[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:45

Ik ben al een tijdje nieuwsgierig naar dit zadel, en ga het zaterdag eindelijk eens in het echt bekijken (en voelen natuurlijk! :D ) Op de plaatjes ziet het er wel vreselijk mooi uit :9
Waarschijnlijk is mijn pony er wel net iets te kort voor.. Dus wat dat betreft; Ik wil ook wel even tekenen voor die petitie hoor! :o

Ik heb nu krap 60 cm. om een zadel op te leggen, boomloos. Een boomzadel moet nog korter zijn. Het ligt er wat mij betreft een beetje aan hoe stug/flexibel dit zadel is. En misschien dat pony nog een beetje groeit (al zal dat in ruglengte niet/nauwelijks wat zijn, ben ik bang.. :n )

Als het zadel me wat lijkt, dan lijkt het me toch wel leuk om een keertje te passen en uit te proberen.. Dus misschien dat ik me er over een paar maandjes eens aan waag. Het is toch wel een heel mooi zadel, als alles inderdaad zo mooi past als geclaimd wordt..

DubbelFun

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:23

@Djini: de Freemax is iig niet korter als 60 cm en zeker niet zo flexibel als bijv. een BareFoot. Dus stel je hoop niet te hoog op dit zadel.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:27

als ik dit zo eens lees allemaal begin ik mij toch wat af te vragen.
bijv: als je een zit nodig hebt van 16inch/die gemeten word tussen de horn en de top van de cantle hebben ze me verteld.
wat is 41 cm ,nou is zo een vork een 10 cm dik en de cantle ook zo een 5 cm, hoe kan je dan een korter zadel maken dan pak hem beet 58 cm want er moet ook nog wat materiaal achter de cantle zitten en voor de vork.
dus moeten er dan geen grotere paarden gebruikt worden door mensen die een kont hebben die niet in een 12 of 13 inch zadel passen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:43

Of je moet de cantle eraf laten :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:33

WillieB schreef:
als ik dit zo eens lees allemaal begin ik mij toch wat af te vragen.
bijv: als je een zit nodig hebt van 16inch/die gemeten word tussen de horn en de top van de cantle hebben ze me verteld.
wat is 41 cm ,nou is zo een vork een 10 cm dik en de cantle ook zo een 5 cm, hoe kan je dan een korter zadel maken dan pak hem beet 58 cm want er moet ook nog wat materiaal achter de cantle zitten en voor de vork.
dus moeten er dan geen grotere paarden gebruikt worden door mensen die een kont hebben die niet in een 12 of 13 inch zadel passen.

Dat heb je goed opgemerkt. Paarden met een korte rug en toch een westernzadel is dus een bijzonder moeilijke kombi als je daar als volwassen ruiter op wilt rijden.
58/60 cm totale lengte is echt wel zo'n beetje het minimale wat je met een volwassen zitting kunt maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:13

maar bij een boomloos zadel zou dat minder problemen moeten geven omdat de druk toch meer op de plek komt waar je zit en de druk zowiezo minder zal zijn op de uiteinden van het zadel

wat ik begreep van de freemax was dat het zadel meer naar voren werd gelegd als een boom westernzadel
het gaat uiteindelijk toch om waar je zit op de rug

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:19

Spatter, dat klopt.
Maar: Als je het zadel dus iets Op de schouder legt, ipv er achter, dan geef je het zadel ook een kans om naar voren te schuiven. Dat gebeurde bij Flieck, en ze moest er zelfs van bokken. Het hoort daarom in mijn ogen toch achter de schouder, want dan wordt het beter tegengehouden. Niet elk paard heeft namelijk de singelplek op dezelfde plaats, anatomisch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:23

Boomloze zadels zijn iets vergevingsgezinder qua ligging als boomzadel, maar dat heeft alles te maken met de flexibiliteit van het zadel in kwestie. Ik vind dit zadel nog steeds erg stug en dus zal het in beginsel gewoon goed moeten liggen, op de juiste plek met de singel uitkomend waar het hoort.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:24

vertel mij wat, ik zit altijd te hannissen met de singel omdat die bij ieder paard anders zit
verder moet een zadel natuurlijk niet op de schouder komen te liggen

ik heb dus een roundskirt boomzadel van 60 cm en een 17" zitting, volgens mij het uiterste van 2 kanten
zadel komt trouwens te koop zogauw ik naar de freemax ga kijken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:29

