[WN] Interessant ontwerp; een nieuw boomloos zadel van Circle Y

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:11

aaaah, dikke vette BUMMER -O- dan gaat dat zadel dus echnie passen op mijn paintje... 68 cm is echt te lang voor haar. Jammer, want vind het er verder allemaal super uitzien en had serieus interesse in dit zadel.

Jeddah mega thanx voor het uittesten en het plaatsen van je filmpjes hier!!! :*

Jeddah

Re: Interessant ontwerp; een nieuw boomloos zadel van Circle Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:05

Ik denk dat het prima gaat passen wanneer ze wat ouder zijn, mijn ervaring is toch dat ze op jonge leeftijd een heel stuk korter in de rug zijn, al lijken ze verder al wel heel "volgroeid".

Betreft de flexibiliteit, ik denk niet dat dit zadel flexible genoeg is om te lang te zijn en je paard alsnog lekker te kunnen rijden. De achterkant kwam bij Bobbie-Jo in galop tegen haar heupjes aan, niet fijn nie en dat liet ze weten ook! :):) :roll:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:48

Goed om te weten :)

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:24

Wauw eindelijk een mooi boomloos westernzadel!! Ziet er heel goed uit.
Ik vind het zeker mooier dan de BM. Hopelijk komt hij snel naar NL.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:34

Hij is op de post! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 07:41

Gaaf zadel!!! Als ik ooit weer op zoek moet, zeker een optie! :j Maar voorlopig dik tevreden met m'n Equiflexen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 13:08

Jeddah schreef:

Ben benieuwd hoelang het onderweg is en de TNT-inklaring er over doet :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:08

Wauw, wat een vét mooi zadel!
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar boomloze-westerns, maar deze klinkt echt wel het meest ideaal.
Vooral de zachte, smalle zitting spreekt me aan. Ik heb nu een Barefoot Arizona Nut getest, maar die zit veel te breed en te 'plat' :(
Sta nu op de wachtlijst voor de Freeform Butterfly.

@DD: komt dat zadel naar jou toe?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:29

Nee, niet direkt, maar misschien wel via een omweg ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:53

DubbelDun schreef:
Jeddah schreef:

Ben benieuwd hoelang het onderweg is en de TNT-inklaring er over doet :)

Nou dat duurde dus even :+ Maar het zadel was in Nederland en nu niet meer 8-) :')

Eerste testdag. Helaas geen rijfoto's aangezien ik alleen was.
Slachtoffer: QT een Paintmerrie van 4 jaar oud. Net ingereden en heeft kwa zadelrigging een full-rigging nodig. Dat was ook de reden dat ik dit zadel gekocht heb ;)
Afbeelding
Hier ligt het zadel net erop. Je ziet dat het zich echt nog moet gaan vormen naar het paard. Maar de rigging ligt voor haar aardig op z'n plek.

http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... e/cy2a.jpg
Stappen aan de longe, je ziet het zadel aan de achterkant van de rug afliggen, dat was stabiel en is imo te wijten aan het nog niet ingereden zijn van het zadel.

http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... e/cy3a.jpg
In draf aan de longe, zadel blijft stabiel liggen. QT lijkt het een aangenaam zadel te vinden, ze liep bij tijden met de neus over de grond.

Afbeelding
Foto van nadat ik gereden had. Je ziet het zadel achterop beter aansluiten en het bleef goed op de plek liggen waar ik het oorspronkelijk neergelegd had. (De BM schoof naar voren na beweging).

http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... e/cy5a.jpg
En zelfs als QT dr hoofd naar beneden doet blijft het zadel op z'n plek.

Het rijden an sich.
Ik moest even wennen, ben BM gewend. Hij zit niet hard, en erg smal zelfs. Geeft een gevoel alsof je op een gewoon boomzadel zit. De zitting zit erg lekker, maar ik had in het begin iets last van de beugelophanging. Die voelde erg dik en zat net achter/half onder mijn bovenbeen. Dit werd na verloop van tijd beter, ik denk dus dat dit na mate van gebruik beter zal worden. Het leer is nog erg stijf. Het zadel bleef erg goed op "madam schuif" liggen, QT is erg rondgeribt en heeft weinig schoft wat maakt dat zelfs een boomzadel iets aan de schuif gaat. QT vond em geloof ik ook wel lekker, ze laat het erg snel merken als er iets niet goed zit of ze iets onprettig vind. Dan word ze heel onzeker en wil bijna niet draven. Ze bleef lekker doorlopen en ontspande ook goed.

