[WN] barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:56

Akkoord, maar maak vooral goed gebruik van de mogelijkheden van testzadels, voor je besluit te kopen. En test eventueel ook andere merken boomloos (bijvoorbeeld StarTrekk) voor je een beslissing neemt. Die boomloze zadels kosten genoeg om er heel rustig en weloverwogen een besluit over te nemen. Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:02

Cheveyo schreef:
Ik heb vorig jaar een gloednieuwe Nevada op zijn rug gelegd. Het leek wel een vierkante kartonnen doos

Dan heb je t toch verkeerd begrepen, je moet dat grote stuk nubuckleer wat ín de doos zit erop leggen Vork

Hihi, ik kon t niet laten Clown

Nee even serieus, de nieuwe zadels zijn altijd nog wat stug, dat vormt vanzelf naar het paard. Er komen geen kreukels in, hooguit in het begin een paar bobbels, maar het nubuckleer rekt gewoon uit op bepaalde plaatsen, en gaat zo in de vorm van het paard staan. Na een paar weken zit het zadel pas helemaal goed, dan ligt het ook veel stabieler. In het begin wil het nog wat schuiven, maar na het inrijden is dat ook meestal weg.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:48

Citaat:
Wij zeggen ook dat de zadels 99% op alle paarden passen, niet 100%. de schuurplekken aan het eind van de inlagers kunnen ook ontstaan doordat het zadel juist niet goed aangesingeld is (met eigen ervaring, als het wat te los is, zie je gelijk dat de haren wat draaien, als je zo altijd zou rijden, komen hier uiteindelijk schuurplekken)

Het probleem was bij ons denk ik dat ik zelfs iets te strak "moest" aansingelen omdat ik anders met zadel en al op zijn buik gleed. En het waren juist de randjes aan de zijkanten van de inlages zeg maar... mijn arabier heeft gewoon een wat dunne huid. Het zij zo.

Citaat:
Dat een paard na een half jaar niet meer voorwaarts is, kan natuurlijk zijn dat ie last van zijn rug heeft, maar is het ook 100% dat het van het zadel komt? natuurlijk zou het voor kunnen komen maar hoeveel paarden hebben wat anders waardoor ze niet goed lopen, misschien ligt het ergens anders aan. Ik wil niet zeggen dat je niet gelijk hebt Sjuutje maar laat je paard eens nakijken, misschien is het wel in de nek of lendestreek of wie weet. Snap je wat ik bedoel?

Ik snap precies wat je bedoelt! Ik heb hem dus ook zeker na laten kijken. Dat het van het zadel kwam was dan ook duidelijk, MAAR, ik zeg niet dat het zadel niet goed is, het is de combinatie van DAT zadel met mij als ruiter op mijn paard.... en daarnaast de tak van sport die in beoefen. We waren aan het trainen voor de endurance en onze eerste 25 km ritten waren achter de rug, en geloof me dat is niet in stap maar met een aardig vlot draftempo (zeg gemiddeld zo'n 14 km/hr) over 25 km. Hij had ook niet specifiek last van zijn rug, hij had vooral last van de bespiering net naast/rond de schoft en hij had een rib die erg zeer deed + zijn buik van het aansingelen. En ik geloof direct dat dat van het lichtrijden kwam maar lichtrijden zoals dat hoort was voor mij niet mogelijk in het barefootzadel. Ik heb relatief korte benen en het zadel dwong mij min of meer in een "stoelzit", kont naar achteren en benen naar voren. Gelukkig heb ik wel goede instructie en heb ik mezelf ook maar eens recht laten zetten bij de manueel therapeut. Dat zal zeker uitmaken.

Citaat:
Bij ons op stal was nl ook een paard met zo'n probleem (geen barefoot) en bleek dat er een disc verschoven was, door gekke bewegingen in de wei of zo, dit viel niet direkt op maar was wel door een aantal behandelingen opgelost.

Ik zal niet zeggen dat mijn paard niet gek doet, hij is af en toe zo gek als een stuiver. Gelukkig laat ik hem preventief 1 x per jaar door de osteopaat nakijken en bij vermoedens gaat ie dus vaker. Vandaar dat ik wel zo ongeveer weet waar de problemen van kwamen.

Maar goed, ik zei al. Het concept van een barefoot zadel is oke maar voor ons geen goede oplossing. Wij rijden misschien teveel, mijn houding is misschien niet goed, zijn rug te gevoelig, ons tempo ligt te hoog (wat bij ons inhoudt veel lichtrijden!) whatever!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:06

die stoelzit had ik exact ook! Heb het zelfs op foto staan, schrok er van!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:59

Stoelzit kun je zelf weinig aan doen, het ligt aan de plaats van de beugelophanging. Bij veel boomloze zadels ligt die vrij ver naar voren (net als bij veel westernzadels). Ondertussen zijn er ook zadels waar je keuze hebt in de beugelophanging, een aardig voorbeeld daarvan is (boomzadel) van Specialized Saddles, die hadden zowaar een westernmodel zadel waar ik lekker in zat Knipoog
Ik meen dat het boomloze zadel van Heather Moffett ook de beugelophanging wat meer naar achteren heeft zitten voor een meer gebalanceerde zit, maar of die ook een western model heeft weet ik niet. Startrekk heeft in ieder geval wel keuze in beugelophanging en een westernmodel.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:58

Op de boomwesternzadels heb ik zelf geen last van de beugelophanging eigenlijk. Dat verschil in ophanging heeft ook weer met de disciplines te maken natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:12

Bij BM kun je het bij de bestelling opgeven waar je de beugels wilt hebben; standaard, iets naar voren(Barrel) of juist iets naar achteren (Endurance).
Gezien de beugelophanging bij de BM kun je dit eventueel ook zelf nog iets bijstellen (of laten doen). Kwestie van een stiknaadje loshalen en op een andere plek weer vastzetten.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:32

Sommige mensen hebben inderdaad een probleem om hun benen op de plaats te houden bij een maat 2 zadel, in verhouding is de beugelophaning idd verder naar voren geplaatst dan een maat 1.(ze zitten op dezelfde plaats maar bij een maat 2 is de zitvlak verder naar achteren uitgerekt zeg maar.

Indien je het zadel ópvult' laten we het zo zeggen, valt deze verhouding weer weg. Indien het zadel ruim zit en de ruiter verder achter in het zadel zit, komen de benen automatisch wat naar voren te zitten (net als bij boomzadels, western) Als je ruim in je zadel zit en je zit gewoon óp je eigen zit' in het midden, zit je boven de beugelophanging en hoef je dus nergens last van te hebben.

Hier gaat het dus ook om, hoe de ruiter rijdt, hoe de eigen zit is en hoe groot de ruiter is to het zadel.
(ikzelf heb geen last van de beugelophanging of ik nou zadel maat 1 of 2 rij)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 13:32

ik heb dit weekend me eerste western les gehad op 2 verschillende paarden die erg western geroutineerd zijn.
ik heb dus ook op 2 zadels gereden, de laatste was een western zadel in de maat 15 inch, welke maat is dat san bij een boomloos zadel, 1 of 2?
het eerste western zadel waar ik op reed was te groot voor mij, welke maat het was weet ik niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:15

De zitting van mijn boom westernzadel (15" of 16") is ruimer voor gevoel dan de boomloze arizona 2, ik zou zeker testen Knipoog

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:05

15inch = vergelijkbaar maat 1 Arizona

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 23:32

dus als ik in een western zadel 15 inch pas dan zou een maat een dus ook moeten passen bij de boomloos, dit zou wel beter zijn voor mijn korte hafje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:43

Ik vind de barefoots best moeilijk te vergelijken met andere westernzadels, ik weet niet waarom, ze zitten zo anders..
In ieder geval, er wordt normaal uitgegaan van een broekmaat 36 tot 40 voor de maat 1 barefoots, en broekmaat 42+ voor de maat 2 barefoots. Ik heb zelf broekmaat 36, en toch een maat 2 zadel, want ik vind het wel fijn om lekker ruim te zitten. Echter als ik in een (vrij klein) westernzadel zit, dan heb ik het gevoel dat het nog ruimer is dan mn barefoot, en toch als je het gaat opmeten is de maat hetzelfde..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:45

diezelfde ervaring heb ik ook qua maat MT Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:13

Dat komt omdat bi jde meeste boomlozen de pommel recht staat als het zadel niet op een paard ligt en iets naar voren/binnen komt als het zadel op een paard ligt zeker als het een holle rug heeft en mét het gewicht van de ruiter.
Dat geeft dus een 'kleiner' gevoel. Iets wat ik zelf bij meerdere BM's heb ervaren voor ik een voor mij juiste maat had.