[WN] Ervaringen met boomloos westernzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Ervaringen met boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:46

Hij lijkt daar idd minder hoog als ik van een andere foto had ingeschat.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:42

Maar toch te hoog voor een goed reiningzadel. Mijne is maar half zo hoog.

DubbelDun schreef:
@sevke : een boom verdeelt idd de druk gelijkmatiger (mits het goed past), maar alleen bij normale belasting. Zodra je er extreme dingen mee gaat doen (zoals harder stoppen, bergen op/af etc) zul je net zo goed een puntbelasting krijgen. Waarbij ik me afvraag wat het paard prettiger gaat vinden; de harde druk van één deel van een boom in zijn schouders of nierstreek(afhankelijk van je manouvre) óf de plaatselijk iets hogere druk van een ruiter die gewoon midden op de rug blijft zitten.

Ben ik het niet mee eens. Bij een goed (uiteraard passend, hier gaan we van uit) reiningzadel, is de boom zodanig gemaakt dat hij het best ligt op een paard dat zijn rug bol zet. Daarom dat een dergelijk zadel absoluut niet geschikt is om urenlange ritten mee te maken in het bos. Daarvoor heb je een ander type zadel nodig. Verder dient de boom van een zadel bij geen enkel manoeuvre in de nierstreek van een paard te drukken. En daarbij gaat men bij een boomloos zadel niet een "plaatselijke iets hogere druk van de ruiter" krijgen tijdens een sliding stop, maar wel een plaatselijk véél hogere druk van het ophangingspunt van de beugels. De ruiter blijft normaal gezien ook niet gewoon midden op de rug zitten bij een dergelijk manoeuvre. :?

Let op, ik wil boomloos hier niet gaan afz*ken, maar ik wil gewoon stellen dat ik ervan overtuigd ben dat een dergelijk zadel absoluut niet geschikt is om mee te gaan reinen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:46

sevke schreef:
Maar toch te hoog voor een goed reiningzadel. Mijne is maar half zo hoog.

Dit is dus ook niet het reiningzadel van DS he. Daarvan is de cantle echt veel lager.

De DS is overigens ook NIET boomloos wil ik nog maar een keer benadrukken!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:53

Wat is het dan ? Een soort flextree wat erin zit ? (ben wel nieuwsgierig, eigenlijk...)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:56

Ja, maar hij is wel weer meer flex dan de Equiflex zeg maar.
Moeilijk uit te leggen. De pommel en de cantle zijn wel star (hout), maar de bars zijn van heel buigzaam .. tsja ... wat is het eigenlijk ... een soort kunststof iig ... het is hard als je erop drukt (net als hout) maar het heeft veel lengtebuiging. Of maak ik het nu weer ONduidelijker :D ?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:02

Nee, niet echt, ik begrijp het ongeveer. En ben je er tevreden over ?

trouwens : erg mooie paardjes heb je, ik heb eens in je profiel gegluurd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:05

Kun je het niet met Equiflex vergelijken, maar dan met meer flex?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:06

Ik heb het zadel nu sinds dit voorjaar en ik heb er nog niks aan ontdekt wat ik niet prettig vind. Paarden lopen er ook lekker onder (er staan wat filmpjes in mijn profiel om je een idee te geven). Nou is het natuurlijk wel zo dat sommige dingen pas na verloop van tijd duidelijk worden. Daar moet ik dan volgend jaar op terugkomen :D .

Het was wel even heel lastig om de juiste afstelling van de beugels te vinden, dat wel.

Dank voor het compliment :o

Edit: skippy: nee, want bij de Equiflex moet je alsnog echt rekening houden met rock en flare. Da's bij de DS niet zo. Daar moet alleen de pommel passen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:54

Dus de DS UltraLite is wel degelijk anders van 'in'bouw als deze UltraFlex ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:14

Ah okee!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:45

DubbelDun schreef:

Hoebedoellu :? ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:39

Dat er misschien toch iets aan het model veranderd is dat ie nu ook geen Lite meer heet maar Flex.
In de UL die ik gehad heb zaten 2 smalle/dunne stroken kunststof, die behoorlijk flexibel waren (erger als mijn BM bijvoorbeeld).
Terwijl de kunststof stroken die in de Deuber &Partner zaten veel stugger en dikker waren. Dit zadel was ook helemaal niet flexibel (buigbaar met de hand en veel kracht), vergelijkbaar met de Freeform Western.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:19

