[WN] De boom van een zadelmarkt western

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:48

Jaycee_ schreef:
rockwitch schreef:
Goh ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik heb een westernzadel van zadelmarkt en ik heb er dus echt geen problemen mee. Ik heb er meerdere mensen naar laten kijken, of het goed lag en alles. En ik heb elke keer te horen gekregen dat het gewoon prima ligt. Dus ik heb geen klachten. Ik kan nou eenmaal geen zadel van 1000 euro betalen. En ik ben dus erg tevreden met het zadel. Het zit prima op mijn paard en ik vind het ook een heerlijk zadel om mee te rijden. Uiteindelijk krijgt mijn paard als hij helemaal is uitgegroeid een zadel die helemaal voor hem is gemaakt. Maar zo lang dit zadel het prima doet, blijf ik er mee rijden.

Als je goed zoekt, vind je zeker nog een goede 2dehandse westernzadel voor 400 tot 600 euro. En das bijna dezelfde prijs als eentje van zadelmarkt! Er zijn ook goedkopere merken zoals Pools en White Star (+/- 1000 euro nieuw) die volgens mij toch ook wel heel wat beter zijn dan zadelmarkt e.d.
Ik kan echt niet geloven dat er nog zoveel mensen daarmee (durven) rondrijden Frusty En allemaal hebben ze hetzelfde excuus: "ik kan geen zadel betalen van 2500 euro".
Ik betaal dan liever iets meer, dan men paard naar de knoppen te rijden

Ten eerste wil ik wel even duidelijk maken dat mijn paard echt niet naar de knoppen wordt gereden. Ik vind het echt een enorme belediging dat je zoiets suggereerd. Mijn paard is echt mijn alles, en als ik ook maar het vermoeden had dat hij niet prettig liep onder zijn westernzadel zou die gelijk eruit gaan. Ik heb veel gezocht naar 2e hands westernzadels, maar het is vrij lastig om voor mijn paardn een goed passend zadel te vinden. Het is een Fries met enorme schouders, dus vind maar een zadel die daarop niet klemt. Dit zadel past goed en het ligt gewoon netjes. Er zijn gewoon weinig westernzadels die daarop passen. Ik heb voor dit zadel ook moeten sparen, ik kan niet even 400 of 600 euro uitgeven voor een ander zadel. En dat is echt niet omdat ik het niet voor hem over heb, maar gewoon omdat ik dat nou eenmaal niet aan een boom in de tuin heb hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:12

De zadels daar zijn gewoon heel goedkoop. Maar als je naar de andere spullen kijkt die zijn even duur als in een gewone ruiterzaak. Dus dan moet er toch wel wat in je hooft op komen dat er misschien iets niet klopt?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:42

ik ging voor een westernzadel, heb verder niet naar de andere spullen gekeken. Maar goed ik ben tevreden verder dus ik vind het allemaal best. Mijn paard heeft nergens last van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:52

gister nog een uitleg gegeven over het passen van een westernzadel aan iemand die ,,zo een dingetje voor erbij wil,, Rolleyes Er werd toen gevraagd; wat is een boom?? sommige mensen weten totaal niet hoe of wat en ik vraag me dan wel eens af waarom ze uberhoupt aan een paard beginnen als het ze geneens intresseerd wat er op komt te liggen en wat iets van een goede kwaliteit kost maar zo min mogelijk willen uitgeven aan iets wat toch wel het belangrijkste voor het rijden op een paard is! Bedenk dat voor je een paard aanschaft en ga niet verkeerd bezuinigen door goedkope ondeugelijke rommel te kopen. Neem dan géén paard!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:10

helemaal mee eens rapido!

En uiteindelijk is goedkoop duurkoop als je paard naar de DA, fysio kraker en wat al niet meer moet vanwege rugklachten, zodat je daarna een passend zadel aan moet schaffen.

