[WN] Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dropje2

Re: Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:28

Ik het het pad afgelopen zaterdag als proefpersoon mogen inrijden met mijn
"gewone" zadel van zo'n 20 jaar oud, volgens Aafke zeker een mooi en solide zadel Bloos
Het bevestigde mijn vermoedens: Het ligt heel goed op Rose en ik kan er zeker nog jaren mee vooruit!

Bedankt Aafke voor het bestuderen van mijn zadel, de komplimenten over BlackRose en het gebruik van de nieuwe pad! Go jij! Go jij!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:37

Als Smilde niet te ver is heb ik nog een testpaard in de aanbieding Lachen
Ze wordt al bijna zo'n 3 jaar boomloos gereden nu.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:13

Aafke_ schreef:
Sylvester Hafjes ook interessant, woon jij in de buurt?

Ik woon in het midden van het land, maar jij werkt toch landelijk? Clown
De ene Haf (22) begint een wat doorgezakte rug te krijgen vanwege zijn leeftijd. Ik ben heel benieuwd hoe het zadel daarop zou liggen.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:42

Aafke_ schreef:
Marjan, ja lijkt me interessant.
Lu-lu mag zeker ook een keer.
DD ik vind een harder zadel zelf wat lekkerder. deze zit is zeker meer ''gewoon'' zadel als BM.
Al die barrelracers zijn van die petite-vrouwtjes, 1.50 hoog en dùn! Er waren maar 3 of 4 zadels met grotere maten!
Bovendien wil een barrelracer wel strak in het zadel zitten!

Ik wil hem ook graag proberen op een paard met een holle rug (veel rock) en één met een dakjes rug. Dus als iemand zo'n paard (in de buurt) heeft?

hey Aafke,

Wij hebben hier natuurlijk Escadron nog staan, 20 jaar oud en draver met een hoge schoft en dito doorgezakte rug. De rug is qua spieren nu overigens wel heel erg "bloot" hoor. Maar mocht je interesse hebben dan wil ik de eigenaresse wel vragen.

Met Kiran heb ik al eens zo'n zelfde indruk laten maken met een Barefootzadel. Dat zag er heel slecht uit (alle klei weg ter hoogte van de beugelriem ophanging) vandaar nu ook mijn nieuwe zadel Cool .

Groetjes, Susan

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:47

Ik heb gisteren met de pad en het UL zadel gereden! Cool

Het zadel vond ik in eerste instantie voelen als de BM die ik ook geprobeerd heb. Het voelde ook zacht maar toch wel steviger toen ik ging rijden. Met name de vrije beenligging viel mij op bij de UL. Vond het heel prettig..

Tja, hoe zal ik het omschrijven verder... wel een prettig zadel om mee te rijden ...ik zou er wel aan kunnen wennen.

Ik voelde mij iets te opgesloten maar dat kan door de maat komen en ligt aan je voorkeur en aan wat je gewend bent natuurlijk. Verder vond ik de voorkant vrij hoog maar ook dat is op te lossen volgens mij door een andere uitvoering te kiezen.

De afdruk van de pad liet zien dat het zadel een minimale verdeelde druk gaf en absoluut geen zitbeenknobbels of andere drukpunten geeft. Met name daardoor zou dit zadel voor mij wel een optie zijn.
Het lag dus heel goed op het paard wat best bijzonder is want bij dit paard zit je vaak met te veel druk op de schouders door de schuine ligging daarvan en een korte rug waardoor je de schouders moeilijk vrij krijgt.

Voor mij was het dus een goede ervaring en ik ben benieuwd hoe andere uitvoeringen eruit gaan zien.... Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:56

Ik heb van de site van Debra begrepen dat er wel 2 soorten cantles zijn (4"en 5"), maar dat er maat één maat swell/pommel is (hoog dus).
Vergeet ook niet dat het een Barrelzadel is tenslotte Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:37

Aafke_ schreef:
Dat ziet er dus echt ideaal uit, ik moet bekennen dat ik dat toch niet verwacht had; ik vind het zadel best wel flexibel, en ik had gedacht dat hij toch echt wel een beetje druk in het midden zou geven. (zeker met mijn niet-onsubstantionele gewicht!!!) Als je goed kijkt, zie je links en rechts de plek waar de rigging ligt.
Ik ga hem nog eens een half uur gebruiken, kijken of het weer zo'n mooie druk achterlaat.
Daarna ga ik hem op een paar heel anders gebouwde paarden leggen, die ga ik ook opmeten, en dan kijken of een heel breed paard, of een heel smal paard ook zo'n goede drukverdeling laat zien. Tarq heeft nm wel een hele mooie gemiddelde quarter-maat.

