[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:11

Dat geeft wel een duidelijk beeld ja.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 22:38

Heeft iemand hier ook ervaring met een Australian stocksaddle? Ik weet niet waarom maar mijn interesse in deze zadels is wel een beetje aangewakkerd. Ik zou sowieso mijn western zadel er niet voor inruilen ofzo, maar wie weet dat ik er ooit wel eens een wil kopen om te proberen. Gezien de mega lage prijzen waarvoor ze te koop staan is er dan ook geen man overboord. :+

Mijn vraag is eigenlijk waarom zijn al deze zadels zo goedkoop? Je ziet ze vrijwel niet voor boven de 300 euro, waarom is dit? En er loopt een riem over de zitting van het zadel heen is dit niet iets wat super irritant is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:58

Die stocks die zo goedkoop zijn dat zijn de neppers met een slechte pasvorm, net als goedkope India-westernzadels.
Een beetje kwaliteit stockzadel zit je als snel 2e hands voor 6/700 euro en nieuw nog meer. Zoek eens op Syd Hill. Dan heb je een kwaliteitsstock !

Ik heb er een tijdje eentje gehad, maar de BM won weer :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 23:03

Ah oke, tot nu toe heb ik ze nog nergens duur gevonden dus dat zijn dan neppers? Moet zeggen dat ze er heel goed uit zijn voor neppers, echt stevig leer etc. Maar hoe ze verder echt zijn kan je via internet natuurlijk niet beoordelen! Ik ga even kijken naar Syd Hill. Wat zijn nou kwa het zitten de grote verschillen tussen western en stock? Waar zit je fijner/steviger in?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:55

Op de foto ligt je spin te ver naar voren op het paard. De boom moet achter de schouder liggen, dus vanaf het 3e pootje van de spin ongeveer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:19

Petrichor schreef:
Heeft iemand hier ook ervaring met een Australian stocksaddle? Ik weet niet waarom maar mijn interesse in deze zadels is wel een beetje aangewakkerd. Ik zou sowieso mijn western zadel er niet voor inruilen ofzo, maar wie weet dat ik er ooit wel eens een wil kopen om te proberen. Gezien de mega lage prijzen waarvoor ze te koop staan is er dan ook geen man overboord. :+

Mijn vraag is eigenlijk waarom zijn al deze zadels zo goedkoop? Je ziet ze vrijwel niet voor boven de 300 euro, waarom is dit? En er loopt een riem over de zitting van het zadel heen is dit niet iets wat super irritant is?

Ik had vroeger, en dan spreek je over de begintijd van Zadelmarkt, dus een 20 jaar terug ofzo (het is zeker meer dan 16 jaar, want ik had geen eigen paard nog) een stockzadel van zadelmarkt, was toen 225 euro (zal zo te herinneren dus in de begintijd euro geweest zijn, want er stonden ook nog guldenprijzen bij van iets van 499 gulden). Dit zadel was loodzwaar en een fijne kwaliteit. Ik reed er een verzorgpaard mee. Ik heb het zadel later verkocht aan een lid van de rijvereniging met een handicap in zijn benen en die man mocht dan van het bestuur op dit zadel rijden op manegepaarden.
Het zadel had een heel universele pasvorm is me opgevallen. Maar het was niet voor hele brede paarden. Ik had dat zadel nooit moeten verkopen.
Want nu zie je heel vaak nog voor 250 euro die zadels voorbij komen. Dus ja, de kwaliteit is goed, maar om nu meer dan de nieuwprijs te betalen gaat mij ook te ver.
Maar het geeft dus aan dat de kwaliteit van die zadels echt goed was. Ik herken het logo e.d. nog. Maar er worden ook andere zadels aangeboden en dan weet ik de kwaliteit niet natuurlijk.

Een westernzadel zit fijner vind ik, hoewel een stockzadel zachter zit, maar die dingen tegen je bovenbenen belemmeren wel wat. EEn stockzadel is feitelijk een dressuurzadel met een heel diepe zit zonder kniewrongen.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-03-21 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:25

_Cindy schreef:
Op de foto ligt je spin te ver naar voren op het paard. De boom moet achter de schouder liggen, dus vanaf het 3e pootje van de spin ongeveer.

