[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:40

Sandra_H schreef:
Daihyo schreef:
Sandra: dat van het pinapparaat is herkenbaar. Maakt niet uit bij welke shop je staat, mij lukt dat ook nooit _O-

Ah kijk! dan ligt het gewoon aan die apparaten. Niks aan te doen dus :+

Ik heb dat nog niet bij Eurohorse gehad, of Arthurs, maar herken het soms wel. :D

Daihyo schreef:
Ik zeg nergens dat jij de Freemax moet nemen toch? Dat is nu wel duidelijk.
Waarom bel je niet gewoon naar Eurohorse met je vragen? Dan heb je het meest betrouwbare antwoord.

Ik heb mailcontact met Eurohorse gehad. En met Arthurs.

Dus nu alles laten bezinken en nadenken.

Er komt in ieder geval geen boomloos zadel waar ik met speciale pads moet gaan werken. Met normale pads kan met Edix, Freemax, Silverado en AM Reitsport. Andere merken vallen daarom al sowieso direct af. De Edix Oakley lijkt een ander singelsysteem te hebben met een soort V achter de fender en dan de strap, dan valt dat ook af, dat vind ik niet mooi. Een ander punt is dat ik 3 inch beugels heb en die passen bijvoorbeeld niet aan de Barefoot, en die beugels wil ik ook gewoon weer kunnen gebruiken. Ik wil dus ook 3 inch brede fenders hebben onder. Geen idee wat Freemax, Edix en AM of Silverado hebben, maar dat is dus ook een eis van mijn kant. Bij Edix zie je toch wel dat het boomloos is vind ik, erg vlakke zit en klittenband op de seat.

corine1981

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:01

Ik breek even in. Maar heb je al eens een BM geprobeerd?
Die zadelpijn herken ik. Maar niet op een BM. Ja, ze zijn wat duurder maar het zit als een zetel.
Allicht dat er iemand in je buurt woont waar je het kunt proberen.

De freemax (en startrek trouwens) was in mijn beleving echt knetterhard, dus denk niet dat je daar iets mee opschiet :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:07

germie schreef:
Ja, maar mijn vertrouwen in boomloos is minder dan in een boomzadel en ik heb nu ook een passend zadel met boom immers. Dus ik verwacht niet dat dat onmogelijk is of moeilijk om een ander passend zadel te vinden. Daarnaast heb je bij boomloos maar 1 keuze en dat is gewoon een Cow. Helemaal wegstrepen doe ik niet. Maar daar gaat zeker niet mijn eerste voorkeur naar uit. Ben je toch 1500 euro kwijt, gelukkig kunnen er dan wel mijn normale wollen pads onder omdat de Freemax met normale pads te rijden is (Net als AM Reitsport). En als je dan die 100 euro paskosten niet terugkrijgt wordt het een duur geintje.

De freemax zit knetterhard...
Heb de buffel en cow gehad... Kon er maar niet aan wennen. Mijn boomzadel wat ik nu heb zit zachter dan de freemax..
De Lazy Mountain heb ik een tijd gehad en zat goed!
Maar helaas te weinig steun. Silverado valt af door de kussens (bij mij) 1 van de redenen dat ik ben over gegaan op boom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:20

@corine1981: Germie zit redelijk in de buurt van Alida, maar wil alleen 3" fenderriemen en daar gaat een BM al mank ;)
En als je al afkickt van een 3-punts gording (wat ongeveer de beste manier is om een zadel goed vast te maken) omdat je het niet mooi vindt, dan zullen de looks van een BM daar ook wel bij horen :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:22

DubbelFun schreef:
@corine1981: Germie zit redelijk in de buurt van Alida, maar wil alleen 3" fenderriemen en daar gaat een BM al mank ;)
En als je al afkickt van een 3-punts gording (wat ongeveer de beste manier is om een zadel goed vast te maken) omdat je het niet mooi vindt, dan zullen de looks van een BM daar ook wel bij horen :)

