[WN] Nederlands boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: Nederlands boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:26

Citaat:
Een rhetorische vraag, Sablou? Voor mij is hij dat nl niet. Heb je deze theorie wel eens in de praktijk getest? Ergo: heb je wel eens op/in een boomloos zadel gereden?
Een stelde een gewone vraag. Niets meer en niets minder. Vergeet even dat ik westernzadels maak. Probeer het zelf ook eens objectief te bekijken (ik kan dat natuurlijk niet Haha! ).
Bekijk die constructies in boomloos nou eens en vergelijk ze nou eens met de constructies in "met boom".
Verder begrijp ik je vraag niet zo goed. Bedoel je dat ik op een boomloos zadel moet hebben gereden om de kwaliteit te kunnen beoordelen? Nee, ik heb niet echt (langere tijd) op een boomlooszadel gereden. Daar zijn een aantal goede redenen voor:
- Ik heb er 1 keer in "proefgezeten". Dat was voor mij meer dan voldoende.
- Ik wil mijn paarden niet met zadels rijden, die mijn gewicht niet goed verdelen.
- ALS ik dat dan toch wil, heb ik daar geen "boomloos" voor nodig, want dan ga ik "naakt".
- Verder (en dat is dus wel persoonlijk) vind ik ze oerlelijk. Zo lelijk, dat ik dat mijn paard dat niet wil aandoen......

En mijn mening over de kwaliteit kennen de meeste van julie wel. En daar kan ik wel over oordelen, want ik heb er zal zat in mijn handen gehad. Ik maak nogal wat "goede" stijgbeugelriemen en fenders voor boomloos ruiters, want die ik tot nu toe gezien heb, zijn werkelijk niks.
En dat "ALTIJD PASSEN" is ook een fabel, want het toeval wil dat een aantal van mijn klanten, boomloos rijden/reden (al een lange tijd). 2 daarvan hebben een "niet passend" boomloos zadel. 1x kun je onder de achterzijde van het zadel doorkijken als ze rijdt en het paard is heel erg boos als het baasje met dat zadel aan komt dragen. Bij de 2e veroorzaakt de fork sterke drukplekken OP de schoft.

Citaat:
Ik denk dat de beugelophanging van de Barefoot een beetje de meest gangbare is bij boomloze zadels, of niet? Het is iets dat mij ook bezig houd.
De beugel ophanging is een punt (bij alle boomloos die ik ken), maar dat kan niet anders (geen boom). De ring zit gewoon te laag t.o.v. de ruiter. M.a.w. de beweging van de stijgbeugelriemen volgt niet correct de beweging van de benen. Het kantelpunt zit dichter bij de knie dan bij de bekken. Verder hebben ze vaak "ronde" ophangpunten en geen vlakke ophangpunten (zoals bij engels en vooral western).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:55

Haha, zo verschillen smaken enorm en zou ik veel (hmmm alle geloof ik) van jouw zadels mijn paarden zeer zeker niet aandoen Sablou! Knipoog

Ik ben het eens dat de kwaliteit van de fenders van een aantal boomloze zadels niet , lang niet, zo geweldig is als die van mega dikke driedubbelgestikte 7mm dikke custom made fenders, maar... niet iedereen hecht daar waarde aan. Ik rij al dik 1.5 jaar heeeeeeeel veel kilometers in mijn Torsion, die ik tweedehands gekocht heb, met dezelfde fenders en ze zijn nog in prima staat! En als ze het over een paar jaar begeven, nou, dan koop ik nieuwe. Zo duur zijn ze niet, of ik laat ze custom maken door Aafke, die ook voor mijn FreeForm fenders gaat maken, van iets dunner leer, omdat ik dat fijner vindt. Knipoog Wat heb ik aan fenders die 100 jaar meegaan als ik da niet eens ga...? Clown

Verder rij ik dus duidelijk met veel plezier en zonder (paarden)problemen boomloos, maar kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die met een iets onvaste zit veel liever met een boomzadel rijden, geeft niets, voor ieder wat wils. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:27

Waarom wordt er in reclame van bekende merken zo gegooid met de term 'free-swinging stirrups' als het zo slecht zou zijn en je de boel juist op zijn plaats moet houden.

