[WN] Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:41

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Ik wil je hier wel een dagje met Sam laten meelopen. Kijken of je dan nog denkt dat die het over zich heen zou laten komen. :+

Advocaat van de duivel... Maar misschien is ie wel lastig, of vluchterig, omdat het zadel niet past :+

Sorry to burst your bubble: Hij is nerveus maar dat is hij vooral aan de hand en op stal.. :+ onder het zadel komt hij juist tot rust. Dan vindt hij zijn rust. Dus tot zover die theorie. :(:)

Waar hij vandaan kwam waar elke maand een zadel passer kwam was hij niet te handelen. :+ zelfs niet met osteopaat en de hele rimram. Durf dus wel te zeggen dat hij het wel duidelijk zou maken ja.

Ibbel

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:55

Ik geloof niet dat ik jouw Sam zou willen scharen onder de paarden van 30-40 jaar geleden, die 'het over zich heen lieten komen'.
Op de manege waar ik leste liepen stuk voor stuk paarden van het oude Gelderse en Groningse type. Breed gebouwd, en flegmatiek. Hoeven als soepbordjes, hoofden maat XL, bitten van 14.5 cm. Dat soort paarden liep gewoon door. Kwam niet in hun hoofd op om te sputteren. Over dat soort paarden had ik het.

Zadels waren vaak van het militaire type, met van die lang doorlopende stegen en idd, met een (correct in vieren gevouwen!) militaire deken er onder.

Maar ook wel witte plekken, geen bespiering op de rug. Maar of die afwezige bespiering ook niet te wijten was aan het sowieso zelden of nooit over de rug gereden worden, en of die witte plekken (deels) ook niet te wijten waren aan die grove juten winterdekens die ze op kregen...Dat speelde denk ik net zo goed mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 02:22

Vraag me dan af of het zo veel verschilt per regio, manege en stal, want ook 40jr geleden hadden wij toch wel hete en chique paarden en pony's. In mn pubertijd reden veel mensen met Kiefer en Stubben. Op eerste manege waar mn ouders ook hebben gereden geen dubbel gevouwen deken. Ook de lespony's hadden nette sjabrakjes. Maar zadels en hoofdstellen allemaal netjes.

De 2e manege had een enkele een deken, maar meestal ook nette sjabrakken. Daar waren de zadels en hoofdstellen vaak ook minder netjes.

Onze manege pony's hadden geen dekens op en op 2e manege dan weer wel. Eerst jute en later de bekende blauwe met gele.

En ik ben echt niet van de setjes, maar had als kind toch wel sjabrakken, bandages en rijbroeken die bij elkaar kleurden. 3 setjes maar denk ik en een wedstrijd set, maar oke.

Op de eerste manege reden we altijd met witte broek, jasje, plastron en netjes. Op 2e manege was een trui weer gewoon bij wedstrijden.

Andere regio, ander publiek, andere doelgroep en zit misschien 10jr tussen eerste rijervaring bij manege 1 en manege 2. Maar ook als ik mijn moeder vraag waar zij reden voor ik geboren was, hadden zij ook al sjabrakken en geen dekens. En ook nette rijbroek en leren rijlaarzen bijvoorbeeld.

Heel veel was toen anders, maar ik merk nu nog steeds dat er ontzettend veel verschil zit in regio en stal. Soms loopt alles door elkaar heen en gaat dat goed samen. Soms overheerst een groep mensen en voelen anders gestemde zich daar niet prettig bij.

Ontkennen dat paarden problemen hebben door niet passende zadels en bitten, is gewoon te makkelijk. Ik weet wel hoe je die problemen eruit mept, maar meer mensen zouden eens verder moeten kijken. En je hoeft niet meteen door te slaan als je iets doet met de info die nu anno 2022 beschikbaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 03:03

superpony schreef:
Vraag me dan af of het zo veel verschilt per regio, manege en stal, want ook 40jr geleden hadden wij toch wel hete en chique paarden en pony's. In mn pubertijd reden veel mensen met Kiefer en Stubben. Op eerste manege waar mn ouders ook hebben gereden geen dubbel gevouwen deken. Ook de lespony's hadden nette sjabrakjes. Maar zadels en hoofdstellen allemaal netjes.

De 2e manege had een enkele een deken, maar meestal ook nette sjabrakken. Daar waren de zadels en hoofdstellen vaak ook minder netjes.

Onze manege pony's hadden geen dekens op en op 2e manege dan weer wel. Eerst jute en later de bekende blauwe met gele.

En ik ben echt niet van de setjes, maar had als kind toch wel sjabrakken, bandages en rijbroeken die bij elkaar kleurden. 3 setjes maar denk ik en een wedstrijd set, maar oke.

Op de eerste manege reden we altijd met witte broek, jasje, plastron en netjes. Op 2e manege was een trui weer gewoon bij wedstrijden.

Andere regio, ander publiek, andere doelgroep en zit misschien 10jr tussen eerste rijervaring bij manege 1 en manege 2. Maar ook als ik mijn moeder vraag waar zij reden voor ik geboren was, hadden zij ook al sjabrakken en geen dekens. En ook nette rijbroek en leren rijlaarzen bijvoorbeeld.

Heel veel was toen anders, maar ik merk nu nog steeds dat er ontzettend veel verschil zit in regio en stal. Soms loopt alles door elkaar heen en gaat dat goed samen. Soms overheerst een groep mensen en voelen anders gestemde zich daar niet prettig bij.

Ontkennen dat paarden problemen hebben door niet passende zadels en bitten, is gewoon te makkelijk. Ik weet wel hoe je die problemen eruit mept, maar meer mensen zouden eens verder moeten kijken. En je hoeft niet meteen door te slaan als je iets doet met de info die nu anno 2022 beschikbaar is.

Wáuw.... gewoon,.. wáuw...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:11

Ayasha schreef:
superpony schreef:

Wáuw.... gewoon,.. wáuw...

Die oplossingen kent toch iedereen...

'Hup hem er even doorrijden'

'Ze moet gewoon even flink doorlopen, dat smeert alles wel'

'Hij zeurt, even doorpakken'

En de oude vertrouwde: 'het is gewoon verwend gedrag, laat maar zien wie de baas is'.

Wil nog niet zeggen dat ik (of iemand anders) dat dan ook zo doe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:57

Vroeger was "geef 'm maar een tik", "rij hem er maar doorheen" bijna het standaardantwoord bij staken/bokken/krom als een hoepel en/of een bezemsteel in z'n hals en rug. En in combinatie met dat de meeste paarden (zeker op manege) toch echt weinig tot geen 'bloed' hadden, werkte dat ook nog in verreweg de meeste gevallen. En werkte het niet, dan ging zo'n 'rotbok' de handel in. Of naar de slager.

Tegenwoordig hoor je nog stééds (ook hier op bokt wel) het advies "pak 'm maar aan". Als een paard maar even lastig is (en nog jong) dan "is hij aan het puberen". Ook zo'n dooddoener.
Gelukkig wordt er hier bijna ook altijd door veel mensen gereageerd met: "is zadel/rug/mond gecontroleerd".

Dat voortschrijdende inzicht is er gelukkig.

En tegelijkertijd slaat dat inzicht ook wel eens door. Als alles medisch en technisch goed is, dan kán een paard wel degelijk er 'toch even doorheen gereden' moeten worden. Met verstand van zaken.

En dan kan dat ook wel degelijk zonder hem 'er doorheen te slaan'. Ook daar is voortschrijdend inzicht. Een paard 'breken' is niet meer de manier om 'm te laten doen wat je graag zou willen. Ook dat verdwijnt gelukkig langzamerhand.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:21

Oakland1990 schreef:
Hangt ook erg van de boom af. Een westernzadel en springzadelzijn vaak vlakker van boom waardoor her op meer paarden past. Bij dressuurzadels is er ook veel meer te kiezen door de ruiter.

Juist niet! Zoveel te vlakker de boom zoveel te lastiger het zadel op meerdere paarden zal passen. Zeker als het westernzadel dan ook nog aan de lange kant is dan past het dus juist op maar enkele paarden. Een ( western) zadel met een wat rondere boom, en dus niet te lang wat overigens veel zadels zijn, past op veel meer paarden.

Het gebeurt veel en is ook logisch dat een trainer een eigen ( western) zadel gebruikt; meestal hebben ze maar 1 of een paar zadels. Zoals al genoemd is
de 6 3/4 gullet/boom vrij universeel en past op vrij veel paarden, zeker als het allemaal hetzelfde type Quarter is ( en ik ga er gemakshalve van uit dat het hier om reining gaat ;-) ). Maar jammer genoeg is zadelpassen meer dan de breedte van de gullet maar zouden ook de bars de juiste vorm moeten hebben, steil of juist platter, en is de lengte toch ook van belang. Je mag er dus vanuit gaan dat het zadel op de meeste paarden die hier getraind worden best aardig ligt, dat het op een paar goed past en dat het bij een aantal niet past. Meestal zijn dit soort trainingsperiodes van korte duur en hopelijk is de trainer een handige ruiter die een dusdanige zit heeft dat hij/zij een en ander op kan vangen.

Eigenlijk hoort een goede trainer toch een paar verschillende maten zadels in de zadelkamer te hebben zodat er altijd een zadel gebruikt kan worden wat op zijn minst zo goed mogelijk past of hij/zij moet het eigen zadel van een paard gebruiken! Ook binnen de "standaard" quarters kan nogal wat verschil zitten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:41

Ik lees mee uit interesse, maar er viel me ook in dat bij het laatste(?) WK springen waar de paardenruil nog werd gedaan de ruiters hun zadel van paard naar paard sleepten. Vond ik toen al best raar eigenlijk. Een trainer heeft doorgaans de tijd om naar de bouw van het paard te kijken voor ie eenzelfde zadel weer gebruikt, maar op het WK was het gewoon een vast gegeven dat de ruiter z'n paard omzadelde.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:34

De afgelopen 20 jaar is er enorm veel veranderd op het gebied van zadels, hoofdstellen etc.

25 jaar geleden bij mijn eerste pony die ik kreeg kocht je gewoon in de winkel een zadel.
Een fjord, dan geven we u een haflingerzadel mee, het paste en na een tijdje lieten we het gewoon bij de zadelmaker in zijn werkatelier opvullen. Geen goedkoop prul maar, zo ging dat..

Ik heb daarna in een latere periode een dressuurzadel laten aanmeten door een bekend goed aangeschreven bedrijf, niks anders dan ellende mee gehad :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:40

Toch kwam hier de zadelmaker 25 jaar geleden met een bus vol zadels langs hoor.
En ja hij had er een opleiding voor gevolgd in Engeland.
Dus het is maar net wat je wilt. Ook toen al :)
Dat heb ik dus toen laten doen voor mijn eerste eigen paard kocht in '96.
Maar de handels/trainingspaarden hadden die luxe niet want daar was geen beginnen aan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:19

Als je kijkt naar de populaire zadels uit die tijd zoals kieffer, stubben, passier, tolga, pessoa,... Die zadels hebben een betere algemene pasvorm en hebben een houten boom en wollen vulling.
Als ik naar de pasvorm en constructie kijk van een groot deel van die nieuwe merken kan ik mij best voorstellen dat die zo moeilijk passend te krijgen zijn. Zoiets komt er bij mij echt niet in. Ik heb mijn kieffer en tolga op een 10 tal paarden gebruikt en nog nooit wondjes of wrijving bij de schoft gehad en dit zonder wolletje. Een van mijn paarden had een heel erg uitgesproken schoft. Daar paste het ene zadel niet en het andere wel, maar goed die had dan niet de standaard warmbloed bouw. Deze zadels zouden niet passen op een ronde hafflinger, maar die vind je meestal op die springstallen niet.
Ik zie nogal altijd liever een goed zadel met een bontje ertussen dan zo een op maat gemaakt bucht zadel die geen enkel paard past.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:30

Punt is, in deze hele discussie, dat er rondom paarden naar héél veel gekeken wordt: bit, zadel, voer etc etc, het hele leger aan -paten en peuten, maar dat 1 constante factor consequent onderbelicht blijft

De ruiter

En dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is om een passend zadel te hebben, maar ik vrees dat het merendeel van de problemen in het lichaam van het paard meer samenhangt met ruiter gerelateerde problemen, dan met tuig gerelateerde problemen. ( Scheve ruiters, ruiters die niet in balans zitten, geen stillen handen te grof inwerken, te weinig kennis van biomechanica etc etc etc, ruiters die wel de dressuur kunstjes willen rijden, maar niet snappen dat een oefening in een proef er niet alleen is om punten op de scoren, maar een stap in de ontwikkeling van je paard.. en zo kan ik nog wel even door gaan)

Dus ik persoonlijk zou het een zegen vinden dat ELKE ruiter waarvan het paard een paar keer per jaar losgemaakt moet worden door een fysio, osteo of wat dan ook... .eens zou kijken wat hij/zij nu al rijdend ZELF mogelijk verkeerd doet, waardoor dit steeds nodig is...

Want de écht goede ruiter gymnasticeert zijn paard al rijdend...........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:41

troi schreef:
Die oplossingen kent toch iedereen...

'Hup hem er even doorrijden'

'Ze moet gewoon even flink doorlopen, dat smeert alles wel'

'Hij zeurt, even doorpakken'

En de oude vertrouwde: 'het is gewoon verwend gedrag, laat maar zien wie de baas is'.

Wil nog niet zeggen dat ik (of iemand anders) dat dan ook zo doe.

Ik heb geen idee of iedereen ze herkend. Vraag me ook af of mensen het herkennen als een trainer een bekende naam heeft en veel prijzen wint. Dan is snel alles goed.

Ik weet welke oplossingen worden gebruikt bij paarden die niet makkelijk meewerken. Het ene paard geeft echt op en loopt zelfs met pijn braaf een rondje. Het andere paard verdwijnt door de achterdeur en is lastig........

Een paard goed trainen kost tijd en geld. Net als goede spullen.

Ook daarin slaan mensen door hoor. In drievoud moeten aanvragen of je paard morgen zin heeft om te rijden, gaat mij persoonlijk te ver.

Zelfde als mensen die met paarden met trauma werken. Ja, daar hou je rekening mee, maar je komt ook geen steek verder als je ze zielig blijft vinden.

Maar klakkeloos een zadel erop leggen en doorrammen als een paard aangeeft dat het niet fijn kan lopen, is nooit de manier.

Daar tegenover mag een, vaak minder ervaren, eigenaar er wel vanuit gaan dat een trainer de skills en kennis bezit. Je moet opletten, maar het is soms moeilijk beoordelen.

En laten we eerlijk zijn. Bij trainen wordt vaak puur naar trainen gekeken. Zeker bij de trainers die naam hebben, moet je niet beginnen dat het management anders moet. Ze hebben prijzen en mensen zetten ze op een voetstuk.
Paarden die vastlopen, ligt vaak aan paard. Zeker als er geen bekend papier bij zit, is het geen talentvol paard. Probeer maar eens te zeggen dat het meer naar buiten moet, meer hooi, minder krachtvoer.

Nee, men pakt een ander bit en geeft supplementen.

mvdbijl schreef:
De afgelopen 20 jaar is er enorm veel veranderd op het gebied van zadels, hoofdstellen etc.

25 jaar geleden bij mijn eerste pony die ik kreeg kocht je gewoon in de winkel een zadel.
Een fjord, dan geven we u een haflingerzadel mee, het paste en na een tijdje lieten we het gewoon bij de zadelmaker in zijn werkatelier opvullen. Geen goedkoop prul maar, zo ging dat..

Ik heb daarna in een latere periode een dressuurzadel laten aanmeten door een bekend goed aangeschreven bedrijf, niks anders dan ellende mee gehad :+

Dat hangt dus echt van de omgeving af, want meer dan 25jr geleden was dat bij ons al heel anders. Natuurlijk kon je een zadel kopen in een winkel. Dat kan nog steeds.

Vroeger waren er alleen mensen met veel ervaring waar men naar luisterde. Nu doet jan en alleman een cursus en noemt zichzelf zus of zo. Ik word doodgegooid met allerlei coaches, therapeuten, trainers etc. Soms mensen met alleen een cursus achter de rug en relatief weinig ervaring. Tja.....

In de western is het misschien wel zo en daar gaat het hier om. 30jr geleden zeiden ze; Een western zadel past altijd. Ook toen waren er al mensen die wel twijfelde en een ander zadel probeerde.
Het grote probleem was ook de zadelmarkt zadels en mensen die er een dun indianen dekentje onder gooide.
Er is een reactie gekomen op de vraag die er is. Iemand verkoopt zadels, een ander heeft problemen en wil een ander zadel en overleg.

Je moet het een beetje vergelijken met de tandarts. Ik hoor vaak dat paarden vroeger niet naar de tandarts gingen........
Ik heb het kort geleden overlegd met mn moeder en zeker meer dan 35jr geleden deed onze veearts al het gebit. Welliswaar met de hand. lukraak wat vijlen, maar het gebeurde wel.
We kennen allemaal de foto van de dwarsdoorsnede van het hoofd waar het zo lang is dat het in de andere kant prikt. Waarschijnlijk toonde dat paard het door wangedrag en had dit dus opgelost kunnen worden.

Maar ik weet ook mensen die het nog steeds onzin vinden..........tja

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:50

StalNollie schreef:
Mizora is beleef dit echt anders en zag het vroeger minder tot niet.

Dat kan.

Mensen hebben vaak een geromantiseerd beeld van het verleden, en herinneren zich alleen de leuke en mooie dingen.

Niet al die paarden met singelnijd, witte plekken op de schoft, boos worden als je aankomt met een hoofdstel.......

De zadels die we nu hebben zijn echt zo, zoveel beter dan wat er vroeger was, en worden nu ook veel beter onderhouden. We hebben veel meer begrip van de anatomie van het paard, en daarom begrijpen we dingen ook veel beter.

Ik hoorde pasgeleden een oom van mij roepen dat er vroeger geen mensen met autisme waren, en al die psychologen dus nergens voor nodig waren. Hij heeft gelijk, maar om een andere reden dan hij denkt. Vroeger werd autisme veel minder of niet gediagnosticeerd. Dat is niet hetzelfde als dat het er niet was, het betekent alleen dat we het niet zagen.

Zijn conclusie klopt dus ook niet. Die psychologen zijn nodig om mensen te helpen te functioneren in de maatschappij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:34

Avalanche schreef:
StalNollie schreef:
Mizora is beleef dit echt anders en zag het vroeger minder tot niet.

Dat kan.

Mensen hebben vaak een geromantiseerd beeld van het verleden, en herinneren zich alleen de leuke en mooie dingen.

Niet al die paarden met singelnijd, witte plekken op de schoft, boos worden als je aankomt met een hoofdstel.......

De zadels die we nu hebben zijn echt zo, zoveel beter dan wat er vroeger was, en worden nu ook veel beter onderhouden. We hebben veel meer begrip van de anatomie van het paard, en daarom begrijpen we dingen ook veel beter.

Ik hoorde pasgeleden een oom van mij roepen dat er vroeger geen mensen met autisme waren, en al die psychologen dus nergens voor nodig waren. Hij heeft gelijk, maar om een andere reden dan hij denkt. Vroeger werd autisme veel minder of niet gediagnosticeerd. Dat is niet hetzelfde als dat het er niet was, het betekent alleen dat we het niet zagen.

Zijn conclusie klopt dus ook niet. Die psychologen zijn nodig om mensen te helpen te functioneren in de maatschappij.

Ik denk dat voor het paard de westernzadels nog niet zoveel anders zijn dan vroeger.

Ongeveer??? 35jr geleden had ik een kiefer wien en stubben springen. Inderdaad in mijn herinnering hele fijne zadels.
Heb de laatste jaren nog weleens op een engels zadel gezeten en vond ze zeker niet allemaal fijn. Maar dat is voor de ruiter.

Je kan natuurlijk veel verbeteren, maar niet elke paardenrug is hetzelfde en het blijven ruggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:03

In mijn herinnering zijn Kieffers ook super.

Als ik met de kennis van nu ernaar kijk, zie ik een veel te smal tussenkanaal, en een heel rigide boom.

Sinds ik een zadel heb met laterale flexie en weet wat andere vormen van vulling kunnen doen voor het lopen van een paard, wil ik niet meer anders. En dat wil niet zeggen dat ik met zo'n stokoud ding niet kan rijden, ik reed er prima op, en op veel paarden lag het ding echt niet verkeerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:22

Avalanche schreef:
In mijn herinnering zijn Kieffers ook super.

Als ik met de kennis van nu ernaar kijk, zie ik een veel te smal tussenkanaal, en een heel rigide boom.

Sinds ik een zadel heb met laterale flexie en weet wat andere vormen van vulling kunnen doen voor het lopen van een paard, wil ik niet meer anders. En dat wil niet zeggen dat ik met zo'n stokoud ding niet kan rijden, ik reed er prima op, en op veel paarden lag het ding echt niet verkeerd.

Ik heb ze al tig jaar niet meer in mn handen gehad, dus durf niks daarover te zeggen.

Wat ik wel heb gevoeld aan de moderne zadels is de gedwongen zit en zelfs 1 zadel waar je enorm naar voren werd geduwd.

In de westernzadels, waar het om ging, heb je diverse bomen en afwerking. Het is minimaal wat er verbeterd is vergeleken met 30jr geleden. Kwaliteits verschillen zijn altijd wel groot geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:34

Ik ben nog steeds een Kieffer fan, het is dat ze "maar" tot boommaat 36 gaan, anders had ik ze nu nog.
Het smalle tussenkanaal hadden ze toen alle merken. En zou dat nu natuurlijk niet meer willen, maar toch liepen de paarden daar ook goed mee.
Kieffer heeft denk ik de boot gemist omdat ze niet mee zijn gegaan in die zeer gedwongen modellen, of althans daar te laat in zijn gestapt daar aan mee te doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:36

Ik zie soms wrongen op zadels dat ik echt het idee heb dat ik zit te kijken naar zadels voor aangepast paardrijden zeg maar :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:38

DuoPenotti schreef:
Ik ben nog steeds een Kieffer fan, het is dat ze "maar" tot boommaat 36 gaan, anders had ik ze nu nog.
Het smalle tussenkanaal hadden ze toen alle merken. En zou dat nu natuurlijk niet meer willen, maar toch liepen de paarden daar ook goed mee.
Kieffer heeft denk ik de boot gemist omdat ze niet mee zijn gegaan in die zeer gedwongen modellen, of althans daar te laat in zijn gestapt daar aan mee te doen.

Ik herinner me kieffer vooral als keihard. Heb eentje op Pretty gehad en ik kreeg er pijn van aan mijn zitbeenderen. :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:40

SP: Je hebt ook moderne zadels met een hele open zit. En als je naar voren wordt geduwd, ligt het zadel gewoon niet goed op het paard.

Qimm schreef:
Ik zie soms wrongen op zadels dat ik echt het idee heb dat ik zit te kijken naar zadels voor aangepast paardrijden zeg maar :oo

Bij die wrongen is het dus wel de bedoeling dat je bovenbeen daar achter ligt, de wrong mag niet je bovenbeen in een positie duwen.

Al vind ik het met bv Custom ook wel vrij belachelijk worden.
Maar geloof mij dat je soms erg blij kan worden van een wrong met een paard dat groot beweegt en dan vol in de rem gaat :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:42

Ayasha

Nee dat is al lang niet meer.
Overigens mijn oude springzadel was ook niet keihard meer.
Maar heb idd wel eens op een dressuurmodelletje gezeten dat wel een plank was.
Maar dat was in mijn herinnering Stubben toen ook :D
Misschien alle oudere zadels nog?

Als laatste heb ik nog een spring/vzh de kieffer Zurich gehad...het is dat hij op mijn bollies niet meer paste, die zat zoooooo zacht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:43

Waarom gaat het in een topic over westernzadels nu al de hele tijd over Engelse zadels?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:22

Avalanche schreef:

Ja dat is ook wat ik bedoel. Een zadel kan "redelijk" passen of een zadel kan "top" passen. En dat heeft invloed op de prestaties van het paard.
Zadels ontwikkelen zich mee met de prestaties die we van paarden vragen.
Vroeger had je geen zadels die het paard enorm veel schoudervrijheid gaf. Wat niet wil zeggen dat het zadel dan waardeloos lag. Maar het verschil in bewegen van het paard was onmiskenbaar.

Ik moet ook zeggen dat er best aardig wat zadelmodellen zijn die op veel paarden goed passen.
Dat vind ik bijvoorbeeld van Albion. Maar je hebt goed, beter en top. En dat verschilt per paard.
Ik had vroeger ook een Kieffer voor mn paard. Zat heerlijk en paste perfect. Op mijn andere paard vond ik het een vreselijk zadel, kon ik er niet meer op zitten. Echt heel raar vond ik dat.

Ik zag iemand iets zeggen over de ruiter. Absoluut ook waar. Sommige ruiters kunnen zo'n zadel helemaal scheef "rijden".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:32

Klopt, ik heb ook slechte reviews gezien van wow omdat mensen een singel veel te strak aantrokken, of volhouden dat een zadel scheef was omdat ze zelf niet met krukje opstapten en aan het zadel gingen hangen, en scheef zaten.

Dat ligt dan niet aan het zadel idd.