Geen oude schoenen weg doen voor de nieuwe goed zijn ingelopen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:31

:D tja, het geld moet ergens van komen

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:26

Bij een goed passend boomzadel zou de druk dus goed over de rug verdeeld moeten zijn.
waardoor dat dus mijninziens het beste is.
Dus denk ik dat het probleem is het op de juiste manier passen van een zadel.
wat moeilijk is met een nieuw kant en klaar zadel .dus heeft men een alternatief bedacht (boomloos)
een goed alternatief voor sommigen denk ik ,maar heeft dus ook zijn grenzen.
En dan denk ik weer ,wie bepaald die grenzen?
juist ja de ruiter ,dus kont te dik paardje te klein,.............. groter paard of lekker wandelen met je paardje.
Want hier ben ik het met DD eens "het houd een keer op met inkorten"
En inderdaad voor je je oude verkoopt/inruild zou ik ook eerst willen weten of dat alternatief een alternatief is of een perfect product voor mijn paard en mij.
want anders moet je over een jaar weer wat anders en lever je altijd geld in en erger het probleem is er nog en misschien wel groter geworden.
mensen die niet van hun paard houden rijden rustig niet passende boomzadels mensen die wel van hun paard houden blijven net zolang zoeken naar een oplossing tot die gevonden is maar als die oplossing er niet is dan zal je mijnsinziens je conclusie moeten trekken.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:29

Mac schreef:
Of je moet de cantle eraf laten :))

is het dan nog wel een westernzadel,of als er maar een knop op zit :D

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:16

Even volledig of-topic, maar WilliB, je hebt volledig gelijk.
Indien de billen te dik zijn voor je korte paard kan je in mijn optiek 2 dingen doen (als je wilt blijven westernrijden.... Engelse zadels zijn natuurlijk ook nog een optie); of een groter paard kopen of afvallen.
Toch, ook met een maatje 36 en 54 kilo en een kort paardje blijft het moeilijk om een goed passend westernzadel (voor natuurlijk ook nog een leuke prijs) te vinden, al dan niet boomloos.
De freemax is met zijn 63cm voor mij waarschijnlijk ook te lang.
Net als Spatter heb ik nu een boomzadel (Pullman), een barrelracer roundskirt met een 15" zitting en semi-quarter boom. Maar daar gaat ze op korte termijn uitgroeien. Dus intensief rijd ik er niet meer mee, en gaat regelmatig het engelse zadel er dan maar op.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:24

ben ik met jullie eens :j
alleen sommige mensen (waaronder ik en aan het verhaal te horen aurian?) hebben een kleine pony en ook maatje 36... maar het nadeel is dat je bij western erg moeilijk een kort zadel kan vinden. tenzij je zo'n goedkoop troepzadeltje van internet afplukt.. maar ik denk dat niet iedereen dat wil... :\ een westernzadel is gewoon langer dan een dressuurzadel, maar het is wel jammer dat de meeste goede kwaliteit zadels (in dit geval dus de freemax) niet makkelijk vindbaar zijn in een kleinere inch. maat...

of is de freemax toevallig wél in een kleinere inchmaat?? :Y)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:30

ik denk dat al die mensen die problemen hebben met een te lang zadel misschien iets langer moeten gaan sparen en een zadel op maat laten maken.
kost wat meer ,maar is dan wel passend ;)

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:27

aurian schreef:
Even volledig of-topic, maar WilliB, je hebt volledig gelijk.
Indien de billen te dik zijn voor je korte paard kan je in mijn optiek 2 dingen doen (als je wilt blijven westernrijden.... Engelse zadels zijn natuurlijk ook nog een optie); of een groter paard kopen of afvallen.
Toch, ook met een maatje 36 en 54 kilo en een kort paardje blijft het moeilijk om een goed passend westernzadel (voor natuurlijk ook nog een leuke prijs) te vinden, al dan niet boomloos.
De freemax is met zijn 63cm voor mij waarschijnlijk ook te lang.
Net als Spatter heb ik nu een boomzadel (Pullman), een barrelracer roundskirt met een 15" zitting en semi-quarter boom. Maar daar gaat ze op korte termijn uitgroeien. Dus intensief rijd ik er niet meer mee, en gaat regelmatig het engelse zadel er dan maar op.