Sablou: dat je achter je eigen product staat prima, maar vorm je geen mening over dingen (zoals een BM) die je nog nooit uit elkaar gezien hebt, laat staan op gereden hebt.
Hetzelfde geldt voor je mennig over de OF; 1x een oud model onder ogen gekregen en meteen is het hele concept niets meer.

Niemand zegt dat boomloos zaligmakend is, maar persoonlijk prefereer ik toch een boomloos zadel boven een zadel met een boom die niet goed past.
Mijn ouwetje doet het er prima mee en mijn laatbloeiertje protesteert er ook bepaald niet tegen Lachen

Als jij liever 'naakt' op je paard zit als met een boomloos, dan zou je zittend op je paard eens je hand onder je zitbeelknobbel moeten doen en dan wat draven. Dat voelt bepaalt niet prettig kan ik je vertellen en dat voelt een paard dus ook.
Beter dus een goede dempende pad met ruggegraatvrijheid en een boomloos zadel wat door zijn stugge opbouw ook het lichaamsgewicht voor een groot gedeelte verdeeld.

Overigens zijn de fenders van een BM 5,5/6 cm breed en is de ophanging NIET aan een ronde ring !!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:01

die Hilason is hilariesch!! Haha! Over kleur gesproken!
Ik vind een ophanging aan de boom ideaal, maar mijn antieke replica-boomloos heeft een ring onderaan de kussens, en daar hangen de beugelriemen aan. Voelt raar, maar ik was er ook al aan gewent. Maar wel wat minder vrijheid.
Waar hangt het gewicht nu precies aan bij een BM? Hij gaat niet over het hele zadel? Lijkt mij één van de grootste problemen.

Er zijn mensen die graag een Free-swinging-stirrup willen: ik ben er één van. Maar er zijn ook westernzadels waar de beugelriemen zo'n beetje vastgemaakt zijn, en dan naar voren. Het is zoals met alles: waar de één blij mee is, vind de ander beroert.

Ik heb ook regelmatig gelezen op dit forum dat sommige mensen zeiden dat hun boomloos niet paste. Maar we zien hier al: er zijn zóveel verschillende! Ik zag van de zomer een spaans boomloos zadel (één met panelen) dat weer behoorlijk stijf begon te worden: Toen ik hem goed bekeek dacht ik: nog even en je hebt weer een boom!!
Ik denk dat hoe meer stijve onderdelen, hoe meer maten er gebouwt moeten worden.

Overigens maken wíj géén fenders driedubbeldik hoor, we krijgen zó al klachten over het gewicht! En het is altijd je streven zo dicht mogelijk bij je paard te blijven.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:19

DubbelDun schreef:
Waarom wordt er in reclame van bekende merken zo gegooid met de term 'free-swinging stirrups' als het zo slecht zou zijn en je de boel juist op zijn plaats moet houden.
Wat denk je zelf? Om verdwaalde ruiters te helpen of gewoon reclame te maken voor hun product? Ik kan me nog goed de tijd herrinneren, toen cigaretten fabrikanten reclame maakten voor hun filters - die zouden zo goed voor ons zijn.....

DubbelDun schreef:
Sablou: dat je achter je eigen product staat prima, maar vorm je geen mening over dingen (zoals een BM) die je nog nooit uit elkaar gezien hebt, laat staan op gereden hebt.
Hetzelfde geldt voor je mennig over de OF; 1x een oud model onder ogen gekregen en meteen is het hele concept niets meer..

