[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:58

Petrichor schreef:
Lijkt heel veel op mijn zadel, is het ook een Garland?

Ja. Maar een andere tooling. Verder lijkt het zadel er best wel op. Ik weet niet wat voor types Garland maakt of gemaakt heeft.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 06:59

Voor zover ik weet hebben ze ook geen site of een fb pagina waar je enige informatie af kan halen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:44

Petrichor schreef:
Voor zover ik weet hebben ze ook geen site of een fb pagina waar je enige informatie af kan halen.

Klopt. Ik weet alleen dat het niet al te dure zadels zijn, maar wel van goede kwaliteit. En ook wel redelijk prijsvast voor zover je dat kunt zeggen van een westernzadel natuurlijk. Je koopt een zadel van 1500 en een dag later is ie net de helft waard.

Petrichor

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:35

Ja gek eigenlijk, ik denk dat de lage prijzen vooral komen doordat het hele basic zadels zijn kwa uitstraling. Voor de rest vind ik ze wel heel degelijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:46

Petrichor schreef:
Ja gek eigenlijk, ik denk dat de lage prijzen vooral komen doordat het hele basic zadels zijn kwa uitstraling. Voor de rest vind ik ze wel heel degelijk!

De prijsdaling van gebruikt t.o.v. nieuwe zadels is bij elk merk het geval.
En wat is basic? Er zit wat tooling op, geen zilver e.d. maar dat hoeft ook niet immers. Het zadel weegt al met al toch nog behoorlijk wat. Vergeleken met een engels zadel is het gewoon een lomp ding, en zit er juist wel weer veel poespas op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:57

Een westernzadel heeft nu eenmaal een bepaalde bouwwijze/vorm en dat brengt met zich mee dat het ook zwaarder is dan een engels zadel. Als je lichter wilt zul je concessies moeten doen, soms in kwaliteit (holle gelijmde boomschalen, mindere kwaliteit/dikte leer) soms door het 'uitkleden' van een zadel (bijv. enkele ronde skirt), maar de verplichte dingen die het een westernzadel maken zoals de fenders/beugels, cantle en pommel/horn horen er nu eenmaal bij en zonder dat geen 'western' :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:10

DubbelFun schreef:
Een westernzadel heeft nu eenmaal een bepaalde bouwwijze/vorm en dat brengt met zich mee dat het ook zwaarder is dan een engels zadel. Als je lichter wilt zul je concessies moeten doen, soms in kwaliteit (holle gelijmde boomschalen, mindere kwaliteit/dikte leer) soms door het 'uitkleden' van een zadel (bijv. enkele ronde skirt), maar de verplichte dingen die het een westernzadel maken zoals de fenders/beugels, cantle en pommel/horn horen er nu eenmaal bij en zonder dat geen 'western' :)

Klopt, ik heb nu 4 keer op een westernzadel gereden. Het opstappen doe ik normaal door de manenkam te pakken, nu kun je beter de horn pakken. Met afstappen moet je niet eerst beide beugels uitdoen, want dan wordt op je buik zwaaien wat lastig met die horn. :+
Maar het is gewoon wel een lomper zadel. Mijn paard lijkt er niets van te merken, maar gewoon dingen als beugels opsteken e.d. gaat natuurlijk niet. Ook heb je een grotere bok nodig. Ik heb een zadeldrager aan de muur voor 4 zadels, daar hangen normaal 2 zadels op, dressuur en springen en de andere 2 dragers zijn voor dekjes. Maar de dragers zijn gewoon echt te kort voor de pads of een westernzadel. Ook het in de auto vervoeren van een westernzadel vraagt gewoon meer achterbankruimte. :Y)

Overigens vind ik het met rijden niet belemmerend ofzo al dat extra leer of de dikke fenders. Ik rij gewoon met een rijbroek en leren rijlaarzen. Lichtrijden gaat prima. Dressuren gaat prima en voor springen heb ik gisteren gewoon mijn springzadel gepakt. Dat is dan wel een klein zadeltje hoor, haha.
Het enige wat ik nog wel vind is dat af en toe de westernbeugels zorgen voor druk op de middenvoetsbeentjes. Dus misschien dat ik ooit nog eens andere beugels er aan hang. Dan wordt het gewoon met een geheel platte onderkant zoals bij Engelse beugels. Die zijn er immers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:30

Als je nu beugels hebt die ronder zijn op het voetbed dan horen ze verder onder je voet te zitten, meer tegen de hak aan. Maar of dit veiliger is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:49

DubbelFun schreef:
Als je nu beugels hebt die ronder zijn op het voetbed dan horen ze verder onder je voet te zitten, meer tegen de hak aan. Maar of dit veiliger is...