Daar zijn dus de meningen over verdeeld, over waar je de spin exact op de rug legt. Ik heb gekozen om de hele schoft te volgen, want dan heb ik een beeld van de ruimte voor de schoft in een zadel. Je kunt hem ook iets naar achteren leggen, dat maakt feitelijk niet uit voor veel paarden, want het maakt dan weer uit hoe je de pasvorm in het zadel legt. Als je dat altijd op dezelfde manier doet is het goed. Want het maakt dan wat uit hoe je weer de spin in het zadel legt. Maar wegens de hoge schoft wil ik dus ook de voorkant goed zien. Je moet wel er op letten dat je de singelplek op zo'n zijtak van de spin onthoudt en daar moet ie in een zadel liggen zeg maar.
Bij het niet passende zadel kun je het misschien zien. Daar krijg je geen ruimte voor de schoft, terwijl voor de breedte best aardig is. Schuiven lukt niet met die spin zonder iets te verbuigen. Anders past ie absoluut niet in dat niet passende zadel. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken zodat anderen er ook wat van kunnen leren. Er is geen schoftruimte, en de vorm van de rug wordt niet gevolgd. Er is geen mogelijkheid om de spin enigzins passend in dat zadel te leggen. Maar ik wilde dus ook laten zien dat je soms geen schoftruimte over laat.

Ik zal even kijken of ik nog een andere foto kan maken binnenkort.

Een ander punt bij mijn paard is dat ik rekening moet houden met die takken van de boom voor de horn. Die zijn nogal eens te smal voor mijn paard, terwijl de rest best wel lekker lijkt te liggen. Die zouden naar buiten gebogen mogen zijn voor mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:03

@Petrichor: bij heel veel goedkope stocks zit er een blauwe stof onder, terwijl oker/geel bij de betere zadels zit.

@germie: dat laatste heet de flare. Een wat gebogen flare zorgt er voor dat de schouderspier vrij onder de boom kan 'rollen' zonder er tegenaan te stoten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:18

DubbelFun schreef:
@Petrichor: bij heel veel goedkope stocks zit er een blauwe stof onder, terwijl oker/geel bij de betere zadels zit.

@germie: dat laatste heet de flare. Een wat gebogen flare zorgt er voor dat de schouderspier vrij onder de boom kan 'rollen' zonder er tegenaan te stoten.

Mijn zadelmarktzadel had dus gewoon okergele stof. De kleur zegt ook niet alles dus.

Maar veel westernzadels lijken dan te weinig flare te hebben. Tenminste, voor mijn paard. En dat is een stukje wat amper te meten is met een zadelspin helaas.

Ik heb hier ook nog een foto van een zadel wat met de spin redelijk lijkt, en op het paard ook redelijk, echter ga je op mijn paard zitten (heb helaas geen foto van het zadel op mijn paard), dan loopt mijn paard gewoon kreupel. Ik heb dat nog nooit meegemaakt en was dus bang dat mijn paard kreupel was. Na 2 rondjes zadel er weer af en in de kuiltjes naar de schoft zeg maar zag je dat de haren wrijving gehad hadden, daar draagt het zadel dus niet. Ga je goed kijken met de zadelspin, dan is ook hier weer de welving over de rug net niet goed. Ik heb geprobeerd het op de foto te zetten.
Het is best interessant. Maar wat je ook ziet dat een goed passende spin met halthouden ineens van boen afligt in stap.
Het is heel interessant om zo eens te kijken wat de rug van een dier doet in beweging. Meer dan sommigen beweren.

Afbeelding

Ik kan mijn vingers er dus onder leggen, daar draagt het zadel dan niet.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:22

germie schreef:
Mijn zadelmarktzadel had dus gewoon okergele stof. De kleur zegt ook niet alles dus.
Ik spreek van jaren geleden, logisch dat de markt daar op inspeelt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:29

germie schreef:
_Cindy schreef:

Daar zijn dus de meningen over verdeeld, over waar je de spin exact op de rug legt. Ik heb gekozen om de hele schoft te volgen, want dan heb ik een beeld van de ruimte voor de schoft in een zadel. Je kunt hem ook iets naar achteren leggen, dat maakt feitelijk niet uit voor veel paarden, want het maakt dan weer uit hoe je de pasvorm in het zadel legt. Als je dat altijd op dezelfde manier doet is het goed. Want het maakt dan wat uit hoe je weer de spin in het zadel legt. Maar wegens de hoge schoft wil ik dus ook de voorkant goed zien. Je moet wel er op letten dat je de singelplek op zo'n zijtak van de spin onthoudt en daar moet ie in een zadel liggen zeg maar.
Bij het niet passende zadel kun je het misschien zien. Daar krijg je geen ruimte voor de schoft, terwijl voor de breedte best aardig is. Schuiven lukt niet met die spin zonder iets te verbuigen. Anders past ie absoluut niet in dat niet passende zadel. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken zodat anderen er ook wat van kunnen leren. Er is geen schoftruimte, en de vorm van de rug wordt niet gevolgd. Er is geen mogelijkheid om de spin enigzins passend in dat zadel te leggen. Maar ik wilde dus ook laten zien dat je soms geen schoftruimte over laat.

