De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:25

Petrichor schreef:
Zou pijn aan de liezen eigenlijk altijd te verwijten zijn aan de breedte van het zadel? Of zou er toch misschien een andere oorzaak zijn?


Nee, niet per se, kan ook liggen aan de hoek die jouw lies moet maken in dat specifieke zadel, bijv door hoe de fenders / beugels gepositioneerd zijn op een zadel.
(Of zelfs de hoek waarin jouw specifieke paard je dwingt, zoals ik ervaren heb met rijden op een barebackpad op mijn rondgeribde en breed-geschouderde merrie met een immense serratus die dan lekker onder je been door beweegt)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:28

Als je een breed paard hebt en meer zadel op het paard, dan kan de twist smaller zijn en dus beter voor je heupen. Ik hou ook niet van brede zadels.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:03

Het heeft te maken met de breedte van het bekken, de hoek waarin je je benen wilt houden en de 'platheid' van de zit. Een 'narrow twist' hoeft dus niet altijd de oplossing te zijn.

Overigens blijkt uit een onderzoek dat bij veel zadels die bij het paard niet goed liggen ook bij de ruiter ongemak te veroorzaken omdat als het paard niet vrij beweegt de ruiter moet gaan overcompenseren en dat gaat ook ten koste van een ontspannen zit.

Petrichor

Berichten: 10582
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 12:12

Ah helder!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:24

Ik heb vd week nog zonder zadel gereden op broer en zus. Behoorlijk verschil. Heb echt nog nooit last gehad en kan op mn ruin uren zitten. Ook met zadel. Maar ik voel echt wel het verschil en dat hij voor mijn eigen bouw als je echt gaat meten en rekenen net iets te breed zou kunnen zijn.

Mijn New Forest had een extra full quarter zadel. Lag echt goed, is meerdere keren nagekeken. Tot hij oud werd. Ik dacht echt dat dat zadel zo op mijn brede tank kon, maar dat viel dus vies tegen.
Op zijn moeder ligt het weer wel goed.

Niet iedereen is hetzelfde gebouwd, maar er zit zoveel verschil in; OOk hoe goed je paard getraind is maakt echt uit. Een goede ontspannen zit is een mega verschil. En ik zie ook de lengte van de benen wel verschil maken. Maar ook dat is weer in combinatie met de bouw van je paard. Ik lijk op mn ruin veel kleiner, dan op mn andere ruin. Terwijl er maar 4/5cm verschil in zit. Het voelt als 20cm bij wijze van.

Ga ik op een groot paard zitten van 1.70m met een fijn dressuur zadel hangen mijn benen weer compleet anders en geeft dat ook weer een ander plaatje. Maar ook een ander contact.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:19

Pijn in je liezen heeft er wel degelijk mee te maken dat je seat te breed is.
Ook dat is iets wat je enkel door het rijden er mee kan testen en niet door op een bok te gaan zitten.

Gelukkig heb je ook daar veel keus in. Smal of breed of daartussen in.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:06

Die maten zijn soms raar, he. Op mijn IJs had ik een tijdje een westernzadel, en dat was een XXfull quarter, en dat paste uiteindelijk ook niet meer wegens te smal. En op mijn brede quarterhengst heb ik een semiquarter en die past perfect.
Je zou nochtans denken dat de hengst vééééééél breder is dan de IJs, maar het heeft ook te maken met de vorm van de rug en zo.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:27

sevke schreef:
Die maten zijn soms raar, he. Op mijn IJs had ik een tijdje een westernzadel, en dat was een XXfull quarter, en dat paste uiteindelijk ook niet meer wegens te smal. En op mijn brede quarterhengst heb ik een semiquarter en die past perfect.
Je zou nochtans denken dat de hengst vééééééél breder is dan de IJs, maar het heeft ook te maken met de vorm van de rug en zo.

JA, dat is wel een enorm verschil.
Maar SQ is natuurlijk ongeveer 17 cm tussen de concho's, maar kan ook 18 zijn. En misschien wel 20? Want de maten zijn ook nergens gelijk. Of is SQ bij western wel altijd ongeveer hetzelfde?
Bij Engels zie je dat 31-32 als medium geldt, of een fit 2, en dan MW als 33-34 of een fit3. Maar zelfs een 31 is niet overal dezelfde 31 zeg maar.

Zaterdag maar eens aan het werk zoals hier aangegeven is:
https://www.youtube.com/watch?v=uHyQZ3950Sw
Laatst bijgewerkt door germie op 18-03-21 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:30

Nee... de maten die vallen idd anders per merk.
De Continental fq was te krap terwijl de westwood fq wel paste.. toevallig voorbeeld wat bij mijn merrie passeerde

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:33

paddraigh schreef:
Nee... de maten die vallen idd anders per merk.
De Continental fq was te krap terwijl de westwood fq wel paste.. toevallig voorbeeld wat bij mijn merrie passeerde

ja precies, dat maakt een eerste schifting dus ook niet echt mogelijk. Ik heb denk ik nu een SQ, maar het staat er niet op.
Ben benieuwd wat er uit de zadelspin gaat komen.

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:50

Ik ben niet zo kapot van dat filmpje. Op sommige plekken steken de tanden in het paard en op andere plekken zweven ze er boven.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:52

JudithO schreef:
Ik ben niet zo kapot van dat filmpje. Op sommige plekken steken de tanden in het paard en op andere plekken zweven ze er boven.

Er zijn natuurlijk nog wel meer filmpjes. Maar voor een globale indruk van de welving van de rug, de hoogte van de schoft, waar de schouders liggen onder een zadel, enz is het een goede methode.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:55

germie schreef:
sevke schreef:
Die maten zijn soms raar, he. Op mijn IJs had ik een tijdje een westernzadel, en dat was een XXfull quarter, en dat paste uiteindelijk ook niet meer wegens te smal. En op mijn brede quarterhengst heb ik een semiquarter en die past perfect.
Je zou nochtans denken dat de hengst vééééééél breder is dan de IJs, maar het heeft ook te maken met de vorm van de rug en zo.

JA, dat is wel een enorm verschil.
Maar SQ is natuurlijk ongeveer 17 cm tussen de concho's, maar kan ook 18 zijn. En misschien wel 20? Want de maten zijn ook nergens gelijk. Of is SQ bij western wel altijd ongeveer hetzelfde?
Bij Engels zie je dat 31-32 als medium geldt, of een fit 2, en dan MW als 33-34 of een fit3. Maar zelfs een 31 is niet overal dezelfde 31 zeg maar.

Zaterdag maar eens aan het werk zoals hier aangegeven is:
https://www.youtube.com/watch?v=uHyQZ3950Sw


Lees eens bij Vaquero zadels. De afstand tussen de conchos zegt helemaal niks. Er zitten hier altijd mensen die hem zwartmaken, maar gaat even om zijn uitleg.

Als je gaat kijken naar de zadels en waar de conchos geplaats worden, zie je ook dat die nooit een maat kunnen zijn.

Als dat zou werken kan je gewoon een zadel erop leggen en vanaf de voorkant zien hoe het ligt en of het past.

Ik gaf even extra full aan, omdat het echt een extra breed zadel is en deze is ook wel echt breder dan alle full's, maar er kan zomaar amper of geen verschil zijn.

Sommige merken hebben ook nog de maat quarters, dus semi quarter, quarter en dan full quarter. Ik weet niet hoe groot de maat verschillen zijn en de vergelijkingen met de andere merken, want je kan nooit alle zadels vergelijken.

Je zou ook misschien wat kunnen googlen op de bomen. dan zie je al hoeveel verschillende daarin zitten zonder alleen naar de maten te kijken. Er zijn ook wel filmpjes van het maken van een zadel na passen etc. Dan leer je hoe nauw kleine dingen kijken.

Veel quarters hebben vrij weinig schoft en daar zijn ze waarschijnlijk ooit vanuit gegaan met een brede, bespierde rug.
Ik had een quarter die wat minder gebouwd was en wel wat shoft had. Echt een groot probleem. Misschien juist omdat het verder wel een quarter was.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:46

Nee, je kunt niet passen vanaf een foto met de conchoafstand, maar als je daar een lijn trekt en je weet de breedte, dan kun je zelfs vanaf een foto zien of er hoogte in de boog van de fork zit, dus of er ruimte is voor een schoft of dat het meer bij een ronder paard past. En je ziet ook hoeveel daarna de buiging naar beneden de breedte ingaat. Dan krijg je wel een indicatie of het om een 'breed' of 'smal' zadel gaat, al kun je nog niet van een foto beoordelen of iets past.
Het is dus niet meer en niet minder.

En daarnaast heb je nog de welving van de rug, die zal ook wisselen per boom. Dat kun je zeker niet zien vanaf een foto.

Mijn paard heeft wel echt een schoft. Dat betekent helaas dat zadels die qua breedte wel passen soms niet genoeg ruimte laten voor de schoft.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 02:05


germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:50

superpony schreef:
De afstand tussen de conchos zegt niks. Je hebt er helemaal niks aan om dat te meten.

Gepikt van facebook; https://www.facebook.com/photo?fbid=270 ... 8946718435

Als je een foto hebt met een meetlint tussen de concho's, en de foto is recht van voren genomen, dan weet je de andere maten ook ongeveer. Dan heb je zeker wel een indicatie. De foto er bij van voren is belangrijk. En dan goed genomen, in een hoge resolutie. Dat is wat ik er mee wil zeggen.
Je weet niet alles, maar je hebt dan zeker een goede indicatie.
Met alleen een getal als afstand weet je nog niets, maar met de foto er bij wel. En zelfs dan weet je nog niet of iets past.

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:12

Concho's zitten niet allemaal op dezelfde plek. Dus dat zegt niks. En de vorm van de boom is net zo belangrijk als de breedte van de boom.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:58

germie schreef:
superpony schreef:
De afstand tussen de conchos zegt niks. Je hebt er helemaal niks aan om dat te meten.

Gepikt van facebook; https://www.facebook.com/photo?fbid=270 ... 8946718435

Als je een foto hebt met een meetlint tussen de concho's, en de foto is recht van voren genomen, dan weet je de andere maten ook ongeveer. Dan heb je zeker wel een indicatie. De foto er bij van voren is belangrijk. En dan goed genomen, in een hoge resolutie. Dat is wat ik er mee wil zeggen.
Je weet niet alles, maar je hebt dan zeker een goede indicatie.
Met alleen een getal als afstand weet je nog niets, maar met de foto er bij wel. En zelfs dan weet je nog niet of iets past.


Je leest niet en kijkt niet naar het voorbeeld van de zadelmakers die zadels in elkaar zetten.

De maat tussen de conchos zegt helemaal niks. Je hebt er niks aan. Dat kan je dus lezen en zien. Dat komt, nogmaals, omdat de plek van de conchos verschilt per zadel en model. De afstand zegt ook 0,0 over de boom.

Het is ook een vreselijk vervelend verkoop praatje van mensen als ze die afstand erbij zetten.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:18

JIj begrijpt niet wat ik bedoel. Als je een goede foto hebt en ergens 1 maat, dan kun je dat gewoon doortrekken naar andere afstanden en maten. En dan heb je zeker wel een indicatie. Niet meer en ook niet minder. Ik zeg nergens dat een zadel dan past, maar ik indien er een GOEDE FOTO bij geleverd wordt wel of iets een kans kan gaan maken of niet. Iemand die ver onder de concho's meet met een goede foto, dan kun je zelf ook de schoftruimte er uit halen. Of bij een zadel zonder concho's. Want je ziet het model van de boom aan de voorkant. Ook wederom niet exact, maar wel een indicatie. En daarom is dat zeker wel een handig als iemand een goede foto er bij plaatst met een meetlint. Met alleen een afstand als tekst, nee, daar heb je niets aan.
En met een goede foto bedoel ik goed van voren, niet scheef, niet te hoog, niet te laag, ja, daar komt inderdaad best wat bij kijken en 90% van de foto's is dan net niet goed.
AM Reitsport heeft een schets staan met diverse maten. Ook dan weet je niet alles, maar je weet dan wel wat zeker niet zal gaan passen. Niet meer en niet minder.
Dus ik ben het met je eens dat het niet veel zegt, maar als indicatie kan het wel degelijk gebruikt worden mits er een foto bijgeleverd wordt. Voor mij is het dus wel degelijk relevante informatie, en het zegt iets meer dan alleen maar SQ of FQ. Ik zou nooit een zadel zo van een foto durven kopen. Dat absoluut niet.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:49

Kleine impressie oefening zadelspin.
Ben vergeten foto van spin op de rug te maken. De halshouding maakt zeker uit.

Afbeelding

Afbeelding

Petrichor

Berichten: 10582
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 23:55

Ben benieuwd hoe het er op de rug uit ziet.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 07:45

Wat je dan ziet is dat je volgens de 'regels' moet buigen als het paard het hoofd neutraal heeft. En ga je dan stappen, dan zie je bij mijn paard gewoon de rug iets omhoog komen. Je ziet dan dat de zadelspin niet geheel meer aansluit, maar wel gewoon blijft liggen. Ga je weer halthouden, dan volgt de spin weer de gehele rug. Leg je de spin van mijn paard op een ander paard (ik heb 1 testexemplaar ;), dan zie je dat de schoft ongeveer gelijk is, maar dat de achterkant niet klopt, dat paard is smaller. Maar dus niet direct smaller in het schoudergebied en de schoft, maar verderop bij de ribben wel.

Wat je uit de zadelspin kunt halen is dus het verloop van de rug, de breedte bij de schouders en schoft en of er dus schoftvrijheid in het zadel over blijft.
Bij het zadel wat dus geen schoftvrijheid over laat, dan zie je dat ook bij de spin. Ook zie je dat achter het zadel te smal is. Ik moet even niet vergeten daar nog een foto van te maken.
Bij mijn eigen zadel zie je dus wel dat er ruimte is voor de schoft (eerste foto).

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:54

Wat ik me nog wel afvraag, Ralide bomen zijn goed zegt men.
Maar als je hier kijkt, een willekeurige boom:
https://www.ralide.com/product/model-1796/

Geschikt voor diverse soorten zadels, en je kunt dus geen boommaat kiezen? Een zadel met deze boom, zou dus een reiner, een barrel, of whatever kunnen zijn? En Ralide heeft dus geen breedte maten?

Wel is een ralide zadel veel lichter (ik heb laatst 1 in handen gehad, zadel van bijna 2200 dollar nieuw), en omdat het gewicht ook wel fijn is, en men over de kwaliteit prima te spreken lijkt te zijn ga ik een ralide boom zeker niet afstrepen.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:42

Als je kontakt zoekt met die firma zul je zien dat de bomen in verschillende maten gemaakt worden, dit is één specifiek model (nr 1796).

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:06

Hier dan nog de gevraagde fotos van zon spin op de rug.

En in een zadel wat niet past, geen schoftruimte en verkeerde bolling.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding