[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:12

DubbelFun schreef:
Op de spin moet je met een tapeje aangeven waar de singelplek bij het paard ligt en in het zadel moet de spin op díe plek gelegd worden. Dat is echt geen rocket science hoor :)

Klopt en dan heb ik daarna 5 zadels, waaronder 2 westernzadels om als studie-object te kijken of het passend is of niet (van een aantal weet ik immers dat het niet past). Eventueel kan ik dat bekijken dan nog uitbreiden met nog 3 zadels.

Je kunt dan in ieder geval bij een zadelpasser/verkoper ZELF zien waar eventueel wel genoeg schoftvrijheid is en wat gewoon te breed is. Er staat nergens dat er daarna zomaar een zadel gekocht wordt zonder paard er bij.

Dus zo heb je een grotere kans dat als deze persoon daarna langskomt met max 10 zadels dat in ieder geval de juiste er bijzitten. Dan heb ik zelf er naar gekeken, gekeurd, beoordeeld en op een bok er op gezeten (tenminste dat verwacht ik dat kan) en dus al voor mezelf een selectie gemaakt en met de spin een selectie voor mijn paard.

Op deze manier heb ik overigens ook mijn springzadel gekocht, eerst zelf bekijken en op een bok proefzitten. Want de helft van de modellen viel al af wegens mijn bovenbeenlengte. En daarna is de zadelmaker gekomen. Qua passen zaten we exact op 1 lijn, dus ik durf gerust te zeggen dat ik bij Engelse zadels er wel kijk op heb wat past en wat niet past. Daar heb ik me ook echt in verdiept en het geleerd.

Het gebruik van een spin wordt door meerdere zadelmakers/passers toegepast en er zijn er zelfs in Duitsland die zeggen stuur de spin naar ons op en wij zoeken een zadel er bij. Dus zo'n rare manier is het helemaal niet.

Voor mij geldt het zeker als eerste selectiemethode, bij Engelse zadels is mij in het verleden (wel 11 en 15 jaar terug 2 keer een niet passend zadel aangemeten voor mijn paard, dus daarom heb ik het passen van Engelse zadels geleerd zodat het mij niet nog een keer overkomt. ) En als ik alles zo lees is het ook noodzakelijk om oog te krijgen voor een passend westernzadel. En dat gaan we dus doen. Niet meer en niet minder.

Popstra

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:37

Heel eerlijk, als je zelf niet je paard kan mee nemen naar een Arthur (die kunnen met een speciale pad meten of een zadel o.k ligt op je paard met jou er op)
Dan zou ik toch Evelien van euro horse laten komen. Ik denk toch dat die wel het meeste ervaring heeft en jij de meeste kans van slagen.
En zelf op een zadel op een bok gaan zitten heeft geen nut. Dat voelt toch echt totaal anders dan wanneer het zadel op een paard ligt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:46

Engelse zadels en western zadels hebben niks, maar dan ook niks met elkaar te maken.

Al haal je de beste zadelpasser voor engelse zadels, kan die helemaal niks met een western zadel. Ouur omdat niemand rontgen ogen heeft.

En dat shops met spins werken, zegt dus wat over die shops. Dat is wel raar ja. Dat heet verkopen.

Ook met passen met spin, moet je paard ernaast staan.

Alleen bij een grote shop heb je kans een western zadel te vinden dat op een niet QPA past en je zelf fijn zit. Het is anders al een hele grote kunst om een passend zadel voor het paard te vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:52

Popstra schreef:
En zelf op een zadel op een bok gaan zitten heeft geen nut. Dat voelt toch echt totaal anders dan wanneer het zadel op een paard ligt

Ja en nee. Ja, je moet een zadel ook rijden, daar ben ik het mee eens. MAAR, bij Engelse zadels weet je op een bok prima of er voldoende ruimte is voor je bovenbeen en of de wrong goed zit. Bij een westernzadel geldt dat voor de seat, of je dan fijn zit bij de horn e.d. Je kunt er zeker niet alles uithalen, maar dit soort dingetjes wel. Die zadels hoeven dan ook niet mee om te passen immers.
Stel Arthurs heeft 20 potentiele zadels uit die 300, maar neemt er max 10 mee om te passen. Dan wil ik wel graag dat die 10 wel de 10 zijn die ik het fijnste vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:02