Ik zal even kijken of ik nog een andere foto kan maken binnenkort.

Een ander punt bij mijn paard is dat ik rekening moet houden met die takken van de boom voor de horn. Die zijn nogal eens te smal voor mijn paard, terwijl de rest best wel lekker lijkt te liggen. Die zouden naar buiten gebogen mogen zijn voor mijn paard.

Je kunt de spin inderdaad op de schoft leggen maar dan moet je hem onder het zadel ook helemaal vooraan leggen. Nu meet je alleen of het zadel past als je hem half op de nek legt dus dat zegt niet veel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:30

Petrichor schreef:
Wat zijn nou kwa het zitten de grote verschillen tussen western en stock? Waar zit je fijner/steviger in?

Dat is een heel persoonlijk iets.
Ik vond mijn Sydd Hill niet lekker zitten omdat de poleys (die oortjes) voor mij te recht waren en ik er met rijden vervelend tegen aan kwam. Maar ook binnen dit merk heb je daar verschillen in.
Net als bij western zal niet iedereen het prettig vinden om tegen de fork/horn aan te komen met lichtrijden, terwijl anderen het juist als een extra stevigheid ervaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:32

_Cindy schreef:
Je kunt de spin inderdaad op de schoft leggen maar dan moet je hem onder het zadel ook helemaal vooraan leggen. Nu meet je alleen of het zadel past als je hem half op de nek legt dus dat zegt niet veel.

Dáárom moet je in de spin ook aangeven waar de singelplek van het paard is zodat je de spin ook op die plek in het zadel legt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:49

DubbelFun schreef:
_Cindy schreef:

Dáárom moet je in de spin ook aangeven waar de singelplek van het paard is zodat je de spin ook op die plek in het zadel legt.

Klopt. Ik had wat plakbandjes op mijn paard gemaakt, maar die vielen er heel snel weer af wegens uitharen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:59

Wat is nu het verschil tussen de airride pads zijn de ene dikker dan de ander mbt prijs?
Wolvilt vind mijn paard toch niet zo prettig.... Heb een diamond wool nu wil ik toch een ander pad erbij..
Classic equine sensorflex maar is niet contourt helaas. Of de csf pads ..

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:00

Waar kan ik 1 vinden voor een welsh x shet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:06

Bij een zadelpasser als je mazzel hebt. Veel westernzadels zijn er niet voor die kleintjes. Reken dat je een 500-1000 moet meenemen. Dat kost een gebruikt zadel van nette kwaliteit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:09

Ik heb een goedkope pad van 55 euro voor de rui, van Kramer. Dat is voor nu erg handig. Het lijkt wel wat op airride.

Hier nog een foto van wat pas en buigwerk op mijn paard.
Ik twijfel nog een beetje of ik nu op zoek ga naar een ander zadel of toch nog even moet wachten. Ze is nu op haar slankst en best dun vind ik. Over een maandje zet ze al weer aan.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:27

@sallinara: hoe groot wil je de zitmaat hebben ?? (als je het in western niet weet mag het ook in engels)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:57

germie schreef:
sevke schreef:
Die maten zijn soms raar, he. Op mijn IJs had ik een tijdje een westernzadel, en dat was een XXfull quarter, en dat paste uiteindelijk ook niet meer wegens te smal. En op mijn brede quarterhengst heb ik een semiquarter en die past perfect.
Je zou nochtans denken dat de hengst vééééééél breder is dan de IJs, maar het heeft ook te maken met de vorm van de rug en zo.

JA, dat is wel een enorm verschil.
Maar SQ is natuurlijk ongeveer 17 cm tussen de concho's, maar kan ook 18 zijn. En misschien wel 20? Want de maten zijn ook nergens gelijk. Of is SQ bij western wel altijd ongeveer hetzelfde?
Bij Engels zie je dat 31-32 als medium geldt, of een fit 2, en dan MW als 33-34 of een fit3. Maar zelfs een 31 is niet overal dezelfde 31 zeg maar.