- A) heb ik al enige boomloos zadels hier gehad (en dus verdomd goed bekeken); Veel vulling, veel vulmodellen, veel ritsluitingen, veel klitteband, veel nylon ballast band, veel chroom-bromide leer.
- B) Het Orthoflex model destijds KON niet werken en dat is een feit. Dat was toen geen oud model, maar hun topper. Wat ze nu verkopen weet ik niet, want IK zie ze nergens meer.

DubbelDun schreef:
Niemand zegt dat boomloos zaligmakend is, maar persoonlijk prefereer ik toch een boomloos zadel boven een zadel met een boom die niet goed past.
Precies zoals je nu schrijft. Dank je. Jij kiest bij optie "B" van 2 kwaden, de beste. Ik kwam al niet bij optie "B" omdat ik bij keuze "A" al voor iets anders had gekozen....

Iedereen die boomloos wil rijden moet dat zeker doen. Ik heb al meer keren geschreven, dat er in mijn vrienden kring een aantal combinaties zeer tevreden zijn (paarden: lijken te zijn). Als mensen happy zijn met boomloos rijden : DOEN. Maar stop hier met te vertellen dat ze DE oplossing zijn voor ALTIJD passen, want dat is niet zo.

En dan tot slot die foto's hierboven. Lachen, toch?

MVG

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:33

sablou schreef:
En dan tot slot die foto's hierboven. Lachen, toch?

Sorry? Is dit ironisch/sarcastisch bedoeld? Laten we het er op houden dat het uiterlijk van elk zadel een kwestie van smaak is Sablou, met of zonder boom.

Aan mijn boomloze zadelS zijn overigens geen ritsjes te bekennen Verward

@Aafke: Die beugelophanging blijkt toch een heet hangijzer. Op twee punten eigenlijk:
A. omdat ze bij de meeste boomloze zadels over de rug lopen geeft dit een ongunstigere drukverdeling dan een zadel met een PERFECT passende boom waar de beugels aan vast zitten
B. de ophanging dwingt de ruiter in een bepaalde zit/beenhouding die al dan niet als prettig wordt ervaren.

@A: hoe zou jij dit zien Aafke? Hoe kun je een flexibel zadel combineren met een degelijke beugelophanging met goede drukverdeling voor het paard?
@B: dat vind ik een nadeel van de BM (het versterkt in mijn geval een zitprobleem dat ik van mezelf al heb): de stoeltjeszit waar je in wordt gezet. Nou kun je als je een BM op maat laat maken de beugels naar achteren laten zetten, maar wat daarvan het effect is heb ik nog niet kunnen testen, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Een beetje meer "zitting" zou op zich ook niet verkeerd zijn. Dat vond ik weer een voordeel van bv de Torsion. Die geeft voor in de zitting wat meer "lift" waardoor de ruiter ook wat meer "zit" krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:39

SABLOU schreef:
- A) heb ik al enige boomloos zadels hier gehad (en dus verdomd goed bekeken); Veel vulling, veel vulmodellen, veel ritsluitingen, veel klitteband, veel nylon ballast band, veel chroom-bromide leer.
Waaruit maar weer blijkt dat je nog niet een BM gezien hebt, want die heeft niets van dat al. Hooguit dat er idd wat kunststofband is gebruikt voor beugel/singelophanging, maar dat is IMO niet slecht omdat het net zo sterk zo niet sterker is als leer.

@B: je ziet ze niet omdat ze zo goed zijn dat er niks aan gerepareerd hoeft te worden Knipoog In de dik 10 jaar dat ik hem nu heb en gebruik is er slechts een keer een nieuwe singelriem aan gegaan.

Een boomloos zadel zal idd niet altijd passen, maar ik moet het eerste paard nog zien die een BM niet past.
Waar het vaak misgaat is bij een verkeerde pad, dat is nu eenmaal een essentieel onderdeel die bij het zadel hoort.
Niet ieder paard vind het prettig om de ruiter zo duidelijk op zijn rug te voelen en andersom ook niet.
En een paard wat al maanden met een niet passend zadel is gereden (zeker als de rock niet goed is) daar kan ik me van indenken dat die dan een boomloos even helemaal niet ziet zitten.

