[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:34

superpony schreef:
En toch zijn heel veel mensen heel enthousiast over de Equiflex. Maar dat komt ook door het zadel zelf natuurlijk.

Mijn zadel had ooit een dikke suede seat ja, maar die is compleet foetsie, weg, verdwenen.......

En dat zadel heb je niet meer? Het suede is gewoon glad geworden, maar geen gaten in de seat e.d.?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 03:18

germie schreef:
superpony schreef:
En toch zijn heel veel mensen heel enthousiast over de Equiflex. Maar dat komt ook door het zadel zelf natuurlijk.

Mijn zadel had ooit een dikke suede seat ja, maar die is compleet foetsie, weg, verdwenen.......

En dat zadel heb je niet meer? Het suede is gewoon glad geworden, maar geen gaten in de seat e.d.?

Jawel, dat is zo oud, dat doe ik niet weg.

Seat is nog oke, maar wel hard geworden en dus nu helemaal leer. Heb er weleens over gedacht om de seat opnieuw te laten doen incl gel, maar mijn ruin kreeg toen een blessure en de anderen passen het niet goed.
Schaap zou ook echt nieuw moeten. Dat is echt ook foetsie weg.

Ik vind het niks waard en hou het gewoon, want je weet maar nooit..........Maar ik heb gelijke zadels voor 800 euro zien liggen bij verschillende shops.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:37

superpony schreef:
germie schreef:

Jawel, dat is zo oud, dat doe ik niet weg.

Seat is nog oke, maar wel hard geworden en dus nu helemaal leer. Heb er weleens over gedacht om de seat opnieuw te laten doen incl gel, maar mijn ruin kreeg toen een blessure en de anderen passen het niet goed.
Schaap zou ook echt nieuw moeten. Dat is echt ook foetsie weg.

Ik vind het niks waard en hou het gewoon, want je weet maar nooit..........Maar ik heb gelijke zadels voor 800 euro zien liggen bij verschillende shops.

Ja, wat sommigen durven vragen is inderdaad best erg.
Maar ook wat sommigen voor merkloze zadels vragen. Sommige merkloze lijken best goed in elkaar te zitten, maar ik zie soms ook bedragen van 300 euro voor een zadelmarktje.

Maar om zo'n schaap te verslijten moet je toch echt wel intensief rijden of niet soms? En hoe belangrijk is dan dat bont nog, want je legt er ook een pad onder. Of dempt de vacht toch nog wel? De mijne is niet versleten, maar ook niet nieuw meer, ik kan me echter geen demping voorstellen, daar is het dan denk ik te dun voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:00

Als je het over een mooie seat hebt:
https://www.ropersranch.nl/product/twis ... rel-zadel/

Zulke tooling vind ik dus mooi. Maar ja, dan is dit een barrel zadel en ik denk niet dat je daar een 'equitation seat' op krijgt. Ook lijkt het zadel me erg hard zitten. Maar de tooling op de seat is erg mooi.
Het merk is volgens mij ook wel goed. De boommaat is ook geen fq, maar goed, dan weet je nog steeds niet of het past en ik zoek eigenlijk een meer gangbaar zadel wat fijn zit. ;) Ook lijkt deze horn nog wat hoger dan gemiddeld. Dan wordt het vast een aanvaring met een jas. :D

DubbelFun

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:34

Een tooled seat in nou juist iets wat je op een westernzadel nooit ziet, hooguit een figuurtje in een stiknaad op de seat.
Het lijkt mij niet lekker zitten én het zal ook sneller slijten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:36

Showzadels van tegenwoordig hebben seats van olifanten of rogge huid. Oersterk en zit fantastisch.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:41

Popstra schreef:
Showzadels van tegenwoordig hebben seats van olifanten of rogge huid. Oersterk en zit fantastisch.

of ostrich :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:42

Dan mag je hopen dat die door de douane komen, want van olifanten weet ik dat ze op de CITES-lijst staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:49

Popstra schreef:

Aan beiden ga ik niet meewerken. Ik zie roggen graag zwemmen en olifanten mogen ook in leven blijven. Gewoon runderhuid is prima.

Als ik google, dan is dat olifantenleer gewoon een look, dus geen echte olifantenhuid. Gelukkig. Ik hoop echt niet dat dat gebruikt wordt.