En zeker besparen op "zo'n dingetje erbij" terwijl de stallen van de meeste particulieren volliggen met spullen die ze niet eens gebruiken. (Ik begin zo wel wat off topic te raken Bloos )

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:21

@ Rockwitch. Er groeit ook geen geld op mijn rug hoor en ik heb ook voor mijn zadel en paard moeten sparen. Maar ik wil dan tenminste dat het van goeie kwaliteit is. Sorry, maar als je je geen deftig materiaal kan permitteren, hoe kom je dan aan een paard?! Je weet toch op voorhand dat je niet enkel een paard koopt, maar dat daar heel wat bijkomt. Anders koop je gewoon geen paard imo.
En je vindt echt wel 2dehands zadels voor dezelfde prijs als zadelmarkt;)
Tis natuurlijk mijn mening, maar op mijn paard komt nooit, maar dan ook nooit zo'n rommel.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:46

Sorry voor mijn paard heb ik ook gewerkt en daar werk ik nu ook gewoon elke dag voor. Dat beest komt echt niks tekort, en ik heb voor hem al eerder paarden gehad, dus je hoeft mij echt niet te vertellen dat paarden geld kosten, want dat weet ik maar al te goed. Je moet niet denken dat ik een of andere penny bent die van papa en mama een paardje heeft gehad, want ik heb er keihard voor gewerkt. En ik werk echt niet alleen voor mijn lol 40 uur per week. Mijn paard is nu bijna 5 en toen ik mijn westernzadel kocht was hij bijna 4, hij groeit nog steeds en ik vond het gewoon zonde om dan gelijk voor een hele berg geld een superdeluxe zadel te kopen terwijl die waarschijnlijk vrij snel eruit zou groeien.
Ik heb heel veel naar 2e hands zadels gezocht, maar zoals ik al eerder heb gezegd, waren die meestal veel te smal voor mijn paard aangezien ik een fries heb en geen smal paardje.
Dit zadel ligt gewoon goed op zijn rug, klaar.
Ik ben geen amateur en ik kijk echt wel goed naar mijn paard, als ik ook maar het vermoeden zou hebben dat hij ergens last van zou hebben, ga ik helemaal uitzoeken waardoor dat komt.
Zowiezo wordt hij ook helemaal niet vaak met het westernzadel gereden, maar als ermee gereden wordt loopt hij heerlijk en heeft hij het gewoon prima naar zijn zin. En ik ken mijn paard, ik heb hem al sinds hij veulen is, en ik weet het echt wel als er iets niet goed met hem is, dat laat hij erg goed merken.
Schijnbaar is het onmogelijk voor jullie om te begrijpen dat het heus niet allemaal zooi is, ik geloof heus wel dat er bij zadelmarkt ook mindere kwaliteit verkocht wordt, maar ik heb dus over mijn zadel GEEN klachten en mijn paard heeft ook geen rugklachten of dergelijke.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:05

Oké, maar ook al is de boom van jou zadel recht.. Vind je het dan niet gevaarlijk dat het zadel is gemaakt van afvalleer? (Dat leer wordt van allemaal restjes gemaakt, geperst met lijm, en van die 'nieuwe' lap leer maken ze deze zadels) Ben je niet bang dat de singel binnenkort knapt? (en ja, dat kan in één keer gebeuren, dat zie je van tevoren niet)
Heb je er ook een pad onder liggen van zadelmarkt?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:14

De singel ziet er ook nog goed uit, maar in principe kan elke singel knappen, het leer van mijn zadel ziet er trouwens ook heel netjes uit. Ik kan er in ieder geval niet uithalen dat het van afvalleer is gemaakt.
Welk deel van de singel zou moeten knappen dan denk je?

