Een stelde een gewone vraag. Niets meer en niets minder. Vergeet even dat ik westernzadels maak. Probeer het zelf ook eens objectief te bekijken (ik kan dat natuurlijk nietCitaat:Een rhetorische vraag, Sablou? Voor mij is hij dat nl niet. Heb je deze theorie wel eens in de praktijk getest? Ergo: heb je wel eens op/in een boomloos zadel gereden?

Bekijk die constructies in boomloos nou eens en vergelijk ze nou eens met de constructies in "met boom".
Verder begrijp ik je vraag niet zo goed. Bedoel je dat ik op een boomloos zadel moet hebben gereden om de kwaliteit te kunnen beoordelen? Nee, ik heb niet echt (langere tijd) op een boomlooszadel gereden. Daar zijn een aantal goede redenen voor:
- Ik heb er 1 keer in "proefgezeten". Dat was voor mij meer dan voldoende.
- Ik wil mijn paarden niet met zadels rijden, die mijn gewicht niet goed verdelen.
- ALS ik dat dan toch wil, heb ik daar geen "boomloos" voor nodig, want dan ga ik "naakt".
- Verder (en dat is dus wel persoonlijk) vind ik ze oerlelijk. Zo lelijk, dat ik dat mijn paard dat niet wil aandoen......
En mijn mening over de kwaliteit kennen de meeste van julie wel. En daar kan ik wel over oordelen, want ik heb er zal zat in mijn handen gehad. Ik maak nogal wat "goede" stijgbeugelriemen en fenders voor boomloos ruiters, want die ik tot nu toe gezien heb, zijn werkelijk niks.
En dat "ALTIJD PASSEN" is ook een fabel, want het toeval wil dat een aantal van mijn klanten, boomloos rijden/reden (al een lange tijd). 2 daarvan hebben een "niet passend" boomloos zadel. 1x kun je onder de achterzijde van het zadel doorkijken als ze rijdt en het paard is heel erg boos als het baasje met dat zadel aan komt dragen. Bij de 2e veroorzaakt de fork sterke drukplekken OP de schoft.
De beugel ophanging is een punt (bij alle boomloos die ik ken), maar dat kan niet anders (geen boom). De ring zit gewoon te laag t.o.v. de ruiter. M.a.w. de beweging van de stijgbeugelriemen volgt niet correct de beweging van de benen. Het kantelpunt zit dichter bij de knie dan bij de bekken. Verder hebben ze vaak "ronde" ophangpunten en geen vlakke ophangpunten (zoals bij engels en vooral western).Citaat:Ik denk dat de beugelophanging van de Barefoot een beetje de meest gangbare is bij boomloze zadels, of niet? Het is iets dat mij ook bezig houd.