superpony schreef:Vraag me dan af of het zo veel verschilt per regio, manege en stal, want ook 40jr geleden hadden wij toch wel hete en chique paarden en pony's. In mn pubertijd reden veel mensen met Kiefer en Stubben. Op eerste manege waar mn ouders ook hebben gereden geen dubbel gevouwen deken. Ook de lespony's hadden nette sjabrakjes. Maar zadels en hoofdstellen allemaal netjes.
De 2e manege had een enkele een deken, maar meestal ook nette sjabrakken. Daar waren de zadels en hoofdstellen vaak ook minder netjes.
Onze manege pony's hadden geen dekens op en op 2e manege dan weer wel. Eerst jute en later de bekende blauwe met gele.
En ik ben echt niet van de setjes, maar had als kind toch wel sjabrakken, bandages en rijbroeken die bij elkaar kleurden. 3 setjes maar denk ik en een wedstrijd set, maar oke.
Op de eerste manege reden we altijd met witte broek, jasje, plastron en netjes. Op 2e manege was een trui weer gewoon bij wedstrijden.
Andere regio, ander publiek, andere doelgroep en zit misschien 10jr tussen eerste rijervaring bij manege 1 en manege 2. Maar ook als ik mijn moeder vraag waar zij reden voor ik geboren was, hadden zij ook al sjabrakken en geen dekens. En ook nette rijbroek en leren rijlaarzen bijvoorbeeld.
Heel veel was toen anders, maar ik merk nu nog steeds dat er ontzettend veel verschil zit in regio en stal. Soms loopt alles door elkaar heen en gaat dat goed samen. Soms overheerst een groep mensen en voelen anders gestemde zich daar niet prettig bij.
Ontkennen dat paarden problemen hebben door niet passende zadels en bitten, is gewoon te makkelijk. Ik weet wel hoe je die problemen eruit mept, maar meer mensen zouden eens verder moeten kijken. En je hoeft niet meteen door te slaan als je iets doet met de info die nu anno 2022 beschikbaar is.
Wáuw.... gewoon,.. wáuw...