[WN] Positie westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 22:36

Wow...zo kort! Super zeg...
Weet het, ben twijfelaar :-), maar dat heeft voornamelijk te maken met centjes. Mijn persoonlijke keuze is al altijd kort op maat gemaakt westernzadel geweest waarin ik mij veilig voel, maar je begrijpt dat voor 2000 euro ipv 500 euro voor een tweedehands boomloosje de schrik er goed inzit om verkeerde keuze te maken.
Ik dank alvast iedereen hier van harte om het helpen meedenken en de vele interessante info die jullie met mij gedeeld hebben;-), maar het zal zadel op maat worden. Mijn vriend gaat me wat sponseren *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:39

Finnie schreef:
Wat het draagvlak betreft... dat is gemeten op max 42 cm op mijn paard. En voor zover ik weet is dat ook de maat van de boom. Mijn Freemax heeft een draagvlak van 47 cm.

Ik wist niet dat Freemax al zulke korte zadels maakte, waar kun je de lengte van het draagvlak vinden bij de verschillende zittingmaten? Ik vind namelijk steeds alleen maar de totale lengte en dat zegt weer niet zoveel.
En hoe zwaar wordt je nieuwe zadel eigenlijk?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:59

@xyzutu2: het kortste wat ik zag voor de freemax, was 45 cm of zoiets. Vind ik persoonlijk nog steeds niet echt kort. Het draagvlak wordt gemeten vanaf de fork tot aan de concho achter de cantle. Voor de laatste info over de freemax, verwijs ik je graag naar het betreffende topic. Daar zit iemand die ze verkoopt. Zij kan er veel meer over vertellen. ;)

Azmay

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:04

Freemax kon mijn paard met zeer korte rug goed hebben. Moet zeggen dat die ook erg stabiel zat, net als de Bob Marshall. De Barefoot Arizona vind ik vreselijk onstabiel voelen en de Ghost er een beetje tussenin.

Lees dit topic mee, komen interessante dingen voorbij al weet ik nog niet of ik een boomzadel aan ga durven ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:13

Er komen idd veel interessante dingen voorbij, maar ook weer heel veel vooroordelen die nergens op gestoeld zijn of op één boomloze ervaring (die dus niet positief was).

De Tevis Cup is niet bepaald een kort ritje en die werd/wordt heel succesvol gereden op o.a. de Bob Marshall. En deze ruiters zijn zéér zuinig op hun paarden :)
Vaak wordt als boomloos nadeel gezien dat er een hogere drukbelasting is. Dat is waar, maar die druk wordt wel verdeeld door de beweging van het paard over de plaats van de kont en de bovenbenen van de ruiter en rust dus niet kontinue op één punt.

Verder moet je je realiseren dat hoe korter de bars van een zadel worden hoe meer druk je ook op de cm2 krijgt, waarbij ook geldt dat de bars de rugvorm volgen (holling) en de uiteinden dus minder druk zullen krijgen als het midden. Zeker bij een kort zadel zal het verschil tussen boom en (een goede) boomloos écht niet zo groot zijn !

De ontwikkeling van de 100% carbon tree is mooi. De enige die ik ken is die van American Flex.
http://www.horsetackreview.com/article-display/254.html

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:21

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:27

@dubbeldun: mocht je naar mijn ervaring als negatief refereren.. Dat is dus niet zo. Was zeer tevreden over de freemax tot mijn paard liet weten dat de lengte haar parten speelde. Tsja.. Dan moet je wat anders zoeken. Anders was de freemax absoluut gebleven. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:32

@finnie: het was niet naar iemand in het bijzonder bedoeld :) . Er zijn meer opmerkingen over boomloos langs gekomen die zeer persoonlijk zijn en zeker niet gestoeld op ervaringen met meerdere boomloosjes.
Nu heeft iedereen het recht op een eigen mening omtrent een ervaring, maar als om die reden bóómzadels afgewezen zouden worden dan zou niemand meer daarop rijden. :D
Het vreemde is dat men dan gewoon op zoek gaat naar een ánder boomzadel ;)

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:08

DubbelDun schreef:
Er komen idd veel interessante dingen voorbij, maar ook weer heel veel vooroordelen die nergens op gestoeld zijn of op één boomloze ervaring (die dus niet positief was).

De Tevis Cup is niet bepaald een kort ritje en die werd/wordt heel succesvol gereden op o.a. de Bob Marshall. En deze ruiters zijn zéér zuinig op hun paarden :)
Vaak wordt als boomloos nadeel gezien dat er een hogere drukbelasting is. Dat is waar, maar die druk wordt wel verdeeld door de beweging van het paard over de plaats van de kont en de bovenbenen van de ruiter en rust dus niet kontinue op één punt.