De zadelspin is verzonden als het goed is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:18

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:29

Suede zit stroever. Zeker icm een jeans. Ik vond het niet prettig, maar dat is ontzettend persoonlijk.
Vergelijk het met een leren/suede zitvlak zoals je 'vroegah' had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:33

Een trainingszadel hoeft niet showy te zijn, dus zo simpel mogelijk. Zou goedkoper moeten zijn om te maken.
Maar voor iemand die pietluttig is op zijn zadel is dit niks... je ziet er álles op en het wordt snel vies/vlekkerig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:36

DubbelFun schreef:
Een trainingszadel hoeft niet showy te zijn, dus zo simpel mogelijk. Zou goedkoper moeten zijn om te maken.
Maar voor iemand die pietluttig is op zijn zadel is dit niks... je ziet er álles op en het wordt snel vies/vlekkerig.

1 regenbui en dit zadel is verziekt :j
Vooral in een binnenbak mee blijven :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:39

ik vind dat wel mooi :j
Zeker na intensief gebruik, als het suede glad begint te worden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:42

Die roughouts zie ik meestal gebruikt worden voor zadelmak maken. Ik hou van een suede seat of nubuck seat, maar dan ook echt alleen de seat. Volledig roughout kost me mijn benen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:42

@sevke: Dan heb je dus soort van gewoon leer :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:53

Daihyo schreef:
DubbelFun schreef:

1 regenbui en dit zadel is verziekt :j
Vooral in een binnenbak mee blijven :D

en mijn paard komt 1 keer per jaar in een binnenbak, haha. Verder buitenbak.

Ik vind het vooral lelijk, maar je ziet het ook bij wade of andere type zadels, niet direct bij alleen 'training'.
https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2546

en ik zie het ook bij zadels van over de 3000 euro. Dus het is ook niet dat het altijd goedkope zadels zijn.

Dit lijkt me inderdaad erg lelijk worden als het glad wordt, want het wordt nooit overal egaal glad.

Maar ja, wat ga je doen als je net tegen zo'n zadel aanloopt omdat die past en fijn zit? Ik ben daar nog niet over uit, want het oog wil ook wat vind ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:57

Als dat je enige optie is die zowel voor jou als je paard goed past, dan zou ik het kopen. Passen gaat altijd voor uiterlijk :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:58

@germie : het zadel uit je link is een typisch trainingszadel. Dit type zadels wordt op trainingsstallen heel veel gebruikt bij het zadelmak maken.
Het wordt inderdaad niet overal egaal glad, maar dat is net het mooie eraan, vind ik. En ik vind ze wel heel comfortabel zitten, eens ze wat afgesleten zijn.
Mijn eigen zadel heeft trouwens ook een suede seat. Die al glad geworden is op de plaats waar ik zit. Dat gaat vrij snel, na een paar maanden al.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:59

Door de slijtage gaat zo'n suede zadel wel 'leven', dat vinden sommige mensen juist heel erg mooi :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:01

germie schreef:
en ik zie het ook bij zadels van over de 3000 euro. Dus het is ook niet dat het altijd goedkope zadels zijn..

Ik zeg ook nergens dat het goedkope zadels zijn, maar als je hetzelfde zadel neemt en dan mét tooling dán zou je dus nog duurder uit zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:05

sevke schreef:
@germie : het zadel uit je link is een typisch trainingszadel. Dit type zadels wordt op trainingsstallen heel veel gebruikt bij het zadelmak maken.
Het wordt inderdaad niet overal egaal glad, maar dat is net het mooie eraan, vind ik. En ik vind ze wel heel comfortabel zitten, eens ze wat afgesleten zijn.
Mijn eigen zadel heeft trouwens ook een suede seat. Die al glad geworden is op de plaats waar ik zit. Dat gaat vrij snel, na een paar maanden al.

Heb je een foto van zo'n zadel na gebruik? Ben nu wel benieuwd.

En een enkele skirt, dat zie je bij barrel zadels, maar ook wel eens bij ander zadels. Heeft dat nog een doel of is dat puur voor gewichtsbesparing? Ik vind zo'n zadel er wel kaler uit zien.
https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2619

En is een flex tree echt zo slecht als er beweerd wordt? Want Continental maakt toch behoorlijk prijzige zadels. Of is Continental dan wel weer goed, maar andere merken met een flex tree niet? Want ik heb er best wel negatieve dingen over gelezen. En dan valt een gebruikt zadel met een flex tree gewoon af.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:26

nee, ik heb niet zo'n zadel. Heb ze wel al dikwijls gezien op trainingsstallen. Heb twee bobsen en een triple crown en een WW saddlery zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:35

Enkele skirts is voor het gewicht, maar ook omdat men vaak denkt dat die zadels dan korter zijn.

Van een flex-tree moet je niet al te veel flex verwachten, door al het leer is de boel behoorlijk stug.
Nadeel van flexibele bars is dat er vaak teveel druk op de pommel/cantle komt te staan omdat men denkt dat je met flex een paar cm misfit kan overbruggen en dan gaat de boel teveel stress krijgen en breken omdat de tree niet uit één stuk gegoten polymeer is maar uit 2 stroken 'flex' (de bars) en een houten pommel/cantle.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 16-03-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:39

Mijn hele oude zadel was ooit zo, maar dat zie je niet meer, haha Is geen goedkoop zadel geweest.

En de delen die gebruikt worden zie je helemaal niet.

Witte seats werden of worden vaak blauw van de jeans en dat zie je alleen als je afstapt. Ik heb nog 1 met witte seat, maar dat blauwe is er ook alweer af gesleten.

Zo een licht zadel wordt vaak wel donkerder. Leer verkleurd sowieso bij gebruik. Wij wonen hier 1,5jr en wisten niet dat het dak van de schuur geen sneeuw kon houden. Had wat sneeuw binnen en op mijn zadel die toevallig zonder hoes stond nog. Hele natte plek, dus wel balen. Maar is weer weggetrokken. Was de BC pro reiner. Ik smeer nooit olie, maar blijkbaar kon ie dat toch hebben gelukkig.

Tooling geef ik zelf niet veel om, maar als je keus hebt, kan dat wel gaan meewegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:24

Goed, als ik dit zo lees valt een flex tree ook af, geen idee of Eurohorse of Arthurs dat heeft. Overigens gaan kunststoffen of plastics best lang mee, maar hoe je het bewaard is wel belangrijk. In een auto in de brandende zon in de zomer is niet zo goed voor kunststoffen. Dus breken is niet mijn grootste angst, wel dat de verdeling van druk toch niet goed is. En ook dat je leest dat het alleen geschikt is voor lichtere ruiters? Ik ben niet echt zwaar, maar door mijn lengte zit ik toch wel op een mannengewicht.

Tooling vind ik zelf wel heel erg mooi. Ik vind dus Bowmanzadels erg simpel, maar goed, als die goed zijn is dat zeker wel een optie, ik zal een zadel zonder tooling niet laten liggen. Er stond een mooi wadezadel bij Eurohorse bij de tweedehandsjes, maar die lijkt al weer verkocht. Ik vind zilver niet echt mooi, dus daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:48

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:16

DubbelFun schreef:

Die kende ik al over de flex tree. Maar omdat er ook best wel positieve ervaringen zijn dacht ik van maar eens rondvragen. Ook omdat je af en toe een equiflex zadel gebruikt tegenkomt.
Maar die vallen dan dus ook af.

Een gebroken boom kan natuurlijk gebeuren. En als hout uitdroogt, dan kan het ook barsten. Dat je niet elke breuk zo kunt vinden is ook zo bij Engelse zadels, grote breuken vind je wel. Ik heb geen idee of je de kleinere breuken ontdekt als je de skirts er af haalt zoals Eurohorse doet?

@Superpony, wat was bij je oude zadel in het geheel zo? Suede achtig leer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:21

En toch zijn heel veel mensen heel enthousiast over de Equiflex. Maar dat komt ook door het zadel zelf natuurlijk.

Mijn zadel had ooit een dikke suede seat ja, maar die is compleet foetsie, weg, verdwenen.......