DubbelDun schreef:

de Ultra Lite is gebouwd op een shell(schild) en is flex waar het nodig is en minder waar het minder nodig is en bijna niet waar het niet nodig is.
Zeg maar een tweede huid over de rug en flexible waar dat nodig is (heeft ook een groter oplegvlak dan een boom )
maar vanwege dit systeem is de ophanging van de stirrupleathers wat lastig en is dus gekozen voor het systeem wat nu gebruikt word en dus verstelbaar is (wel duidelijk anders dan de ophanging over de bars bij een (ouderwetse )boom.

Wij zijn op het moment bezig om iets te creeeren met een flatplate rigging

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:30

Maar was de UltraLite zoals hij toen heette anders als de UltraFlex zoals hij nu heet WillieB?

Flat plate rigging ... wil dat zeggen dat er dan dus ook een extra laag leer over de lengte van het zadel komt te lopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:32

Maar het 'oude' model Ultra Lite had ook die dubbele riemen voor de afstelling en die zaten toch ook 'ergens' aan vast :)
Hóe het precies vastzat kon je 'onder de rokken' van het zadel net niet zien, al zat het niet zo megadicht als de Freemax Western zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:16

DubbelDun schreef:
Terwijl de kunststof stroken die in de Deuber &Partner zaten veel stugger en dikker waren. Dit zadel was ook helemaal niet flexibel (buigbaar met de hand en veel kracht), vergelijkbaar met de Freeform Western.

Dat vind ik zelf nog wel meevallen. Ik heb beide gehad (en de ST nog steeds) en de ST is flexibeler dan de FF, met name in de lengtebuiging. Ik merk wel dat de ST flink wat rijuren nodig heeft om te vormen en soepel te worden. Ik heb hem nu vanaf eind mei en nu begint hij pas een beetje mijn paard te volgen ipv er lomp bovenop te liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:47

ST = StarTrek?? Is wat anders als de Deuber & Partner hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:44

DubbelDun schreef:
ST = StarTrek?? Is wat anders als de Deuber & Partner hoor :D

ST is idd StarTrekk :j . Die is ook van Deuber dus vandaar mijn aanname dat je het hier over had. Maar Deuber heeft inderdaad ook 'boom' zadels met flex.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:51

Nee dit zadel had geen boom, maar was een 'boomloos'maar met kunststofstroken.
Deze dus http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 36-760.jpg
Het had geen modelnaam en is ook niet in grote serie gemaakt. Was een prototype met beperkte oplage, maar niet aangeslagen blijkbaar :)

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:02

Mac schreef:
Maar was de UltraLite zoals hij toen heette anders als de UltraFlex zoals hij nu heet WillieB?

Flat plate rigging ... wil dat zeggen dat er dan dus ook een extra laag leer over de lengte van het zadel komt te lopen?

niet zo heel veel anders maar doorontwikkeld

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:04

DubbelDun schreef:
Maar het 'oude' model Ultra Lite had ook die dubbele riemen voor de afstelling en die zaten toch ook 'ergens' aan vast :)
Hóe het precies vastzat kon je 'onder de rokken' van het zadel net niet zien, al zat het niet zo megadicht als de Freemax Western zit :D

de rigging was/is bevestigd aan de shell ,dus loopt niet over bars zoals bij de (normale)westernzadels.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:08

Mac schreef:

Een flatplate rigging zoals bij onze customzadels maar iets minder zwaar uitgevoerd.
De shell moet aangepast gaan worden om normale stirrupleathers te gebruiken en de riggingbevestiging te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:23

@willieB: je wilt de bevestiging wel van leer maken?? Want kunststof stroken zijn net zo sterk en geven minder bulk onder je benen.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:34

DubbelDun schreef:
@willieB: je wilt de bevestiging wel van leer maken?? Want kunststof stroken zijn net zo sterk en geven minder bulk onder je benen.

welke bevestiging?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:27

Het smalle stuk riem wat aan de fenders zit :)