[WN] Western zadelkunde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: Western zadelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:53

DD wat een gave illustratie! wat goed van je om die te plaatsen. ik ben het helemaal met je eens over lange zadels, daarom is het passen met de boom zo belangerijk. En: korte skirts zijn harder dan lange, en ze dragen ook mee.
Voor een bijzonder kort paard kan je ook een boom met wat kortere bars nemen. Die heetten "arabian". Op mijn arabier zit trouwens een gewone boom. Maar we hebben de skirts wel zo gemaakt dat ze achteren een beetje omhoog staan, zodat ze nooit kunnen prikken.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:00

mijn skirts staan wat omhoog,zeker niet neerwaarts in de rug,dus dat zit wel goed.
Volgens de tekening komen de bars tot juist op het punt maar de skirts zijn langer.
Heb eens de gehele lengte van begin zadel tot eind skirt gemeten(front to the back) is 63 cm

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:48

Hier zijn enkel foto's van het zadel op het enige paard (pony highland)
waaraan ik twijfel of hij wel goed ligt en niet te lang is.
Begin van mijn zadelboog komt gelijk met hoogste punt van de schoft,en hij ligt achter de schouders,kan er met iemand op zelfs nog aan elke kant een platte hand tussenkrijgen.
Het is met extra hoge boom om mijn half arabs ook ermee te berijden.

Het is me voorla de lengte van het zadel.
Geen commentaar op de amazone,ze was snel even op starling gestapt zodat ik foto(s met ruitergewicht kon nelmen)

Ook het paard is nog maar net onder het zadel.
Dus geen fotogenieke kunsten hier.
De vraag was gewoon of het zadel te lang is of niet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 14:34

Ik kan het niet zien op een foto, ik kan het niet zien aan een zadel.
Je kan alleen zeker zijn of een zadel past als je de kale boom eerst op de rug van je paard gelegt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:52

Ik heb de verkoepr van het zadel meer inlichtingen gevraagd.
Het is een montana arabian model 138 met fiberglass boom(equiflex)
lengte 64cm 15,5 inch gullet 6/12 rigging 7/8 in skirt
cantle 4 cantle breedte 12 1/4

Ik ken er niets van,maar volgens hem één van de kortste zadels (boom dus )

We gaan nu proberen ergens een kale boom te kunnen lenen om eens te kijken,dus enkele ruitershops af bellen of weet jij waar ik deze kan vinden. Firma Steele (Equifit) bzw. Ralide dat is de fabrikant van de boom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:53

Fa. Steele en Ralide zijn niet dezelfde firma's hoor.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:26

kan,ik ken er niets van,op de website staat houten boom met rawhide,en op de site bij montana staat dat ze een equiflex tree hebben,en op de duitse site staat dus fa.steele en ralide,dus het is wat matriaal betreft gissen,maar van boommaat zijn ze zeker.
Wat de boom zelf betreft ga ik maandag nog eens terug bellen om zeker te zijn dat ik alles juist genoteerd heb.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 16:19

Steele is een hele goeie Amerikaanse boom-maker. In mijn eigen zadel zit ook een Steele-equiflex.
Ralide is een kunststof boom, wij gebruiken ze zelf niet. De ralide-bomen hebben een kleiner oplegvlak, en ze hebben vaak korte bars. Voor een heel kort paard wel handig.
Ik ken jouw zadel niet, maar bij een westernzadel kan je tussen de skirts in de boom zien; dan kan je rawhide of plastic zien.
Wat de skirts betreft hebben wij als regel één handbreedte tussen skirt en heupbeen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:35

ik heb de verkoper aan de lijn gehad.(gsm zijn handig)
het is dus een houten boom met rawhide, en geen plastiek.

zoals op hun website vermeld. hij zei dat montana ook ralide bomen hebben maar in mijn model(reeks) zat overtrokken hout met rawhide.