Steekt de PLIP onder dit zadel uit? Als dat niet zo is heb je nl een valse meting, omdat de equidough nergens heen kan.
Ik heb er nl zelf ook een liggen en weet dat die niet onder de meeste westernzadels past.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:27

ik heb het met de mensen uit Canada besproken, die de Impression Pad uitgevonden hebben, en als je secuur bent, kan de Impression Pad ook heel goed onder een westernzadel gebruikt worden. Als ik een probleem of vraag heb, mag ik ze ook altijd bellen.
En zelf vind ik ook dat hij zeker groot genoeg is om de boom van een westernzadel te kunnen beoordelen.

Over de impression Pad: ik vind hem errug goed! Ik heb hem ook onder een westernzadel gehad, op een paard met vèr naar achterliggende schouderbladen. nu legt iedereen zijn zadel al bovenop de schouders (heel slecht! Niet doen!!!!!)

Ok, zo'n paard met vèèèr naar achteren liggende schouderbladen, lijdt nog meer onder de neiging het zadel te ver naar voren te leggen.
(leest allen: http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=43 )

Hier zie je een tekening van zo'n type paard, en het effect van een zadel met normale rigging: het zadel wordt op de schouderbladen getrokken; zo'n paard heeft sowieso een riggingpositie nodig die vóór de full-positie ligt:
Afbeelding

OK, hier ligt dus het zadel. Ik heb de Imression Pad eronder gelegt, en op laten zadelen zoals dat paard altijd opgezadelt wordt (vòl op de schouderbladen dus! Paard heeft natuurlijk ook zadeldwang, en loopt ook met korte harde stapjes)
En de pad had dus geen ruimte voor, want ze hadden het zadel nòg verder naar voren gelegt als ik gedacht had, en natuurlijk: zeer zware drukkingen voorin, en de pad was helemaal leeg voorin, precies wat te verwachten was, en ook de equidough kon dus goed wegkomen.
natuurlijk ga ik ook verder met het testen van de pad zelf, maar tot nu toe zie ik geen problemen.

Mijn eigen paard is behoorlijk verandert sinds ik het zadel gemaakt heb, het mooie is dat ik door meten met de flexible curves precies weet hòe veel, en ik heb hem onder mijn eigen zadel (16'') gehad, en ook hier gaf de IP precies naar verwachting een wat zwaardere belasting voor aan. Dat is typiesch voor een zadel dat, door de bredere schouders nu wat meer van voren draagt. Gelukkig nog helemaal binnen aanvaardbare normen, dus ik ga er nog niet aan de boom pulken, wat ik eigenlijk al van plan was. Ik merk ook niets aan mijn paard: die loopt fantastisch elastisch!!! En zeer ruim!!!!

overigens is de Ultra-light een kleiner zadel, dus ik denk dat de prachtige afdrukken die ik er tot nog toe van heb ook de erkelijkheid weergeven. Maar de parallelle testen met de IP zal ik, als ik genoeg materiaal verzamelt heb, zeker ook op Bokt zetten.
met paardematen en alles!
Ik vind het mega-interesssant. en behoorlijk tof voor mezelf: als ik zeg dat een zadel drukt, dan kan ik het nu bewijzen!

En, we willen de UL zeker in een wat all-rounder jasje aanbieden!
Een ander iets, voor wie hem gaat uitproberen: zo'n barrelracer is natuurlijk weer een speciaal sport-zadel, die als bedoeling heeft je strak in het zadel te houden, en liefst stevig tegen de cantle aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:38

@Aafke: heeft de Zebra een 5" cantle en hoe hoog is de swell/pommel??

