Anya schreef:......Toch wordt (weer door andere zadelmakers) aangegeven dat een eenmaal aangemeten zadel zou passen voor het leven. Ik heb het dus niet over seizoensinvloeden als even te dik of even iets minder dik, maar echt in bouw...
Kan iemand met verstand van zaken mij vertellen hoe het kan dat als een paard bijvoorbeeld drie veulens heeft gehad en de rug duidelijk een andere lijn heeft, dat een zadel nog past? Of is dat zadel dan passend te maken (kun je de boom aanpassen). En wat nu echt een redelijk ideale leeftijd is om een paard een maatzadel aan te meten.
Zo maar een paar vraagjes dus.
Mag ik jouw vraag voor een belangrijk deel met eigen ervaring beantwoorden?
Wij hebben zelf QH's. Eén daarvan neem ik als (naar ik meen- goed) voorbeeld:
- Diane heeft haar westernzadel gekregen toen ze 4 1/2 jaar oud was. Aangemeten en gemaakt door Willem Muijs. Diane heeft daarna zeker 50-100 kg meer aan spieren gekregen. Ze heeft (naar later bleek) door problemen met aansingelen (vanuit USA "meegekregen" - rib aangebroken) ruim 1 1/2 zonder zadel gelopen (training, trektochten, 14 dagen door de Eifel en dat alles gelijk als met zadel). Ze heeft 3 veulens gekregen, waarbij ze vanaf begin 2e zwangerschap tot begin 3e zwangerschap niet is bereden (dus ruim een jaar echt "stil" heeft gestaan). Vervolgens is ze na haar 3e veulen, weer heel goed aan het werk gekomen. Ze heeft dus het hele scala aan, meer - minder spieren, veel - weinig beweging en 1-2-3 zwangerschappen doorlopen.
En, in al die tijd heeft Diane maar 1 zadel gehad (heeft ze nog steeds). DAT zadel van Willem. Dat zadel is door mij met regelmaat op goede pasvorm gecontroleerd (met mallen en naakte boom) en heeft niet 1 dag een afwijking t.o.v. haar rug gehad, die voor mij onacceptabel zou zijn geweest.
Is dit vorbeeld nou een "wet"?
Nee. Er schijnen paarden te zijn, die NADAT ze zijn uitgegroeid, door training en omstandigheden van rugvorm veranderen. Ik schrijf nadrukkelijk schijnen, want noch bij mijn eigen paarden (5 stuks) noch bij de paarden van mijn klanten (en dat zijn er dus veeeeel meer) kom ik dat verschijnsel tegen. En ik ben niet de enige met die bevinding.
Uitzonderingen zijn inderdaad zwangerschap. Er zijn merries, die sterk van rugvorm veranderen. Daar kom je niet om een ander of aangepast zadel heen. Maar iedereen zal met mij eens zijn, dat dat geen verlengde is van Custom Made, maar van zadels in het algemeen. Overigens kun je die veranderingen (en de mate waarin) zo constateren, als je een contra-mal van de rug van je paard maakt en die regelmatig "controleert".
Het is wel zo, dat een zadel, dat al net aan de grens van "goed passen" zit, bij het minste geringste die grens zal overschreiden, met alle gevolgen van dien. En ik blijf er ook bij, dat een goed ingemeten Custom Made veel meer tollerantie heeft (ook door het gebruikte materiaal) dan een "doosnee" Industrial Made....
Tenslotte:
Ik maak voor onze paarden Jerry en Chiane iedere 2 jaar een nieuw westernzadel. Gewoon omdat ik als zadelmaker met mijn zadels wat reclame wil maken. Beide paarden zijn sinds hun 1e zadel "goed in training gekomen". Ze zijn onmiskenbaar "bespierder" dan de dag waarop ze hun 1e zadel kregen. En toch lopen beide nog altijd onder exact dezelfde bomen - dus exact dezelfde maten westernzadels.
Het kan natuurlijk toeval zijn, dat onze paarden en die van mijn klanten nooit "uitgroei" of "spiergroei" problemen hebben. Anders dan dat zal voorkomen, maar ik denk dat in de meeste gevallen de oorzaken op een heel ander vlak liggen: namelijk "nooit goed gepast"....
MVG Louis