Mijn zadel schoof naar rechts en ik dacht dat het aan het zadel lag. Louis er ook bij gehaald. Bleek dat ík gewoon meer naar rechts zat dan links (makkelijk controleren met die V midden achter het zadel). Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mijn zadel schoof naar rechts en ik dacht dat het aan het zadel lag. Louis er ook bij gehaald. Bleek dat ík gewoon meer naar rechts zat dan links (makkelijk controleren met die V midden achter het zadel). Sonja schreef:Hmmmmzzzz nee die vlieger gaat niet altijd op.
Een zadel kan ook scheef zijn waardoor het scheef zakt. Dat probleem hoeft absoluut niet altijd aan de ruiter te liggen.
Mabotje schreef:Bij mijn beide zadels/paarden alles mooi egaal droog/nat, zolang ik idd recht en in het midden zit. Een goed passend zadel verraadt dus ook blijkbaar meteen wanneer je niet goed zitMijn zadel schoof naar rechts en ik dacht dat het aan het zadel lag. Louis er ook bij gehaald. Bleek dat ík gewoon meer naar rechts zat dan links (makkelijk controleren met die V midden achter het zadel).
mirgino schreef:kijenta schreef:En dan nu even mijn vraag over de zadels: heeft iemand van de custom made zadels ook nog droge plekken aan weerskanten van de schoft? Of zijn de ruggen van de paarden helemaal en egaal nat? Niet bedoeld als kritiek, maar ik heb dit met mijn (onlangs nagekeken) custom made wel.
ik kan je vertellen dat ik dat ook gehad hebt
en nu ook weet waardoor dat gekomen is![]()
mijn zadel is pas gemaakt voor mijn paard met een op maat gegoten boom
ook ik had droge plekken, gelijk Louis gemaild en het laten zien
nu weet Louis hoe ik op het paard zit en vertelde dus dat ik op moest letten of ik niet voorover viel met rijden
en dat was zo, ik val voorover en dan krijg je extra druk op de voorkant
nu ben ik me daar goed bewust van geworden en let er goed op dat ik rechtop zit
en nog vaak val ik voorover, zit ik netjes dan heb ik een mooie egale droge of natte rug onder mijn zadel
misschien val jij ook wel wat voorover met rijden,laat iemand dat filmen!
Sonja schreef:Mabotje schreef:Bij mijn beide zadels/paarden alles mooi egaal droog/nat, zolang ik idd recht en in het midden zit. Een goed passend zadel verraadt dus ook blijkbaar meteen wanneer je niet goed zitMijn zadel schoof naar rechts en ik dacht dat het aan het zadel lag. Louis er ook bij gehaald. Bleek dat ík gewoon meer naar rechts zat dan links (makkelijk controleren met die V midden achter het zadel).
Ik ga hier toch nog even op terugkomen.
Ik denk namelijk dat een schoenmaker zich bij zijn leest moet houden.
En een zadelmaker bij het zadelmaken. Wat is de achtergrond van de zadelmaker om rijtechnische conclusies te trekken?
Ik zou (eigenwijs kreng als ik ben) een dergelijke conclusie van een zadelmaker niet zomaar aannemen. Persoonlijk zou ik daar een goede instructeur bij willen hebben, bij die controlesessie van de zadelmaker na een scheefzak-klacht. Of je moet wel zó ongelofelijk scheef op je paard hebben gezeten. Maar dan had je instructeur daar toch ook eerder wel wat van gezegd mag ik hopen??
.
hestejente schreef:Ik weet geen bal over westernzadelsMaar ik vind het er heel mooi uitzien, leuk dat je kunt zien hoe het helemaal gemaakt wordt en het veertje op de rand van de zitting vind ik een heel mooi detail
Wanneer kun je het zadel op je paard gaan leggen?
ElCid schreef:De tooling vind ik erg grof, niet mijn smaak en de rest van de afwerking, voor zover ik het kan zien, valt me ook wat tegen. Maar ieder zijn smaak; "there's no accounting for taste".
Als ik het vergelijk met de tooling/ afwerking van mijn 2 custom mades ( een A- fork en een reiner van een andere zadelmaker overigens) zie ik toch wel wat verschillen.
Is het zadel machinaal gestikt? Zo lijkt het wel als ik de steken zie.
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.
Krijg je ook een pasboom/ mal als het zadel af is? Om zo nu en dan de pasvorm nog eens te controleren!
Kan na verloop van tijd best handig zijn.
Wat het scheef zijn van zadels/ ruiters/ paarden betreft; ik zou toch wel 100% zeker willen weten wie van de 3 de scheefheid veroorzaakt; voor het zadel zou ik dat aan een zadelmaker vragen, voor het paard aan een deskundige op dat gebied en voor de ruiter zou ik een deskundige op lesgeef/ rij gebied vragen.
Als de ruiter scheef zit kan dat ook komen door een scheef zadel/ scheef paard, het is niet zo even te zien wie van de 3 daar "de schuld" van is.
Ieder mens/ paard is wel een beetje scheef; een goed passend zadel zou kleine onvolkomenheden op moeten kunnen vangen.
Echt scheve ruiters/ paarden zullen aanpassingen nodig hebben!
Ook mijn smaak is het niet bepaald. ik had het bij alleen veertjes gehouden. Maar dat het een waar kunstwerkje wordt, kan ik niet ontkennen. ElCid schreef:Als ik het vergelijk met de tooling/ afwerking van mijn 2 custom mades ( een A- fork en een reiner van een andere zadelmaker overigens) zie ik toch wel wat verschillen.
ElCid schreef:Krijg je ook een pasboom/ mal als het zadel af is? Om zo nu en dan de pasvorm nog eens te controleren!
Kan na verloop van tijd best handig zijn.
Cowboy_jc schreef:Nee, wij krijgen een hele zadelmaker die dit regelmatig komt controleren.
Hoe je dat kunt zien van een dergelijke foto; waar zie je het groffe....?Citaat:De tooling vind ik erg grof,
Is het zadel al afgewerkt dan? Ik zie nog wat losse spijkers...Zou het even snel voor de foto in elkaar gezet zijn?Citaat:de rest van de afwerking, voor zover ik het kan zien, valt me ook wat tegen
Misschien had deze zadelmaker wel geld voor een goede naaimachine.Citaat:Is het zadel machinaal gestikt? Zo lijkt het wel als ik de steken zie.