[WN] Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:10

ElCid schreef:
Prima, wij komen in ieder geval met zijn 2'en, ik informeer naar nummer 3 en evt. 4.

Mag ik zo brutaal zijn om me als nummer 3 of 4 aan te melden? Ik kom uit Beek. Jammer dat Louis niet meer richting Achterhoek komt, had hem graag mijn zadel laten beoordelen op de rug van mijn paard.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:15

Dan moet ik voor nr. 5 en 6 zorgen Wow!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:19

Ik weet niet hoe Louis daar over denkt, maar voor ons is het anders geen probleem om een paard mee te brengen. Kan 'ie na 'gebruik' in een paddock. Boxen zijn er niet vrij, maar paddock is geen probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:24

Over off-topic gaan gesproken Knipoog

Wat vera zegt, daar sluit ik me bij aan. Ik heb ook een zadelpasclinic bijgewoond en dat is zeker interessant, maar ik heb pas echt gezien hoe het zadel op mijn paard lag, met gebruik van een mal.

Niet iedereen laat een zadel bouwen, en dus wordt 'confectie' nog steeds verkocht. En moet je dus uit zien te vogelen of een boom die niet meer kaal is, goed op je paard ligt.
Ik zeg niet dat die mal DE oplossing is (want daar heb ik geen verstand van) alleen heb ik nu wel gezien dat het zadel waarvan men zei dat het paste, eigenlijk helemaal niet paste, en het zadel wat er al jaaaaren op ligt, nog steeds past. Ondanks groeien, krimpen, drachten etc.

Neemt niet weg dat ik er nog steeds over denk om mn paard te gaan inspannen, is het zadelpasprobleem ook weg Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:25

Ik kan/ wil mijn paard ook wel meenemen. Volgens "kenners" een paard met een moeilijke rug (o.a. qua zadel pasvorm ). Ben ook wel benieuwd hoe mij zadel past Scheve mond ........

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:04

Citaat:
Niet iedereen laat een zadel bouwen, en dus wordt 'confectie' nog steeds verkocht. En moet je dus uit zien te vogelen of een boom die niet meer kaal is, goed op je paard ligt.
Ik zeg niet dat die mal DE oplossing is (want daar heb ik geen verstand van) alleen heb ik nu wel gezien dat het zadel waarvan men zei dat het paste, eigenlijk helemaal niet paste, en het zadel wat er al jaaaaren op ligt, nog steeds past. Ondanks groeien, krimpen, drachten etc.

Onze clinic is ZEKER niet bedoeld om:
- ONZE zadels te verkopen....
- Jullie met mallen aan het fruibelen te zetten
- Of jullie huidige zadel af te kraken....

Zie verder nieuw topic, anders gaan we helemaal de verkeerde kant op.....

MVG Louis

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:47

Uhm... dat zeg ik ook niet?
Ik heb door jouw uitleg veel inzicht gekregen in hoe een westernzadel opgebouwd wordt, en hoe een kale boom past.
Maar hoe je dat moet doen met een zadel wat helemaal af is, blijf ik persoonlijk moeilijk vinden.

Met die mal die ik heb (dezelfde die vera heeft, die bij Cornelie vandaan komt) kan je voor relatief weinig geld ineens een heleboel meer zien. Ik vond dat persoonlijk erg prettig.

Overigens heb ik de laatste tijd ook naar engelse zadels gekeken, ivm drukverdeling etc, maar nav de kale engelse bomen heb ik daar toch niet voor gekozen.
Behalve dan het flair systeem, dat spreekt mij wel erg aan!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:55

[quote="sablou
- Jullie met mallen aan het fruibelen te zetten
MVG Louis
[/quote]
Beetje flauwe opmerking.....
Ik kan je het systeem zeker aanraden Louis!
Zoals je zelf al aangeeft kun jij ook nauwelijks beoordelen of een bestaand zadel past, dus zou dit ook voor jou een grote hulp kunnen zijn.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:07

Ik kom ook. Heb een leuk project staan voor een zadel Haha! Sablou doe je ook engelse zadels? Mocht een western zadel niet meer mogelijk zijn....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:17

Cer schreef:
Maar hoe je dat moet doen met een zadel wat helemaal af is, blijf ik persoonlijk moeilijk vinden.

Door je zadelverkoper te vragen een set kale bomen aan te schaffen t.b.v. het passen. Vooral voor merkdealers moet dat helemaal niet zo'n probleem zijn. En weet je welke boom past, dan weet je uit welke zadels kunt kiezen.
Als maar genoeg mensen aangeven alleen nog op die manier een zadel te willen kopen zal een slimme verkoper wel eieren voor z'n geld kiezen.. Hij moet alleen ff beseffen dat'ie z'n winst dan uit de extra klanten haalt die hij krijgt en niet meer uit het elk half jaar inruilen van slecht passende zadels. (Let's face it, da's nu nog een lucratieve bezigheid hoor... zadel verkopen 'ja hoor, die past', half jaar later zadel terug nemen, klant legt geld bij, ander zadel mee... enz. enz.) Zolang de klanten zich op die manier laten 'beduvelen' (en je hebt als verkoper toch een mooi excuus... paard gegroeid, dus je bent nooit schuldig), zal het zo blijven.
En die kale bomen kosten die verkoper de kop niet hoor... relatief lage bedrijfskosten met een flink rendement omdat het hoogstwaarschijnlijk resulteert in een verveelvoudiging van 'n klantenbestand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:24

Het zadel wat ik heb, wordt niet meer gemaakt, ik zou ook niet weten wat voor een boom erin zit Verward
En is het dan niet zo dat de zadelmaker een heeeele reeks bomen moet hebben? Er zijn meerdere merken, en dan per merk ook nog meerdere maten. Met vier bomen ben je er volgens mij niet?

Als ik uiteindelijk een goed passende boom heb gevonden, moet daar maar net een (tweedehands?) zadel van in NL zijn...

Ik vind de mal vooral handig om te kijken hoe je huidige zadel ligt. Want er zijn natuurlijk ook een hoop mensen die al een zadel hebben, en die niet weten of juist wel denken te weten dat t goed ligt..

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:29

vera schreef:
[

Sloeg helemaal niet op de mal van Cornelie........
Sorry.

MVG Louis

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:49

Cer schreef:
Het zadel wat ik heb, wordt niet meer gemaakt, ik zou ook niet weten wat voor een boom erin zit Verward
En is het dan niet zo dat de zadelmaker een heeeele reeks bomen moet hebben? Er zijn meerdere merken, en dan per merk ook nog meerdere maten. Met vier bomen ben je er volgens mij niet?

Als ik uiteindelijk een goed passende boom heb gevonden, moet daar maar net een (tweedehands?) zadel van in NL zijn...

Ik vind de mal vooral handig om te kijken hoe je huidige zadel ligt. Want er zijn natuurlijk ook een hoop mensen die al een zadel hebben, en die niet weten of juist wel denken te weten dat t goed ligt..

Als je een serieuse verkoper bent, blijf je bij 1, 2 hooguit 3 merken. Als je dan van die merken van de diverse modellen de bomen hebt staan, heb je van ieder merk 4 a 5 bomen staan. Dat moet toch lukken. TENZIJ je als verkoper, de zadels per container in koopt en je bij god niet weet welke soorten en welke merken er in die container zitten. 90% van de saddle shops in NL, B en D kopen hun zadels per container of bij groothandels die per container inkopen. Dat is net een grabbelton. Kijk, dan is het houden van naakte bomen een ondoenlijke aangelegenheid. En er is nog een probleem met naakte bomen: in 20% van de gevallen moet je NEE verkopen (want 20% van de paarden in NL passen gewoon niet in die massa die per container hier naar toe komt).

Met een 2e hands of bestaand zadel blijven inderdaad alleen nog de wegen als pasmallen en goede vakkennis over. Blijven de volgende punten toch bestaan:
a) Pasmallen tonen niet de hele situatie (wederom zit hier het leer in de weg); zie clinic
b) De vakkundigheid van de pasmal gebruiker.

MVG Louis

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:01

Daarom is die doorzichtige mal zo handig, kan je dus om het leer heen kijken Ja Het was voor mij een eye-opener...

Juist omdat niet iedereen de portemonee heeft voor een nieuw zadel. En omdat soms je oude zadel eigenlijk niet voldoet, of beter dan je verwachtte....

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die al jaren op een combinatie paard/zadel rijden die zich afvragen of het eigenlijk wel past. Want.. het loopt toch?