Ik kreeg destijds op m'n kop van Alida dat ik geen BM had geprobeerd :')
Volgens mij zitten ze wel echt zalig! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:25

Ik rij er al 15 jaar op en zou niet anders meer willen :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 10:25

Een Freemax hard ja? In de boomloos zadel wereld is iedereen daar zo over te spreken. Lazy Mountain heb ik ook gehad, zit heerlijk alleen wel breder dan een zadel met boom dus dan krijg je weer last van je liezen. En natuurlijk is het boomloos en zit je minder stevig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:26

germie schreef:
Van Evelien/Eurohorse kan ik maar 1 minder verhaal vinden, maar ook daar is geprobeerd het op te lossen (wat niet gelukt is overigens).

Dan heb je niet goed gezocht, want die verhalen zijn er wel, zelfs op Bokt.
O.a. mijn verhaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:27

Ik ben nog steeds sip dat mijn merrie uit haar BM is gegroeid, en ook nu gewoon te groot is voor een BM ;( Het zijn echt de allerfijnste zadels. Misschien niet altijd een even traditionele westernzadel-look, maar zó verschrikkelijk fijn.

Maar goed, als je paard uitgroeit tot een harige blonde olifant dan heb je soms geen keuze meer -O-

Ik vind mijn Freemax overigens niet hard zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:27

Als je een breed paard hebt zal een boomloos zadel ook breder kunnen aanvoelen, mits je niet iets meer opbouw hebt en je in een A-vorm zit en het is onzin dat je in boomloos minder stevig zit.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:28

Ik ben tevreden zowel van Eurohorse als van Arthurs. Arthur heeft erg veel keuze en neemt ook je oude zadel over. Maar zowiezo wordt het erg moeilijk een goed passend westernzadel te vinden voor een warmbloed.
Je rijdt toch allround, dus ik zou zeker boomloos overwegen in uw geval.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:29

Een breed paard zit over het algemeen breed. Mijn merrie zit met engels boomzadel ook breed :+

Dat boomloos niet stevig zou zitten is inderdaad onzin.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 10:33

Mijn paard is niet breed maar met boomloos zit ik zodanig breed dat ik zere liezen krijg. Ik heb 4 boomloze zadels gehad en heb het probleem helaas met alle 4 de zadels gehad. Met boom zadels heb ik ook wel mijn pijntjes met lange ritten maar het lies probleem herken ik niet met zadel met boom. Ook vind ik boomloos echt wel degelijk minder stabiel bij mij had dat niks te maken met gewenning helaas, daarom definitief de knoop met boomloos doorgehakt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:04

Petrichor schreef:
Een Freemax hard ja? In de boomloos zadel wereld is iedereen daar zo over te spreken. Lazy Mountain heb ik ook gehad, zit heerlijk alleen wel breder dan een zadel met boom dus dan krijg je weer last van je liezen. En natuurlijk is het boomloos en zit je minder stevig.

Niet iedereen dus :)

Nu vind ik veel zadels hard zitten, maar de BM niet.
Overigens zit ik juist met de BM als een huis, dat heb ik op een BF, Freemax en menig boomzadel niet zo ervaren.

@Dubbelfun, ik las later pas dat het al eerder besproken is, ieder zijn ding zullen we maar zeggen :P

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:23

Hard of zacht is geen garantie voor al dan niet lekker zitten. Ons huidige zadel heeft een hard seat, en daar kan ik echt uren op zitten als het moet. Terwijl ik in een eerder zadel, met zachte zitting, rugpijn kreeg, me open reed, en de bewegingen niet goed kon uitzitten (terwijl ik met BBP geen enkel probleem had)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:26

Berdien schreef:
Een breed paard zit over het algemeen breed. Mijn merrie zit met engels boomzadel ook breed :+

Dat boomloos niet stevig zou zitten is inderdaad onzin.

