepeler te krijgen in de lengte buigingen en over de rug.

Citaat:

En die verfijning is wel degelijk essentieel, om een correct lopend paard te krijgen.

Volgens mij heb dit niet los gequote, maar had dit al meegenomen in mijn antwoord. ;)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:36

Air schreef:
Toch jammer dat er dan blijkbaar zo selectief gelezen wordt, als je namelijk verder leest geeft ze aan dat je geen schouders ermee kan verplaatsen, je zou met bitloos dus niet kunnen rechtrichten.

Dat zinnetje moet je niet los quoten, dat stond namelijk helemaal niet los. Dit staat er nog boven:
'Zelfde met beenhulpen, je kan je paard zo fijn voor je hulpen maken als je zelf wil, je paard kan aandraven op alleen het aanspannen van je kuiten.'

Tuurlijk, sommige mensen willen daar naartoe werken om hogerop te komen, maar dat heb je niet direct al nodig om je paard correct te laten lopen. En onder correct versta ik een paard wat in balans loopt, verticaal en horizontaal en daardoor nageeft. Dat is het enige wat nodig is om je paard niet meer kans op blessure's ed. te laten krijgen.

Dat er mensen zijn die hoger in de dressuur of western willen komen is een ander punt. Dan is meer verfijning inderdaad nodig.

voor zover ik hier de hele 4 blz kan lezen is er hier maar ééntje die blijft doordrammen en op de man speelt, zonder wat constructiefs bij te dragen aan de discussie. I k las net een boek over sekten, en air vertoond alle symptomen van een geïndoctrineerd sekte lid wat nergens meer voor open staat, zich volledig afsluit voor elk argument van de buitenwereld, en uiteindelijk alleen nog tegenvragen verzint en die constant blindweg blijft herhalen (dit zeg ik niet, dit zeggen psychologen, psycho-analisten en sociologen).

toch is er een lichtpunt aan de einder. haar laatste zinnetje zegt me dat het verweer van de indoctrinatie niet stand houd

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:48

dofuzz schreef:
Air schreef:

voor zover ik hier de hele 4 blz kan lezen is er hier maar ééntje die blijft doordrammen en op de man speelt, zonder wat constructiefs bij te dragen aan de discussie. I k las net een boek over sekten, en air vertoond alle symptomen van een geïndoctrineerd sekte lid wat nergens meer voor open staat, zich volledig afsluit voor elk argument van de buitenwereld, en uiteindelijk alleen nog tegenvragen verzint en die constant blindweg blijft herhalen (dit zeg ik niet, dit zeggen psychologen, psycho-analisten en sociologen).

toch is er een lichtpunt aan de einder. haar laatste zinnetje zegt me dat het verweer van de indoctrinatie niet stand houd

Ik vraag mij dan af wat dat boek over jou zegt.. wie sluit zich colledig af voor een side-pull, ook als een goede trainer hem om zou willen doen bij je paard, door slechte ervaring door verkeerd gebruik. Dat er ook bitten door de monden van paarden worden geragd in verkeerde handen doet dan natuurlijk niet terzake, want het heeft natuurlijk helemaal niks te mee te maken met wie er op zit en hoe er mee omgegaan wordt!

Maar natuurlijk heb ik niks constructiefs bijgedragen... Met mijn mening en ervaring ben je het namelijk niet eens, maar hé, het gaat niet om jou, maar om de TS :)*

Wees maar niet bang, ik geloof namelijk nogsteeds dat je ook bitloos kunt verfijnen :D

Oh trouwens, als je dan zo graag wil wijzen met ej vinger, kijk dan ook eerst even naar wat je zelf schrijft:
dofuzz schreef:
zou het niet een geweldig idee zijn om de NH en andere guru adepten hun eigen forum te geven zodat we hier op het western gebeuren niet steeds in hetzelfde geoliebol verzanden? trouwens, hoe komen ze erbij dat zonder traditioneel western zadel en zonder western bit dit thuishoort bij western? omdat veel van hun guru's amerikanen zijn met een hoed op die rijk worden van hun adepten?
of geef de western wedstrijd georiënteerde ruiters een apart forum, dat bespaart ook veel irritatie en misverstanden en....