Citaat:
Hier zie je een tekening van zo'n type paard, en het effect van een zadel met normale rigging: het zadel wordt op de schouderbladen getrokken; zo'n paard heeft sowieso een riggingpositie nodig die vóór de full-positie ligt:
Als bij dit paard het zadel verder naar achteren zou liggen (achter het schouderblad) zou dan de rigging ook niet op de juiste plaats komen ??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:26

DD dit type paard, (vrij zeldzaam maar ik zie ze toch wel een paar keer per jaar) moet dus een riggingplate hebben die een stukje voor de full-positie zit.
Zo zal de boom en de rigging liggen als het paard het zadel op de goede plek heeft:
Afbeelding

Maar de cincha gaat dit doen:
Afbeelding

het gevolg is:
Afbeelding

De oplossing is de riggingplate verder naar voren:
Afbeelding

Een paard dat altijd de boom op de schouderblade heeft krijgt steeds meer pijn en zal steeds vervelender worden met opzadelen, en op den duur slecht gaan lopen. Bovendien zal ook een perfect passend zadel, bridgen als het op de schouderbladen gelegt worden, Je hebt dan nm altijd bridging!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:35

Mooie duidelijke tekeningen Haha!
Maar kijkend naar de laatste tekening; krijg je op die manier niet heel veel druk aan de voorkant en gaat het zadel dan niet opwippen aan de achterkant??

Zou een normale rigging (1e plaatje) met een banaansingel niet meer effect hebben of een achtersingel die dan middels de connectorstrap een normale voorsingel op zijn plaats houdt.

We raken wel erg off-topic, ondanks dat het interessant is Lachen

@Aafke: zou je voor mij de hoogte v/d cantle van de zebra nog willen opmeten
*weer on-topic* Haha!

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:49

Aafke_ schreef:
ik heb het met de mensen uit Canada besproken, die de Impression Pad uitgevonden hebben, en als je secuur bent, kan de Impression Pad ook heel goed onder een westernzadel gebruikt worden. Als ik een probleem of vraag heb, mag ik ze ook altijd bellen.
.......

Hallo Aafke. Ik lees je onderzoeken en werk met aandacht. Super gewoon OK dan!
Ook hoe je je uitleg geeft !

Ik heb nogal wat problemen gehad met een handgemaakt zadel - overigens niet via jullie even voor de duidelijkheid ter vermelding - en de weg die jij inslaat en de manier waarop jij e.e.a. onderzoekt en bekijkt geeft mij weer vertrouwen. Wat betreft de Plip (Port Lewis Impression Pad): ik heb anderhalf jaar geleden toen ik de pad samen met drie anderen ruiters kocht twijfels gehad over het gebruik bij westernzadels. Mijn drie medekopers hadden geen westernzadels maar o.a. endurance-zadels en een boomloos zadel. Omdat de Plip (Port Lewis Impression Pad) vrij prijzig is heb ik ook uitgebreid contact gezocht met gebruikers en contact gehad met de makers in Canada en ook met winkels in het buitenland (Duitsland en Denemarken) en met twee osteopaten. Van meerdere kanten werd mij door mensen die met de pad in combinatie met westernzadels werkten gemeld dat er heel effectief gewerkt werd met deze pad onder westernzadels. Wel gaf een van de osteopaten hier in Nederland aan dat het belangrijk is om als je de pads helemaal exact wilt kunnen lezen je ook over het type zadel meer kennis in huis moet hebben. De manier van bewegen van het paard en de houding van de ruiter in combinatie met de Plip geven veel aan, maar weten hoe het zadel opgebouwd is is ook van belang voor het zoeken naar de oplossing. En deze kennis heb jij in huis. Ik weet van testen op verschillende plekken dat dit wel eens een struikelblok is geweest. De testen werden uitgevoerd met de blik van een engels dressuurzadel. Zo zag je door het verkeerd neerleggen van het zadel een drukking ontstaan aan de voorzijde waardoor je een verkeerd beeld krijgt van de drukverdeling of werd geadviseerd de fenders verder naar achteren te bevestigen om een meer klassieke dressuurmatige (ik weet niet hoe het anders uit te drukken) zit van de ruiter te bevorderen wat niet overeenkomt met de zit in het westernzadel. Ik heb iemand gesproken die naar aanleiding van de 'engels' georiënteerde bewegingsdeskundige een zadel-aanpassing kreeg die - om het maar zacht uit te drukken - niet 'echt fijn' was voor de betreffende westernruiter wiens benen helemaal naar achteren getrokken werden. Je kennis is absoluut een grote toegevoegde waarde bij het gebruik van de Plip. Goed om te lezen dat je objectieve manieren onderzoekt om helder te maken wat een zadel doet tijdens het gebruik.

(Geheel off topic, maar ik kan het niet laten: je tekeningen blijf ik - zoals ik je al eerder via PM meldde - geweldig vinden. Of het nu in de kunstzinnige sfeer is of als technische weergave of verhalend over je ervaringen met Tarq. Geweldig ! Ik ben niet zo'n frequente schrijver op Bokt dus maak ik bij deze maar even van deze gelegenheid gebruik Tong uitsteken )

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 00:12

DD, de cantle is 4''/4,5'' ik had het zadel vandaag niet op de werkplaats.
Over die rigging: als het kàn zou ik ook liever een ropertype singel gebruiken voor zo'n paard. maar bij sommige paarden moet je het wel zo doen, dat ligt aan de bouw, En ja, een paard dat een zadel op 3/4 kan hebben is veel mooier wat ligging betreft, maar die zijn zelden. hoe verder je de rigging naar voren haalt hoe minder mooi de drukverdeling. Maar dat is niets vergeleken de ellende die een paard doormaakt met een zadel dat constant op de schouderbladen ligt. Bovendien zal een zadel waarvan de boom goed ligt nietzoveel op moeten wippen. Maar dit kan ook weer door de ruiter beïnvloed worden: je hoort bv niet licht te rijden op een westernzadel! Een westernzadel is een Klassiek zadel, het lichtrijden is nog maar vrij recent uitgevonden door de Engelsen (ja, op het engelse zadel)

Ok, even off-topic.

Papaya: Lovers

Ik ga heel gauw een stuk over de IP schrijven, ik heb ook een foto van een 16'' boom, en die past nog ruim op de IP.
Ik ga verder alle foto's van de UL met een ''lichtbak'' maken, zodat ik dezelfde licht-achtergrond heb.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:27

Aafke lichtrijden kan ook op een westernzadel alleen is het wel heel erg vermoeiend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:09

Over lichtrijden kun je natuurlijk hele boeken voor theorieën schrijven Haha! en op een paard wat een lekkere jog heeft zal de noodzaak er ook minder zijn.
Edoch Haha!
-niet alle paarden hebben een lekkere gang om door te zitten en dus kan lichtrijden voor het paard beter zijn als een hotsende ruiter
-een 'koud'paard meteen in een jog 'dwingen' is slecht voor de spieren, dus opwarmen doe je bij voorkeur lichtrijdend in een iets hoger tempo
-lichtrijden doe je niet jezelf opheisend vanuit de beugels (dus de voorkant) maar 'rollend' op je bovenbenen. Hierdoor is de belasting op de voorkant minimaal.

Ik heb onderhand al in heel wat westernzadels gezeten en alleen die modellen waar de beugels te ver naar voren zaten of een te grote zitting hadden (of een combi van beide) gaf een probleem met 'licht' lichtrijden.

@Aafke: ik lees 2 verschillende dingen over de 'bars'in de UL.
1. dat ze vast zitten aan de swell en cantle
2. dat ze er los tussenliggen
Weet jij welke juist is.
In geval 1. gaat het wel heel erg de kant op van een 'boom'zadel nl Haha!
en vraag ik me af in hoeverre er geen frictie gaat ontstaan door de erge buiging die de bars moeten kunnen maken op een swayback rug; gelijk aan de problemen die je gezien hebt bij flextree's.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:08

MSQuincyTE schreef:
Aafke lichtrijden kan ook op een westernzadel alleen is het wel heel erg vermoeiend

dat is onzin,ik reed complete endurancewedstrijden lichtrijdend op mijn westernzadel.
vergeet niet dat lichtrijden erg belangrijk is voor de opwarming

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:11

Ik rijd ook gewoon licht, heb niet de indruk dat ik mijn paard daarmee belast, en zelf vind ik het een stuk minder vermoeiend dan 60 km doorzitten Clown

