[WN] Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:24

vera schreef:
.... inmiddels krijg ik het idee dat alleen nog maar maatwerk deugt, past en voldoet.
Wat ontzettend triest dan voor alle paarden en mensen die dit niet hebben/kunnen betalen (ja, het is toch wel wat duurder dan confectie).
Vervolgens geef je aan dat je eigenlijk ook niet weet hoe de paardenrug zich gedraagt tijdens het rijden zelf. Dus concludeer ik dan dat het maatwerk zadel misschien ook wel niet perfect (voor zover we over perfectie kunnen spreken) past......

Beste Vera
Diegene die mijn topics en reacties goed heeft gelezen, zal het met mij eens zijn, dat ik zeker niet beweer, dat alleen maatwerk, deugt en past.

Ik maak westernzadels en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen. Er zijn (fabrieks) westernzadels, die (veel) beter zijn, alleen hangen daar prijskaartjes aan die zelden lager zijn dan die aan mijn zadels.

80% van de gebruikte westernzadels past goed. 50% van de zadels is goed. Punt uit.

Ik ben er dus voor die andere 20% (resp. 50%) en voor die mensen die eens iets anders willen. Met een manier van pasvormbepaling, die voor mijn klanten (en ook voor mij) zijn vruchten af werpt. Je bent het hopelijk wel met mij eens, dat er niet voor niets met grote regelmaat topics zijn over niet passende westernzadels.

Qua stijl en vorm, tja daar ben je zelf bij. Ik maak wat de klant wil. En zoals Francis al heeft aangegeven, hou ik van "echte" westernzadels en niet van die - sorry, nu krijg ik een lading reacties over mij heen- van die mode westernzadels.

Mijn eerste klanten waren mensen, met gelijke smaak en dus zie je op mijn site heel veel "antiek" spul. Maar als jij je zadel groen wil, met gele stijgbeugels, in super butterfly, seat tot aan de knop, spoilers achter de seat, bling bling en knipper knipper, kan dat hoor. Het enige wat ik altijd zal doen, is je zaken afraden die naar mijn mening niet goed zijn voor paard (en ruiter).

Zo nu ga ik verder aan mijn nieuwe "Mexican Tequila Silver" want dat moet er weer een worden....zo'n "Oldtimer". MAAR WEL PASSEND....

Jongens en meisjes succes met dit topics; ik reageer niet meer, want ik kom in tijdnood.

P.S. kan ik ook de "resultaten" krijgen?

MVG Louis

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:41

Ik hou van de simpele western zadel ik hoef dat bling bling er niet op en ook geen drukke print op mijn zadel

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:21

sablou schreef:
[Jongens en meisjes succes met dit topics; ik reageer niet meer, want ik kom in tijdnood.
[/quote]

Ja, en dát kan niet want 't is wel MIJN zadel wat binnenkort op die bok moet liggen

Ik weet dat mijn zadel niet jouw smaak ik, en daarom vind ik het deste leuker dat je't wel wilt en kunt maken. Of dat nou echt 'mode' is of gewoon een zadel zoals we ze graag op wedstrijden zien wil ik in het midden laten, ik vind het gewoon mooi. En met jouw en Sabine's vakmanschap én het aparte zilver denk ik dat het gewoon een heel mooi zadel gaat worden...

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:38

kan sablou ook vertellen hoe veel een echt goede boom kost.
zo dat er ook vergeleken kan worden wat het leer, toolen en bouwen kost bij het eene of het andere zadel.

als hij er de tijd voor heeft
werk gaat natuurlijk voor het boktje

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:48

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:20

Rawide bomen zijn toch wel erg leuk

Het zijn interessante site's SM

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:22

MSQuincyTE schreef:
Rawide bomen zijn toch wel erg leuk

Het zijn interessante site's SM

Ja, jammer dat je er zo weinig van ziet, als het zadel eenmaal klaar is!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:54

Inderdaad Slfj

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:16

Ja als je de boom wilt blijven zien zul je toch aan een bareback model moeten

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:47

Of de boom gewoon aan de muur hangen in plaasts hem in een zadel te stoppen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:50

En dan boomloos gaan rijden, dat is een goeie MSQ die houden we erin

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:32

Ik zal van 't weekeinde even gaan zitten om wat bevindingen op een rijtje te zetten voor jullie, en wat (eigen!) conclusies te trekken.

Ik ben behoorlijk geschrokken van de input, dat kan ik jullie al wel vast meegeven.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:53

Ik ben erg benieuwd naar de conclussies!
Francis; heb je al foto's????

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:27

Hoi Sonja,

Ook ik heb je een PM gestuurd. Hoop dat je er wat aan hebt, maar denk het wel..helaas ook geen positief verhaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:46

Octavodia, ik heb van jou geen PM ontvangen. Heb je 'm onder een andere username gestuurd?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:54

vera schreef:
Francis; heb je al foto's????

Nog niet, maar volgend weekend ga ik proefzitten, seat is opgebouwd en horn bekleed, dus ff 'voelen' of de seat is zoals ik em wil...
(dus dat je niet ff proef kunt zitten op een custom zadel klopt ook niet... dat kan dus tijdens het bouw-proces al en daadoor kan het zadel zelfs nog aangepast worden, mocht je 't toch net ff anders willen).
Dan zal ik dus ook ff foto's maken.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:15

Ik ben ook op zoek naar een westernzadel voor mijn paard, maar ik loop dus tegen het probleem aan dat mijn paard geen 'standaard' rug heeft. Zelfs met mijn BF loop ik tegen problemen aan . Daarom ben ik ook aan het rondkijken naar een maatwerkzadel.

Ik hou dit topic even in de gaten...
Ik ben dus ook heel erg nieuwsgierig naar de conclusies

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:23

@Francis: proefzitten zonder paard in beweging kan toch nooit een 100% beeld geven
Mijn 'probleem' met de standaardzittingen openbaarde zich pas na een stevig stukje galop.
Op een bokje zat alles wel lekker.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:57

Ik heb al proef gezeten op een zadel van Louis zelf (Sabines zadel om precies te zijn) óp het paard van Sabine. Aan de hand daarvan is dus al bepaald hoe en wat ik wil... dit is puur 'even checken' tijdens het proces zeg maar. Uiteraard kun je't pas écht goed zeggen als je d'r een aantal kilometers op gereden hebt, maar dat geldt voor elk zadel. Voordeel is dat als het echt niet goed is, Louis het kan aanpassen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:58

Francis schreef:
Nog niet, maar volgend weekend ga ik proefzitten, seat is opgebouwd en horn bekleed, dus ff 'voelen' of de seat is zoals ik em wil...
(dus dat je niet ff proef kunt zitten op een custom zadel klopt ook niet... dat kan dus tijdens het bouw-proces al en daadoor kan het zadel zelfs nog aangepast worden, mocht je 't toch net ff anders willen).
Dan zal ik dus ook ff foto's maken.

Maar dan voel je toch nog niet hoe het paard onder je beweegt? Waar ik zo 'bang' voor ben is dat je het achterbeen niet meer voelt. Ik heb op Mileen toenertijd ZO veel zadels gepast waar ik zelf gewoon geen goed contact meer met het paard voelde...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:34

hmmja.. ik heb op het zadel van Sabine gewoon lekker kunnen rijden dus voor mij geen rede om aan te nemen dat dat op m'n eigen zadel straks ook niet zo is. Die krijgt licht butterfly skirst dus 't contact zou dan zelfs nog iets beter moeten zijn.
Ik ben daar dus eerlijk gezegd niet zo bang voor, maar dat kan komen omdat ik dat soort ervaringen dus nooit gehad heb. M'n BC was ook prima wat dat betreft.. Maar ik heb behoorlijk lange benen... kan zijn dat ik daardoor minder snel problemen heb wat dat betreft.
Denk overigens dat het ook een groot deel een kwestie van wennen is... Een nieuw zadel zal altijd anders (en vaak 'stugger') voelen dan je oude, fijn ingereden, mee lezen en schrijven-zadel. Maar 'anders' hoeft niet 'slechter' te betekenen... als zo'n nieuw zadel ingereden is zal 'ie weer anders zitten dan toen'ie net nieuw was.. en ook dát heb je ook met een niet-custom' zadel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:41

Daar heb jij weer een punt Francis, een nieuw zadel zit gewoon nooit zo lekker als een lekker ingereden zadel.
Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit het voordeel van een butterfly-model gevoeld. DAT is ook niet het deel van het voelen waar ik voorzichtig mee geworden ben. Het is het "met je zitbeenknobbels voelen" zeg maar, wat ik in zoveel zadels mis.
Hoe leg ik dit in hemelsnaam uit? Klinkt een beetje vreemd zo...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:50

Nee, snap wel wat je bedoelt.. maar dat heeft denk ik voornl. met de opbouw van de seat te maken én hoe het zadel op de rug ligt... denk dat je bij een góed passend zadel via je zit voldoende zou moeten kunnen voelen. En misschien kiezen voor en wat minder opgevulde seat ofzo?

Overigens heb ik voor lichte butterflies gekozen omdat ik dat gewoon mooi vind hoor...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:54

Dat zou best eens kunnen Francis, dat het de opbouw van de seat is wat ik bedoel. Ik hou ook van harde zadels, ik heb het niet op van die waterbedden op m'n paard

(Ik vind butterfly dus juist weer erg lelijk is idd erg persoonlijk)

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:11

Het moet natuurlijk ook niet weer te hard zijn anders krijg je last van je achterwerk en dat is geen pretje