dan mag jij dus niet klagen ,want ik met maatje 44 kan al heel moeilijk een paard vinden waarvan ik denk dat het mijn gewicht plezierig vind om rond te rijden.
want hier is het niet moeilijk een 17" of zelfs een 18" westernzadel te vinden maar een bijhorend paardje is hier ook niet makkelijk te vinden.
(dus ik ga maar met het karretje uit rijden ,is ook leuk)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:40

mirgino schreef:
ik denk dat al die mensen die problemen hebben met een te lang zadel misschien iets langer moeten gaan sparen en een zadel op maat laten maken.

Ik wil dat dus nog niet omdat mijn paard niet amper bespiering heeft en ik nu het rijden op wil pakken en hij dus bespiering nog op gaat bouwen. Ik wacht dan liever tot hij ook wat ouder is en lekker in de spieren zit. Heb daarom ook besloten met mijn huidige standaard boomloze zadel door te rijden tot hij dus wat verder is.
Maar hij heeft dus ook een korte rug waardoor ik moeiliijk tot niet een boomloos western zadel kan vinden. En dat heeft helemaal niks te maken met een dikke kont? Er wordt toch gesproken over te korte rug? Ik pas prima in een maat 1 zadel(boomloos) maar het is vooral het stuk wat achter de cantle e.d. komt wat het zadel snel te lang maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:45

mirgino schreef:

Als je geluk hebt ja... Ik begin er never nooit niet aan: van alle mensen die ik ken met een op maat gemaakt zadel, is er slechts 1 passend... :n

Is toch wel een nadeel van westernzadels, ze zijn over t algemeen best lang IMO. Een écht kort zadel is echt moeilijk te vinden...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:14

wat is een echt kort zadel?

mijn zadel is 66 cm
en het zadel van Cheyenne is 75 cm

dus ik vind 66 cm een kort zadel,de meeste zadels zijn zo`n 70 cm dacht ik.

en bij een boom zadel zit er achter de boom nog leer, als dat gewoon over de rug ligt is dat niet erg
de boom is meestal kort genoeg.

Cheyenne was korter van rug van Gringo en Cheyenne `s zadel was een stuk langer.
maar het deel dat draagt stopt bij de concho en daarachter zit 10 cm leer,wat juist voor geleiding zorgt en niet in de rug/lenden prikt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:17

nee hoor, mijn circleY is 60 cm (17") en mijn circle A roping allround is 65 cm en 16"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:21

70 cm is een leuke maat voor een showzadel, dat kunnen een hoop paarden al niet kwijt (dus worden ze vaak naar voren getrokken 8-) )
Een standaardboom is 23", een arabtree kan 21" zijn. Wil je nog korter wordt het maatwerk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:40

spatter schreef:
nee hoor, mijn circleY is 60 cm (17") en mijn circle A roping allround is 65 cm en 16"

en 60 cm is nog te lang?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:53

neuh, ik heb geen probleem met de lengte, ik zoek een zadel wat ik op meerdere paarden kan leggen
ik rij mijn appie nu met een dressuur zadel en voor mijn paint heb ik ook geen 100% passend zadel wat ook weer moeilijk is met een 3jarige

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:10

mirgino schreef:

Dat is dus voor mensen met meer paarden, finacieel gezien, geen oplossing (tenzij je de staatsloterij hebt gewonnen.... :D ). Voor mij dus ook niet.
Mijn Pullman is erg kort (57 cm) maar past niet op alle paarden.
Dus dan inderdaad liever een goed passend engels zadel erop, een barefoot op mijn draver was namelijk niet zo'n fijne oplossing (lees; ik kon er niet op blijven zitten....).
En dus zoeken we vrolijk verder.
Wat Spatter beschrijft met jonge paarden zal ik op termijn straks ook weer krijgen als er een nieuwe bij komt.
Je gaat geen zadel op maat laten maken voor een paard dat nog moet groeien.