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:56

eindelijk iemand die dat ook doet...heb zelf een koudbloed met aardige gangen en opgooiwerk, dat zit echt niet prettig door als het continue moet. Juist dat vlotte draven door het bos vinden hij en ik heerlijk. Heb hiervoor mijn barefoot verkocht omdat ik daarmee geen goedgevoel had over het drukpuntenverhaal.
Ben nu wat huiverig voor andere boomlozen, ben niet van plan om tig zadels aan te schaffen, de een voor het lichtrijden de ander voor het boomloze werk en weer een ander voor een ander doel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:00

@Cheveyo: jammer dat je alle boomlozen nu over één kam scheert. Er zit nl wel degelijk een groot verschil in Lachen
Ik rijd al jaren boomloos en licht, geen probleem bij paard en ruiter Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:04

nee nee ik scheer ze heel niet over 1 kam Knipoog zeg alleen dat ik wat huiverig ben. Mede na de reactie van Aafke over dat lichtrijden. Ik zou liever een boomloze willen, denk ik, ook ivm gewicht voor mijn eigen lijf. Dat niet 'mogen' lichtrijden maakt voor mij wel degelijk uit en ik begreep dat ik dan moest leren zitten en mijn paard moest leren lopen.
Een BM zou ik ook erg gaaf vinden maar deze UL hierboven ook, iets andere uitvoering dan maar het wekt zeker nog steeds mijn interesse namelijk.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:13

Ik ben zelf helemaal niet into Western, maar wilde even melden dat ik het zebra printje helemaal geweldig vind!!! Zouden ze dat ook met dressuurzadels willen gaan doen Schijnheilig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:51

Off topic, maar niet "mogen" lichtrijden op een boomloze?? Ik rij daarmee Endurance klasse I en II en rij alleen maar licht.

Overiegns ben ik, buiten de BM Bloos nog nooit een zadel tegen gekomen waar ik niet fijn in kan lichtrijden. En bij de BM ligt het meer aan mijn bouw dan aan het zadel. Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:11

Volgens mij schrijft Aafke niet dat je niet MAG lichtrijden op een westernzadel, alleen dat'ie er niet voor gemaakt is... oorspronkelijk is een western niet zo gemaakt dat je er makkelijk op kunt lichtrijden.. simpel omdat ze dat niet deden (en met de gemiddelde cowpony ook niet nodig was). Volgens mij staat er nergen (maar ik kan het over 't hoofd zien hoor) dat het niet MAG.
Zelfde met een spring en dressuur zadel... dressuren zal lekkerder gaan met een dressuurzadel, maar niemand zegt dat je niet mag dressuren met een springzadel... zal ook vast wel gaan, maar ideaal is het niet...
Zo lees ik het tenminste...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:10

Sorry voor mijn onduidelijkheid, ik heb Aafke laatst irl gesproken namelijk, toen kwam het op mij over als vooral NIET doen en maar te leren rijden etc.. Knipoog
Maar ik leer graag bij en ben blij te lezen dat anderen toch ook lichtrijden in een westernzadel, wat me heus makkelijk afgaat. Mijn trainer rijdt ook licht in een westernzadel, heel veel mensen die ik ken overigens Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:05

Nou ja, ik ben ook stout; ik vind dat je eigenlijk maar niet moet lichtrijden, maar het ligt toch ook aan je paard en hoe hard je gaat: ik rijdt ook wel eens licht, maar wel heel weinig.

Één vd tests die ik wil doen ik een half uur draven (doorzitten) en een half uur lichtrijden, om te kijken of dat iets doet! Op mijn eigen zadel, op de UL en op een engels zadel, als ik dat te pakken kan krijgen.
Stay tuned!!!

Over de UL: als je goed lichtrijdt, dwz je gebruikt het momentum van je paard en blijft goed in balans met je paard. dan zie ik niet waarom dat niet zou kunnen, net als bij een ander zadel. Maar over lichtrijden kunnen we beter een ander topic starten.

Ik heb de perspex plaat voor zondag: nu kan ik foto's maken met iedere keer hetzelfde licht, dat is ook beter voor het vergelijken!
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 17-08-07 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt