DubbelFun schreef:Op de spin moet je met een tapeje aangeven waar de singelplek bij het paard ligt en in het zadel moet de spin op díe plek gelegd worden. Dat is echt geen rocket science hoor
Klopt en dan heb ik daarna 5 zadels, waaronder 2 westernzadels om als studie-object te kijken of het passend is of niet (van een aantal weet ik immers dat het niet past). Eventueel kan ik dat bekijken dan nog uitbreiden met nog 3 zadels.
Je kunt dan in ieder geval bij een zadelpasser/verkoper ZELF zien waar eventueel wel genoeg schoftvrijheid is en wat gewoon te breed is. Er staat nergens dat er daarna zomaar een zadel gekocht wordt zonder paard er bij.
Dus zo heb je een grotere kans dat als deze persoon daarna langskomt met max 10 zadels dat in ieder geval de juiste er bijzitten. Dan heb ik zelf er naar gekeken, gekeurd, beoordeeld en op een bok er op gezeten (tenminste dat verwacht ik dat kan) en dus al voor mezelf een selectie gemaakt en met de spin een selectie voor mijn paard.
Op deze manier heb ik overigens ook mijn springzadel gekocht, eerst zelf bekijken en op een bok proefzitten. Want de helft van de modellen viel al af wegens mijn bovenbeenlengte. En daarna is de zadelmaker gekomen. Qua passen zaten we exact op 1 lijn, dus ik durf gerust te zeggen dat ik bij Engelse zadels er wel kijk op heb wat past en wat niet past. Daar heb ik me ook echt in verdiept en het geleerd.
Het gebruik van een spin wordt door meerdere zadelmakers/passers toegepast en er zijn er zelfs in Duitsland die zeggen stuur de spin naar ons op en wij zoeken een zadel er bij. Dus zo'n rare manier is het helemaal niet.
Voor mij geldt het zeker als eerste selectiemethode, bij Engelse zadels is mij in het verleden (wel 11 en 15 jaar terug 2 keer een niet passend zadel aangemeten voor mijn paard, dus daarom heb ik het passen van Engelse zadels geleerd zodat het mij niet nog een keer overkomt. ) En als ik alles zo lees is het ook noodzakelijk om oog te krijgen voor een passend westernzadel. En dat gaan we dus doen. Niet meer en niet minder.