Ik heb een pad van zadelmarkt, maar gebruik meestal een andere omdat ik die fijner vind. Dat is eentje die ik van een stalgenoot heb overgekocht en dat is gewoon een hele goeie pad. De pad van zadelmarkt vind ik een beetje dun en de achterste punten krullen iets om, waardoor het net lijkt of hij vleugels heeft.
Dus eigenlijk ligt bijna altijd de andere pad eronder.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:59

Wat ik niet snap, is dat je zegt dat niet alle zadels van zadelmarkt rommel zijn. Ik zie namelijk echt geen verschil hoor. Ze zitten allemaal met nagels en vijzen aan elkaar (die snel loskomen), het 'leer' is gewoon geperst karton, geen schapenvel maar een soort mousse met een lapje stof erover e.d ...
Je maakt mij niet wijs dat je echt geen verschil ziet qua kwaliteit leer en afwerking, als jouw zadel naast een merkzadel ligt.
En ik denk dat je ook zeker zelf het verschil zou voelen van zit en gewoon kwaliteit algemeen.
Achja, je kiest het natuurlijk zelf. En enerzijds snap ik wel waarom mensen zo'n zadel kopen. Ik zou het alleen zelf nooit doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:11

Nou ja ik wil best wel een keer foto's van mijn zadel plaatsen, dan kan je zelf zien hoe het leer eruit ziet enzo. Alleen moet ik die dan nog even maken.
Wij hebben bij ons op stal nog meer mensen met westernzadels, waarvan verder geen van zadelmarkt, maar die van mij ziet er echt niet slechter uit als de andere. Alleen is de een wat rijkelijker versierd met zilverbeslag enzo. Maar verder zegt ook de eigenaresse van dat zadel, dat het mijne er gewoon prima uitziet. En dan heb ik het niet over de boom ofzo, maar gewoon over het uiterlijk van het zadel.
Verder zit mijn zadel ook beter als het zadel van weer een andere stalgenoot. Ook gewoon een behoorlijk prijzig zadel, maar wel met een keiharde zitting, en het zadel kraakt als een gek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:09

Ik kan beamen dat het paard van Rockwitch geen rug problemen heeft en al helemaal niet door het zadel.
Hij heeft geen (over)gevoelige rug of iets dergelijk. Ik heb hem niet gereden met haar western zadel omdat ik daar geen ervaringen mee heb. Maar ook met rijden kon ik niets merken van een pijnlijke rug.
Ik zal de volgende keer weleens proberen in een westernzadel te zitten, ben wel heel benieuw hoe dat is!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:13

Als je volgende keer komt leggen we het western er wel even op, kan je het eens voelen. Maar bedankt voor je berichtje. Orlando heeft idd nergens last van, ja dat het een Fries is en dus moeite met de achterhand eronder zetten heeft, maar verder met zijn rug is niks mis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:15

rockwitch schreef:
maar verder met zijn rug is niks mis.

Want jij bent de eerste persoon met rongenogen, dus je weet het zeker Ja

Dat je niets aan het paard merkt zegt niet dat er niks aan de hand is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:17

Wendy schreef:
rockwitch schreef:

En jij kan het blijkbaar zonder het paard gezien te hebben!
Een hele bijzondere gave, daar willen mensen veel geld voor betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:21

Brainless schreef:
En jij kan het blijkbaar zonder het paard gezien te hebben!
Een hele bijzondere gave, daar willen mensen veel geld voor betalen.

Ik zeg niet dat het zo is, maar ik zeg wel dat het gezien de kwaliteit van het zadel, het bijna niet anders kan, logisch gezien.
1+1=2
Geen ruggegraatvrijheid, RW gebruikt ook nog eens een slechte pad... als het paard er nu nog geen last van heeft, dan gaat hij dat echt wel krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:24

Haar zadel heeft wel ruggegraatvrijheid (woord voor galgje Knipoog ). Die heeft een hele vrije strook in het midden.
Wat is niet goed aan haar pad?

edit: De meeste mensen (90%?) rijdt zelf (heel) scheef, dus ook al is het zadel perfect recht, dan nog worden die paarden (heel) scheef belast en gelukkig krijgen ook die paarden geen last van hun rug. Dit wil niet zeggen dat je geen goed passend zadel moet hebben hoor!
Dat is absoluut belangrijk.
Maar als ik bij de gemiddelde ruiter kijkt, zijn er toch heel veel die nooit een zadelmaker van dichtbij hebben gezien en zelf ook nog eens onkundig zijn om te zien of een zadel goed ligt.
Was laatst op een manege waar het echt om te janken was hoe de zadels erop lagen, dat was zelfs van 10m afstand al te zien.

Mensen moeten leren, je kan beter iemand adviseren om er iemand met verstand naar te laten kijken dan al van te voren zeggen dat het niet goed is of niet goed kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-11-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:26

Wendy schreef:
rockwitch schreef:

Ik ga me nu niet uitlaten over de zadelmarkt kwaliteit, we weten nu wel dat dit niet de beste zadels zijn. Maar toch, nu moet je niet overdrijven. Zo kan iedere week wel een osteo of DA laten komen "omdat het paard misschien iets heeft en het niet laat zien". Inderdaad mensen hebben geen rontgen ogen en kunnen niet praten met paarden. Dat is al een eeuwenoud probleem Knipoog . Als het paard lekker loopt, zich niet ineens anders gaat gedragen onder het zadel en geen rare plekken vertoont dan kan je er toch vanuit gaan dat het paard zich niet slecht voelt. Het kan misschien altijd beter, maar nogmaals, we kunnen het hen niet vragen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:29

Brainless schreef:
Haar zadel heeft wel ruggegraatvrijheid (woord voor galgje Knipoog ). Die heeft een hele vrije strook in het midden.

Dit was de boom die ze uit een dergelijk zadel hebben gehaald. Het gearceerde deel had geen ruggegraatvrijheid
Afbeelding
Het punt is dus dat je dit niet aan de buitenkant van het zadel kunt zien, alleen aan de boom zelf. En juist, die zie je dus niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:36

was dat gedeelte dan te plat en lag dat dan op de ruggengraat?
Want als je het zadel bekijkt kun je er gewoon onder door kijken.

edit: ik vind het fijn dat jij het probeert uit te leggen!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:46

Misschien heeft rockwitch gewoon massel gehad en is haar zadel een uitzondering op de regel. Knipoog .
Kan natuurlijk ook eens voorkomen, ik zal zelf geen "zadelmarkt" zadel kopen maar net wat ik al zeg heeft TS misschien net dat ene toch "redelijk goed" zadel gekocht, wonderen gebeuren. Haha!
Laatst bijgewerkt door sliding op 19-11-08 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:47

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:53

Ik ben niet de TS hoor sliding. Maar goed ik maak vanavond als er genoeg licht is wel even wat foto's van mijn zadel. Natuurlijk niet van de binnekant, want ik ga het niet slopen om de boom te bekijken. Maar zal het van alle kanten op de foto zetten.

Vind het toch ook erg knap dat er mensen zijn die zeggen dat mijn paard wel last van zijn rug moet hebben door het zadel, maar die mijn paard dus nog nooit gezien hebben. Ik zie hem elke dag, ken hem door en door. Dus weet echt wel wanneer hij ergens last van heeft.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:59

rockwitch schreef:
Ik ben niet de TS hoor sliding.

Sorry, Al herstelt. Bloos

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:03

Even een ompmerking, die zadel had op het eerste gezicht ook wel ruggengraatvrijheid (ik ben de TS), athans, dat leek zo door de skirst. Maar bij het slopen zie ja dat aan de kale boom niet meer terug, dat is een goed verstopt maar ernstig kwaliteitsverschil. En ja, de boom komt dan op de rug, omdat de "dikke schapenvacht" eigenlijk een soort compact piepschuim met teddystof is. Dit geeft elke oneffenheid door, dus ook de uitstekende schoeven aan de onderkant (zie openingspost/afbeelding, ik heb er voor de afbeelding 2 laten zitten)