Hier kan ik wel triest van worden:
http://www.a1saddles.com/seatoptions.html

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:34

Germie heb je inmiddels al een afspraak gemaakt met een zadelpasser? Ik ben erg benieuwd wat daar uit komt. :D

Ik ben zelf nog steeds erg blij met mijn western zadel, het zit heerlijk. Grappig dat veel mensen denken dat je helemaal geen steun heb in een western zadel. Mijn stalgenoot vond het maar raar toen ik zei dat je juist heel stevig zit! :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:12

Ik vind het ook veel meer steun geven dan een engels zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:35

Petrichor schreef:
Germie heb je inmiddels al een afspraak gemaakt met een zadelpasser? Ik ben erg benieuwd wat daar uit komt. :D

Ik ben zelf nog steeds erg blij met mijn western zadel, het zit heerlijk. Grappig dat veel mensen denken dat je helemaal geen steun heb in een western zadel. Mijn stalgenoot vond het maar raar toen ik zei dat je juist heel stevig zit! :+

Nee, omdat ik nog steeds op mijn zadelspin wacht. En daar ga ik eerst even wat aan meten en buigen. Daarna kan ik een afspraak maken.

Ik vind een westernzadel erg fijn zitten, ook voor dressuur omdat je juist heel vrij zit, maar ook weer stevig. Er zitten geen wrongen op en dat vind ik erg fijn.
Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn zadel en ik neem 3 dagen pijn met zitten gewoon voor lief. Want ik rij er toch liever op dan op mijn dressuurzadel. Het springzadel gaat er op bij springen natuurlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:55

DubbelFun schreef:
Dan mag je hopen dat die door de douane komen, want van olifanten weet ik dat ze op de CITES-lijst staan.

Worden gewoon in Europa custom gemaakt en verkocht.
Ik heb ook olifantenhuid op de hakken van mijn laarzen. Super sterk . Slijt niet door mijn sporen en de rest is ostrich. Prachtig. Worden in Italie custom gemaakt. Doe zomaar 5 jaar met zo een paar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:56

sevke schreef:
Popstra schreef:

of ostrich :))
ja bedoel ik :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:09

Wat was een zadel spin ook alweer?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:32

Dat is een ijzer langwerpig spin model die je kunt buigen naar de vorm van onderzijde zadel of de paardenrug

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:17

Ook wel visgraat genoemd :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 23:39

Ah oke, dat is wel handig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:46

germie schreef:
Nee, omdat ik nog steeds op mijn zadelspin wacht. En daar ga ik eerst even wat aan meten en buigen. Daarna kan ik een afspraak maken.

Ik vind een westernzadel erg fijn zitten, ook voor dressuur omdat je juist heel vrij zit, maar ook weer stevig. Er zitten geen wrongen op en dat vind ik erg fijn.
Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn zadel en ik neem 3 dagen pijn met zitten gewoon voor lief. Want ik rij er toch liever op dan op mijn dressuurzadel. Het springzadel gaat er op bij springen natuurlijk.

Maar daar zit mega veel verschil in.

Ik heb altijd dressuur en spring zadels gereden en zelfs in mijn tijd waren er al behoorlijke verschillen.

Nu rij ik zo lang op western zadels, maar kan ze echt afschuwelijk vinden zitten. Dan zijn ze ook echt zo weer weg. Meestal merk ik het gelijk wel, maar als het dan op je paard past, wil je het wel proberen.

Nu had ik de laatste keer ook wel dat ik even moest wennen, maar is het redelijk de goede kant op gevallen.

Ik heb tijdens het lesgeven ( zowel engels als western ) nog wel op paarden gereden en ik vond sommige dressuur zadels echt heel erg naar rijden.
Dan denk je ook zelf dat je al zo lang op western zadels rijdt, dat je opnieuw moet wennen. Maar stapte op zadels/paarden van anderen en dat zat dan gewoon heerlijk en kon ik gewoon weer lekker mee rijden.

Dressuur rijden op een western zadel kan natuurlijk, maar dat kan ik ook niet met een western zadel dat ik niet lekker vind zitten.

