Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Petrichor schreef:Heeft iemand hier ook ervaring met een Australian stocksaddle? Ik weet niet waarom maar mijn interesse in deze zadels is wel een beetje aangewakkerd. Ik zou sowieso mijn western zadel er niet voor inruilen ofzo, maar wie weet dat ik er ooit wel eens een wil kopen om te proberen. Gezien de mega lage prijzen waarvoor ze te koop staan is er dan ook geen man overboord.
Mijn vraag is eigenlijk waarom zijn al deze zadels zo goedkoop? Je ziet ze vrijwel niet voor boven de 300 euro, waarom is dit? En er loopt een riem over de zitting van het zadel heen is dit niet iets wat super irritant is?
_Cindy schreef:Op de foto ligt je spin te ver naar voren op het paard. De boom moet achter de schouder liggen, dus vanaf het 3e pootje van de spin ongeveer.
DubbelFun schreef:@Petrichor: bij heel veel goedkope stocks zit er een blauwe stof onder, terwijl oker/geel bij de betere zadels zit.
@germie: dat laatste heet de flare. Een wat gebogen flare zorgt er voor dat de schouderspier vrij onder de boom kan 'rollen' zonder er tegenaan te stoten.
germie schreef:_Cindy schreef:Op de foto ligt je spin te ver naar voren op het paard. De boom moet achter de schouder liggen, dus vanaf het 3e pootje van de spin ongeveer.
Daar zijn dus de meningen over verdeeld, over waar je de spin exact op de rug legt. Ik heb gekozen om de hele schoft te volgen, want dan heb ik een beeld van de ruimte voor de schoft in een zadel. Je kunt hem ook iets naar achteren leggen, dat maakt feitelijk niet uit voor veel paarden, want het maakt dan weer uit hoe je de pasvorm in het zadel legt. Als je dat altijd op dezelfde manier doet is het goed. Want het maakt dan wat uit hoe je weer de spin in het zadel legt. Maar wegens de hoge schoft wil ik dus ook de voorkant goed zien. Je moet wel er op letten dat je de singelplek op zo'n zijtak van de spin onthoudt en daar moet ie in een zadel liggen zeg maar.
Bij het niet passende zadel kun je het misschien zien. Daar krijg je geen ruimte voor de schoft, terwijl voor de breedte best aardig is. Schuiven lukt niet met die spin zonder iets te verbuigen. Anders past ie absoluut niet in dat niet passende zadel. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken zodat anderen er ook wat van kunnen leren. Er is geen schoftruimte, en de vorm van de rug wordt niet gevolgd. Er is geen mogelijkheid om de spin enigzins passend in dat zadel te leggen. Maar ik wilde dus ook laten zien dat je soms geen schoftruimte over laat.
Ik zal even kijken of ik nog een andere foto kan maken binnenkort.
Een ander punt bij mijn paard is dat ik rekening moet houden met die takken van de boom voor de horn. Die zijn nogal eens te smal voor mijn paard, terwijl de rest best wel lekker lijkt te liggen. Die zouden naar buiten gebogen mogen zijn voor mijn paard.
Petrichor schreef:Wat zijn nou kwa het zitten de grote verschillen tussen western en stock? Waar zit je fijner/steviger in?
_Cindy schreef:Je kunt de spin inderdaad op de schoft leggen maar dan moet je hem onder het zadel ook helemaal vooraan leggen. Nu meet je alleen of het zadel past als je hem half op de nek legt dus dat zegt niet veel.
DubbelFun schreef:_Cindy schreef:Je kunt de spin inderdaad op de schoft leggen maar dan moet je hem onder het zadel ook helemaal vooraan leggen. Nu meet je alleen of het zadel past als je hem half op de nek legt dus dat zegt niet veel.
Dáárom moet je in de spin ook aangeven waar de singelplek van het paard is zodat je de spin ook op die plek in het zadel legt.
germie schreef:sevke schreef:Die maten zijn soms raar, he. Op mijn IJs had ik een tijdje een westernzadel, en dat was een XXfull quarter, en dat paste uiteindelijk ook niet meer wegens te smal. En op mijn brede quarterhengst heb ik een semiquarter en die past perfect.
Je zou nochtans denken dat de hengst vééééééél breder is dan de IJs, maar het heeft ook te maken met de vorm van de rug en zo.
JA, dat is wel een enorm verschil.
Maar SQ is natuurlijk ongeveer 17 cm tussen de concho's, maar kan ook 18 zijn. En misschien wel 20? Want de maten zijn ook nergens gelijk. Of is SQ bij western wel altijd ongeveer hetzelfde?
Bij Engels zie je dat 31-32 als medium geldt, of een fit 2, en dan MW als 33-34 of een fit3. Maar zelfs een 31 is niet overal dezelfde 31 zeg maar.
