[WN] Help.. Boomloos zadel probleem.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carin79

Re: Help.. Boomloos zadel probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:41

Hmm, ik ga dit topic ff in de gaten houden. Ben van plan om voor mijn fjord een Arizona aan te schaffen...
Maar door deze verhalen ga ik twijfelen of ik wel boomloos wil gaan rijden...misschien eerst maar testzadel afwachten.

@Zack, heb je al geprobeerd om zonder beugels te rijden om te zien wat dat doet met de druk op zijn rug?
Leuke fjordenbeest heb je trouwens:)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:43

Voor een fjord vindt ik de rug er normaal uitzien Ja
En zeker door spieropbouw kan je een hele andere afdruk krijgen.
Voordeel van boomloos de bespiering wordt niet afgebroken Knipoog

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:44

Heb nog niet zonder beugels gereden, maar ik kan me amper voorstellen dat dat het is.
Ik hang of steun niet met grote druk op de beugels..

dankje, ben ook erg trots op m'n fjordenkind Haha!

@shyla
Ja maar hier word ik ook niet heel vrolijk van Tong uitsteken

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:45

Carin79 schreef:
Hmm, ik ga dit topic ff in de gaten houden. Ben van plan om voor mijn fjord een Arizona aan te schaffen...
Maar door deze verhalen ga ik twijfelen of ik wel boomloos wil gaan rijden...misschien eerst maar testzadel afwachten.

@Zack, heb je al geprobeerd om zonder beugels te rijden om te zien wat dat doet met de druk op zijn rug?
Leuke fjordenbeest heb je trouwens:)

Ik rij al 5 jaar boomloos met verschillende zadels en heb nogsteeds geen drukplekken, droge plekken ala maar geen drukkingen.
Als je bekijkt hoeveel soorten boomloze zadels er zijn en hoeveel pads, dan zit er vast wel iets tussen wat ook bij jou moet passen Knipoog

En als ik bekijk hoeveel paarden er van boomzadels drukkingen hebben Lips are sealed

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:45

Zack, ik heb precies ditzelfde gehad vorig jaar met mijn barefoot. Eerst rustig twee jaar er mee gereden zonder problemen, nooit een droge plek, en daarna van de één op de andere dag ineens wel, elke keer! Ik heb toen nieuwe inlages gekocht, met enkele inlages gereden, met dubbele, met barefoot + zachtere inlages, niks hielp. Ik ben toen overgegaan op een boomzadel, maar na een half jaar was die door afvallen van het paard te wijd geworden. Toen heb ik mijn barefoot weer gepakt, maar weer die plekken!
Ik ben dus heel benieuwd of hier nog andere ideeen worden geopperd. Ik heb ook heel weinig druk op de beugels met rijden, mijn paardje is qua gangen net een rennende sofa. Hij is ronder dan jouw fjord denk ik, hij heeft echt een ronde rug.
Die van mij heeft trouwens ook nog nooit gevoeligheid aangegeven op de droge plekken. Niet direct na het rijden, en ook niet een dag later bijvoorbeeld.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:49

Shy krijgt echt van alles witte haren, dekensingeltje van elastiek, halster iets te strak enz enz maar op de droge plekken geen extra witte haartjes te bekennen (ze is stekelharig).
Echt als ik er maar naar kijk als het een drukking zou zijn zou ze al inelkaar krimpen.
Nooit 1 dag gevoelig Knipoog

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:50

Ja he? Bij Yngvar heb ik ook witte haren gehad op die plek, maar hij heeft dus toen ook nooit gevoeligheid aangegeven en laat zich gewoon prima opzadelen en aansingelen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:53

dovish schreef:
Ja he? Bij Yngvar heb ik ook witte haren gehad op die plek, maar hij heeft dus toen ook nooit gevoeligheid aangegeven en laat zich gewoon prima opzadelen en aansingelen.

Bij mij dus geen witte haartjes.
Ik ben nog aan het testen met verschillende pads enz.
Ook is mijn London er eentje met het nieuwe VPS systeem en die heeft al een veel betere drukverdeling Ja
De nieuwe Arizona's hebben dit ook dus misschien niet meer het probleem van die rare plekken.

@Zack je zou zelfs eens kunnen kijken of je een Arizona kunt testen met het VPS systeem Pling

@Yngvar eerlijk is eerlijk jij bent helaas niet 1 van de lichtste en zou dus andere inlages of een ander pad moeten hebben dan een lichter iemand.
Veel mensen denken hier niet aan, voor elk paard en elke ruiter is er een andere combinatie mogelijk.
Wat voor de 1 wel werkt werkt voor de andere weer niet Knipoog
En ik zeg niet dat boomloos perfect is en dat het bij elk paadje mogelijk is, zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 20-09-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:59

wat is een vps systeem?
Ik heb echt geen geld om een ander zadel te kopen helaas..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:01

Zack schreef:
wat is een vps systeem?
Ik heb echt geen geld om een ander zadel te kopen helaas..

Wie heeft het over kopen Knipoog je zou het als laatste vergelijkingsmiddel eens kunnen testen Knipoog
VPS is een nieuw systeem van Barefoot, kijk anders eens op boomloosrijden.nl

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:08

Ik heb het gelezen..
Pff wat een gekut allemaal ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:15

is het dit zadel?:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JZA378RS.jpg

misschien kijk ik niet goed,maar ik vind het hele zadel niet goed liggen Bloos
volgens mij moet het verder naar achter toe?
foto is natuurlijk wat scheef dus kun je het niet duidelijk zien

welke maat zadel heb je?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:18

@ ellepel
dan zou ik hem in jou ogen achterop zijn rug moeten leggen, laten we dat maar niet doen.
(vind het overigens erg knap dat je dat van een foto ziet die van shuinachter is genomen Clown )
Ik heb een maatje 1.
Ivm zijn korte rug.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:22

ja nou ik zeg ook al scheve foto dus ik zal wel niet goed kijken Bloos Bloos
sorry Haha!

moeilijk die korte ruggetjes, je hebt zomaar iets wat te lang is.ik ken het probleem

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 20:24

op deze foto kan je de ligging wel redelijk goed zien.
Netjes achter de schouders
Afbeelding

alles was te lang.. behalve deze, dus was allang blij.
Maar nu dit weer

Mocht je er meerdere willen zien, www.fjordzack.nl Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:07

Carin79 schreef:
Laat je oordeel niet afhangen van een enkeling die een probleem heeft met een bepaald merk, maar probeer er diverse uit en kijk hoe het op je eigen paard bevalt en vooral hoe het je paard bevalt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:40

Shyla25 schreef:
dovish schreef:

Bij mij dus geen witte haartjes.

@Yngvar eerlijk is eerlijk jij bent helaas niet 1 van de lichtste en zou dus andere inlages of een ander pad moeten hebben dan een lichter iemand.
Veel mensen denken hier niet aan, voor elk paard en elke ruiter is er een andere combinatie mogelijk.
Wat voor de 1 wel werkt werkt voor de andere weer niet Knipoog
En ik zeg niet dat boomloos perfect is en dat het bij elk paadje mogelijk is, zeker niet.

Uhu, dat is zeker zo en daar ben ik me ook van bewust. Mijn zusje (kleine 60 kilo) rijd ook op Yngvar en een vriendin (nog geen 60 kilo) ook, en die hebben exact dezelfde afdrukken na het rijden... terwijl ik dacht dat dat inderdaad goed het probleem kon zijn. Maar het toch is het wel een van de redenen geweest om over te stappen inderdaad. Alleen met een boomzadel heb ik vier boommaten nodig voor ieder seizoen. Heb jij nog een goede tip voor een pad?

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:34

DubbelDun schreef:
Carin79 schreef:
Laat je oordeel niet afhangen van een enkeling die een probleem heeft met een bepaald merk, maar probeer er diverse uit en kijk hoe het op je eigen paard bevalt en vooral hoe het je paard bevalt.

Heb je gelijk in, zal dat ook niet doen. Ben enthousiast over boomloos rijden. Ik wil gaan overstappen naar western rijden, heb dus een western zadel nodig. Ik heb de Arizona besteld om uit te proberen...ben benieuwd:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:38

@Carin79 : ik weet dat een Bob Marshall een stukje duurder is, maar kijk toch ook eens naar 2e handsjes op Ebay.
Dit zijn echt hele fijne zadels met een goede pasvorm.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:39

Het voordeel voor mij is (naja voordeel) dat ik weet dat ik met boomzadels nog wel ergere problemen zou hebben.
Korte rug, beetje week, wiebelig kontje.
Geen enkel boomzadel past echt goed op zijn rug.

Hoop dat m'n stal genoot haar pad meegenomen heeft!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:23

dovish schreef:
Heb jij nog een goede tip voor een pad?

Het pad zou niet echt vervangen hoeven worden meer de inlages, je zou dubbele flex-inlages kunnen proberen.
Of stevig vilt Ja

Er zijn zo veel verschillende soorten pads, gewoon zelf even voelen en bekijken wat het beste zou passen.
Evt een drukmeting laten doen door bv een PLIP-pad of zelf een Carola-pad maken Pling

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:42

Ja, ik bedoel ook de inlages inderdaad hoor, niet het dek zelf. Ik heb inderdaad al wel eens aan vilt gedacht, eventueel in combinatie met 'gewone' inlages. Hoe kom jij aan goed vilt? Als ik daar op google krijg ik namelijk altijd van dat knutselspul.
En hoe maak ik een carola-pad? Ik zal daar zo eens even op zoeken op bokt, kwam daar gister inderdaad ook een topic over tegen.