Citaat:
Wij zeggen ook dat de zadels 99% op alle paarden passen, niet 100%. de schuurplekken aan het eind van de inlagers kunnen ook ontstaan doordat het zadel juist niet goed aangesingeld is (met eigen ervaring, als het wat te los is, zie je gelijk dat de haren wat draaien, als je zo altijd zou rijden, komen hier uiteindelijk schuurplekken)
Het probleem was bij ons denk ik dat ik zelfs iets te strak "moest" aansingelen omdat ik anders met zadel en al op zijn buik gleed. En het waren juist de randjes aan de zijkanten van de inlages zeg maar... mijn arabier heeft gewoon een wat dunne huid. Het zij zo.
Citaat:
Dat een paard na een half jaar niet meer voorwaarts is, kan natuurlijk zijn dat ie last van zijn rug heeft, maar is het ook 100% dat het van het zadel komt? natuurlijk zou het voor kunnen komen maar hoeveel paarden hebben wat anders waardoor ze niet goed lopen, misschien ligt het ergens anders aan. Ik wil niet zeggen dat je niet gelijk hebt Sjuutje maar laat je paard eens nakijken, misschien is het wel in de nek of lendestreek of wie weet. Snap je wat ik bedoel?
Ik snap precies wat je bedoelt! Ik heb hem dus ook zeker na laten kijken. Dat het van het zadel kwam was dan ook duidelijk, MAAR, ik zeg niet dat het zadel niet goed is, het is de combinatie van DAT zadel met mij als ruiter op mijn paard.... en daarnaast de tak van sport die in beoefen. We waren aan het trainen voor de endurance en onze eerste 25 km ritten waren achter de rug, en geloof me dat is niet in stap maar met een aardig vlot draftempo (zeg gemiddeld zo'n 14 km/hr) over 25 km. Hij had ook niet specifiek last van zijn rug, hij had vooral last van de bespiering net naast/rond de schoft en hij had een rib die erg zeer deed + zijn buik van het aansingelen. En ik geloof direct dat dat van het lichtrijden kwam maar lichtrijden zoals dat hoort was voor mij niet mogelijk in het barefootzadel. Ik heb relatief korte benen en het zadel dwong mij min of meer in een "stoelzit", kont naar achteren en benen naar voren. Gelukkig heb ik wel goede instructie en heb ik mezelf ook maar eens recht laten zetten bij de manueel therapeut. Dat zal zeker uitmaken.
Citaat:
Bij ons op stal was nl ook een paard met zo'n probleem (geen barefoot) en bleek dat er een disc verschoven was, door gekke bewegingen in de wei of zo, dit viel niet direkt op maar was wel door een aantal behandelingen opgelost.
Ik zal niet zeggen dat mijn paard niet gek doet, hij is af en toe zo gek als een stuiver. Gelukkig laat ik hem preventief 1 x per jaar door de osteopaat nakijken en bij vermoedens gaat ie dus vaker. Vandaar dat ik wel zo ongeveer weet waar de problemen van kwamen.
Maar goed, ik zei al. Het concept van een barefoot zadel is oke maar voor ons geen goede oplossing. Wij rijden misschien teveel, mijn houding is misschien niet goed, zijn rug te gevoelig, ons tempo ligt te hoog (wat bij ons inhoudt veel lichtrijden!) whatever!