Zaterdag maar eens aan het werk zoals hier aangegeven is:
https://www.youtube.com/watch?v=uHyQZ3950Sw

Jammer genoeg zeggen de maten tussen de concho's helemaal niets over de maat zadelboom en zeggen de maten van de zadelboom ( SQ/ Q/ FQ, etc. etc) ook helemaal niets over de maat van het zadel. Er zijn geen standaarden in zadelbomen met als gevolg dat de echte maat niet alleen per maker varieert maar ook nog per bouwjaar/ merk, etc.
Bij Engelse zadels is daarin meer duidelijkheid maar is de pasvorm ook heel anders en niet te vergelijken met een westernzadel; Engelse zadels hebben dikke kussens die de pasvorm makkelijker maken, Westernzadel niet zoals iedereen hier weet.

De veelgebruikte en nutteloze manier van meten tussen de concho's is de manier om een slecht passend zadel op je paard te krijgen. Niet alleen zitten die concho's niet op een standaard plek; als ze hoger of lager zitten geeft dit dus een andere "maat". Daarbij is die "maat" onbetrouwbaar omdat je niet kan zien welke vorm de bars hebben en of die wel of niet goed aanliggen op de paardenrug. Dat kan je niet zien, dat kan je niet voelen ( behalve als je röntgen ogen hebt :o ) bij een zadel wat in elkaar zit. Er zijn wel wat richtlijnen om te zien om een zadel niet te lang is, om te zien of een zadel niet te wijd is ( de gullet breedte maar die kan je eigenlijk ook alleen maar bepalen bij een kaal zadel of door iemand met heel veel ervaring in het passen/ maken van zadels). Maar dan nog is het volslagen gokken om te zien of de boom past als het zadel niet kaal gemaakt wordt. Daarnaast is de positie van de rigging ook nog van belang; die moet bij het paard passen en niet, zoals je veel ziet, een "standaard" plek hebben ( vaak Full). De center fire rigging is voor sommige paarden een veel betere oplossing.

De spin zoals die op dat bruine paard ligt is zinloos en sowieso een "passer" die veel te veel aan de fantasie overlaat. Je kan zo'n ding niet zomaar ergens op een paarden rug leggen en dan beweren dat een zadel wel/ niet past. Je zit nl. bij een bestaand, zeker bij een nieuw, zadel ook nog met de schapenvacht en dik leer die de boom verstoppen en waar zo'n spin op komt te liggen; dat geeft te veel variabelen en kan dus alle kanten op.

Het gewicht van een paard heeft geen enkele invloed op de vorm van de rug; de plek waar het zadel ligt. Als het zadel past als het dier slank is, past het ook als die ( te) dik zou zijn. Maar door een dikke grasbuik kan je wel tegen het probleem aanlopen van een singel die het zadel naar het smalste deel van de buik trekt waardoor de ligging wordt beïnvloedt. Dus het is aan de ruiter ervoor te zorgen dat een paard zoveel mogelijk in dezelfde conditie blijft; bij erg ronde en buikige paarden kan een full rigging dan vaak goed passen of voor paarden die nogal schommelen in gewicht is een dubbele of 3-dubbele rigging een uitkomst; daarmee kan je de singelpositie variëren.
Bovenstaande geldt overigens in het algemeen voor de pasvorm; de rugvorm veranderd niet of nauwelijks, behalve bij paarden die erg ziek worden of heel oud, maar daar wil je sowieso niet meer op gaan zitten. Toe of afname van spieren hebben geen invloed op de pasvorm van een goed passend zadel. Mijn paard is nu 16 en heeft sinds zijn 1e ( maat) zadel exact dezelfde maat boom. Onze andere maatzadels passen al respectievelijk 8 ( bij een paard van 20) en 3 jaar ( bij een paard van 10) precies op de paarden. Ook als ze eens wat dikker of dunner zijn.

Het verhaal dat zadels na een 6 maanden of een jaar niet meer passen mag naar het rijk der fabelen verwezen worden. Die zadels hebben of nooit gepast of zijn te jong op het paard aangemeten of het paard is ziek/ oud etc.

Dit is een mooi plaatje van de gullet wijdte ( het "tussen de conho's meten fabeltje) en hoe weinig het zegt over de pasvorm omdat de hoek/ stijlheid van de bars niet goed te bepalen valt; http://saddlemakers.org/id204.htm en dan wordt er hier nog niet gesproken over rock en twist van de bars http://saddlemakers.org/id193.htm .