@Mac: ad B. Als jij de beugelophangplaats iets anders wilt is dat een kwestie van de stikrand bij de D loshalen en op een ander 'kruispunt' door een schoenmaker oid weer vast laten zetten. BM doet nl precies hetzelfde Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:19

Overigens die getoonde Hilason vind ik niet representatief voor het western-gedeelte. Ik zie dan liever deze:
Afbeelding
of deze
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:41

Klopt DD, de Hilason heb je in veel soorten en maten (en kleuren!)

Ik zal voor de grap eens een paar keer zonder beugels rijden en kijken waar mijn benen dan uitkomen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:48

Oh ja trouwens: ik ken tot nu toe 1 paard waarop de BM niet past. Daarop duikelt hij naar voren. Jeddah kan je daarover meer vertellen Knipoog. Op mijn paarden liggen ze perfect en ze bewegen er ook super onder. Ik heb de twee jonkies ermee ingereden en ze hebben er nog nooit op geprotesteerd. Ik heb ook nog nooit drukplekken oid gehad; niet op de paarden en niet op mezelf Haha! .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:01

Klopt inderdaad! Op Jeddah ligt de BM voor geen meter! En de Startrekk niet op Sim, Boomloze zadels passen inderdaad niet altijd, maar ik geloof ook niet dat mensen dat in dit topic beweren...? Knipoog

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:31

ik heb een barefoot western arizona, ik ben zeer tevreden over de ligging van het zadel op mijn paard, ik heb ook niet het idee dat ze het vervelend vindt rijden maar zeker ook niet dat ze het beter vind rijden, ze loopt onder een westernzadel hetzelfde als onder een boomloos zadel, die van mij drukt gelukkig niet op de schoft ik heb een tijdje met een gewone westernpad eronder gereden maar dat verdeelt de druk niet zo goed er komt teveel druk op de ruggegraat en dat zag je na het rijden, nu heb ik er wel een speciale pad bij die tot nog toe nog steeds geen problemen heeft gegeven.

wel vind ik de fenders van slechte kwaliteit maar de prijs van het zadel is ook zo reeel dat je ook geen topkwaliteit kan verwachten en dat is ook niet iets wat ik doe ik heb bij sablou hele mooie bijpassende fenders laten maken die als het goed is een tig aantal jaar meegaan en ik verwacht ook wel dat ze dat doen.

een bm spreekt me niet zo aan ik heb er nog nooit op gereden dus wat dat betreft kan ik er niks over zeggen, tja je hebt er showmodellen en alles in maar er is maar 1 bm die ik nog wel redelijk vindt.
en hetzelfde geld voor hilason freeform randal en torsion dat is natuurlijk enkel een kwestie van smaak ik kan namelijks niks over hun kwaliteit etc zeggen.
wel kan ik dat over de barefoot zadels zeggen en hoewel ze niet de perfecte looks voor mij hebben komen ze aardig in de buurt.
en ik heb het zelf en met wat hulp van wat leerbewerkers zadelmakers een zadel van gemaakt wat wel al aardig mijn smaak is.

het belangrijkste is idd dat iedereen uitzoekt wat hij of zij leuk vind maar zorg ook dat het past bij je postuur en bij je paard. mensen die wat zwaarder zijn zal het niet makkelijk voor zijn om goed op hun paard met een boomloos te kunnen rijden die druk wordt nou eenmaal minder goed verdeelt als bij een gewoon westernzadel je hebt altijd meer druk op het punt waar je zelf zit.
en hoe zwaarder je bent hoe zwaarder het voor je paard is. ik vond mijzelf een jaar geleden te zwaar voor zo'n zadel ik woog een goeie 76 kilo voor de nieuwschierigen onder ons. ik weeg er nu 65 en vind het eigenlijk al behoorlijk zwaar worden.

maar ook dat is wat iedereen voor zich moet bekijken en waar iedereen zelf zijn keuze in moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:34

Ik denk dat het niet alleen aan je gewicht ligt, maar ook hoe je zit is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:38

En vooral hoe lang je rijdt en hoe vaak.

