[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:20

ik heb een yucca, en hoofdstellen met veel bling op een Paint.
staat prima ! :j
mits je het juiste hoofdstel hebt, wat je paard flatteert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:44

Popke schreef:
Hoe oefenen jullie dat? Of hebben jullie al die dingen op stal staan?

Pionnen en balken heeft iedereen denk ik wel op stal, en een zeiltje is ook niet helemaal onmogelijk. Hekken heb je zo her en der ook wel, wij hebben er 1 of 2 per weiland :D Of gewoon het toegangshek van de bak.
Brug kun je zelf maken, ik heb de mazzel dat mijn paard op stand woont: op ongeveer een minuut stappen ligt een park met daarin een stroompje en daaroverheen liggen om de paar honderd meter allemaal bruggetjes. Met watervogels eronder. Aquatrail :P

Jinthe1

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:48

haha, aquatrail.
Ik heb mijn paardje aan huis (behalve nu hij in training staat). Een oranje zeil heb ik wel. Daar walst hij zo overheen. Balken en pionnen niet maar moet inderdaad wel te regelen zijn. Bruggetje moet mijn man wel kunnen maken. Zijn daar speciale afmetingen voor?

Hek/poort heb ik hier ook wel. Nu nog even kijken wat exact de bedoeling is in de trail :D
En wellicht daar ook een outfit voor aanschaffen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:56

Zo uit mijn hoofd zou een brug minimaal 90 centimeter breed en 180 centimeter lang moeten zijn. Maar in de diverse regelboeken staat het ongetwijfeld.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:03

Een zwarte jeans vind ik ook mooi op wedstrijd, maar dan moet hij wel mooi over je laarzen vallen (lang genoeg). Yucca blankets vind ik niet mooi, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:11

Bedankt koper, ik ga inderdaad eens kijken wat ik erover kan vinden. Snap ook de puntentelling niet ;-)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:56

Popke, die van fappani heb ik ook maar die doe ik niet weg ;-)
Ik heb nog 2 andere die eventueel weg mogen maar daar heb ik nog geen foto's van.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:13

Elke paint is ook weer anders qua bouw en kleuring, dus een passend showoutfitje blijft echt per paard verschillend.

Popke schreef:
Ik vind die blouse zeker niet too much bij jullie. Je blanket en je paard is ook al effe dus past juist goed. Kleur staat ook erg mooi!
Zie dat je ook eens met koetjes gewerkt hebt! Staat ook nog op mijn lijstje (als ie wat beter doorgereden is).

Dankje, wie weet is het ook een kwestie dat ik er inmiddels alweer op uitgekeken ben haha :Y) Over een tijdje zal deze waarschijnlijk de verkoop in gaan en plaats maken voor weer een nieuwe hihi. Voor nu houd ik hem er nog bij voor de afwisseling.
Koetjes clinic was bij Wendy van Osch, was erg gaaf om eens te doen en zeker voor herhaling vatbaar!

@Amanda, mooie zwarte broek is ook prima hoor, zeker in het begin. Beter dan vanaf je eerste wedstrijd in full outfit van de beste en duurste blingbling te verschijnen. Gewoon beetje bij beetje spullen verzamelen.

Er zijn genoeg ruiters die de reining en pleasure/hms/trail rijden en dan heb je nog de western riding en versatile onderdelen die er een beetje tussenin zitten.
In principe is de pleasure kant wel echt op chique en bling. Dus geen chaps met bewerkt leer aan de bovenrand, chaps kunnen in alle kleuren zolang maar matchend, romal reins, strakke showblousen/slinky's e.d. Er schijnt zelfs een verschil te zijn voor reining en pleasure qua hoeden.
Bij de reining zie je volgens mij de wat meer robustere lookalike chaps, voornamelijk zwart/bruin, geen romals, minder bling en wordt er vaak met een iets 'stoerdere' blouse gereden (ookal komen de chique blousen hier nu ook steeds meer).
Maaar tja dat zijn de ongeschreven 'regels', het is aan je zelf en aan je niveau in hoeverre je dit door wilt trekken. Tevens heb ik ooit ergens gelezen dat je beter in je pleasure outfit overdressed je reining kan rijden, dan in je reining outfit underdressed je pleasure.
Trail en Horsemanship passen zich aardig aan bij de pleasure en voor de westernriding en versatile weet ik het niet exact.. Je ziet veel ruiters deze onderdelen in dezelfde outfit rijden, sommige wisselen wel voor de pleasure voor nog stukje extra chique, of voor de reining naar iets stoerder.
Al met al, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Googlen maar op Amerika en dan zie je hoe ver ze daar gaan in de shows en wat bij wat hoort. Er is een heel topic op bokt over de do's en don't kwa look van jezelf en je paard in de western.

En qua of je rij technisch gezien beide kanten kan starten, ja natuurlijk. Ik zelf ben van mening dat je voor de training van zeg een trail/hms/pl proef ook al oefeningen moet leren welke meer reining gericht zijn. En het zelfde geld andersom, voor een reining paard zijn ook trail/hms/pl gerichte oefeningen van groot belang. Het een helpt het andere, zodat je uiteindelijk een onwijs sterk, soepel en verzameld paard onder je hebt. Een echte allrounder wat naar mijn idee hét western paard definieert, komt goed mee in elk onderdeel.

Pionnen zijn overigens wel vrij duur, goed zoeken op marktplaats, of zo hier en daar eens een verdwaalde langs wegwerkzaamheden meenemen :D
Balken heb ik bij een bouwmarkt gehaald, punt eraf laten zagen en verfje erop, was redelijk betaalbaar. Maar afgelopen week palen voor in de wei gekocht van 1,- per stuk via marktplaats en er gelijk maar 10 extra van meegenomen voor het oefenen in de bak! Zijn geen mooie egaal ronde gekleurde balken, maar ach ze werken prima, een balk is een balk! Brug zelf gefabriceerd met 2 sterke pallets, afmetingen weet ik niet, maar zodra je paard eenmaal verschillende bruggen heeft gedaan maakt het ook niet meer zoveel uit. De hekken op wedstrijden zijn tegenwoordig steeds vaker touwhekken (vanwege veiligheidsredenen)en dit kan je super simpel namaken. 2 springstandaards of, zoals wij op stal hebben gedaan, 2 parasol standaards, 2 bezemstelen erin en op de uiteinden 2 kapstok haakjes vastgeschroefd. Touw ertussen en klaar!

Puntentelling voor trail moet je even regelboek vd wran bijvoorbeeld downloaden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:46

Ik heb kleine minipionnetjes van Intertoys :Y)

Touwhek heb ik inderdaad ook. Ik oefen met zowel touwhek als stalen hek. Zo veel mogelijk verschillende hekken/bruggen/balken/pionnen/kleuren zeil/andere troep :j

En weer meer on topic :Y) : ik heb eens een meisje in ranchlook een trailproef zien rijden. Tussen allemaal opgeblingde andere deelnemers. Ze had 't wel tot in detail gedaan, zelfs haar haar zat in van die veters. En het geheel paste bij haar paard. Ze won ook nog geloof ik maar ik weet niet of het door de outfit kwam. Origineel was het wel.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:51

Oh even tussendoor!

Ik kreeg net een pb van iemand of ik met mijn draver naar een event wilde komen en daar een voorstelling wilde doen. Champ kan alleen de basics so far. Dus dat wordt trainen. Ik wacht nu nog op antwoord, maar uit haar bericht merkte ik dat ze graag wilde dat er een westerndraver te pas kwam.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:05

Canisia, thanks voor je uitleg! Ik ben echt alleen bekend met reining dus moet me echt verdiepen in de do's en don'ts van de overige westernonderdelen.

Jaycee, ik ga voor de fappani. Heb al gemaild naar die site die hem verkoopt ;-)
Heb nu een plaatje in mijn hoofd waar ik voor wil gaan.
Hoop dat mijn enkel snel wil genezen zodat ik het rijden zelf weer op kan pakken. Tot die tijd wordt hij mooi getraind bij B.urghmeijer qh en dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen voor mij... Behalve dan voor mijn spaarrekening ;-)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:10

Helaas, de yucca van fappani is niet meer in stock. Hij zou wel geweven kunnen worden in augustus of september. 260 euro en ongeveer 80 euro verzendkosten. Hij wist niet of daar ook nog douane kosten op kwamen. Nou, dat vind ik toch wat te duur haha
Dus ga weer opnieuw op zoek!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:47

daar komen idd nog kosten bij.
21 % van $ 340 + douanekosten..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:52

Daarom, dat vind ik wel wat veel voor alleen een blanket!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:01

het is veel geld.
maar niet "voor alleen "een blanket.
als je een mooie outfit hebt, hoort een mooie blanket daarbij..
en als het je "droom "blanket is, why not ?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:13

Ik wil inderdaad een mooie outfit. En dus ook geen spijt krijgen en denken 'had ik maar'...
Mocht ik de onverwachte trainingskosten niet hebben door mijn gebroken voet had ik het zeker gedaan. Nu laat ik het even bezinken haha als het in mijn hoofd blijft zitten kan het altijd nog. Ze kunnen hem altijd weven zei hij.
Weet niet hoe lang mijn voet nog gaat duren want er is nog geen bot groei dus met wat pech loop ik nog maaanden met gips. Al die maanden gaat het geld naar training van mijn paardje en geef ik maandelijks een show outfit uit haha
Ik kijk ook ff wat er tweedehands te koop is in België en Nl.
Vind de rode die Jaycee te koop heeft staan ook wel mooi maar rood staat mijzelf gewoon niet dus dat is wat moeilijk combineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:57

Westerndreams in Oostenrijk heeft veel Yucca blankets voor een betaalbare prijs. Ze hebben een fijne service. Ik ben steeds goedkoper bij Westerndreams geweest dan bij een bestelling via Yucca zelf.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:03

Bedankt voor de tip! Ga het eens bekijken!

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:14

Waarschijnlijk ga ik weer een nieuwe showblanket kopen dit keer een zwarte. De vorige keer had ik er 1 van een vriendin geleend maar tis toch fijn als je er zelf een hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:22

canisia schreef:
@Amanda, mooie zwarte broek is ook prima hoor, zeker in het begin. Beter dan vanaf je eerste wedstrijd in full outfit van de beste en duurste blingbling te verschijnen. Gewoon beetje bij beetje spullen verzamelen..

Ik snap het volledig dat iemand niet gelijk een dure showoutfit wil aanschaffen bij een eerste wedstrijd. Echter, het is altijd goed om er zo goed mogelijk uit te zien. Indien je aan de model/etiquette voldoet, kan je nooit overdressed zijn, in geen enkel onderdeel. Een goede outfit geeft aan dat jij je huiswerk hebt gedaan.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:28

Ik vind ook dat het het plaatje compleet maakt maar ik begrijp het ook als mensen niet meteen dure spullen willen aanschaffen. Want duur is het vaak wel.
Ik heb er echt voor gespaard en hoop daarom wel met mijn jonkie te kunnen starten in een outfit die ik echt mooi vind.
Moet wel zeggen dat ik het met minder zou doen als ik niet zo makkelijk had kunnen sparen de afgelopen tijd hoor. 5 jaar geleden had ik het geld er niet voor over gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:50

Dat het netjes en representatief moet zijn zeker. Maar ik heb het er niet voor over om voor een paar westrijdjes een complete dure showoutfit te kopen. Dus ja, wel netjes bijpassend, maar wel simpel en basic. Is sowieso meer mijn ding overigens.
In de dressuur startte ik ook in spullen van Harry's Horse ipv Pikeur of Anky bijvoorbeeld. Zag er ook netjes en correct uit, maar was niet het neusje van de zalm. Hoeft ook niet van mij.
Er is nog een heel verschil tussen het mooiste van het mooiste en een bij elkaar geraapt zooitje :))

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:03

Ik heb ook ooit besteld bij Westerndreams.
Heb 8 maand moeten wachten op de blanket en kreeg uiteindelijk een andere toegestuurd dan ik eigenlijk had besteld... Ken meerdere mensen die hetzelfde probleem hebben gehad.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:14

Oei, dat is dan weer een mindere ervaring.

En niet het duurste wil niet zeggen dat het niet correct en netjes is inderdaad! Gelukkig zijn er in alle prijsklasse mooie spullen te koop. Het is maar net hoeveel je eraan uit wil en kunt geven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:32

simpel en basic is niet echt de bedoeling.
je maakt daar geen entree mee, of een oogverblindende eerste indruk *D
het heet niet voor niets "show ".