Overigens zijn echte maatbomen alleen maar op bepaalde plekken te vinden. De meeste bomen, ook in veel "custom" zadels komen van de plank en zijn, voor zover dat dus kan, standaard bomen die het dichts in de buurt van de rugvorm van het paard komen. Soms worden ze wat bijgewerkt/ aangepast maar dat gebeurt zelden.
Daarom maken wij bijv. onze zadelbomen ook zelf om zeker te weten dat ze passen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:13

ElCid schreef:
Jammer genoeg zeggen de maten tussen de concho's helemaal niets over de maat zadelboom en zeggen de maten van de zadelboom ( SQ/ Q/ FQ, etc. etc) ook helemaal niets over de maat van het zadel. Er zijn geen standaarden in zadelbomen met als gevolg dat de echte maat niet alleen per maker varieert maar ook nog per bouwjaar/ merk, etc.
Bij Engelse zadels is daarin meer duidelijkheid maar is de pasvorm ook heel anders en niet te vergelijken met een westernzadel; Engelse zadels hebben dikke kussens die de pasvorm makkelijker maken, Westernzadel niet zoals iedereen hier weet.

De veelgebruikte en nutteloze manier van meten tussen de concho's is de manier om een slecht passend zadel op je paard te krijgen. Niet alleen zitten die concho's niet op een standaard plek; als ze hoger of lager zitten geeft dit dus een andere "maat". Daarbij is die "maat" onbetrouwbaar omdat je niet kan zien welke vorm de bars hebben en of die wel of niet goed aanliggen op de paardenrug. Dat kan je niet zien, dat kan je niet voelen ( behalve als je röntgen ogen hebt :o ) bij een zadel wat in elkaar zit. Er zijn wel wat richtlijnen om te zien om een zadel niet te lang is, om te zien of een zadel niet te wijd is ( de gullet breedte maar die kan je eigenlijk ook alleen maar bepalen bij een kaal zadel of door iemand met heel veel ervaring in het passen/ maken van zadels). Maar dan nog is het volslagen gokken om te zien of de boom past als het zadel niet kaal gemaakt wordt. Daarnaast is de positie van de rigging ook nog van belang; die moet bij het paard passen en niet, zoals je veel ziet, een "standaard" plek hebben ( vaak Full). De center fire rigging is voor sommige paarden een veel betere oplossing.

De spin zoals die op dat bruine paard ligt is zinloos en sowieso een "passer" die veel te veel aan de fantasie overlaat. Je kan zo'n ding niet zomaar ergens op een paarden rug leggen en dan beweren dat een zadel wel/ niet past. Je zit nl. bij een bestaand, zeker bij een nieuw, zadel ook nog met de schapenvacht en dik leer die de boom verstoppen en waar zo'n spin op komt te liggen; dat geeft te veel variabelen en kan dus alle kanten op.

Het gewicht van een paard heeft geen enkele invloed op de vorm van de rug; de plek waar het zadel ligt. Als het zadel past als het dier slank is, past het ook als die ( te) dik zou zijn. Maar door een dikke grasbuik kan je wel tegen het probleem aanlopen van een singel die het zadel naar het smalste deel van de buik trekt waardoor de ligging wordt beïnvloedt. Dus het is aan de ruiter ervoor te zorgen dat een paard zoveel mogelijk in dezelfde conditie blijft; bij erg ronde en buikige paarden kan een full rigging dan vaak goed passen of voor paarden die nogal schommelen in gewicht is een dubbele of 3-dubbele rigging een uitkomst; daarmee kan je de singelpositie variëren.
Bovenstaande geldt overigens in het algemeen voor de pasvorm; de rugvorm veranderd niet of nauwelijks, behalve bij paarden die erg ziek worden of heel oud, maar daar wil je sowieso niet meer op gaan zitten. Toe of afname van spieren hebben geen invloed op de pasvorm van een goed passend zadel. Mijn paard is nu 16 en heeft sinds zijn 1e ( maat) zadel exact dezelfde maat boom. Onze andere maatzadels passen al respectievelijk 8 ( bij een paard van 20) en 3 jaar ( bij een paard van 10) precies op de paarden. Ook als ze eens wat dikker of dunner zijn.

Het verhaal dat zadels na een 6 maanden of een jaar niet meer passen mag naar het rijk der fabelen verwezen worden. Die zadels hebben of nooit gepast of zijn te jong op het paard aangemeten of het paard is ziek/ oud etc.

Dit is een mooi plaatje van de gullet wijdte ( het "tussen de conho's meten fabeltje) en hoe weinig het zegt over de pasvorm omdat de hoek/ stijlheid van de bars niet goed te bepalen valt; http://saddlemakers.org/id204.htm en dan wordt er hier nog niet gesproken over rock en twist van de bars http://saddlemakers.org/id193.htm .

Overigens zijn echte maatbomen alleen maar op bepaalde plekken te vinden. De meeste bomen, ook in veel "custom" zadels komen van de plank en zijn, voor zover dat dus kan, standaard bomen die het dichts in de buurt van de rugvorm van het paard komen. Soms worden ze wat bijgewerkt/ aangepast maar dat gebeurt zelden.
Daarom maken wij bijv. onze zadelbomen ook zelf om zeker te weten dat ze passen.

I rest my case. Ik denk tegen dovemansoren, maar hele goede, duidelijke uitleg! Nota bene van een zadelmaker........

paddraigh schreef:
Wat is nu het verschil tussen de airride pads zijn de ene dikker dan de ander mbt prijs?
Wolvilt vind mijn paard toch niet zo prettig.... Heb een diamond wool nu wil ik toch een ander pad erbij..
Classic equine sensorflex maar is niet contourt helaas. Of de csf pads ..

Welke wolvilt vind je paard niet lekker en waarom denk je dat?

Airride pad vind ik veel geld voor lucht.

Die CE Sensorflex heb ik wel gehad of nog liggen en is wel fijn.

Ik gebruik alleen met natuurlijke materialen, dus wol of wolvilt. Wolvilt moest mn oude ruin wel wat aan wennen destijds.
Heb ook nog met wollen onderzijde en die gebruik ik bij mn ene ruin wel. Het hangt een beetje van een aantal dingen af.
De vorm van je paard, past je zadel echt goed? Zweet je paard veel en snel? Hoe is de bespiering? Ik vind dat ze anders bewegen onder een iets dikkere, stuggere wolvilt en een wollen onderzijde die wat meer het lijf volgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:23

Bijzonder dat ook een Evelien bijvoorbeeld aangeeft dat ze een boom iets ruim inmeten zodat het paard nog wat kan groeien indien ik het nu zou laten aanmeten.
Mijn paard heeft overigens ook al zeker 10 jaar dezelfde maat van Engelse zadels. Dusdat er weinig verandering in zit geloof ik best. Maar dan nog moet het wel in de basis passen. En ik heb helaas dus ook te veel meegemaakt dat het niet pastte, en dat de verkoper/passer beweerde van wel en dat ik daardoor behoorlijk wat extra kosten gemaakt heb. Ik ben voor nu er nog niet over uit wat ik ga doen. Ik heb een goed passend zadel, maar kan er zelf niet fijn in zitten, dat is natuurlijk ook vervelend. Maar ik ga niet over 1 nacht ijs en wil dan een goed zadel, of die nu van Arthurs, Eurohorse, Kristel of Elcid vandaan gaat komen.

Dit vind ik overigens een fijne pad voor nu, in de rui:
https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... ngspad-Ray
Niet te duur, en toch heel fijn en luchtig.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:37

DubbelFun schreef:
@sallinara: hoe groot wil je de zitmaat hebben ?? (als je het in western niet weet mag het ook in engels)

ik heb daar niet zo veel verstand van als ik eerlijk ben, als ik er maar in pas xD

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:44

Die Airrides hoef ik niet. Veel geld, en erbinnenin zit gewoon bubbeltjesplastiek. Dat is dus hun "air".
De schapenwollen van Mattes zijn ook fijn. Loopt mijn paard goed onder. En die van Diamond wool.
Dat zadels passen met die spin geloof ik niet zo in. Ten eerste ligt die spin veel te veel naar voor op dat bruine paard. Een westernzadel ligt nooit zoveel naar voor. Ten tweede ga je dat passen op een ondersteboven liggend zadel, waar ook nog eens niemand op zit, en waar de dikte van het ondergenaaide schaap ook een rol speelt.
De uitleg van ElCid vind ik duidelijk! +:)+ :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:54

DubbelFun schreef:
sallinara schreef:
ik heb daar niet zo veel verstand van als ik eerlijk ben, als ik er maar in pas xD

Wat is je broekmaat :)