@Jeddah: ik heb het er even met Mac over gehad en de BM die op Sim gelegen heeft is waarschijnlijk een standaard model geweest. Met een Peaked Pommel zou je dat probleem wel eens niet kunnen hebben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:42

Eh.. DD waar heb je het over?? Op Sim past de BM prima. Maar op Jeddah niet. Hij is vor haar veeeeeeeeels te groot. Mara maakt niet uit, want ik vind de BM niet fijn zitten en we zijn nu dik tevreden met de FreeForm waarin we overigens zo'n 4 keer in de week 10-20 km op tempo mee rijden ondanks mijn gewicht. Jed kan dat prima hebben, al jaren lang, is super gezond en ook de osteopaat is dik tevreden. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:44

@Jeddah: sorry foute paard vernoemd Lachen
Moest idd Jeddah zijn Lachen
Je hebt er ook zoveel Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:47

Clown maar goed, echt, Jeddah verzoop er gewoon in. Lachen tis maar een klein ponnytje van 1.46 hoor! Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:49

Die ophanging van de beugels vind ik heel moeilijk. Je zou misschien twee plekken kunnen hebben, dat je kan kiezen. Maar de afwezigheid van een boom is het grootste probleem van een boomloos. Oeps, dit is natuurlijk logisch. Het is natuurlijk ook de reden dat het aantrekkelijk maakt voor sommigen.
Ik moet er maar eens een hoop gaan bekijken. Ik zie ook dat er veel verschillende manieren zijn die de verschillende boomlze zadels gebruiken om de ruggegraat vrij te houden: een eerste vereiste. Het vermogen het gewicht van de ruiter te verdelen, en de ruggegraat vrij te houden is voor mij het moment dat een zadel een zadel is.

Over kwaliteit: een paar keer komt hier het onderwerp boven: Een zadel hóeft helemaal niet 80 jaar mee te gaan.
Dat vind ik best een redelijk standpunt.
Jullie weten dat ik zadels maak. Van mijn eigen standpunt uit is het niet leuk om een zadel te maken dat ik niet het allerbeste zadel vind. Bovendien spaar ikzelf misschien een paar € uit als ik minder leer en goedkopere hardware neem, maar dat is toch eigenlijk de moeite niet waard. En niet bevredigend dus.
Voor een fabriek is dat wel de moeite waard: over 10.000 zadels loopt dat aardig winst op.
Mijn probleem is: een fabriek die sjoemelt met de kwaliteit van de zíchtbare delen; sjoemelt misschien ook met de onzichtbare delen.
En veel zadels van lage kwaliteit hebben wél een top-kwaliteit prijskaartje. Dat vind ik dus stuitend.

Maar dat hoeft niet zo te zijn: Ik heb zelf trektochten gereden op een zadel dat ik tweedehands gekocht heb, voor weinig geld, en dat van wat mindere kwaliteit was. Ik had niet veel geld.
Een kunststof-boom, minder leer, beroerde rigging. Mooi strak, mooie zilveren concho's. Vrij licht. met spin gepast, lekker platgereden skirts, dus goeie indicatie. De zit vond ik belabbert, dus wel met bontje.
Die rigging heb ik laten vervangen, door een customzadelmaker. Toen zag ik trouwens voor het eerst hoe mooi een écht zadel kan zijn. Maar wel een ander prijskaartje!!! Zeg maar een 0 erbij. Hij heeft ook de pasvorm nog eens gecontrolleerd. En alhoewel een plastic boom de schroeven niet goed houdt (schroevendraaier mee) ben ik erg blij met dit zadel geweest en heb er veel op gereden. Trektochten dus, lange ritten iedere dag. met een goeie vilten pad eronder, paard heeft nooit last gehad.

Dus het kan wel: eenvoudig zadel, nette kwaliteit, goed passend en passend geprijst. Ik vind dat ik waar voor m'n geld gekregen heb. En dát vind ik dus ook belangerijk.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:08

Hoe stappen de boomloze ruiters op? Moet je dan de singel heel strak aantrekken? Of gebruiken jullie een opstapje? Hier is zeker ook weer verschil tussen de verschillende merken. Ik ga op de Equitana alle boomloze bekijken die ze daar hebben, heb ik bedacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:40

@Aafke: Opstappen gewoon vanaf de grond. Aansingelen gewoon normaal, niet extreem iig.
De kunst is om het vlug te doen en dicht bij je paard te blijven.
Nu helpt het ook wel als je paard een beetje schoft heeft.
Mensen die voor het eerst op de BM rijden daar houdt ik altijd de andere beugel naar beneden.
Sowieso is het vaak voor een paard prettiger om vanaf een krukje oid op te stappen.

Ik denk niet dat je op de Equitana een BM zult tegenkomen, maar de Torsion, StarTrek, BareFoot en Freeform zullen er zeker zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:43

Ik stap bij ieder paard hoger dan 140 met een krukje op, met willekeurig welk zadel. Vind ik fijner voor mezelf en fijner voor de rug van het paard. Is een goede gewoonte die ik van Duitse ruiters heb overgenomen. Kan er wel zonder krukje opkomen in nood, maar bij voorkeur niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:46

*mental note: Boon aan de krukjestraining* Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:49

En dat nieuwe Parelli-zadel zal er ook wel liggen. Schreeuwend duur trouwens. Is volgens mij trouwens niet boomloos. Daar heeft ie een barebackpad voor. Soort rudimentair boomloos zadel Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:50

Ik weet dat het wordt afgeraden ivm de eenzijdige belasting van de rug van het paard Bloos maar ik stap dus ook gewoon op zoals nou ja ... gewoon Haha! . Zadel (BM in mijn geval) blijft prima liggen en singel zit niet strakker dan ik ooit met mijn boomzadel heb gehad.

Bij Jeddah zakte de BM gewoon over haar schoft en schouders heen waardoor het zadel voorover kantelde en op haar schoft kwam te steunen. Niet prettig, gaf ze zelf duidelijk aan (zure blik).

Als ik me goed herinner (graaf graaf) ben ik bij de zadels van jeddah (Torsion en Barefoot) ook zo opgestapt en zonder problemen (of hield jeddah de beugel vast aan de andere kant? -> mag ik ff kwijt zijn). Barefoot vond ik ook prima zitten overigens, alleen vond ik het zadel zelf dus wel minder van kwaliteit (het leer). De Torsion zit écht heel anders maar wél lekker. Ik ben benieuwd of de makers van Torsion van plan zijn ooit een westernzadel te maken met een wat meer square-achtige skirt en een "normale" (tsja, wat is normaal) cantle. Is die trouwens ook te vervangen, omdat er een ritsje in zit?

Star Trekk paste op mijn paard ook niet. Weet alleen niet meer op wie we het hadden gelegd en of het op het andere paard wel had gepast. Ik betwijfel het, want qua model zijn de paarden ongeveer hetzelfde: ronde schoft, ronde schouders. Misschien dat het met een andere maat pommel wel had gepast, dat weet ik niet.

*edit: Parelli zadel? Maak me geeeeek Clown Koe *

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:55

@Mac: zowel bij de StarTrek als bij de BF/TS kun je de voorboog vervangen door een smaller/breder exemplaar. Schijnt alleen niet altijd even makkelijk in dat hoesje te krijgen te zijn.
De voorkant van de ST is middels 2 schroeven te vervangen, tenminste bij het endurance model. Of er ook bij het westernmodel een losse voorboom is weet ik niet zeker.