[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe1

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:18

Heb er ook eentje met paardenhaar liggen maar nog nooit gebruikt. Moet nog een goede bosal kopen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:23

belletjhee schreef:
Ik heb er dus 1 met paardenhaar. Prikt een beetje in het begin, maar uiteindelijk "wen" je eraan.

Inderdaad, je wordt het gewoon. Ik weet wel niet of de mijne van de staart of de manen is gemaakt. Zou een groot verschil geven in zachtheid en prijs ;) Heb een 2de handse en geen idee dus.
Mooie links naar bosalhangers :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:04

Beetje late reactie, maar mijn paardjes staan ook in Rockanje! Lekker om de hoek van westernspul.

Ik ben niet echt in bekend in de Bosals, maar hoor wel dat het aardig anders rijden is. Maar zoals elke optoming, het is maar zo scherp als je het zelf maakt. Helaas zijn er alleen veel te veel mensen te slecht geïnformeerd en gooien direct een shank erin zodra ze 'western' rijden.. Erg jammer en zonde van de sport -O-

Afgelopen weekend zelf een shoot gehad met me volledig nieuwe show outfit, dus ben onwijs benieuwd hoe het eind resultaat is geworden! Nu alleen nog op zoek naar een trainings shank, want me show shank is een vast Grazer en die geeft toch wat beperkingen met laterale oefeningen tijdens het trainen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:47

Ik vertrouw voor bit advies op mijn instructrice. Maar er zijn altijd mensen die niet weten hoe ze eigenlijk met een optoming om moeten gaan. Alleen is dat niet alleen in de western denk ik.
Bij goed bosal gebruik zou het paard geen hinder moeten hebben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:25

Mecate is idd eentje van nylon - rijdt heel fijn! +:)+ Had er eerst een van paarden (staart) haar, maar die vond ik te stug en niet prettig in mijn handen (ik heb ook kleine handen) en Dainty werd er wat iebelig van :P

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:18

Mijn nieuwe bosal (niet zo florisante foto :+ )
CT hanger en nylon mecate.
Afbeelding

De paardenhaar mecate heb ik te koop gezet. Wat een stug kreng als je gewend bent om met nylon te rijden.

Verder heb ik nu nog 2 bosals.
Een goede voor de merrie met een simpele hanger en aangepaste mecate (clipje tussen gezet ivm rare merrie) en een redelijk goede die eigenlijk lichtelijk over is.

Heb de merrie vaak met bosal gereden als we in een grote groep weggingen. Ze kan nogal schrikken van staarten en dan gooit ze d'r hoofd in de lucht... klapte het bit in d'r mond en voor ik het wist waren we zo 5 minuten verder }:0
Met bosal schrikt ze ook, alleen voelt ze dan niets in d'r mond.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:52

Staarthaar is prikkelig, manenhaar juist niet. Er zijn verschillende diktes mecate van alle materialen dus ook voor kleine handen :) Anders is mohair een goed alternatief.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:13

Niks mis met nylon, toch? ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:42

Heb ook een nieuwe bosal met nylon mecate. Vind paardehaar wel mooi en fijn, maar een goeie is verschrikkelijk duur, en ik ben niet zon bosal rijder :o

Afbeelding

Hij hangt hier alleen op het verkeerde paard, ja hij is Clips te groot maar ik had em ook niet voor haar gekocht. Hij is bedoeld voor een zekere cremelovriend die een beetje groter hoofd heeft :+ Ze heeft em alleen maar om voor wat afwisseling in de blackfoto's van een fotoshoot :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:55

Persoonlijk vind ik een nylon mecate niets. Maarals je er weinig geld voor over hebt, is het beter om op de hanger en mecate te besparen dan op de bosal zelf.

Trouwens via ebay zijn goede mecates veel goedkoper dan in Nederlandse western zaken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:07

Deze komt al van Ebay ;) En is alleen maar aangeschaft omdat het cremelovriendje mee zou naar een cursus, waarbij de optoming showlegal moest zijn. Hij mist 2 kiezen en vind een bit dus tegenwoordig minder prettig en tja dan blijft alleen bosal over. Einde liedje, moest cursus afzeggen omdat ik zelf ziek was :+ Hij hangt dus leuk in de kast :')

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:10

Dark oil hanger had er voor de foto misschien mooier bijgepast, Rina :P

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:19

Ff een beginnersvraag uit belangstelling: waarom is die bosal te groot?

