Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Ik vind Stacey Westfall niet zo'n heel goed voorbeeld. Ze kan inderdaad hele mooie bridle-less freestyle reining laten zien, maar ze traint vrijwel altijd met bit, sporen etc. Sterker nog, zij zegt dat dit nodig is om de benodigde verfijning te krijgen om een proef zonder hoofdstel te kunnen laten zien,
.Citaat:Omdat...de...hulpen...die...je...ermee...geeft...niet...zo...duidelijk...zijn...voor...het...paard...als...een...bit
Citaat:OMDAT EEN SIDEPULL TE FLOU/VAAG IS IN ZIJN HULPEN
Citaat:Een dergelijke optoming is helemaal niet verfijnd. Het enige wat je ermee kan is druk zetten op de neus. Niet op het hoofd. Niet op de lagen. Niet op de tong.
Citaat:Maar die verfijning is niet essentieel om een correct lopend paard te krijgen.
sliding schreef:De hulpen zijn niet alleen die, die je gebruikt om bijv aan te draven, maar om je paard ook soepeler te krijgen in de lengte buigingen en over de rug.Citaat:Maar die verfijning is niet essentieel om een correct lopend paard te krijgen.
En die verfijning is wel degelijk essentieel, om een correct lopend paard te krijgen.
Air schreef:Toch jammer dat er dan blijkbaar zo selectief gelezen wordt, als je namelijk verder leest geeft ze aan dat je geen schouders ermee kan verplaatsen, je zou met bitloos dus niet kunnen rechtrichten.
Dat zinnetje moet je niet los quoten, dat stond namelijk helemaal niet los. Dit staat er nog boven:
'Zelfde met beenhulpen, je kan je paard zo fijn voor je hulpen maken als je zelf wil, je paard kan aandraven op alleen het aanspannen van je kuiten.'
Tuurlijk, sommige mensen willen daar naartoe werken om hogerop te komen, maar dat heb je niet direct al nodig om je paard correct te laten lopen. En onder correct versta ik een paard wat in balans loopt, verticaal en horizontaal en daardoor nageeft. Dat is het enige wat nodig is om je paard niet meer kans op blessure's ed. te laten krijgen.
Dat er mensen zijn die hoger in de dressuur of western willen komen is een ander punt. Dan is meer verfijning inderdaad nodig.
dofuzz schreef:Air schreef:Toch jammer dat er dan blijkbaar zo selectief gelezen wordt, als je namelijk verder leest geeft ze aan dat je geen schouders ermee kan verplaatsen, je zou met bitloos dus niet kunnen rechtrichten.
Dat zinnetje moet je niet los quoten, dat stond namelijk helemaal niet los. Dit staat er nog boven:
'Zelfde met beenhulpen, je kan je paard zo fijn voor je hulpen maken als je zelf wil, je paard kan aandraven op alleen het aanspannen van je kuiten.'
Tuurlijk, sommige mensen willen daar naartoe werken om hogerop te komen, maar dat heb je niet direct al nodig om je paard correct te laten lopen. En onder correct versta ik een paard wat in balans loopt, verticaal en horizontaal en daardoor nageeft. Dat is het enige wat nodig is om je paard niet meer kans op blessure's ed. te laten krijgen.
Dat er mensen zijn die hoger in de dressuur of western willen komen is een ander punt. Dan is meer verfijning inderdaad nodig.
voor zover ik hier de hele 4 blz kan lezen is er hier maar ééntje die blijft doordrammen en op de man speelt, zonder wat constructiefs bij te dragen aan de discussie. I k las net een boek over sekten, en air vertoond alle symptomen van een geïndoctrineerd sekte lid wat nergens meer voor open staat, zich volledig afsluit voor elk argument van de buitenwereld, en uiteindelijk alleen nog tegenvragen verzint en die constant blindweg blijft herhalen (dit zeg ik niet, dit zeggen psychologen, psycho-analisten en sociologen).
toch is er een lichtpunt aan de einder. haar laatste zinnetje zegt me dat het verweer van de indoctrinatie niet stand houd

dofuzz schreef:zou het niet een geweldig idee zijn om de NH en andere guru adepten hun eigen forum te geven zodat we hier op het western gebeuren niet steeds in hetzelfde geoliebol verzanden? trouwens, hoe komen ze erbij dat zonder traditioneel western zadel en zonder western bit dit thuishoort bij western? omdat veel van hun guru's amerikanen zijn met een hoed op die rijk worden van hun adepten?
of geef de western wedstrijd georiënteerde ruiters een apart forum, dat bespaart ook veel irritatie en misverstanden en....
Citaat:AIR :
Ik vraag mij dan af wat dat boek over jou zegt.. wie sluit zich colledig af voor een side-pull, ook als een goede trainer hem om zou willen doen bij je paard, door slechte ervaring door verkeerd gebruik. Dat er ook bitten door de monden van paarden worden geragd in verkeerde handen doet dan natuurlijk niet terzake, want het heeft natuurlijk helemaal niks te mee te maken met wie er op zit en hoe er mee omgegaan wordt!
Citaat:DOFUZZ :en uiteindelijk alleen nog tegenvragen verzint
Citaat:AIR :Wees maar niet bang, ik geloof namelijk nogsteeds dat je ook bitloos kunt verfijnen
Citaat:DOFUZZ : en die constant blindweg blijft herhalen
Citaat:AIR : Nee, dat vind ik geen argumentatie.
Citaat:DOFUZZ : nergens meer voor open staat, zich volledig afsluit voor elk argument van de buitenwereld,
spicegirl schreef:recreatief western rijden(of rijden met een westernzadel) kan prima bitloos.
alleen als je serieus de sport in wil, m.n. wedstrijden, zal je toch aan het bit moeten.dat is niet een mening, dat is een feit.westernsport is ontsproten aan het rijden zoals de cowboys , en daar was bitloos rijden niet bij...
geef eens een GOED argument waqarom bitloos WEL bij western rijden hoort ? in shows mag het alvast niet, m.u.v. bosal voor jonge paarden!weet jij het dan beter, als degenen, die de showrules maken ?
Air schreef:Misschien moet je eerst leren wat beargumenteren is voordat je je gaat verdiepen in zogenaamde psychologie.
Maar je weet zelf dat je zo'n 8 keer hebt herhaald dat een sidepull te vaag zou zijn.
Maar uitleggen waarom iets niet zou kunnen doe je niet. Waarom kan je wel rechtrichten met bit, maar niet bitloos?
Als je al zoveel jaren ervaring hebt dan zou het toch juist een plezier moeten zijn om iemand het verder uit te leggen waarom je denkt dat iets zo is... En naast dat het een plezier is zou het toch supermakkelijk moeten zijn, aangezien je zoveel ervaring hebt.
Of je moet er geen uitleg bij hebben.... Maar dat mag ik toch wel hopen.
Waarom lukt het een 20 jarige die pas lerende is op weg naar het beter rijden wel om bitloos recht te richten, maar zou iemand met heel veel ervaring het niet lukken?
En wat zou er erg aan zijn als het iemand anders wel lukt, maar jou niet? Want jullie vinden bitloos in de westerntak dus niets, maar op welke reden is die mening gegrond?
Als iemand zijn paard daarmee correct kan rond rijden en ook kan verfijnen, waarom zou je dat dan niet willen? Alleen omdat je zelf de mening hebt dat het niet kan?
Maar nee, off-topic gaan is veel makkelijker, iemand proberen te beledigen is heel leuk en heel volwassen.
Ik sta voor heel veel open, maar ik ben niet opzoek naar achteruitgang voor mijzelf maar vooruitgang.
) heel veel bitloos gewerkt totdat het paard weet wat druk is en klaar is voor een snaffle. veel trainers gaan als tussenstap eerst nog terug naar de bosal vooraleer naar het (shank)bit over te stappen. dan komen nl kleine foute details makkelijker boven en kunnen ze die weer gaan verfijnen met snaffle of bit.MidnightPSan schreef: