[WN] Nieuw boomloos concept ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: Nieuw boomloos concept ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:53

Citaat:
Ik was rechtstreeks in gesprek met Aafke, heb aan Aafke dus per PB mijn stelling onderbouwd (die zij dan ook kon onderschrijven overigens, zó achterlijk ben ik dus blijkbaar nog niet)

- Je schrijft iets in een (openbaar) een topic, dat mijn aandacht trekt en dat ik niet ken. Dus vraag ik netjes om een toelichting. Ik krijg het verwijt dat ik geen kennis wil delen, nu vraag ik naar kennis em krijg ik zo'n antwoord. Jammer, want die informatie zou ik weer met andere kunnen delen.

@Aafje:
Wil jij mij misschien antwoord geven op de vraag of bekappen invloed kan hebben op de pasvorm van een zadel? Of heb ik de hele stelling verkeerd begrepen?

@Skippy1:
Het zal de echte "leergierige" niets uit maken of informatie nu op een blauw blaadje staat of op een rood blaadje.
Nogmaals het echt vriendelijke verzoek om goed te lezen wie wat schrijft: Ik heb alleen maar een vraag gesteld, waarop DD met nare opmerkingen komt.

MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:59

Aafke ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen mbt t Shellzadel...Ik vraag me idd wel af of t nog goed zal liggen wanneer t paard toch bijv. wat groeit of zo.

Hebben jullie wel eens gehoord van Kerri Sharp? Ik ben toch ook wel benieuwd naar jullie ideeën over deze zadels, ook al zijn ze engels... Hij heeft ook een westernpad in zijn lijn zitten.
Eigenlijk moet er gewoon een soort van naslagwerk komen met informatie over de verschillende zadels en de voors en tegens en evt ervaringen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:02

De Kerri Sharp die google ophoest doet iets héél anders Knipoog

@naslagwerk: dat is er deels al. Zal even de link zoeken Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:02

Ik ben wel beneiwud Skippy! Vertel eens meer? Iets met lucht ofzo??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:04

Ja, hij heeft verschillende bomen en kussens die hij in/onder een zadel kan zetten. Die kussens bevatten ook luchtkamers waarmee hij ze nog beter passend kan maken. Ga ff surfen, wie weet vind ik iets...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:05

Maar is dat zoals Flair/Cair dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:18

Die WOW-club kende ik al.
Lucht is idd niet nieuw meer en ook daar komt veel kaf onder het koren voor.
Meestal vergeet men voldoende kamers in te bouwen om een goede werking te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:22

Kerry liet op de clinic eerst een vrouw haar paard voorrijden die duidelijk kort liep van voren, was net een nieuwe Hulsebosch. Paard liep er beter mee dan met t vorige zadel. Toen legde Kerry een zadel van hem erop, paste vanalles, wisselde de boom en kussens en liet haar weer rijden. Wereld van verschil. Beestje kwam omlaag, liep ontspannen en grotere passen.
Ben op zich wel te spreken over dit systeem... Zou wel wat ervaringen willen horen over die pad.
Overigens zijn t geen boomloze zadels, paar de boom is te vervangen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:00

Ah! Van de WOW! Ja, kenm ik, iemand op Endirance forum rijdt er ook naar veel tevredenheid mee. Overigens is het zadel al een keer aangepast, gezien de bespiering veranderd was.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:39

skippy dat klinkt errug overtuigend. Wanneer een paard duidelijk beter loopt kan je toch merken dat die saddlefitter weet wat ie doet. Had die ook nog commentaar op de rijwijze van de ruiter of hield ie zich puur met zadelpassen bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:27

Beetje commentaar op de ruiter, maar echt vooral t zadel...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:05

Dit vraag ik omdat ik vooral ervaar dat de zadels die absoluut niet passen geheel onkundig door zadelmaker of verkoper direkt verwezen wordt naar ruiter. Heb er nu 2 gehad die me gewoon dachten les te moeten geven. En zelfs aan de telefoon die me ging vertellen hoe ik moest rijden terwijl ik alleen maar omschreef wat voor vorm mijn paard heeft.
Wanneer dus de zadelpasser zich voornamelijk met zadelpassen bezig houdt vindt ik dat dus ook bezig. Dat is mijn ervaring.

Misschien een idee een boomlooszadel op luchtkussens Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:20

Ik zit even te googlen op die Ultra Lite van Debra Sibley, maar die krijgt toch wel heel goede recensies Haha! Hoofdzakelijk uit de Barrel-hoek, terwijl ik eigenlijk meer op zoek ben naar goede trail-ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:30

Dinopino schreef:
Dit vraag ik omdat ik vooral ervaar dat de zadels die absoluut niet passen geheel onkundig door zadelmaker of verkoper direkt verwezen wordt naar ruiter. Heb er nu 2 gehad die me gewoon dachten les te moeten geven.

Behalve gruwelijke zelfoverschatting is dat ook een ernstig gebrek aan respect voor de klant; een zadelmaker die meteen commentaar heeft op de rijkunsten van een ruiter. Met alle respect hoor, maar een zadelmaker moet gewoon zorgen dat hij een goed passend en (blijven) liggend zadel levert, en het lesgeven fijn overlaten aan professionals die dáár weer verstand van hebben. Net als dat instructeurs eens moeten stoppen met dat stomme handje-onder-het-zadel-door-"hmmmmjahoordatpastprima"-geneuzel!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:57

Het beste zadel is het ''Hoover-zadel''

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:56

@Jeddah, Jaaaa, het boomloze zadel heeft zich 2000 jaar geleden tot het boomzadel ontwikkeld! Haha! Extreme duivel

Skippy1 interessant van die engelse zadels.
Een westernzadel moet zo goed mogelijk passen, maar 100% kan niet, als het paard schrikt, en zijn hoofd omhoog doet, dan trekt hij zijn rug vaak wat in, en dan bridged de boom misschien al een beetje. Een paard dat mooi gebalanceert loopt, maakt zijn rug dan weer wat boller. En tijdens het rijden verandert en beweegt de rug ook.
Dus als je met 100% passen een zadel bedoelt dat helemaal ''plakt'' aan de rug, zou dat wel fijn zijn? Ik zie het zadel als een beetje ''zwevend'' boven de rug van het paard. Ik laat altijd zo graag de foto van Tarq's boom zien:
Afbeelding
Nou, mooier kan niet. álles perfect: rock, twist en flare!
Totdat meneer Tarq zich ging vervelen, en in slaap viel, en op één achterbeen ging staan. Eén kant van zijn rug zakte ook ong, 10 cm en daar ben je!
Willem zei wel: ''Dat heb je nou niet met een quarter''
Maar hij vind dat ik veel beter een quarter had moeten kopen.

Maar dat gedoe met ''Handjes'' en Spinnen bij nieuwe zadels moet uit de wereld! bijna altijd raak: als iemand mij verteld dat zij een goed passend zadel hebben maar het gaat nu niet zo goed meer, en dan zeg ik: ''Zeker 1 tot 1,5 jaar oud?'' Dan zeggen ze altijd: ''Hoe wéét je dat?'' Nou, dat is ong. de tijd die eroverheen gaat dat een boom door de skirts gevormt is, en dat het paard het effect voelt van wat het op zijn rug heeft.
En ik probeer altijd duidelijk te maken dat je eerst een pàssend zadel molet hebben, en dan heb je best de ruimte dat je paard nog wat veranderen kan, zonder dat je gelijk een nieuw zadel moet kopen.

Sablou, Nee, er staat niets nieuws in. Maar ik leg het graag nog een keer uit voor mensen die het willen weten.
Als je voor een 6-jarig normaal gezond en regelmatig getrained paard een goed passende boom uitzoekt, zou je ervanuit moeten kunnen gaan dat je de eerste 5 tot 8 jaar gedekt bent. en misschien nog veel langer.

Anya: wat is een TEM-knop? Koe

@Spatter; dat met die pads is ook weer heel algemeen, Zo'n goedkope Fleece-pad moet je misschien al na een 1/2 jaar vervangen, (als je veel rijdt) en zelf heb ik een super-roperpad, waarmee ik op trektocht door de Eiffel geweest ben, die ik al eens uitgeleent heb, en daar rijdt al 3 jaar mee, en ik kan er geen echte slijtage aan zien/voelen. (was ook een hele dure, dus Knipoog )
Alleen in het midden dragen heet Rock; is heel slecht:= puntbelasting: dus het hele gewicht wordt op een klein punt op de rug geconcentreerd. Eigenlijk gebeurt er bijna hetzelfde bij Bridging, maar dan zitten de geconcentreerdepunten voor, en achter.
Als ik hierboven zeg dat een ietsie pietsie rock in de boom niet zo erg is als bridging: dan bedoel ik: Een héél klein beetje. Héél weinig dus. Héél miniem. zodat je het bij het affe zadel nooit zou merken!
Want een héél, héél klein beetje rock wordt opgevangen door de beweging die de rug van het paard maakt, en bridging wordt gelijk heel veel erger.

Nee, een zadel dat van achteren wipt kan verschillende redenen hebben:
-het kan rock zij-achter de schouders te wijd is
-verkeerde en te strak aangesingelde rigging
-versleten pad
-ouder paard dat wat ingezakt is, en wat vlak in de rug geworden is.
-verkeerde balans in het zadel, of van de ruiter
-in-skirt rigging die te ver naar voren zit voor het paard onder het zadel.

Ik vind ook dat als je een fijn zadel hebt maar misschien ietsje lang in de skirts is, dan zou ik me ook geen zorgen maken.
Dus als iemand bij mij komt met een zadel waar ze heel fijn mee rijden, en de skirts zijn wat te lang, maar het paard heeft er geen lastvan, en geen schuurplekken, dan zou ik ook zeggen: ''Rijd maar fijn door''
Maar ik zou als ik een zadel moet maken, wel een korte skirt maken.

Ik ben het helemaal met je eens en ik denk dat het algemeen zo geld: een goed verzamelt paard, dus een paard dat mét het extra gewicht van de ruiter weer in balans is, loopt véél lekkerder! Ik blijf erbij dat het klassieke zadel niet bedoelt is om op licht te rijden. maar voor doorzitten, en dàt kan alleen lekker op een gebalanceert paard.

DD: Ja, je mag een zadel nóóit naar voren op de schouders schuiven als het te lang is, dan moet je een ander zadel kopen.

Ik begrijp niet helemaal waar ik het nou mee eens ben, maar over bekappen: ik zeg, in het heel algemeen, dus niet met een bepaald paard in gedachten: een paard dat hoefprobleem heeft, of verkeert bekapt is, of zo, gaat dat compenseren en dat kan zeker effect in de rug en ruggebruik teweeg brengen. Als dat heel lang zo doorgaat, kan ook de bespiering veranderen en dan verandert dus de vorm van de rug.
Maar dan heb je dus wel een paard met een heel ernstig probleem, dat is niet even struikelen over een steentje of zo.

Skippy1: Ik heb de Ultra-light besteld, niet de shell. Ik vind de ultra-light-flex interessanter voor iedereen. veelzijdiger.

DD: de ultralight is nu nog alleen als Barrel te koop, maar wij willen ze natuurlijk liever iets meer trail of reining-achtig, en ze willen ze dus ook zo voor ons maken als wij dat willen. En dat willen wij.
Even Tarq trainen, dan hebben we trail-info Knipoog

Sonja: en er zijn ook hoefsmeden die weer met zadels leuren! Overigens doe ik een instructeurs-opleiding, dus als ik gecertificeert ben zijn jullie nog niet jarig! Extreme duivel

Heee, verder geen posts meer? Hoi! Doei!
Voor hands-on informatie en vragen stellen, raad ik jullie aan: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=787758&hilit=

De Boom
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 19-06-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:00

Dat is een hele rij antwoorden.

Ik heb maar één vraag.
TEM betekent "tip een mod".
Je drukt dan op het uitroeptekentje dat bij iedere post staat (rechtsonderin boven quote). Dan wordt de post eventueel met commentaar onder de aandacht van de moderators gebracht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:11

@Aafke: weer een mooi stukje proza Haha!
Maar uhhh
Citaat:
Nee, een zadel dat van achteren wipt kan verschillende redenen hebben:
-ouder paard dat wat ingezakt is, en wat vlak in de rug geworden is.
Vlak in de rug ??. Ik dacht dat oudere paarden juist een hollere rug kregen ??

Ik zag op de site van Debra ook al Ultra Lite's met iets meer reining-opbouw en ook is een lagere (4") cantle al leverbaar.
Nou nog een model wat iets minder druk bewerkt is Clown

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:15

Ja, dat bedoelde ik

Brett zegt: alles kan. alhoewel minder bewerking?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:20

hum, dat flare wil ik iets meer van weten
ik dacht dat dat ook onder rocking viel maar dit is nog wat anders begrijp ik
het gaat om de opendraaing van de uiteinde van de boom, zie ik dat goed, of is er meer aan de hand?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:05

Nere, Flare betekend dat de bars een beetje een bolle onderkant hebben. Dit ook om te zorgen dat de boom niet in het paard ''prikt'', wat in de praktijk nog wel zal meevallen, want er zit ook nog een skirt en pad onder.
Alhoewel als de boom niet past, dus helemaal niet past, en alleen maar een rand-belasting heeft, dàn helpt ook geen flare maar dan hééft de boom ook geen Flare
Hier zie je dat er in het ideale geval zóveel flare is, dat je er net een vinger tussen moet kunnen houden.
Afbeelding
Je ziet aan Tarq's ietwat uitstekende schouderblad ook heel mooi wáár de boom van het zadel moet liggen bij het opzadelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:51

maar die flare, zit die alleen aan de uiteinden of geld dat voor de hele boom
dus ook op de plek waar je zit?
dat lijkt me namelijk niet echt gewenst daar

het valt me vaak op bij foto's dat zadels aangesingeld erg strak op de schouder vast zitten en dat lijkt me niet fijn, dan heb je weinig schoudervrijheid
en dan bedoel ik tijdens de beweging als het voorbeen naar achteren gaat en de schouder toch wat onder het zadel schuift

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:02

Die bars hebben een uiteinde, ook waar je zit, daar gaan ze ook rond, wat je geen Flare meer noemt, maar wat het wel een beetje is. Als je zegt: voldoende flair, dan bedoel je dat de boom niet met het randje op het paard ligt, maar nog even opwipt. Vooral voor en achter.
Als ik je ooit tegenkom, en ik heb toevallig een boom bij me, dan kan ik het laten zien.

Juist slechtpassende zadels worden vaak veel te strak aan gesingelt, het zou niet nodig moeten zijn. Een goedpassend zadel zal zonder strakke cincha ook blijven zitten. Een redelijke schoft is daar bij wel handig.
Lees: http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=43 voor de hele uitleg met plaatjes!