Wordt morgen vervolgd met de test op draak Clips :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:57

Interessant Rina! Heb je specifiek voor deze uitvoering gekozen en zo ja waarom? Of is dit de enige variant die er is? Ik vind hem qua uiterlijk tussen een BM en gewoon zadel inzitten.
Hij blijft idd erg mooi liggen! Ben heel benieuwd hoe hij op je andere paarden ligt!
Mag ik vragen wat t zadel ongeveer heeft gekost (mag uiteraard per pb! ;) ).
Ik vind t wel wat! :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:21

@Skippy je hebt de keuze tussen een light oil en een dark oil en een brede pommel en een normal pommel :+ Oftewel er is maar 1 model ;) Reden om voor dit zadel te gaan was heel simpel, ik moest een full rigging hebben. En BM, hoe geweldig ik die zadels ook vind, heeft geen keuze in de rigging. Tis en blijft een lastige firma en hoezeer ze mij ook beloofd hebben een zadel met een full rigging te maken, mijn geloof dat ze het ook doen is 0. Dus moest ik op zoek naar wat anders. Opnieuw aan de boomzadels met een op dat moment 3 jarige......... geen haar op mijn hoofd :+ QT is nog lang niet uitgegroeid.
Ik heb meerdere modellen en merken bekeken, en zelfs contact gehad met Panther Canyon over de UF, maar die geven ook geen mogelijkheid op een veranderde rigging. De Circle Y is de enigste die een rigging heeft die aanpasbaar is (3 way rigging). En dus maar de gok genomen en er 1 gekocht.

Ze staan te koop op Ebay en de link die ik al eerder plaatste (Horse Saddle Shop) kost daar en op Ebay =/- 1600 dollar (ex verzenden).
De HorseSaddleShop wordt ook door Circle Y zelf aanbevolen als dealer om te bestellen vanuit het buitenland.

Test met de andere paarden is er maar 1. Lena mag niet gereden worden op het moment, en ik denk dat hij op Dais niet gaat passen. Haar rug wordt nu wel erg hol, de BM is al erg krap aan het worden, zelfs met swaybackpad. Dit zadel is stugger dan de BM.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:35

@rina: ziet er goed uit.
Dit is de 'walnut' toch ?? Die had ik toch wat donkerder ingeschat (had ik mooier gevonden), maar jij juist weer niet :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:38

ik vind hem erg gaaf maar voor mij bijna op zeker te lang.
en de beugelophanging zou ik graag anders zien [maar zo is er altijd wat]
verder een heeeeeeeeeeeeel gaaaaaaaaaaaaaf zadel.

[de bf nut beviel hier niet]

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:58

*\o/* jaaaaah! een zadel voor Rina! *\o/* Gaaf zeg! ziet er mooi uit en klinkt goed!
Fijn dat ie ook zo goed bleef liggen!! benieuwd naar rijfoto's/filmpjes? en hoe het verder gaat bevallen. Hopelijk heb je hier eindelijk een zadel waar je nog heeeeeeeeeeel lang van kunt genieten! ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:12

Zo! Dat staat haar goed zeg Rina!!! Echt ook niet te lang ofzo! +:)+

Hier is het zadel nieuw in de winkel te koop voor 1300,- dollar bij een grote Circle Y dealer.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:23

Mooi maatje zo op haar rug! Ben heel benieuwd hoe het op de lange termijn gaat bevallen! Zeker als hij wat meer ingereden raakt.

Wat een geweldig 'baggerbonte pootjes' heeft ze trouwens! :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:30

@DD dit moet idd de dark oil zijn. Maar net als bij de BM vind ik de dark oil nou niet echt dark oil :+ Maar het kleurt wel mooi bij haar.
@Mariska echt lang vind ik em niet. QT heeft ook maar een kort ruggetje, en toen ik deze bestelde was ik ook bang dat hij te lang zou zijn. Maar hij valt me echt heel erg mee. De test daarvoor komt morgen, Clips heeft een nog kortere rug ;)
@VL fimpjes?????? _O- _O- _O- geen enkele kans. Ik kan al geen filmpjes kijken laat staan ze zelf uploaden ;) Jullie zullen het helaas met foto's moeten doen.
@Susan daar ben ik ook erg benieuwd naar ;) En hihi leuk he, Spatter noemt haar altijd een appiepaint :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:05

ik vind het zadel erg mooi en het sluit volgens mij ook minder in als de BM, smalle opbouw is zowiezo erg fijn
de cantle is lager lijkt het, als een trailmodel
hoeveel ruimte heb je bij de schoft?

fijn dat QT er lekker mee loopt, zo te zien past het goed
rij jij altijd met een gewone pad onder boomloos of heeft deze toch ruggegraadvrijheid?

