[WN] Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 23:02

De houding van ruiter en paard maken veel verschil. Maar ga er bij mijn vraag vanuit dat het gaat om een 'normaal' gereden westernpaard, dat reining getraind is, dus met goed achterhandgebruik. De persoon in kwestie rijdt goed.

De persoon erop is man, 95 kilo, dus niet extreem dik of zo. Ik neem aan dat er veel meer mannen met dit gewicht western rijden op paarden (QH) met maar een schofthoogte van zo'n 1.50 ...

De vraag is of de drukverdeling van de equiflex bij dit gewicht goed werkt (of juist niet goed daardoor en er teveel druk op de rug komt). Bij een normale boom moet het paard weliswaar ditzelfde gewicht dragen, maar het zadel 'zakt niet door', en dat is waar ik bij een equiflex bang voor ben!

Overigens lees ik hier nagenoeg geen ervaringen van zware ruiters met een equiflex, alleen maar (zinvolle) meningen over gewichtdagen in het algemeen. Goed om te weten, maar geen antwoord op mijn concrete vraag.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:22

Ik denk dat het zadel met zo'n gewicht toch een puntbelasting zal laten zien, dat een goede ruiter daar eerder mee wegkomt als een slechte, en dat het ook nog van het individuele paard afhangt of het daar nou last van krijgt.

En ik vind een paard van 1.50 te klein voor een ruiter van 1.80 met een gewicht van 95 kilo. Er zijn ook grotere paarden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:25

Waarom is dat te klein dan? Voor het plaatje??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:31

Nou, ja, de verhouding vind ik wel erg worden, Bij de dresuurruiters slaan ze de andere kant door op: daar moet je 1.60 zijn op een pard van 1.75, en bij de reining vind ik de paarden wel heel klein worden.
Krijg je ook problemen met passende zadels: als je niet groter als 15'' kan gaan, maar wel een ruiter die 16'' nodig hebt krijgt één vd twee een probleem.

En als je op het punt komt dat je paard struikelt omdat jij met je voet achter een struik blijft hangen... Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 07:48

Ik heb er totaal geen problemem mee hoor! Iedereen moet rijden op wat ie fijn vindt, of op het paard waar ie verliefd op geworden is, zolang het dier maar lekker ermee lopen kan. Knipoog
Er zijn ook zat kleine mensjes die misschien wel een 16" nodig hebben en een paard hebben die niet verder dan een 15" kan gaan. Haha!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:06

Margee schreef:
Volgens mij heb je dan een te vet paard........

500 kg voor een paard is héél weinig , zie de pony uit mijn profiel , die weegt ca 500 kg !!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:22

_Bonte_ schreef:
Margee schreef:
Volgens mij heb je dan een te vet paard........

500 kg voor een paard is héél weinig , zie de pony uit mijn profiel , die weegt ca 500 kg !!

Ik weet de stokhoogte niet van je pony maar dit is een behoorlijk stevig gebouwde pony. Ik bedoelde ook meer dat je grote mensen niet alleen kunt zetten op een bepaald gewicht maar de bouw van het dier moet daar bij passen. Kijk maar eens naar de borst van je pony, die is behoorlijk breed. Een arabier is heel anders gebouwd.
Als je alleen van het gewicht uit zou gaan, zou bv mijn paard zomers meer mogen dragen dan 's winters en dat kan nooit kloppen. Dat bedoelde ik.
Erg leuke pony trouwens!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:57

Quartes en paints zijnca 1.50 hoog en ca. 500 kilo zwaar!