Zeer respectvol en open-minded! +:)+
Laatst bijgewerkt door Air op 14-02-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:54

Zo ik dacht "bitloos" misschien interessant voor mij om te lezen,
maar het gaat er hier volgens mij vrij heftig aan toe -O-

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:49

Kom je toch van een koude kermis thuis!
Dit is een heel getrek geworden! en dan niet aan het bit -O-

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:59

mirella75 schreef:
en dan niet aan het bit -O-

haha das een goeie! :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:27

Citaat:
AIR :
Ik vraag mij dan af wat dat boek over jou zegt.. wie sluit zich colledig af voor een side-pull, ook als een goede trainer hem om zou willen doen bij je paard, door slechte ervaring door verkeerd gebruik. Dat er ook bitten door de monden van paarden worden geragd in verkeerde handen doet dan natuurlijk niet terzake, want het heeft natuurlijk helemaal niks te mee te maken met wie er op zit en hoe er mee omgegaan wordt!

Citaat:
DOFUZZ :en uiteindelijk alleen nog tegenvragen verzint

Citaat:
AIR :Wees maar niet bang, ik geloof namelijk nogsteeds dat je ook bitloos kunt verfijnen

Citaat:
DOFUZZ : en die constant blindweg blijft herhalen

Citaat:
AIR : Nee, dat vind ik geen argumentatie.

Citaat:
DOFUZZ : nergens meer voor open staat, zich volledig afsluit voor elk argument van de buitenwereld,

Q.E.D.

Boeiend he, psychologie ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:45

Misschien moet je eerst leren wat beargumenteren is voordat je je gaat verdiepen in zogenaamde psychologie.

Maar je weet zelf dat je zo'n 8 keer hebt herhaald dat een sidepull te vaag zou zijn.
Maar uitleggen waarom iets niet zou kunnen doe je niet. Waarom kan je wel rechtrichten met bit, maar niet bitloos?
Als je al zoveel jaren ervaring hebt dan zou het toch juist een plezier moeten zijn om iemand het verder uit te leggen waarom je denkt dat iets zo is... En naast dat het een plezier is zou het toch supermakkelijk moeten zijn, aangezien je zoveel ervaring hebt.
Of je moet er geen uitleg bij hebben.... Maar dat mag ik toch wel hopen.

Waarom lukt het een 20 jarige die pas lerende is op weg naar het beter rijden wel om bitloos recht te richten, maar zou iemand met heel veel ervaring het niet lukken?
En wat zou er erg aan zijn als het iemand anders wel lukt, maar jou niet? Want jullie vinden bitloos in de westerntak dus niets, maar op welke reden is die mening gegrond?
Als iemand zijn paard daarmee correct kan rond rijden en ook kan verfijnen, waarom zou je dat dan niet willen? Alleen omdat je zelf de mening hebt dat het niet kan?

Maar nee, off-topic gaan is veel makkelijker, iemand proberen te beledigen is heel leuk en heel volwassen.

Ik sta voor heel veel open, maar ik ben niet opzoek naar achteruitgang voor mijzelf maar vooruitgang. :)

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:54

Ik heb mijn paardje ook bitloos opgeleid, ddually halster (monty ding) en ben nu aan het kijken welk bitloos hoofdstel ik fijn vind om te gebruiken, veel sidepulls passen haar niet mooi. Hopelijk heb ik binnenkort een fijne die past. Monty ding bevalt me goed vooral voor aan de hand trainen enzo, dan merk ik goede release, met rijden is het soms lastig dat die losse neusriem nog is schuift waardoor er soms ruis is. Maar mijn paard en ik vonden het fijn om te mee leren rijden en nog steeds vinden we het prettig. Dus het kan prima wat je schrijft in je omschrijving.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:40

recreatief western rijden(of rijden met een westernzadel) kan prima bitloos.
alleen als je serieus de sport in wil, m.n. wedstrijden, zal je toch aan het bit moeten.dat is niet een mening, dat is een feit.westernsport is ontsproten aan het rijden zoals de cowboys , en daar was bitloos rijden niet bij...
geef eens een GOED argument waqarom bitloos WEL bij western rijden hoort ? in shows mag het alvast niet, m.u.v. bosal voor jonge paarden!weet jij het dan beter, als degenen, die de showrules maken ?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:50

spicegirl schreef:
recreatief western rijden(of rijden met een westernzadel) kan prima bitloos.
alleen als je serieus de sport in wil, m.n. wedstrijden, zal je toch aan het bit moeten.dat is niet een mening, dat is een feit.westernsport is ontsproten aan het rijden zoals de cowboys , en daar was bitloos rijden niet bij...
geef eens een GOED argument waqarom bitloos WEL bij western rijden hoort ? in shows mag het alvast niet, m.u.v. bosal voor jonge paarden!weet jij het dan beter, als degenen, die de showrules maken ?