Zaterdag maar eens aan het werk zoals hier aangegeven is:
https://www.youtube.com/watch?v=uHyQZ3950Sw
ElCid schreef:Jammer genoeg zeggen de maten tussen de concho's helemaal niets over de maat zadelboom en zeggen de maten van de zadelboom ( SQ/ Q/ FQ, etc. etc) ook helemaal niets over de maat van het zadel. Er zijn geen standaarden in zadelbomen met als gevolg dat de echte maat niet alleen per maker varieert maar ook nog per bouwjaar/ merk, etc.
Bij Engelse zadels is daarin meer duidelijkheid maar is de pasvorm ook heel anders en niet te vergelijken met een westernzadel; Engelse zadels hebben dikke kussens die de pasvorm makkelijker maken, Westernzadel niet zoals iedereen hier weet.
De veelgebruikte en nutteloze manier van meten tussen de concho's is de manier om een slecht passend zadel op je paard te krijgen. Niet alleen zitten die concho's niet op een standaard plek; als ze hoger of lager zitten geeft dit dus een andere "maat". Daarbij is die "maat" onbetrouwbaar omdat je niet kan zien welke vorm de bars hebben en of die wel of niet goed aanliggen op de paardenrug. Dat kan je niet zien, dat kan je niet voelen ( behalve als je röntgen ogen hebt) bij een zadel wat in elkaar zit. Er zijn wel wat richtlijnen om te zien om een zadel niet te lang is, om te zien of een zadel niet te wijd is ( de gullet breedte maar die kan je eigenlijk ook alleen maar bepalen bij een kaal zadel of door iemand met heel veel ervaring in het passen/ maken van zadels). Maar dan nog is het volslagen gokken om te zien of de boom past als het zadel niet kaal gemaakt wordt. Daarnaast is de positie van de rigging ook nog van belang; die moet bij het paard passen en niet, zoals je veel ziet, een "standaard" plek hebben ( vaak Full). De center fire rigging is voor sommige paarden een veel betere oplossing.
De spin zoals die op dat bruine paard ligt is zinloos en sowieso een "passer" die veel te veel aan de fantasie overlaat. Je kan zo'n ding niet zomaar ergens op een paarden rug leggen en dan beweren dat een zadel wel/ niet past. Je zit nl. bij een bestaand, zeker bij een nieuw, zadel ook nog met de schapenvacht en dik leer die de boom verstoppen en waar zo'n spin op komt te liggen; dat geeft te veel variabelen en kan dus alle kanten op.
Het gewicht van een paard heeft geen enkele invloed op de vorm van de rug; de plek waar het zadel ligt. Als het zadel past als het dier slank is, past het ook als die ( te) dik zou zijn. Maar door een dikke grasbuik kan je wel tegen het probleem aanlopen van een singel die het zadel naar het smalste deel van de buik trekt waardoor de ligging wordt beïnvloedt. Dus het is aan de ruiter ervoor te zorgen dat een paard zoveel mogelijk in dezelfde conditie blijft; bij erg ronde en buikige paarden kan een full rigging dan vaak goed passen of voor paarden die nogal schommelen in gewicht is een dubbele of 3-dubbele rigging een uitkomst; daarmee kan je de singelpositie variëren.
Bovenstaande geldt overigens in het algemeen voor de pasvorm; de rugvorm veranderd niet of nauwelijks, behalve bij paarden die erg ziek worden of heel oud, maar daar wil je sowieso niet meer op gaan zitten. Toe of afname van spieren hebben geen invloed op de pasvorm van een goed passend zadel. Mijn paard is nu 16 en heeft sinds zijn 1e ( maat) zadel exact dezelfde maat boom. Onze andere maatzadels passen al respectievelijk 8 ( bij een paard van 20) en 3 jaar ( bij een paard van 10) precies op de paarden. Ook als ze eens wat dikker of dunner zijn.
Het verhaal dat zadels na een 6 maanden of een jaar niet meer passen mag naar het rijk der fabelen verwezen worden. Die zadels hebben of nooit gepast of zijn te jong op het paard aangemeten of het paard is ziek/ oud etc.
Dit is een mooi plaatje van de gullet wijdte ( het "tussen de conho's meten fabeltje) en hoe weinig het zegt over de pasvorm omdat de hoek/ stijlheid van de bars niet goed te bepalen valt; http://saddlemakers.org/id204.htm en dan wordt er hier nog niet gesproken over rock en twist van de bars http://saddlemakers.org/id193.htm .
Overigens zijn echte maatbomen alleen maar op bepaalde plekken te vinden. De meeste bomen, ook in veel "custom" zadels komen van de plank en zijn, voor zover dat dus kan, standaard bomen die het dichts in de buurt van de rugvorm van het paard komen. Soms worden ze wat bijgewerkt/ aangepast maar dat gebeurt zelden.
Daarom maken wij bijv. onze zadelbomen ook zelf om zeker te weten dat ze passen.
paddraigh schreef:Wat is nu het verschil tussen de airride pads zijn de ene dikker dan de ander mbt prijs?
Wolvilt vind mijn paard toch niet zo prettig.... Heb een diamond wool nu wil ik toch een ander pad erbij..
Classic equine sensorflex maar is niet contourt helaas. Of de csf pads ..