QT heeft gave vlekjes
als ik ooit centjes genoeg heb wil ik een paint met hoge witte benen en appie vlekjes :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:54

OK test 2.

Slachtoffer: Clips een Quarterhorse merrie van 8 jaar. Clips is al wat langer onder het zadel, is zelfs 1 van mijn wedstrijdpaarden, maar Clips heeft nogal eens pech. Dat is ook de reden dat ze nu met deze wat rare optoming gereden wordt. Clips heeft een aangebroken kaak en 2 ontstoken kiezen. Alles is alweer goed op weg te genezen, maar het heeft tijd nodig. Ze heeft geen pijn oid en mag gereden worden. Maar Clips verdraagt nu dus geen bit/trens in welke optoming dan ook. En ook een bosal of sidepull is geen optie omdat die precies over dat stuk kaak zouden gaan wat aangebroken is. De simpele engelse lage neusriem is de oplossing voor haar, en ze laat zich hiermee goed rijden.

Clips aan de longe, je ziet nu al dat het zadel gelijk beter ligt dan op dag 1. Het staat niet meer zo af van het paard. Wel opvallend was dat ook Clips de full rigging nodig was. Terwijl ze normaal een gewone 7/8 rigging op haar 17 inch roundskirt BM heeft. Kwa lengte valt me dit zadel dus echt heel erg mee. Clips is korter in de rug dan QT, en toch heeft ook zij met dit zadel genoeg over. Het zadel heeft wat minder skirt aan de zijkant, waardoor het minder snel tegen de heupen aankomt.
Afbeelding

Ook in draf blijft het zadel goed liggen, het wipt niet zonder belasting van het ruitergewicht.
Het enigste wat Clips niet geslaagt vond waren de saddlestrings. Die waren reden tot wat wipjes en staart aanklemmen, kietelig paard :D
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... s/cy2b.jpg

Ok en dan ik in het zadel.
Ik heb om de reden van Clips die de strings niet grappig vond de achterste opgebonden ;) Ik had niet zon zin in vliegles :+ Maar ik had tijdens het opzadelen iets beter moeten opletten, Clips zat me iets te vertellen. nl dat er nog steeds een werveltje niet helemaal goed op de plek zit. Clips is 7 dagen ervoor behandeld door een fysio omdat broerlief dr een beetje had gemollesteerd met spelen :roll: Ik had haar dus even rust gegeven om alles weer tot rust te laten komen en dit was de eerste dag na de behandeling dat ik erop zat. Ze liet zich rijden, maar het voelde niet helemaal goed. Dit was dus niet aan het zadel te wijten, linksom liep ze goed. Maar rechtsom vond ze niet grappig. Ik heb dus ook niet echt lang gereden, maar zelfs een wat hibbelige Clips was met dit zadel goed uit te zitten.
Afbeelding

@Spatter het geeft juist meer zitting dan een BM ;) De opbouw van het zadel is veel uitgesprokener dan van de BM. Je wordt op je plek gezet en daar blijf je zitten, in de BM kan je juist makkelijker schuiven.
Schoftruimte is zowel bij Clips als QT geen punt, is meer dan zat.
Nee het zadel heeft geen ruggegraadvrijheid, wel een cutout bij de schoft, maar een Air Ride heeft wel ruggegraadvrijheid ;) Een tunnel van een cm of 7 zelfs. Daarom durf ik met een gerust hart een Air Ride onder een boomloos zadel te gebruiken.
En de cantle lager, ligt aan je BM ;) Hij is niet lager dan mijn eigen BM, het is eerder dat de pommel hoger is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 13:01

@rina: ziet er goed uit.
Hoe vind je de beugels hangen (plaats) tov de BM ??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:09

rina klinkt allemaal heel goed
ik had ook begrepen dat de zit prettiger is als de BM hoor

ik vind het trouwens op clips ook mooi van kleur, helemaal niet vloeken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:53

:wow: dat ziet er SUPER uit Rina! +:)+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:33

ziet er goed uit maar ik vrees toch te lang voor mijn propje. ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:57

@DD kan ik nog weinig over zeggen. En mijn BM heeft terug gezette fenders ;) en ik ben kwa dit zadel nog bezig over het zitten en hoe het voelt om me er echt mee bezig te houden. Maar zag wel op de foto's dat mijn beugels en benen langer mogen :D

@Spatter hihi komt omdat Clips nu in dr chestnut vacht zit. Die wordt ook weel rooier en dan ist niet zo geweldig.

@Jeddah thanks :D