Ik wordt nog slimmer met de dag.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 00:44

Nog even een uitbreiding;
ZELF JE PAARD OPMETEN

In het begin had ik het over de "flexible curves" Hiermee meten wij de paarden zodat we al vrij precies weten welke bomen goed zouden passen, de metingen bewaren we in een archief. We weten niet alleen van ieder zadel welke boom we gebruikt hebben; we hebben ook nog de maten van het paard.

Het opmeten van je paard kan je ook zelf doen met de flexible curves. We hebben wel eens verhalen gehoord dat als mensen met een slecht passend zadel terug gingen, na dik een jaar. (als je het topic gelezen hebt weet je dat je paard pas dan de boom echt gaat voelen!) Dan krijg je vaak te horen dat je paard verandert is. Als je nu je paard regelmatig opmeet, dan weet je of dat waar is, óf dat je zadel nooit gepast heeft, en je voor het lapje gehouden wordt.
Het is ook goed om je paard tijdens de training op te meten, je kan niet alleen zien of, en hoe je paard verandert; je bent er direkt bij als je paard iets scheef word en kan dan de training aanpassen.
Is je paard in de zomer een stuk dikker geworden, en vraag je je af of je zadel nog goed past? Meet je paard, en vergelijk je meting met vorige metingen. Soms is een paard flink dikker, maar zijn de vormen van de rug niet verandert.
Eigenlijk zou je je paard regelmatig op moeten meten, en een archief bij moeten houden. Heel interessant, en heel goed voor je paard. Je moet het wel heel secuur doen, anders heeft het niet veel zin. Door de curves in een tweedehandszadel te leggen, op dezelfde plekken waar het zadel op de rug ligt, krijg je ook een aardig idee van de pasvorm. Alleen bij een ouder zadel, waarbij het fleece platgedrukt is, en de boom goed door de saddleskirts gezakt is.

HET OPMETEN
Het opmeten van je paard doe je op ongeveer dezelfde manier als voor een zadel, je paard moet op een horizontaal vlak staan en vierkant staan.
Je doet de eerste meting op de plek waar de vork ligt. over de schoft, het midden van de curve op het midden van de ruggengraat. Nu buig je de curve voorzichtig en laat hem zo precies mogelijk de vorm van je paard volgen. neem de tijd, als je dit niet netjes doet heeft het allemaal geen zin.
Meet nog twee keer met 5 cm tussen ruimte. Dit is genoeg; de typische tekenen dat het paard scheef wordt, of spieren verliest, of teveel vet gekregen heeft, zullen zich bijna altijd vlak achter de schouder manifesteren.
Iedere keer als de curve goed aansluit, noteer je die in het boek.
Ook nu heel precies werken, trek een pen langs de onderkant van de curve, noteer1,2,3 erbij. Voor vergelijken leg je de curve aan op een eerdere meting. Je kan ook op verschillende tijdstippen meten op dezelfde bladzijde noteren, en dan verschillende kleuren gebruiken.
Schrijf ook de datum erbij.
LET OP! niet alle paarden zijn gelijk aan beide kanten, draai de curve eens om, en kijk of hij dan even strak aanligt!

DE tweede, korte curve gebruik je om de holling van de rug in de lengterichting te meten, en te vergelijken.
Bijvoorbeeld: als een merrie een veulen gehad heeft, kan de rug wat ingezakt zijn. Door de boom aan te passen wordt voorkomen dat de boom gaat "bridgen".
Deze metingen kan je dus zelf doen, zo leer je je paard ook beter kennen, en je hebt meer zekerheid, en je hoeft je minder zorgen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:59

Wow wat een informatie zeg! Zouden we hier geen sticky van kunnen maken? Of zo'n centraal topic waar je vragen kan stellen over westernzadels? Dan kunnen we mensen die meer willen weten over westernzadels naar dit topic doorverwijzen. Het is zo leerzaam dat het voor iedereen wel heel nuttig is om dit door te lezen voor de aanschaf van een westernzadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:06

Zolang dit topic de interesse heeft blijft het middels de reacties vanzelf wel bovenaan staan Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:12

DD heeft gelijk, bovendien kan je op een sticky niet antwoorden? Ik vind het juist belangerijk dat mensen wel hun mening kunnen geven, en antwoord geven en vragen stellen.
Ik heb dit topic gestart om een heleboel misverstanden over zadels uit de weg te ruimen, en ik hoop dat veel mensen dit lezen, en zo beter het beste zadel voor hun paard kunnen kopen. Als je weet waar je op moet letten ben je een stuk verder.
Dus vraag alles wat je wilt.
Ik wil graag dat iedereen zélf weet hoe je een zadel moet beoordelen, waar je op moet letten en wat je zelf kan zien als je paard opgemeten wordt. Je hoeft niet volledig afhankelijk te zijn van andere mensen.
Een ervaren zadelmaker heeft natuurlijk jaren ervaring, maar met alles wat ik in dit topic gezet heb ben je een hoop wijzer, en kan je ook een verkoper beter beoordelen. En de kwaliteit van een zadel.
Er zijn zoveel paarden die lijden onder een verkeerd zadel, en opeens helemaal opknappen met een passend zadel. Als ik paarden en mensen kan helpen, ook al zal ik ze nooit zien, dan is al dit typewerk de moeite waard.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:59

Mooi gezegd aafke b .

Danzij jou ben ik dus inderdaad een stuk wijzer geworden.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:57

Lieve lezers, een nieuwe toevoeging:

Ik ben bang dat ik nu een hoop boze reacties ga krijgen, en ik wil gelijk in het begin duidelijk maken dat er een klein aantal mensen zijn die heel graag een paard willen, heel weinig geld hebben, maar toch hun best doen. Maar een echt goed zadel kunnen ze helaas niet zomaar betalen.
Zij kunnen dit overslaan!!!

Voor alle anderen: Een paard ís duur! Een zadel is je belangerijkste stuk equipment.
Als je te gierig bent om een goed zadel te kopen moet je geen paard nemen! Ik zie mensen met een paard dat duizenden €'s gekost heeft, stalling een paar hondert €'s per maand, Trailer van +- €7000,- Passende auto ervoor! Drie keer per jaar op vakantie! Maar wél klagen dat een zadel zo dúúr is. Deze mensen moeten níet zeuren dat een goed zadel vanaf €1210,- kost.

Als in een western-film een cowboy z'n paard verloren heeft, zie je hem uitgeput het stadje instrompelen, z'n zadel achter zich aan slepend.
"Give me a ten dollar horse and a forty dollar saddle"
Dit is uit een oud cowboylied. Als je dat vergelijkt met wat een paard tegenwoordig kost, zijn we nu goedkoper uit.

Ik heb zelf heel lang gespaard om een paard te kunnen kopen. En ik heb eerst mijn geld verdeelt: zoveel voor een leuk paard, en zoveel voor een goed zadel!!

En als je eerst het ene goedkope slechte zadel, en dan het andere beroerde zadel op je paard legt, verspil je meer geld, en je maltraiteerd je paard onnodig, als wanneer je gewoon even de moeite neemt een goed zadel voor je paard te kopen. Zie dit topic. Hier staat genoeg in om te weten waar een goed zadel aan moet voldoen. Waar je het ook wilt kopen, voor mijn part ga je naar Amerika.

Maar houd op met zeuren dat een beetje zadel zo duur is. De ziektekosten van een verpest paard zijn zó een stuk duurder. En helaas, worden er de laatste jaren steeds beroerdere zadels op de markt gebracht. Wij hebben zelf een zadel in de werkplaats, van een gerenommeerde maker, waarvan de boom gewoon doormidden gebroken is, de zitting van kruimelend schuimplastic, de cheyenneroll van Karton!!! een zak vol spijkers en krammen, spijkers die ver door de boom heensteken!!! Zo'n zadel blijft wel zitten! En duur!!!
Kijk op de site van DubbelDun, zij heeft een schokkend verslag van een zadel dat ze uit elkaar gehaalt heeft. En zij is niet de enige! En zoiets moet op de rug van je geliefde paard? Als het maar niets kost? Het kost je weinig geld, het kost je je PAARD!!!!