Hoor je mij niet zeggen, ik heb jaren met plezier met boomloos gereden, alleen de
Barefoot LM bood voor MIJ te weinig stevigheid.en kreeg ik last van mijn onderrug
;)
mijn dochter heeft het zadel nu gaat prima.
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 11-03-21 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:29

Petrichor schreef:

Dat was mijn ervaring..
Vond de cow schitterend!en baal er nog altijd van. Mbt zitbeenknobbels was het een ramp

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:59

Er staat nog een Hilason op marktplaats, maar dat merk ken ik niet. Ik vind het model op de foto ook te veel roze hebben en voor een gebruikt zadel aardig aan de prijs. Maar dat is kennelijk ook boomloos.

BM vind ik wel mooi om te zien, maar toch gaat mijn voorkeur in eerste instantie uit naar een boomzadel. Jij had volgens mij een erg mooi BM zadel Berdien.
Je vindt BM in ieder geval niet echt tweedehands in Nederland.
Op foto's vind ik nieuwe BM's ronduit lelijk.

De reden waarom ik perse 3 inch fenders wil is omdat ik hele gave beugels heb en die wil ik absoluut kunnen gebruiken. Het oog wil ook wat immers. Misschien kunnen ook wel bredere beugels aan smallere fenders, maar je wilt ook de fenders niet beschadigen.

De Lazy mountain is mij te lazy om het even voorzichtig te zeggen. DAn ga ik wel op een bbp rijden. Eigenlijk valt voor mij Barefoot in het geheel af.

De Freemax vind ik nog wel mooi om te zien.

Een hard seat vind ik vaak wel mooi om te zien en mijn ervaring is dat een harde zit geen probleem is, maar het model wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:32

Achterom schreef:
germie schreef:
Van Evelien/Eurohorse kan ik maar 1 minder verhaal vinden, maar ook daar is geprobeerd het op te lossen (wat niet gelukt is overigens).

Dan heb je niet goed gezocht, want die verhalen zijn er wel, zelfs op Bokt.
O.a. mijn verhaal.

Ik kan op de steekwoorden Achterom+ Eurohorse of Achterom + Evelien niets vinden. Alleen dat je wel tevreden was. En dat je later toch over gegaan bent op een ander zadel. Maar niet een probleem met de service.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:58

corine1981 schreef:
Petrichor schreef:

Niet iedereen dus :)

Nu vind ik veel zadels hard zitten, maar de BM niet.
Overigens zit ik juist met de BM als een huis, dat heb ik op een BF, Freemax en menig boomzadel niet zo ervaren.

@Dubbelfun, ik las later pas dat het al eerder besproken is, ieder zijn ding zullen we maar zeggen :P

Dat is dus echt heel persoonlijk :D
Ik vind de Freemax juist heerlijk zacht, zeker vergeleken met de eerdere boomzadels. En juist niet breed, wat ik met een BM en barefoot weer meer had.
Enige boomzadel wat zachter was, dat was de Pools Denver die ik daarvoor had.
Is misschien ook nog wel interessant voor je germie. Betaalbaar (nieuw en tweedehands) en zie je meer op de niet QPA paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:26

Over elke zadelpasser is wat te zeggen en te vinden, maar niet iedereen gaat de vuile was buiten hangen. Als mensen shows rijden, kom je elkaar vaak tegen en je wil niet altijd kwaaie gezichten. En als iemand je mindere service heeft verleend, wil je evengoed op shows nog even iets kunnen kopen bijv.

Euro-horse is imo door de jaren heen wel verandert. Vroeger heel persoonlijk en fijne omgang, alles kon en passervice en service stond echt hoog. Prijzen waren netjes.
Nu vind ik ze minder persoonlijk, vaak duurder en ook hoor ik vaker dat ze er wat naast hebben gezeten met passen.
Zij zijn nou eenmaal een vrachtwagen die op lokatie komen en zijn daarop ingericht.

Arthur heeft veel teveel zadels om allemaal online te zetten. Je kan ze ook nooit allemaal bekijken en passen denk ik haast. Arthur heeft niet alles geprijsd liggen, dus het ligt eraan wat voor deal je met hem kan maken. Als hij je kent, je vaker wat koopt, wat meer koopt en niet teveel zeurt, zijn het echt leuke deals en vaak ook echt de beste deals.
Arthur is een grote shop en heeft uit een groter int gebied vele klanten. Die kan ten eerste nooit alle zadels meenemen en heeft het ook echt niet nodig. Daarbij kan hij op een dag meerdere mensen helpen als ze naar hem komen en ook specifieker, want elk zadel kan gepast dan.

Hij heeft een drukmeting pad, maar dat kost extra en moet je om vragen.

Geen idee waarom, maar er zijn echt mensen die hem niks gunnen en na 1 of 2 slechte ervaringen of persoonlijke issues hem jaren online blijven afkraken. Dat staat echt niet in verhouding tot de vele vele tevreden klanten. Anders was hij echt niet de grootste van Nederland.

Tegenwoordig gaan veel mensen dan net even de grens over naar Belgie, daar zitten er 2. Geen persoonlijke ervaringen mee, maar zie wel hele mooie zadels, mooie deals en hoor tevreden mensen. Vooral de zadels en laarzen.

Country Mill zou ik nooit voor western heen gaan. Woonde er vlakbij, maar rij dan liever door. Heb er staan kijken naar gebruikte zadels enkele keren voor klanten en sommigen waren echt in slechte staat en daarvoor veel en veel te duur.
OOk kwamen 2 klanten met slecht passende zadels terug. Ik ben geen zadelpasser, maar het was op het oog al te zien.

Roper's ranch weet ik niet hoe ze passen.

Die uit Flevoland heeft imo te weinig keus en ik vind uit elkaar halen van de merken die ze hebben niet heel verstandig. Zal wel goed gaan, maar daarvoor zijn de zadels echt niet gemaakt. Idee erachter is wel goed. Wel loop je minder risico een zadel met gebroken boom te kopen bijv.

Je hebt tweedehands western spullen uit Alteveer. Die heeft geen bergen, maar soms wel mooie spullen. Hoe ze past durf ik niet te zeggen, maar zal net als een aantal anderen op gvoel en oog zijn.

Cowgirl store zit in het noorden en heeft ook semi boomloos. Is voor recreatief, all round op een ander ras echt heel goed te doen.

Freemax zijn prima zadels en zeker voor de gemiddelde western ruiter prima. Als je fanatiek gaat stoppen en spinnen, denk ik dat je tegen dingen aan gaat lopen.

Ik vond barefoot echt niks en heb bij een klant wel op een bm gereden. Na die barefoot was ik sceptich, maar BM is een totaal ander verhaal. Zit echt wel lekker en heeft heel veel voordelen voor andere rassen, all round rijden etc. Met een goede pad is het risico van niet passen gewoon wel weg. Waar boomzadels met alle goede bedoelingen toch vaak niet echt passen.

Martplaats is ouur van particulieren en moet je echt iemand erbij hebben die goed kan passen. dat kunnen dus een aantal shops ook niet echt en niemand heeft rontgen ogen. Teveel trainers vinden zichzelf een soort expert, maar ook die passen alleen op oog en voelen.

Ik weet eigenlijk niet hoe actief westernspul nog is, maar die had ook altijd leuke spullen en nette prijzen en ik vond dat ze vriendelijk waren en goede service boden.

In het Noorden laten mensen vaak een vrouwtje uit Duitsland komen. Maar mijn Duits is slecht.

Als het goed is koop je niet elke week een zadel en 1x een goede passervice en 1x een zadel voor x aantal jaren is echt zijn investeringen waard.
Ten eerste rij je gewoon je paard kapot met een slecht passend zadel.
Bij geen keus, particulier kopen, kom je er soms na enkele ritten pas achter dat een zadel minder ligt of zit. Ze zijn waardevast 2e hands bij net gebruik, maar je moet wel weer eerst verkopen en mensen zijn met kwaliteits merken voorzichtig om zelf iets te kopen zonder passen.

In Nederland is niks ver, want Nederland is klein. We zijn juist verwend dat alles zo dichtbij is. Maar ook dat is eenmalig en het waard, als je daarvoor jarenlang op een gezonde manier door kan rijden.

Bij het zadel passen, moet ook echt goed gekeken worden naar de singel plek. De boom kan goed passen, maar als de lengte van het zadel niet goed is of de plek van de singel niet, past het zadel gewoon niet goed. Teveel mensen zijn te gefocust op de boom alleen.

Mooi is relatief en moet bij 2e hands niet uitmaken. Je mag blij zijn als je iets passends binnen een budget vindt. Bij nieuw kan je dat naar eigen wens samenstellen. Een nieuw zadel is iets duurder en verliest bij 1e verkoop ietsjes meer waarde, maar als je er enkele jaren op rijdt, is dat weer te verwaarlozen.
Een basic nieuw zadel moet je soms wat inrijden. Bij ene kwaliteots zadel moet je ook inrijden, maar gaat dat wel fijner en sneller.

Bij Pietje een zadel passen en dat zelfde zadel goedkoper online zoeken, werkt niet. Heel veel mensen zijn al bedrogen uitgekomen dat het dan toch anders ligt.
Of je hoort dat ze met een stalgenoot hebben gepast, dat zadel hebben mogen proberen en het goed lag. Dan willen ze hetzelfde............Maar dat is dus niet goed passen en de kans dat je 2e hands echt hetzelde zadel vindt, is nihil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:13

Arthur zal mij niet kennen. Maar ik ben wel bereid om er naartoe te rijden indien nodig. Ik zal me voorbereiden op handelen dan. Tevens zijn er nog wat kleine dingetjes die ik dan mee zal nemen. Ik hoop dat hij dan de tijd neemt en dat ik echt meerdere potentiele zadels kan bekijken en op zitten.
En ik neem aan dat hij ook wel meedenkt met mijn wensen als een 'equitation seat'?

Ik heb in ieder geval een zadelspin besteld, niet dat je daar alles mee kunt, maar ik kan dan wel zien als men mij wat probeert te verkopen wat zeker niet past.

Uit het noorden van Duitsland bedoel je Ride with a smile, maar die hebben alleen boomloos volgens de website.

Ik hou in ieder geval marktplaats weer in de gaten.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:41

M'n bijrijdster rijdt op onze haf ook met een boomloos, zij vond het ook erg breed en kreeg last van de heupen, toen heeft ze een hip saver gekocht. Ik wist niet eens dat het bestond maar ze heeft er echt veel plezier van, zit veel beter.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:24

Flevohorse ben ik erg tevreden over. Goedkope zadels kun je niet uit elkaar halen maar de meer kwalitatieve wel. Je betaald alleen 125 euro als je daar met je eigen zadel komt en verder niets koopt. Ik kwam voor een tweedehands zadel en betaalde dat niet. Voor mijn paard was er juist wel veel keus in gebruikte zadels, ze heeft best wat bomen op gehad.

Boomloos is veel makkelijker maar moet je toch passen, bij mijn paard zat bij een BM bijvoorbeeld de singel niet op de goede plek waardoor het ging schuiven. Deze zadels verkoop je wel makkelijk weer door, met boom verkopen is veel lastiger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:45

Maar ik neem aan dat je zadels van B merken ook gewoon uit elkaar kunt halen. Die zitten niet anders in elkaar dan de duurdere, maar zijn van goedkopere materialen gemaakt. Of gaat het dan wel mis? Ik heb het niet over merkloze zadels natuurlijk.

Maar een Pools kan toch ook gewoon uit elkaar?