[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:53

Heb zelf een Pools..
Iemand die ik ken heeft al jaren een Pools.
Denk ook dat het afhankelijk is wat je ermee wilt doen.
Ben zelf recreatie ruiter..
Nu is hij gelukkig ook niet zo zwaar..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:57

paddraigh schreef:
Heb zelf een Pools..
Iemand die ik ken heeft al jaren een Pools.
Denk ook dat het afhankelijk is wat je ermee wilt doen.
Ben zelf recreatie ruiter..
Nu is hij gelukkig ook niet zo zwaar..

Ik verwacht ook geen B merk te verslijten hoor. Daar rij ik met 1 paard niet intensief genoeg voor.
En het leer is vast dikker dan van sommige A merken voor Engelse zadels. Want die slijten mensen soms wel door. Pools is zeker een optie, maar ik heb geen idee waar ze die verkopen.

Wat dat betreft zou een West Coast zadel ook voldoen. Maar ja, dan zit je zeker met passen.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-03-21 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:02

Pools is zeer goed qua prijs/kwaliteit

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:05

sevke schreef:
Pools is zeer goed qua prijs/kwaliteit

Maar wie is er dealer van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 22:29

Dat je een B-merk zadel zondermeer uit elkaar kunt halen kun je wel vergeten.
De goedkopere zadels zitten met spijkers/krammen in elkaar en niet geschroefd. Dat wordt dus gewoon slopen ipv 'uit elkaar halen zodat het ook weer in elkaar kan'.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:28

Zadels blijven ook gewoon persoonlijk. Ikzelf vind mijn Freemax (cow) heerlijk zacht zitten en toch stevig. In het begin was hij wel erg hard.

Overigens las ik dat wordt gezegd dat met Freemax met gewone pads gereden kan worden, maar ook bij Freemax zadels is gebruikelijk om met speciale boomloze pad die ruggengraat vrijheid biedt te rijden. Een gewone wollen westernpad biedt dat niet of onvoldoende voor een boomloos zadel. Ook de Freemax.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 03:02

germie schreef:
Ik hou in ieder geval marktplaats weer in de gaten.

MP zijn particulieren en die kunnen echt geen zadels goed passen, dus is goedkoop vrijwel altijd duurkoop.

germie schreef:
Maar ik neem aan dat je zadels van B merken ook gewoon uit elkaar kunt halen. Die zitten niet anders in elkaar dan de duurdere, maar zijn van goedkopere materialen gemaakt. Of gaat het dan wel mis? Ik heb het niet over merkloze zadels natuurlijk.

Maar een Pools kan toch ook gewoon uit elkaar?

Wat flevo horse support te koop heeft staan zijn eigenlijk nog niet de topmerken. Niet de kartonnen zadels, maar er is meer dan A en B kwaliteit. Eigenlijk zijn er meer categorien.

Pools is echt wel een fijn zadel, maar geen B kwaliteit. Wel echt ruim voldoende en duurzaam.

Maar om uit elkaar te halen eigenlijk niet geschikt. Of het moet misschien vrij nieuw zijn en door een heeeeeeeeeele goede zadelmaker gedaan worden. Ik zou er niet bij iedereen in trappen iig.
En bedoel dan niet alleen Pool's maar die hele categorie.

Maar ze zitten en rijden echt fijn, zijn niet zwaar en zijn sterk genoeg om gewoon normaal mee te trainen.

En alles in perspectief; Mensen die een zadel van 5000 euro kopen, zullen sneller geld uitgeven aan goede reparatie. En de 2e hands handel is vrij goed. Ze zakken op een gegeven moment en blijven dan lang een vaste waarde behouden. Ik schrik soms van de staat hoe mensen Bob's overnemen en daar dik 2000 voor betalen. Maar de naam doet het hem al.
En er zijn meerdere modellen, dus 2e hands wel even zoeken. Die in Belgie heeft ze wel regelmatig.

Ik denk dat vooral de niet quarter ruiters, starters en recreatieve ruiters dat niet nodig vinden en dan op andere merken uit komen. Ik heb zelf ook nu nog 3 zadels; een westwood met geweldige zachte zitting, een BC pro reiner die echt wel een goede pasvorm heeft en fijner zit dan andere BC's vind ik persoonlijk. En dan nog een oer oud, origineel amerikaans zadel, waar ik het merk niet van kan lezen meer. Echt zware kaliteit leer, ruim 20kg.
De westwood en BC pr zijn echt degelijk, maar laat ze maar lekker in elkaar.

Is allemaal prima en je kan er echt goed mee trainen. Maar ik ben geen trainer, die 1 zadel elke dag op 10 paarden gooit en de hele dag zwaar traint ermee.

Overigens is de Equiflex bijv een gangbaar zadel. Maar die zou je eigenlijk wel open moeten halen voor aankoop. Heb nu paar keer wel meegemaakt dat iemand een gebroken Equiflex had en heb foto's gezien van de schade en je schrikt toch wel.
Heb je ene goede en past ie, zijn ze echt wel fijn in mijn ogen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:14

Wij hadden voor ons huidige zadel een ranchman zadel dat was aangepast op mij, vanwege de problemen die ik had, en waar ik al eerder over schreef.
Een (heel klein) jaartje later was Eurohorse weer op stal. Inmiddels waren we ook ranch riding gaan doen, en hoewel de ranchman daar prima voor was, vond mijn man in de vrachtwagen een hardseat wade-achtig (want geen wade boom) werkzadel. Tweedehands, heel leuk prijsje, en bij wijze van spreken mooi van lelijkheid. Eind van het liedje: het bleek te passen, en zo hadden we ineens een tweede zadel. Dat was een Pools. Was echt een superfijn en goed zadel, niets mis mee. We hebben er veel plezier van gehad.

Uiteindelijk reden we eigenlijk alleen nog maar met dat zadel.
En daarom hebben we later die twee zadels ingeruild voor een nieuw nog te maken ranch zadel. Waar we nu nog steeds heel erg blij mee zijn. En de bedoeling is wel dat dit ons laatste zadel is.

Moet daar wel bij zeggen dat het feit dat we relatief vaak een ander/nieuw zadel hadden voor 90% of minder niet lag aan de zadels zelf of wat dan ook, maar wel met de afwijking van manlief die in die vrachtwagen regelmatig wel weer iets anders/mooiers/whatever zag en vond dat elke 2 a 3 jaar een ander zadel heus niet raar was :+ , soms i.c.m. verandering van te rijden onderdelen én de best leuke inruilmogelijkheden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:51

Wat breekt er in de Equiflex? De boom? Want dat zijn toch wel aardig prijzige zadels.

Vroeger, toen ik zeg maar rond de 20 was waren Bona Allen en Pullman hier DE merken. Dat weet ik nog wel. Maar toen me er nooit in verdiept, het waren gewoon zware rotkrengen die zadels. En ze zaten te breed.

Dus Billy Cook en Westwood zijn nog niet eens heel 'goed'?

Eurohorse verkoopt als goedkoopste lijne 'Bowman'. Daar zit een Steele tree in en wat ik lees zijn dat us goede bomen. Het leer is ook mooi dik. En ze hebben bomen in meerdere maten.

Bij Arthurs ga ik denk ik onder de 800 klaar zijn voor een gebruikt zadel, daar ze ook al vanaf 800 nieuw verkopen en merken als Circle Y en Cactus onder de 2000 nieuw hebben. Ze rijden niet met gebruikte zadels door Nederland, wel met nieuw. Ik vind het niet eerlijk om mijn paard bijna 3 uur enkele reis op de trailer te zetten om een zadel te passen. Er zelf eerst naartoe gaan, kijken en dan een stuk of 10 zadels uitzoeken om te laten passen aan huis is een eventuele optie.

Martkplaats zou onder de 500 moeten lukken, en dan zou ik mijn Garland weer moeten verkopen en dan zou ik ongeveer een ruilhandel kunnen hebben.

Bij een winkel kun je neem ik aan altijd je andere zadel inruilen, al dan niet met een beetje verlies.

Het is gewoon zo enorm jammer dat mijn paard dat andere zadel niet past, die zit zo fijn en is nog mooi ook :D

@Sandra_h: wat jij hebt met zadels heb ik met hoofdstellen. Maar die ruil je dan niet in en dan heb je opeens 10 hoofdstellen. Gelukkig koop ik nooit hele dure, en van al die hoofdstellen samen had ik best 1 dure kunnen kopen, maar dan heb ik er toch liever 10 :D
Ik heb ook al 3 westernhoofdstellen. Mijn mooie showhoofdstel, eentje van Kramer van 20 euro (mooi ding) en eentje van 15 euro nieuw uit een ruitersportzaak die restanten opgekocht had en kennelijk geen markt had voor western (hele goede kwaliteit). Daarentegen heb ik 5 Engelse hoofdstellen verkocht voor weinig, maar ik moest opruimen. :+

Maarre, hoe groot is de vrachtwagen van Eurohorse dan?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:58

germie schreef:
@Sandra_h: wat jij hebt met zadels heb ik met hoofdstellen. Maar die ruil je dan niet in en dan heb je opeens 10 hoofdstellen. Gelukkig koop ik nooit hele dure, en van al die hoofdstellen samen had ik best 1 dure kunnen kopen, maar dan heb ik er toch liever 10 :D
Ik heb ook al 3 westernhoofdstellen. Mijn mooie showhoofdstel, eentje van Kramer van 20 euro (mooi ding) en eentje van 15 euro nieuw uit een ruitersportzaak die restanten opgekocht had en kennelijk geen markt had voor western (hele goede kwaliteit). Daarentegen heb ik 5 Engelse hoofdstellen verkocht voor weinig, maar ik moest opruimen. :+

Ehhhh niet ik hoor, dat was manlief :+ Hij had (want wijsheid schijnt met de jaren te komen) dat met zadels. Als ik ga tellen komen we ook zeker aan de 10 hoofdstellen, maar daarvan hangt de meerderheid thuis aan de muur, net als alles wat we niet gebruiken. Ons favoriete hoofdstel is het meest simpele: harness leather met 1 oortje, verder geen opsmuk en al zeker 30 jaar oud.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:08

Ik gok dat de vrachtwagenbak van Evelien iets van 5 mtr is, met aan de zijkanten kasten boordevol met spullen en in het midden een heel smal gangpad.

Citaat:
Dus Billy Cook en Westwood zijn nog niet eens heel 'goed'?

Westwood is een B/C-kwaliteit en zou ik zeker niet uit elkaar halen met de bedoeling hem daarna weer in elkaar te zetten :D.
Billy Cook kán een goed zadel zijn afhankelijk van de kwaliteit. Omdat BC een grote firma is hebben ze heel veel modellen en kwaliteiten en dus ook prijzen die in de VSD van 850 tot 4000 $ lopen. Alleen de duurdere modellen zijn 'bench made' en zitten niet met spijkers en krammen in elkaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:16

En wat vind je dan van die Bowman zadels? Omdat die wel op een goede boom gebouwd zouden zijn.

Vrachtwagen met 5m bak, ok, dat kan met een beetje geluk op stal keren, het lukt mij met veel moeite ook met de trailer, maar meestal koppel ik de boel los. Anders moeten ze gewoon 400m achteruit over een zandweg. Dat is ook het grootste probleem niet natuurlijk. Maar keren zou moeten gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:30

Een goede boom is belangrijk zonder meer, maar een zadel is meer :)
Ik ken de zadels zelf niet, maar als ik zie dat de prijzen liggen van net onder de 2K tot 3,5/4K dan mag je wel verwachten dat daar een kwaliteitsverschil in zit.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:57

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:07

Ik zweer bij mijn Triple Crown zadel. :)) Fijnste zadel dat ik ooit gehad heb. Als ik nu eens op mijn man zijn Bobs zit denk ik direct meh... :=, zeker de Avila. We hebben ook nog een bobs Al Dunning, en die vind ik nog OK. Maar dat is al een heel oud model. Ze maken al jaren geen Al Dunnings meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:13

Sandra_H schreef:
Wij hebben nu een Bowman, maar die was niet echt goedkoop 8-) al is dit nog lang de duurste niet:
https://www.euro-horse.nl/nl/will-james-rancher-saddle.html

Maar superfijn zadel in elk geval, voor ons alledrie!

Mooi zadel, maar die is sowieso ver boven budget. ;)

Bowman heeft inderdaad zadels van 2000 tot over de 4000. Maar je krijgt bij de duurdere ook meer tooling e.d. Op zich zou ik wel graag een zadel met tooling willen hebben, want dat is mooi, maar als ik daar voor moet betalen dan maar niet. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:27

Ligt er aan wat voor tooling. Het handsnijwerk is duur, maar tegenwoordig is er veel machinale tooling (zoals basketwave) en bij normaal geprijsde zadels ziet dat er ook best netjes uit. Alleen bij de hele goedkope prutzadels is dat heel ondiep en gewoon lelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:40

Ik kan mijn vraag hier ook wel stellen denk ik. Zijn er kwalitatief goede zadels die wat lichter in gewicht zijn, door bijvoorbeeld een kunststof boom?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:44

In welke gewichtsklasse zoek je iets ?? <10 kilo, 10-12, 12-15 of >15 + ??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:46

Tot 15, maar bij voorkeur lichter. De Freemax weegt (inclusief beugels) rond de 10-11 kilo. Dat vind ik wel een prettig gewicht. Ik heb een armblessure en ben zelf een volslanke ruiter. Dus elk gewicht dat bespaard kan worden is prima :j
Maar het moet kwalitatief wel goed zijn.
Edit: ik ben overigens niet nu op zoek. Haflinger geblesseerd en veulen te jong. Dus voor op termijn :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:26

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:54

Thanx! Die Circle Y trailzadels zijn ook interessant. Ook niet heel zwaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:58

Wat boomloos betreft. Die zou je nu echt een week of 2 moeten kunnen uit proberen. Dat is echt niet fijn voor iedereen om mee te rijden en ligt ook echt aan wat voor paard je onder je hebt.

Ik zelf vond het verschrikkelijk zitten. Mijn benen zwiepte van achter naar voor in galop en ik kreeg last van mijn rug. Plus ik altijd het idee had je ze mega strak moest aansingelen omdat ze best wel schoven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:06

Volgens mij is Wintec het lichtste, maar ik wil toch wel een leren zadel. En voor mij maakt gewicht niet zo heel veel uit. Natuurlijk moet mijn paard dan ook 15kg extra meetillen, dat zou dan een argument zijn.

Ik heb zgn. lichtgewicht showbeugels aan mijn zadel. Die zijn gekocht omdat ik ze mooi vond. Maar ze zijn ook echt lichter dan normale beugels. Je kunt daar denk ik ook een kg mee besparen.

Maar wie is Circle Y dealer? Als je namelijk iemand wilt laten langskomen moet die natuurlijk wel dealer zijn. Er zijn veel meer merken en modellen dan in Nederland verkrijgbaar zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:15

Ik heb een tijdje met een boomloos zadel gereden op mijn IJs en vond het wel lekker zitten. Nog nooit op een westernmodel gezeten overigens.