_/-\o_ _/-\o_ :j :j

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:15

Air schreef:
Misschien moet je eerst leren wat beargumenteren is voordat je je gaat verdiepen in zogenaamde psychologie.

Maar je weet zelf dat je zo'n 8 keer hebt herhaald dat een sidepull te vaag zou zijn.
Maar uitleggen waarom iets niet zou kunnen doe je niet. Waarom kan je wel rechtrichten met bit, maar niet bitloos?
Als je al zoveel jaren ervaring hebt dan zou het toch juist een plezier moeten zijn om iemand het verder uit te leggen waarom je denkt dat iets zo is... En naast dat het een plezier is zou het toch supermakkelijk moeten zijn, aangezien je zoveel ervaring hebt.
Of je moet er geen uitleg bij hebben.... Maar dat mag ik toch wel hopen.

Waarom lukt het een 20 jarige die pas lerende is op weg naar het beter rijden wel om bitloos recht te richten, maar zou iemand met heel veel ervaring het niet lukken?
En wat zou er erg aan zijn als het iemand anders wel lukt, maar jou niet? Want jullie vinden bitloos in de westerntak dus niets, maar op welke reden is die mening gegrond?
Als iemand zijn paard daarmee correct kan rond rijden en ook kan verfijnen, waarom zou je dat dan niet willen? Alleen omdat je zelf de mening hebt dat het niet kan?

Maar nee, off-topic gaan is veel makkelijker, iemand proberen te beledigen is heel leuk en heel volwassen.

Ik sta voor heel veel open, maar ik ben niet opzoek naar achteruitgang voor mijzelf maar vooruitgang. :)

rondhobbelen of gewoon erg veel lol hebben bitloos, reuze geweldig!!!!!!!

western trainen naar wedstrijden toe en je paarden laten presteren op top niveau als ze er het fysische en mentale talent voor hebben bitloos : in 3 keer nl nu niet, morgen niet en nooit niet

natuurlijk wordt in de beginfase (inderdaad met zijn 2 :j ) heel veel bitloos gewerkt totdat het paard weet wat druk is en klaar is voor een snaffle. veel trainers gaan als tussenstap eerst nog terug naar de bosal vooraleer naar het (shank)bit over te stappen. dan komen nl kleine foute details makkelijker boven en kunnen ze die weer gaan verfijnen met snaffle of bit.

ik ga bij deze dan ook even dezelfde toer op en ga maar weer herhalen dat een splinter uit je vinger veel beter kan met een verfijnd instrument als een pincet in tegenstelling tot een kachelpook of een John Deere tractor met frontlader. een chirurg opereert ook niet met bot broodmes.

laatste statement : als bitloos even goede of betere resultaten geeft dan het traditionele verhaal, dan zouden de Foncks, Kronsteiners, Schmersals, Flarida's enz. al lang de hele handel bitloos doen, geloof me.

verder vind ik het erg pretentieus van een 20jarige snotneus die nog niets, niks, nul, zero bewezen heeft om iemand die zijn eerste paarden in 1986 op wedstrijden had, en paarden fokte of bezat sindsdien die Europese titels en NRHA top10 liepen de les te spellen. geloof me, mijn paarden zijn in de voorbije 25 jaar door veel verschillende professionals getraind, inclusief wereldkampioenen. en laat ik nou die mensen eerder geloven dan een 20jarige nobody.

guru's zoals Parelli en Anderson bezitten nu tegenwoordig ook reiners, maar laten die trainen en showen door resp. Johnson en Flarida, mensen waarvan ik uit eerste hand weet dat in hun tackroom de zwaarste crimineel aan de praat geraakt door al die hardware die daar aanwezig is

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:27

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:39

MidnightPSan schreef:

Erg goed. Ik ken toevallig zijn schoonvader. maar ook hier, Martin traint zijn ranch paarden wel op die manier, maar de cowhorses die hij showed worden echt wel op snaffle en bit getraind (ook wel in 2 reins). verder kun je de verfijning in de moderne reining (bv Flarida) niet langer te vergelijken met de dry work van de cowhorse(en ik bedoel dit niet negatief want ik ben een cowhorse fan).