De kwaliteit van het leer geeft je al een hoop aanwijzingen over de kwaliteit van het zadel, ook hoe gierig het gebruikt wordt. Hier staat ook hoe je paard opgemeten moet worden. Je moet zelf meekijken en opletten, niet alleen op bridging, want dat weet iedereen zo langzamerhand. Maar let ook op de twist, let op of er genoeg flare is. Probeer garantie te krijgen dat de kale boom die gepast is en goed was, ook daadwerkelijk DEZELFDE boom is die er in het zadel gebruikt is. Meet je paard op, en houd dat regelmatig bij, goed om je paard beter te leren kennen, maar dan kan je ook niet voor het lapje gehouden worden dat je paard verandert is.

En ja, bij onze zadels krijg je tegenwoordig de fexible curves erbij, en wij verkopen de flexible curves, met boekje, maar je kan vast wel iets anders bedenken als je daar geen geld voor uit wilt geven. (Tip: gan naar een metaalhandel en koop koperen strips, van minstens 1cm breed, en 8mm dik.)( ideaal maar wel heel duur)( die rubber dingen voor designers kan het ook mee, maar dan moet je wel heel voorzichtig zijn dat ze niet vervormen)(en misschien kan je ze in Amerika bestellen, want daar komt de methode vandaan)

En nog één keer: een goed zadel heeft een bepaalde prijs, omdat je de materialen en werkuren niet voor niets kan krijgen. En je kan voor €2500,- ook een baggerzadel kopen als je niet oplet.
En spaar maar voor een goed zadel; als je écht zoveel van je paard houd. Dan maar 1 jaar geen vakantie, of even minder uitgaan, of ophouden met roken.
En als je nog een paard moet kopen; spaar even door.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 02:47

... en dan heb je van je zuurgespaarde centen een meer dan 2000 euro kostend zadel op maat laten maken, omdat je het beste voor je paard wilt en dan past het nog niet... wat dan?

Wordt een beetje moe van al die promo van zadelmakers die zichzelf heilig verklaard hebben... sorry.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:59

Francis, heb je alles wel gelezen?
Mijn stukje hierboven was voor mensen die het geld makkelijk hebben, maar het niet aan het belangerijkste onderdeel van hun ruiterspullen uit willen geven. Dat sluit jou, Francis, dus sowieso uit. Want jij hebt dat wel gedaan.
Ik geef op dit topic algemene informatie van hoe je je paard op moet meten, en hoe je een indruk kan krijgen van de kwaliteit.
En dan hoef je het dus niet bij ons te kopen, nee; met deze informatie kan je beter een zadel kopen, waar dan ook. Ook een tweedehandszadel.
Ik heb er alle lof voor dat je gespaard hebt voor een duur zadel, je hebt je best gedaan! Ik vind het héél rot dat je er niet tevreden mee bent, maar wat kan ik daaraan doen? Het is niet eens van ons.
De info hier is en blijft, algemene informatie.
Om over specifieke zadels en problemen te beginnen is hier eigenlijk offtopic. Daar zijn voldoende andere topics. Ik heb al 10 keer geschreven dat je aan foto's en zadels niets kan zien.
En de mensen die sparen voor een goed zadel: alle lof!
Ik wil hier alleen kennis delen waar je bij de koop van een zadel (bij wie dan ook) voordeel bij kan hebben. Vragen zijn verder altijd welkom.
En het is geen promo. En ik ben niet heilig, ik ben zeer menselijk; daarom schrijf ik ook wel eens een korzelig stukje over zeurende mensen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:11

't Gaat mijn hier niet om mijn zadel of mijn situatie, nee, 't is inderdaad niet van jullie en kun je niets aan doen.
't Gaat mij er om dat iedere zadelmaker zo heilig overtuigd is van zijn eigen gelijk en zijn mening de enige waarheid is.
En sorry, ik zal inmiddels wel vreselijk bevooroordeeld zijn, maar tussen de regels door lees ik toch weer zelfverklaarde heiligheid... jullie mening is de juiste... zó moet het en niet anders...
En wat ik dus met mijn post bedoelde... dan DOE je het zoals algemeen aanvaard en gepredikt wordt dat je het zou moeten doen en blijkt achteraf dat je ook dan gewoon nog steeds met één grote gok blijkt te zitten en alsnog vette problemen hebt.. ookal doe je het zoals je door 'kenners' gezegd is hoe je het zou moeten doen.
Allemaal leuk en aardig die adviezen, maar blijkbaar is 'die adviezen volgen' nog steeds geen garantie dat het dan wel goed gaat en zolang je bij ontevredenheid nog steeds afgepoeierd wordt met 'even doorzetten' of 'andere pad/singel/trainer/paard/houding' enz. enz. heb je aan al die mooie adviezen dus geen .... niks dus.

't Is toch te belachelijk voor woorden dat je als consument eerst zadelexpert en zadelpasexpert moet worden voordat je veilig een zadel kunt PROBEREN te kopen...
Ik heb de ballen verstand van auto's maar als ik naar een garage ga en zeg wat voor auto wil, dan kan ik er van uit gaan dat ik deskundig geholpen wordt en uiteindelijk een auto krijg waar ik wat aan heb... daarvoor hoef ik niet zelf eerst twee jaar naar de LTS. Als ik naar een drogist ga en vraag om een simpel middeltje voor een bepaalde kwaal hoef ik ook niet eerst twee jaar medicijnen gestudeerd te hebben.
Maar wil ik een westernzadel kopen, dan moet ik de ene clinic na de ander aflopen, hele boekwerken, video's en instructie-DVD's kijken en NOG eindig ik met een slecht passend zadel! Hoe krom is dat! (en ik ben niet de enige anders waren er niet zoveel topics over dit onderwerp).

OK, ik zal er verder over ophouden, hoop alleen dat iedereen zo slim is om voor de koop een goed koopcontract op te stellen waarin één en ander zwart op wit geregeld is, ook in't geval er problemen ontstaan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:28

Jiezs, Francis... chase that bee out of your bonnet Koe

Omdat jij één slechte ervaring hebt met een westernzadel is gelijk de hele westernzadelbusiness onbetrouwbaar? Wat wil je nou helemaal zeggen? Toch maar weer een zadeltje off the rack en op de gok?
Ik dacht trouwens dat je het niet meer op internet over jouw problemen met jouw custommade zou hebben? Nors opkijken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:37

Zoals ik hierboven al schreef heb ik het niet specifiek over mijn probleem maar over het feit dat ook in't verleden al eerder gebleken is dat ZELFS bij een custom made zadel geen garanties te geven zijn... ookal volg je nog zo de adviezen van dames en heren zadelexperts/bouwers.
Ik zeg niet dat de hele westernzadelbussiness onbetrouwbaar is, maar zo feilloos als zadelmakers zelf zeggen te zijn zijn ze dus ook niet... Dat 100% pasgarantie is ook bij custom blijkbaar niet te geven. Dát is het enige dat ik zeg...

Maar ik zal me er niet meer mee bemoeien... laat ieder dan zelf maar door scha en schand wijs worden... Excuus dat ik m'n mond open deed, ik wist niet dat ik niks meer over custom zadels mocht zeggen... Nors opkijken

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:52

Francis schreef:
Zoals ik hierboven al schreef heb ik het niet specifiek over mijn probleem maar over het feit dat ook in't verleden al eerder gebleken is dat ZELFS bij een custom made zadel geen garanties te geven zijn... ookal volg je nog zo de adviezen van dames en heren zadelexperts/bouwers.
Ik zeg niet dat de hele westernzadelbussiness onbetrouwbaar is, maar zo feilloos als zadelmakers zelf zeggen te zijn zijn ze dus ook niet... Dat 100% pasgarantie is ook bij custom blijkbaar niet te geven. Dát is het enige dat ik zeg...

Maar ik zal me er niet meer mee bemoeien... laat ieder dan zelf maar door scha en schand wijs worden... Excuus dat ik m'n mond open deed, ik wist niet dat ik niks meer over custom zadels mocht zeggen... Nors opkijken

Jij mag best iets over customzadels zeggen ,net als iedereen .
Wij willen onze kennis en ervaringen hier delen met /voor een ieder die er wat aan heeft.
Misschien dat we met elkaar tot 99% pas garantie kunnen en willen komen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 01:57

En om mijn eigen korzelige stukje te relativeren: Er zijn ook mensen bij ons gekomen die wel drie dure zadels gekocht hebben, en dan dus pas bij ons komen. Zonde van je geld.

Oeps, nu heb ik het dus over onze eigen customzadels:
maar, ik had al eens verteld dat ik een custom dus beter vind.

Waarschuwing!!!
Dit stukje kán geïnterpreteerd worden als promotie!!!
Mensen die hiervoor gevoelig zijn moeten dit NIET lezen!!!

(Alhoewel de schrijfster een volkomen normaal mens is, met als enig extraatje dat zij handgemaakte zadels maakt en dus uit hoofde van haar beroep misschien iets meer kennis heeft als mensen die geen zadelmaker zijn, maar er wel vanuit gaat dat de meeste lezers volwassen zijn en zelf nadenken en ook een eigen mening hebben wat ook absoluut mag en door de schrijfster zelfs toegejuigt wordt, aangezien de schrijfster deses ook maar een mens is en absoluut niet over goddelijke krachten bezit en het volgende dus de persoonlijke mening is van een heel gewoon-doorsnee mens en niemand gehouden is er net zo over te denken.)

Een custom dus. Een custom wordt (ik heb het hier alleen over onszelf, want ik weet niet precies wat anderen doen) gemaakt van de beste kwaliteit materialen. De huid van de koe heeft niet overal de zelfde dikte en elasticiteit. Daarom worden bij onze zadels de verschillende onderdelen uit bepaalde stukken van de koeienhuid gesneden. Bij een goed(!) fabriekszadel is dat overigens ook zo.

Bij een customzadel zijn we volkomen vrij in de keuze van de boom, het zadel moet tenslotte nog helemaal gemaakt worden.
Daardoor kunnen we bij het opmeten van het paard de optimale boom nemen. Heel soms moeten we, als het paard een heel moeilijke rug heeft, een boom speciaal voor dat paard laten maken. Nadeel: duurt lang en kost veel geld.

Een custom wordt dus helemaal met de hand gemaakt: ook al het naaiwerk. Een machiene steek heet een 'locksteek' zo'n steek rafelt uit als er een steekje kapot gaat. Een handsteek, (met twee naalden genaait) gaat niet los, bij de saddleskirts zit er zelfs tussen iedere steek een knoopje. Door de ambachtelijke maakwijze kan je een customzadel ook heel makkelijk weer uitelkaar halen. Dat kan bij een fabriekszadel niet; daar zitten veel meer spijkers en ook krammen in. Bij slechte fabriekszadels idioot veel, en bij in ieder geval één die wij in de werkplaats hebben, steken de spijkers ver door de boom heen!!
Omdat een customzadel uit elkaar kan, kan het ook beter gerepareerd worden, en kan bv ook de boom verandert worden als het paard met het ouder worden een andere rugvorm krijgt. Een fabriekszadel moet dan vervangen worden, is dan duurder.

Bij een custom komen de klanten ook zelf inzitten, en wordt de zit helemaal aangepast aan de wensen van de ruiter, en ook aan de vorm van het paard. Hetzelfde zadel (goed passend) kan bv bij het ene paard wat dieper naar voren duiken, en bij het andere paard wat verder naar achter leunen. Dus op hetzelfde zadel zit je op het ene paard misschien recht, en op dat andere paard lijkt het alsof je bv naar achteren leunt. Bij een fabriekszadel heb je geen keus in de zit. Daarom zit de ene ruiter niet lekker op een zadel, en zit een andere ruiter, op een ander paard op hetzelfde zadel wél lekker. Daarom moet je bij fabriekszadels altijd zelf goed opletten of jíj lekker op dát zadel zit, en niet alleen maar luisteren naar ándere mensen die zelf erg lekker op een bepaald merk zadel zitten.
De klant die een custom koopt heeft de zit helemaal aangepast aan zichzelf, en aan het paard waar het voor gemaakt is.

Een nadeel van customzadels!!!
Door die paspreciesie kan het moeilijk zijn een nieuwe eigenaar te vinden als je het zadel wil verkopen. Dit geld natuurlijk ook bij fabriekszadels, een zadel dat prima voor jou en je paard prima gepast heeft, zal een andere combinatie misschien niet zo goed passen. Bij een custom dat speciaal voor een extreem paard of ruiter gemaakt is, is het natuurlijk moeilijker.
Ook is het zo dat een custom alléén custom is voor het paard en ruiter waar het voor gemaakt is. Voor anderen is het een handgemaakt zadel. Er is ook geen magische pasvorm, ook een custom zal niet ieder paard passen. Als we een zadel terug nemen (bv omdat iemands paard overleden was), is de kans heel klein dat we het ooit weer kunnen verkopen. Meestal blijft het als leenzadel.

Minder belangerijk, maar wel leuk: een custom krijgt de decoratie die jij leuk vind (of niets). En de kleur, en de concho's. Helemaal naar eigen smaak. Daar zijn wij zelfs veel veelzijdiger mee dan de meeste Amerikaanse custommakers. Meestal kan je kiezen tussen border- corner-,en full-tooling. Bij ons komen mensen met foto'tjes van honden, vogeltjes, paarden, takken kamperfoelie enz.
Nadelig is; als je bv je hondje laat portretteren, is het ook moeilijker je zadel later eventueel te verkopen. Een eenvoudige border is dan veiliger.

Al eerder genoemt; een custom heeft échte schapenvacht, de fabriekszadels eigenlijk altijd nep-fleece. Schapenvacht blijft veel langer mooi, als het écht vies is zet je er gewoon een hogedrukspuit op en laat hem weer drogen. Schapenvacht heeft ook meer demping.
De saddleskirts van een custom zijn geblokt; toch beter als eenvoudige skirts.

De prijs van een custom en een goed fabriekszadel is gelijk. Een custom kost dus niets meer als een fabriekszadel van goede kwaliteit.

Dit was dus mijn persoonlijke mening over customzadels: Ik vind ze beter als fabriekszadels, en omdat ze niet duurder zijn als een fabriekszadel heb ik dus zelf een custom. Een Steel equi-fit enduranceboom, kleine skirts, want ik wilde een lichtgewicht zadel, en de vormen en decoratie zelf ontworpen, en gemaakt.

Mijn mening is alleen maar de mening van één persoon. Iedereen is vrij een andere mening te hebben.

Moet iedereen nu zijn fabriekszadel eruit gooien en een custom nemen? Nee, natuurlijk niet. Zo'n mooi kwaliteits fabriekszadel, gaat ook jaren mee, zeker in Nederland, waar veel minder intensief gereden wordt als in Amerika.
Een goed onderhouden fabriekszadel is ook waardevast. Er is niets mis met goede fabriekszadels. En ook tweedehands is het zeer de moeite waard zo'n zadel aan te schaffen. Als je er zeker van bent dat het ook bij jouw paard past.
Het hele begin van dit topic is uitleg hoe je zelf een goed zadel kunt evalueeren.
Hoe beter je geïnformeerd bent, hoe minder kans dat je het verkeerde zadel koopt. Sorry, 100% zekerheid bestaat niet. En je zal toch ook vertrouwen moeten geven aan de zadelverkoper, of zadelmaker. En vergeet niet dat eerder in dit topic een hoop tips staan waarmee je een indicatie kan krijgen hoe serieus iemand jouw paard opmeet, en waaraan je slecht leer kan herkennen enz.

Wélk zadel je neemt is niet zo belangerijk. De pasvorm van het zadel, en dat je er zelf lekker in zit, is het enige dat écht telt. Of het nu custom, fabrieks, of tweedehands is.

Dit is een enorm lang stuk geworden, weer met de hoop dat sommigen mensen er wat aan hebben, en ik kan me niet voorstellen dat hier veel op te reageren is, want het is alleen uitleg over hoe een custom gemaakt wordt, en een beetje persoonlijke mening. Maar als iemand vragen of commentaar wil geven, hoop ik oprecht dat we serieus blijven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:50

bedankt weer voor je uitleg!
vind het zeer verhelderend je stukken te lezen

alleen wat bedoel je precies met dit?
* De saddleskirts van een custom zijn geblokt; toch beter als eenvoudige skirts*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:15

Ja idd, dat vroeg ik me eigenlijk ook af. Wat is 'geblokt'?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:18

Dat blokken is wat ik in het eerste stukje beschreef: De saddleskirts (daar ligt de boom óp) worden om de boom heen gevormt. Dit gebeurt ook van nature als je een jaar op een zadel rijdt. Wij doen dat bij een custom zelf . De vorm van de boom ligt dan als het ware ín de skirts. Van boven zie je een ingedeukt gedeelte, van onderen een uitstulping. Dit wordt opgevult met een laag leer. Nu is de onderkant weer helemaal glad. Daarna wordt het schapenvacht eronder genaait. De boom zal niet verder door de skirt kunnen zakken. Op deze manier dragen de skirts ook nog mee: Het draagvlak van het zadel is dus nog wat groter als de boom alleen. Bij een fabriekszadel duurt het dus vrij lang voordat de boom van nature door de skirts gezakt is, en dan pas voelt je paard de werkelijke pasvorm van de boom.
Ook bij een nieuw zadel moet het leer nog wat zachter worden en helemaal z'n plaats vinden; dat is wat we bedoelen met 'inrijden'. Als een optimaal passen customzadel dan ook ingereden is zal het altijd op de juiste plaats op de rug van je paard gaan liggen: het kán nergens anders liggen. Dus als iemand je paard verkeerd opzadelt gaat het zadel zodra je paard beweegt weer op de goede plek liggen. Zo'n zadel kan je zonder singel rijden. (maar dan zou ik niet gaan ropen)

Dat 'blokken' wordt voor zover ik weet niet bij fabriekszadels gedaan. Je kan het blokken herkennen door de dubbele laag leer. (Is ook héél zwaar om te naaien)
Omdat het dus mooier is, zie je wel eens dat sommige fabriekszadels ook een dubbele laag leer hebben bij de rand van de saddleskirts, dat is alleen optisch. Als je met je handen onder de skirt, door het fleece heenvoelt; voel je dat het alleen maar een rand is.
Is dit schokkend? Nee, het zijn geen hele belangerijke verschillen, het is iets mooier en beter. Maar we praten nu op zadels van een heel hoog niveau, zeg een 9 en een 10.
Met een fabriekszadel van een 9 ben je toch ook binnen. Maar dat 'blokken' is tóch weer mooier. Mijn opinie. Blijf vooral zélf denken en vorm je eigen opinie.