Ik lees trouwens van tijd tot tijd mee, maar soms is het echt chinees haha!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:01

omdat ie te ruim zit ? :)*

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:05

Moet het rondom gesloten zijn? Dat de mecate de kaak bijna raakt? Of zit hij op de jukbeenderen ook te ruim?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:12

SG je begint de schrik van elke beginner te worden. Support je discipline wat meer ;). Veel dingen mbt rechtrichten of dressuur zijn voor mij ook heel logisch, maar voor anderen niet. Door bijdehand te antwoorden komen ze niet verder. Ik vind het fijner om interesse te voeden.

Als jij mij vraagt waarom een zadel te groot is naar iemands mening zou je dan geholpen zijn met het antwoord 'omdat hij te ruim zit'?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:16

nee,
als jij kundig genoeg bent, dat ik aanneem wat je zegt, en je zegt dat ie te groot is, hoef ik niks meer te vragen.
zie de meerwaarde daarvan dan niet in :roll:

maar goed, een beetje humor mag ook wel hoor..
zo was het bedoeld.. |o

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:21

Oh sorry. Had niet door dat het een grapje was. Lees al langer mee en soms kom je een beetje bot over. Sorry dat ik het verkeerd opvatte.

Mbt mijn vraag: Ik wil het juist zelf ook zien waarom hij te groot is. Mensen kunnen je alles wijsmaken als ze je wat willen verkopen dus een beetje kennis kan nooit kwaad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:23

Er is vast wel iemand die het wél precies weet, en die ook nog wat tact in huis heeft, en die het tzt zal uitleggen ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:31

EliseLukas schreef:
Omdat je die bosal bij wijze van spreke zo over de kin van het paard naar voren zou kunnen trekken, er is te veel ruimte aan de onderzijde.

Die van Breakthelaw lijkt op de foto trouwens wat aan de krappe kant (zijkanten tegen de wang van het paard) :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:33

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:38

Dank je wel WB, 't is inderdaad een verschil met die op jouw foto's :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:43

Wranglerbutt schreef:
EliseLukas schreef:
Omdat je die bosal bij wijze van spreke zo over de kin van het paard naar voren zou kunnen trekken, er is te veel ruimte aan de onderzijde.

Die van Breakthelaw lijkt op de foto trouwens wat aan de krappe kant (zijkanten tegen de wang van het paard) :o

Dat is tenminste een normale en goede uitleg! Bedankt daaarvoor! Namens een bosal leek. :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:48

Wranglerbutt schreef:
EliseLukas schreef:

Dankjewel :D Ik zie wat je bedoelt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:09

Wranglerbutt schreef:
Dark oil hanger had er voor de foto misschien mooier bijgepast, Rina :P

Ja mag blij zijn dat ik er uberhaupt een hanger aangemaakt heb :+ Je weet ik ben in staat er een gewoon hoofdstel aan te knopen :') En de hanger is van mijn andere bosal, die is wit dus de hanger blijft mooi die kleur :j :P

En WB heeft het al uitgelegd waarom hij te groot is. Maar, en ik zeg erbij op de foto is het vrijwel niet te zien, hij is ook in de breedte te breed voor haar. Hij schommelt dus geheel om haar hoofd. Zelfs met extra slagen in de mecate zou ik deze niet op dat hoofd pas krijgen. Daarvoor is de bosal dus te groot.

Die van Breakthelaw is idd te klein. Te weinig ruimte aan de onderkant en hij hangt te laag. Hoger gaat ook niet omdat daar de ruimte niet voor is. Ik had overigens met een normale maat bosal hetzelfde probleem Breakthelaw. De bosal van mijn foto, is een modelletje extra full :D Voor het eerste deel van de cursus had ik een geleende bosal, die ook te klein was, vielen de examinatoren gelijk over. Maar mocht gelukkig toen wel doorrijden. Vandaar dat ik voor deel 2 op zoek ben gegaan naar een maat groter.