[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:08

Ik vind juist de mylers en billy allen wel stabiel. De mijne reageert heel slecht op een enkel of dubbelgebroken bit en met de billy allen geen problemen meer met zijn aanleuning. Het functioneert als een ongebroken trens, maar door het rolletje kun je links en rechts wel afzonderlijk bewegen indien nodig.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:10

het hoort zo te zijn , om jonge paarden aan 1 zijde te kunnen opppakken, zonder dat de andere zijde " meedoet ".
meeste paarden vinden het fijn,maar er zijn er ook bij, die het niet fijn vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:12

Klopt, maar dat is met alle bitten zo :j
Dus zou je uit moeten proberen. Er is toch een site waarbij je een mylerbit een week kan uitproberen?
Billy allens zijn niet duur, dus dat maakt het im uit te proberen alweer aantrekkelijker.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:21

Kasmir schreef:
:') _O-

Ik heb een vraagje, wat is naar jullie ervaring een erg zacht/vriendelijk en stil bitje? Rij Karlijn nu bitloos, dat gaat echt súper maar dat mag natuurlijk niet op wedstrijd ^)
Heb haar altijd op een enkel gebroken snaffle gereden maar daar kan ze soms heel spastisch op reageren, nu komt sowieso de tandarts nog een keer (komt elk jaar) voordat ik er een bit in hang maar ben ook opzoek naar misschien een wat vriendelijker/stabieler bit voor haar. Maar er is zo ontzettend veel dat ik door de bomen het bos niet zie. Hoor veel over Myler dus keek een beetje in die richting.. hebben ze daar ook nog 100 verschillende bitten in -O- :Y)

Mocht je per definitie bitloos willen blijven rijden kun je wellicht de overstap maken naar een bosal, de enige toegestane bitloze optoming (bij de WRAN). In de klasses L5 t/m L3 is het toegestaan om paarden met bosal te rijden, ongeacht de leeftijd van het paard. Zelf vind ik de Myler level 1 (met of zonder tongboog) fijn. Maar zoals al gezegd, ieder paard reageert weer anders op dergelijke optoming.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:09

Ik heb zoiets http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... BGMufD_BwE maar dan enkel gebroken. Het bit scharniert maar een kant op waardoor het stil in de mond ligt. Mijn pony reageert hier beter op dan op een Myler. Het bit heb ik ooit bij de Countrymill gekocht, maar daarna nooit meer ergens gezien.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:29

Heb inderdaad ook naar een bosal gekeken, dat is echter wel een hele andere manier van rijden/andere werking en daarbij is een goede bosal duur en de pasvorm lastig. Dan zou ik ergens echt een kenner vandaan moeten toveren, want durf met dergelijke optomingen niet zomaar wat te proberen. Ik ben dan eigenlijk al een hoop geld kwijt voor ik uberhaubt weet of ze er ook een beetje fatsoenlijk op reageert.
Ben al even Billy Allen en Myler met elkaar aan het vergelijken. Zo te zien heeft BA een veel rechter mondstuk en is Myler wat anatomischer gevormd. Zie idd dat bij 'de paardenschuur' je een bit 2 weken kunt proberen dat is misschien ook wel een optie. Ik wil met liefde investeren in een goed bit, maar vind het zo zonde als ze daarna ook daar zo moeilijk mee kan doen (drukt ze haar rug weg en doet ze haar hoofd heel hoog) Ik heb juist het idee dat mijn paard wat pissig reageert op het 'notenkraker effect' op een enkelgebroken bit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:09

Voor mijn d-pony verschillende bitjes destijds geprobeerd. Eerst een gewoon enkel gebroken snaffle met ringen. Myler viel hier ook tegen. Ik weet dat ze goed zijn, maar je moet dan idd verschillende uitproberen.
Billy Allen tijdje mee gereden, maar was het ook niet helemaal.
Toen we over gingen op shanks ook diverse weer geprobeerd. Uiteindelijk terecht gekomen bij een dubbel gebroken babyshank met zo een cricket in het midden. Ik twijfel nog om die ook als snaffle te kopen, nu hij niet meer getraind wordt, maar hij loopt er ook voor wat basis en buitenritjes super op.
Tijdens trainingen is hij nog wel op Billy Allen shank gereden.

Onze oudere merrie begonnen met snaffle met ringen. Toen de Billy Allen erin, omdat ik voor haar een zacht bit wilde gebruiken, maar ze vond het echt niks, dat liet ze duidelijk merken. Nu dus weer gebroken snaffle met ringen. Omdat ik zelf d-ringen dan nog een betere optie vindt, heb ik een gebroken snaffle met d-ringen.

Nu hebben we ook een jonge hengst die op snaffle loopt en even kijken hoe we het gaan doen.

Ik kijk zelf wel goed naar de mond en in de mond. Heb eens iemand geholpen die ernstige problemen had, maar paard had zo weinig ruimte, dat een ongebroken niet te dik bitje beter leek en dat ging ook stukken beter. Omdat zij beginnend was, had ze daar zelf nooit voor gekozen, maar werkte dus super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:37

Bosal wil ik ook wel is gaan proberen ja :Q

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:40

Billy allen is rechter inderdaad. Beviel mijn haflinger beter dan anatomisch :j
Billy allen bitjes zijn niet zo duur en raak je 2dehands redelijk snel kwijt, dus dat risico is niet zo groot. Ik heb de mijne via HKM, kostte nog geen 25 euro.
En misschien van stalgenoten eens bitten lenen om te proberen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:49

Mijn paard is ook niet zo van de enkel gebroken bitten. Die loopt fijn op een Billy Allen, meeste Mylers zijn wat te beweeglijk voor hem.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:32

Top ga ik zo te lezen eens een Billy Allen proberen, neigt ietsje meer richting een stangetje? DA-tandarts komt toevallig zo langs omdat m'n paard met 40,9 graden koorts staat.. Kan ik direct even over haar mond overleggen.

Dank voor de tips en ervaringen :D

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:01

Ik heb een billy allen, en ben er erg positief over :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:13

ik rij scar ook met een billy allen bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:33

Ik denk dat ik fijn ga beginnen op een gewone enkel gebroken, hihi. :D

Pff, mijn pad kan wrnslk niet geleverd worden :(

Dan word het een simpele royal kleur i guess.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:51

Nu op snaffle is het nog te doen om een bit te kopen en evt weer te verkopen als het toch niet lekker gaat, dadelijk bij shanks wordt dat grapje iets duurder.
Op snaffle gebied heb ik vrij weinig advies, aangezien mijn merrie gelijk prima liep op een enkelgebroken sweet iron materiaal bitje, heb ik me er nooit verder in verdiept. Echter toen we eraan toe waren om om te gaan op 1 hand hebben we 1 volledige les met mijn instructrice shanks uitgeprobeerd. Je paard geeft het vaak super aan wat wel of niet bevalt en trainers hebben 9 vd 10x ook meer dan genoeg bitten op voorraad om uit te testen. Inmiddels rij ik mijn arabiertje op een low port grazer, lekker stabiel, rustig en soft, enigste nadeel.. ik kan niet meer sjoemelen met een enkele teugel en moet elke laterale buiging volledig uit me zit halen. Mrja dit is opzich het hele idee ook van op 1 hand rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:07

Ik wil alles toch wel beginnen op een enkelgebroken iets daar loopt hij in de dressuur ook het fijnste op.

rijd nu nog met mijn hackamore maar daar mag je niet mee starten ofc.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:14

Ik rijd met billy allen mondstuk maar het ene bit is het andere niet. Ik heb 1 shank waar hij echt fijn mee loopt, die heeft een wat dikker en vaster mondstuk. Mijn andere 2 shanks waar ik wel eens mee rijd zijn wat beweeglijker. De ene is een wat dunner mondstuk en de ander is wat beweeglijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:15

Bestaan er redelijk dikke bitten in snaffle vorm?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:16

Vast wel. Ik weet dat je van Billy Allen wel wat dikkere mondstukken tegen kan komen bij snaffles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:20

Meneer heeft zulke korte mondhoekjes, liggen zo open :(

Vandaar dat ik het liefst bitloos blijf rijden :Q

Maarja budget voor een bosal is er even niet en dan is een bit toch wel goedkoper.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:49

Hoi, lange meeleester kruipt even onder haar steen vandaan.
Na de diverse meningen over laarzen, ik ben ook opzoek naar laarzen. Welke winkel raden jullie aan om te gaan kijken? Ik ben opzoek naar echt laarzen om op te lopen en te rijden, wat fijn zit en een mooie degelijke ronde neus heeft.
Wat mij op viel is dat ze bij country mill heel veel met echt n stompe (vierkante?) neus hebben.. dit vind ik echt niet mooi.
Welke winkel raden jullie aan om te gaan kijken, het liefst ook waar ze rijjeans verkopen...?
wil er best n stukje voor rijden, country mill te Nijkerk valt af.
Groetjes Eva

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:22

Arthur heeft een giga keuze in de winkel staan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:31

Arthur´s westernstore inderdaad, of gewoon eens op het net gaan neuzen, bijvoorbeeld bij Sheplers.com, Rods.com of bootbarn.com.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:32

Arthur's of Westernspul

Qua bit. Ik ben natuurlijk ook begonnen op een gewone enkel gebroken snaffle. Van sweet iron matriaal. Doet ze het goed op. Daarna over gegaan op een baby shank snaffle. Ook dat gaat prima en geen problemen mee gevonden.
Nu sinds een paard maandjes over gegaan op een baby correctional. Hier heb ik er een paar van geprobeerd, maar dit bit gaat met veel moeite in en gaat ook niet makkelijk uit.
Blijft mijn paard moeite mee houden. Na een ongelukje op wedstrijd, ben ik weer helemaal opnieuw begonnen met de basis en weer terug op onze eerste snaffle. En daar loopt ze nu weer super op.
Ik heb het idee dat de correctional teveel is in haar kleine mondje en dat ze dat gewoon niet prettig vind, terwijl het met rijden super gaat, maar aan de hand en met in en uit doen is het een ramp!
De snaffle neemt ze ook zo aan met openen van haar mond, de correctional moet haar mond gewoon open wrikken onderhand. :(
Wij zijn nu dus weer terug naar snaffle om vervolgens weer over te stappen naar de baby shank snaffle en dan blijf ik hierop door rijden denk ik.

Het gaat er dus om dat je wel moet uitproberen. Het ene mondje is de ander niet. En het ene paard is het andere niet. :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:13

Ik heb een shank met daarin een soortje merkje; "GF". Weet iemand welk merk dit is?