En eigenlijk ben ik daar best een zeikerd in geef ik toe. Ik ben echt niet zo moeilijk qua uiterlijk van een zadel en poets ze nooit, maar als het niet lekker zit, baal ik echt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:39

@superpony precies dat ja. Er zijn dressuurzadels die heerlijk zitten en westernzadels die vreselijk zijn. Ik heb een tijdje jonkies gereden en op een daarvan lag een billy cook waar ik gewoon oprecht last van mijn heupen van kreeg. Prachtig zadel. Zat voor geen meter. Op een vd anderen lag een bejaard zadel, zou het merk niet eens meer weten, waar ik oprecht de hele dag wel op zou kunnen zitten.
En zo ben ik met dressuurzadels ook: veel wrong is een no-go en te breed aan mijn heupen gaat m ook echt niet worden. Als het niet lekker zit, interesseert het me niks hoe het eruit ziet en van welk spannend merk het is, dan gaat het niet gebeuren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:10

Er zijn inderdaad dressuurzadels waar ik niet op kan zitten, Anatomica bijvoorbeeld, veel te diep, veel te veel wrong. Ik heb een Wintec 500 gehad, en dan nam ik de wrong er af, en dan kon je er heerlijk op rijden. Fryso heeft ook een diepe zit, maar zit wel weer fijn. Kieffer rij ik mijn kruis op stuk.
Ik heb ooit een zadel gehad van 1970 in 17 inch zonder enige wrong en helaas weggedaan, maar dat was een heel fijn zadel. Ik heb er later nog een oeroude vzh van gevonden omdat ik te veel spijt had van de verkoop van het dressuurzadel. Maar helaas is daar de boom net iets te breed voor mijn paard. Toch gaat het echt niet weg. Dat is een Höpfner. Ook een oude Lemetex/Schöntal zonder wrong gaat niet meer weg. Dit zadel heeft helaas te weinig ruimte voor de schoft bij mijn merrie.
Dus het klopt dat je in sommige zadels niet kunt rijden.

Met westernzadels heb ik minder ervaring, vroeger vond ik ze vooral breed zitten. Geen idee om welke merken het ging, ik weet alleen dat ze loodzwaar waren. En erg duur, die vrouw had 2 honden in dezelfde ruimte slapen tegen diefstal. Tussen de 2 zadels waar ik nu op rij zit ook een enorm verschil. De Garland zit iets vrijer dan het andere zadel. Maar het andere zadel zit voor mij fijner, heeft meer een rechtere zit. Beide zadels zijn niet hard, en ook niet breed. Wel is mijn Garland lichter dan dat andere zadel. Met beide zadels kan ik wel dressuren.

Ik ben niet echt iemand van uiterlijk, hoewel dat bij een westernzadel wat meer meespeelt misschien, maar ik weer net als auto's denk: bij een gebruikte heb je geen keus. Bij een nieuwe wil ik roodbruin, dat wordt dan wel donkerder door gebruik, maar ik wil niet nu al met mahonie beginnen. Gewoon geheel blank mag ook, dan worden ze na een keer in de olie precies goed.
Zwart zou ik laten liggen, ik vind dat echt lelijk voor een westernzadel. Maar goed, als ik een fijne gebruikte zwarte tegenkom, dan zal ik het zadel niet laten liggen om die kleur. Maar bij nieuw is zwart een nogo, dan bestellen ze maar mooi een ander kleurtje van het zadel. Of ik moet al een goede korting krijgen en dan ook echt goed..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:13

Uiteraard zijn er zadels waar mensen niet op kunnen zitten. Zo vind ik boomloos in eerste instantie fijn, maar elke keer kom ik er vroeg of laat achter dat ik er gewoon niet echt op kan rijden. Ook heb ik veel modellen Wintec zadels waar ik niet op kan zitten, met name mijn zitbeenknobbels doen dan zo'n pijn dat ik na een week nog het gevoel heb bond en blauw de zijn.

Een westernzadel zit volgens mij echt wel breder dan een Engels zadel. Toen ik van boomloos overstapte op een westernzadel vond ik niet direct dat het westernzadel minder breed zat. Nu ik er langer mee rij merk ik wel dat ik niet meer zoveel last heb van mijn liezen, dit had ik wel met boomloos dus ik denk dat het uiteindelijk toch wel wat minder breed zit dan boomloos maar wel iets breder dan Engels.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 18-03-21 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:17

Dat hangt ook echt van het zadel af. Ik heb een MSFC Xtreem dressuurzadel gehad, waar ik serieus last van mijn liezen kreeg bij meer dan een uur rijden.
Ik stapte daarna over op mijn 1e westernzadel. Wat een verademing, een stuk smaller.
Hangt helemaal van het model van de boom af.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:19

Zou pijn aan de liezen eigenlijk altijd te verwijten zijn aan de breedte van het zadel? Of zou er toch misschien een andere oorzaak zijn?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:21

In dit geval aan de breedte van het zadel. Het zat ook echt breed.
Ik heb zelden of nooit last van de liezen, maar in dit geval was dat echt omdat het te breed voor mijn heupen was.