En dan doen ze juist pijn. Ik kan ze wel redelijk onder de bal hebben, maar met lichtrijden voel ik het dan soms wel. Ze mogen ook echt niet schuin onder de voet liggen. De beugels die ik heb zijn niet extreem rond zoals sommigen, maar ook niet geheel plat. Of het komt door mijn rijlaarzen? Ik denk het eigenlijk niet, denk gewoon echt doordatje voet net in een andere stand gedrukt wordt door de vorm. Het is dus ook niet altijd, maar het maakt heel veel uit hoe de voet in de beugel zit. En soms schuif je net even immers, dus het zou wel fijn zijn als het dan ook nog fijn zit. DUs ik kijk het nog een aantal weken aan en als dit het zadel wordt, dan kan ik eventueel kijken naar een paar anderen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:54

Voor de zitbeen knobbels kun je een gel seatsaver kopen voor westernzadels, die kun je er los opleggen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:06

Ik heb ook vrij platte/vlakke beugels gekocht van aluminium. Ze zijn ook wat smaller. Ik vond dat prettiger rijden dan de beugels die bij het zadel geleverd werden.
Die zijn tweedehands ook nog wel te vinden voor een fatsoenlijke prijs. Ik heb de mijne geloof ik toentertijd (5 jaar geleden) voor 25 euro gekocht. En met een zadelwissel gaan ze gewoon mee :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 14:44

Wiske2 schreef:
Voor de zitbeen knobbels kun je een gel seatsaver kopen voor westernzadels, die kun je er los opleggen

Er zit een gelseatsaver in mijn zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:34

Petrichor schreef:
Wiske2 schreef:

Er zit een gelseatsaver in mijn zadel.

Voel je dat ook? Ik heb wel iets onder het leer van de zitting zitten, maar is dat gel? Zo voelt het niet.
Bij een ander zadel wat ik op proef had, maar niet pastte zat er dikker spul onder het leer, dat was voelbaar zachter.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 08:39

Ja dat is wel echt gel, maar ik kom van een Lazy Mountain af dus alles zit hard. :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:17

Herkenbaar, had ik ook na jaren boomloos, en de gelzitting in mijn zadel was aardig dun geworden onder de zitbeenknobbels. Een seat saver helpt goed voor mij. Eerst cashell, nu een heather mofett.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:23

Ik vind het zadel vrij hard zitten omdat het een andere vorm onder de kont heeft dan een engels zadel. En dat terwijl ik zelfs een oeroude Stubben rij. Maar die zit zachter dan een nieuwere Parzival.
Mag een bontje eigenlijk wel met wedstrijden?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:55

Petrichor schreef:
Ja dat is wel echt gel, maar ik kom van een Lazy Mountain af dus alles zit hard. :+

Dat probleem heb ik dus ook... Ik ben ook al erg lang opzoek ,naar een goed zacht zittend westernzadel.
Nu heb ik ook nog de pech dat mijn zitbeenknobbels extra gevoelig zijn. (Stel ik zit op een lederen stoel je ziet gewoon twee botten... ;) )
Erg lastig pools van een vriendin zit redelijk goed op lange staprit.. gelseat in verwerkt.. dus als er nog meer ideeën zijn voor een zachte zittingbt het zadel anzich (altijd bereid om schaap of gelseat extra erbij aan te schaffen natuurlijk)

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:03

Garland zit echt wel lekker zacht in vergelijking met andere merken wn zadels in die prijsklasse :j

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:11

@germie, er zijn een soort van twisters te koop, die doe je tussen je fender en beugels in. En zorgen ervoor dat je beugels al in de richting van je voeten staan. Dan heeft de beugel niet steeds de neiging om te draaien. Misschien helpt dat bij jou ook?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:13

Nickolay schreef:
@germie, er zijn een soort van twisters te koop, die doe je tussen je fender en beugels in. En zorgen ervoor dat je beugels al in de richting van je voeten staan. Dan heeft de beugel niet steeds de neiging om te draaien. Misschien helpt dat bij jou ook?

Nee, dat is het niet. De beugels staan op zich wel goed, maar ik trek wel eens mij hak wat op en dan schuift het soms. En omdat de onderkant van de beugel net niet geheel plat is, is het gewoon dat iets scheef een verkeerde druk op de middenvoetsbeentjes geeft.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:23

ah oke, ik merk dat ik zelf niet met mijn volle voet de onderkant van de beugel raak. Maar dit ligt aan het zadel en beugels waar ik dan mee rij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:39

Als je voet niet kompleet in de beugel staat kun je kijken naar slanted/crooked beugels. Daarvan hangt de binnenkant van de beugel net iets hoger zodat je voet wél op de totale breedte rust. Dit is een stuk aangenamer voor de knieën

Afbeelding

Daarbij heb je dan ook nog een versie die ook twisted is zodat de beugels iets gedraais zijn aan de bovenkant. Hierdoor heb je minder wrijving aan de voet om de beugel op zijn plaats te houden

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:30

Summerdreams schreef:
Garland zit echt wel lekker zacht in vergelijking met andere merken wn zadels in die prijsklasse :j

Dank je

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:07

Heb je je naam aangepast? Ik zie geen petrichor meer (geur van regen).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 12:58

He nee ik ben gewoon nog steeds Petrichor! :D