Verder moet je je realiseren dat hoe korter de bars van een zadel worden hoe meer druk je ook op de cm2 krijgt, waarbij ook geldt dat de bars de rugvorm volgen (holling) en de uiteinden dus minder druk zullen krijgen als het midden. Zeker bij een kort zadel zal het verschil tussen boom en (een goede) boomloos écht niet zo groot zijn !

De ontwikkeling van de 100% carbon tree is mooi. De enige die ik ken is die van American Flex.
http://www.horsetackreview.com/article-display/254.html

Dat is een bijzonder interessante opmerking, ivm die korte bars en meer druk per cm2. Zo had ik het nog niet bekeken. Ga dit ook even na.
Je moet ook rekenen dat het om een heel sterke, korte rug gaat, dus idd die bars zijn korter, maar de rug is ook korter, dus die kan wellicht wat meer aan dan een lange, slanke rug.
Dat boomloos op zelfde neerkomt qua druk, met een gewicht tussen de 85 en 90 kg, tijdens galop op slingerweggetjes, daar ben ik ook nog niet zo zeker van. Je moet rekenen dat ik veel steviger zit en vaster in een westernboomzadel, dan in een boomloze westernvariant. Dus als ik beter zit, dan zal er ook minder gewriemel zijn in het zadel. Bob Marshall heb ik nog niet geprobeerd, die trekken mij enorm aan(fork en zit lijken me steviger dan andere boomloze westernmodellen), maar zijn heel moeilijk te vinden, zijn ook duur en je kan niet testrijden.
Het Ghostzadeltje vind ik een super concept, maar mij leek het zadeltje iets te licht en te weinig steun bieden om paard zadelmak te maken.
Barefoot gaf me te weinig steun en ik zat te breed op de brede rug van mijn paard en dat voelde niet fijn aan....
Hij is wel goed voorbereid, maar ik vermoed dat de eerste galopjes in het bos wel eens jolig kunnen worden.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:26

DubbelDun schreef:
@finnie: het was niet naar iemand in het bijzonder bedoeld :) . Er zijn meer opmerkingen over boomloos langs gekomen die zeer persoonlijk zijn en zeker niet gestoeld op ervaringen met meerdere boomloosjes.
Nu heeft iedereen het recht op een eigen mening omtrent een ervaring, maar als om die reden bóómzadels afgewezen zouden worden dan zou niemand meer daarop rijden. :D
Het vreemde is dat men dan gewoon op zoek gaat naar een ánder boomzadel ;)

Dat is zeer persoonlijk, de keuze van een zadel en de indruk die men krijgt na het testen.
Er zijn smalle en brede paarden, hoog opgooiend of eerder vlak en dan de combi met ofwel lichte of zware ruiter, teveel factoren om daarin een lijn te trekken, om nog maar te zwijgen van wat je gaat doen met je paard...van slenteren door de blok, tot barrelracing of military.
Het moet gewoon getest worden, dat is de enige manier, er is geen andere. De subjectieve ervaring van die combinatie is geen algemene referentie voor een bepaald zadel.
Men kan er wel over praten op een forum, om meer zaken te weten te komen waar je moet op letten, maar meer is het niet. Onnodig om te stellen dat iemand iets afbreekt omdat het voor die combi niet werkt. Voor een ander is dat misschien de beste oplossing....deze materie is uiterst relatief...maar ik vind het belangrijk dat mensen hun mening MOGEN uiten, kritisch mogen zijn, om een meer helder beeld te krijgen en toch de juiste keuze te maken, want het is echt niet simpel om als leek het bos door de bomen of boomlozen te vinden ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:08

@peluchy: ik ben het helemaal met je eens. Mijn punt is alleen dat als iemand een boomzadel niet fijn vind om wat voor reden dan ook, dan gaat men op zoek naar een ander merk boomzadel.
Als iemand een boomlóószadel niet lekker vindt dan heeft vaak meteen het hele concept afgedaan.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:18

DubbelDun schreef:
@peluchy: ik ben het helemaal met je eens. Mijn punt is alleen dat als iemand een boomzadel niet fijn vind om wat voor reden dan ook, dan gaat men op zoek naar een ander merk boomzadel.
Als iemand een boomlóószadel niet lekker vindt dan heeft vaak meteen het hele concept afgedaan.

A ja, dat is niet ok, daar geef ik je gelijk in ;-). Ik sta er ook versteld van hoezeer boomloos een evolutie meemaakte, het zijn echt stevigere, volmaaktere zadels geworden.. .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:22

BM bestaat al dik 25 jaar ;) Weliswaar is er door de jaren heen wat geëxperimenteerd met de 'pad' waarop het zadel gebouwd is, maar het concept als zodanig is niet veranderd. Terwijl een merk als BareFoot niet meer te vergelijken is met de eerste zadels die op de markt kwamen.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:29

DubbelDun schreef:
BM bestaat al dik 25 jaar ;) Weliswaar is er door de jaren heen wat geëxperimenteerd met de 'pad' waarop het zadel gebouwd is, maar het concept als zodanig is niet veranderd. Terwijl een merk als BareFoot niet meer te vergelijken is met de eerste zadels die op de markt kwamen.

Ja, misschien wel, maar jammer genoeg zijn die zo moeilijk te pakken te krijgen de BF, dat het voor veel mensen denk ik geen optie is ... ik wil nog altijd dolgraag eentje testrijden ;-), deze lijkt me heel stevig te zitten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:39

Er komen toch wel regelmatig BM's te koop op MP en FB, maar goedkoop zullen ze nooit worden of je moet echt geluk hebben :)
Overigens zijn het zeker geen zadels geschikt voor korte paarden. De kortste die ik gehad heb was 63 cm, standaard is ong 65/67 en zeker de grotere maten (van 17") én de dubbele skirt showmodellen gaan van 68 tot 70 cm.
Het blijft natuurlijk boomloos, dus alleen druk waar je zit. Maar het oog wil ook wat en je paard moet niet onder het zadel verdwijnen :D

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:55

Dubbeldun en peluchy, ik ben het volledig met jullie eens. Ik vind dat de juiste keus voor welk zadel dan ook, heel persoonlijk is voor zowel ruiter als paard als de combi. Dat je vanwege bepaalde ervaringen wat anders probeert.. Tsja.. Dat heb ik ook gedaan. Maar het andere dan volledig afbranden oid, vind ik ook niet terecht.
Ik denk wel dat mensen kunnen leren van persoonlijke ervaringen en waar ze tegenaan zijn gelopen. Scheelt weer een wiel opnieuw uitvinden met mogelijk alle gevolgen van dien. ;)

@peluchy: zodra ik ervaringen met mijn nieuwe zadel heb, zet ik ze hier neer.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 20:39

Finnie schreef:
Dubbeldun en peluchy, ik ben het volledig met jullie eens. Ik vind dat de juiste keus voor welk zadel dan ook, heel persoonlijk is voor zowel ruiter als paard als de combi. Dat je vanwege bepaalde ervaringen wat anders probeert.. Tsja.. Dat heb ik ook gedaan. Maar het andere dan volledig afbranden oid, vind ik ook niet terecht.
Ik denk wel dat mensen kunnen leren van persoonlijke ervaringen en waar ze tegenaan zijn gelopen. Scheelt weer een wiel opnieuw uitvinden met mogelijk alle gevolgen van dien. ;)

@peluchy: zodra ik ervaringen met mijn nieuwe zadel heb, zet ik ze hier neer.

Tuurlijk, ben jou dankbaar hoor ;-). Zo weet ik de dragende lengte, want die staat nergens vermeld, enkel dat de korte versie 61 cm lang is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:37

Finnie schreef:
@xyzutu2: het kortste wat ik zag voor de freemax, was 45 cm of zoiets. Vind ik persoonlijk nog steeds niet echt kort. Het draagvlak wordt gemeten vanaf de fork tot aan de concho achter de cantle.

Dus als ik het goed begrijp dan meten ze de pommel niet mee als draagvlak? Dat komt wel overeen met de plaatjes die ik steeds zie, want de lijn waarmee ze de core van het zadel aangeven begint steeds achter de pommel en eindigt net achter de cantle. Alleen is in mijn ogen de pommel ook dragend en die ligt ook niet volledig op het schouderblad maar er ook achter, dus als je zo meet dan zou dat op 45cm+10 cm pommelbreedte aan dragend oppervlak uitkomen.
Bij Silverado's is het dragende oppervlak makkelijker te meten omdat je dan gewoon de lengte van de kussens kunt meten. ;) Die zijn ook niet goedkoop trouwens.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 01:49

Goede opmeerking Xyzutu!!!
Vreemd dat pommel niet gerekend wordt als dragend vlak, misschien hebben ze dat niet meegerekend omdat je daar niet zit? Dan nog komt er druk op, het draagt dus ook wel...en al zeker met tasjes vooraan ...
Via bokt heb ik deze interessante site gevonden:
http://saddlemakers.org/id193.htm
Heb ik meteen een antwoord op mijn vraag wat 'geblocked' wil zeggen.
Ik zou heel graag eens weten wat nu precies 'the area available for the saddle' is, want die komt hier van schouder tot aan de heup (wellicht omdat achterste deel niet draagt en ook voorste deel niet vlak achter de schouder....maar gewoon totale lengte met skirts ingerekend) en wat ze precies bedoelen met het dragend vlak van het zadel? Waarom zijn die skirts zo lang (hier op de foto komen skirts tot aan de haarlijn net voor de lendenen), als ze toch niet dragen? Om tassen op te bevestigen?
Belangrijkste, als je beschikbare zadelruimte kent van de rug van je paard, hoe meet je dan bvb het draagvlak van een boom?
Je zou toch denken dat dit net achter het schouderblad begint tot 18e RW en het draagvlak van de bars datgene is wat steunt op de rug?
Als dit bvb 41 cm is, hoe lang mag dan max je boom zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 02:06

Heb even het plaatje opgezocht waarop ze 'Basis aus Spritzschaum' in de foto weergeven:
Afbeelding

Maar goed, de lengte van het dragende deel (zitting + pommel + cantle) is ook weer afhankelijk van welke maat zitting je kiest, en ik kan bijvoorbeeld op de foto hieronder niet zien of dit er een is met een 15' zitting of een 17'. Misschien dat bij de kleinste zittingmaat pommel+zitting+cantle inderdaad 45cm is en je aan de voorkant 5cm zwevende skirtrand hebt en aan de achterkant 10cm zodat het totaal dan 61cm is?
Afbeelding

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 09:56

Dat kan kloppen!! Dat begint al duidelijker te worden om een beeld te krijgen!
Elcid had hier nog niet op geantwoord, als Finnie haar zadel 42 cm dragend is, is dat dan met pommel inbegrepen? Of is dat gewoon de lengte van de bars vanonder?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:17

xyzutu2 schreef:
Bij Silverado's is het dragende oppervlak makkelijker te meten omdat je dan gewoon de lengte van de kussens kunt meten. ;) Die zijn ook niet goedkoop trouwens.
Het luxe model is idd wat duurder, maar het standard model is een nette prijs.
Overigens kun je ze 2e hands als voor rond de 5/600 euro kopen.
Voordeel van nieuw is dat je de maten van je paard op moet sturen en het zadel qua kussens en pommel daar op wordt aangepast én je een maand retourrecht hebt.
Overigens zijn er nu ook 2 personen in NL die met een paszadel langs kunnen komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:39

Peluchy schreef:
Dat kan kloppen!! Dat begint al duidelijker te worden om een beeld te krijgen!
Elcid had hier nog niet op geantwoord, als Finnie haar zadel 42 cm dragend is, is dat dan met pommel inbegrepen? Of is dat gewoon de lengte van de bars vanonder?

Ik snap de vraag niet! De pommel of swell/ fork is gebouwd op de bars ( dus niet ervoor). De lengte van de bars is de lengte maat van de paardenrug waarbij dus rekening gehouden wordt met twist en rock ;) .
De maat van de seat wordt gemeten tussen de pommel of swell en de cantle, ik denk dat jullie daarmee in de war zijn.

De link van saddlemakers is inderdaad interessant en geeft informatie die overigens op een andere site weer net even anders kan zijn m.b.t. de maten van de bomen ( zoals ze ook aangeven); daar is nl. geen pijl op te trekken, wat bij het ene merk quarter is kan bij een ander als semi genoemd worden. Boommaten worden in inches gemeten en de meest voorkomende is de 6 3/4 maar er zijn natuurlijk ook 6, 6 1/2, 7 , etc. bomen. Bij de standaard fabrieksbomen wordt geen of zelden rekening gehouden met de twist en rock en dat betekent dus dat veel bomen ( ook van Custom made zadels met fabrieksbomen!) net niet 100% aanliggen bij niet standaard paarden.

Ik zag hier ook iets voorbij komen over hoge druk belasting bij korte zadels; als een paard een korte rug heeft zal je weinig keus hebben, daar kan je moeilijk een te lang zadel opleggen omdat de druk dan beter verdeeld zou zijn...........Als een paard een wat langere boom kan hebben is dat geen probleem maar veel zadels, vooral reiner modellen, zijn te lang en te vlak. Zelf een hele korte boom zal, bij goed aanliggen, een zo optimaal mogelijke drukverdeling geven. Dressuurzadels bijv, geven een veel hogere piekbelasting omdat het draagvlak daar echt heel kort is.

Skirts zijn, voor zover ik weet, een modeverschijnsel en een kwestie van smaak. Misschien ooit ook een kwestie van welvaart want leer is/ was duur en zoveel te meer leer/ zilver/ tooling op je zadel, zoveel te beter het je gaat ;) . Kijk maar eens naar de parade saddles http://www.paradesaddlearchive.com/files/Fiber04.jpg
Die skirst dragen niet en als ze goed geblokt zijn geeft het ook geen belemmering voor het paard. De echte ouderwetse westernzadels zijn eigenlijk altijd kort en hebben minder leer.
https://i.pinimg.com/originals/9e/4b/55 ... 802a40.jpg
https://i.pinimg.com/736x/21/0b/ee/210b ... 4c4424.jpg

De 1e echte Vaquero's ( en dus de voorloper van de huidige "cowboy") reden op zadels waar nauwelijks leer op zat.......https://nl.pinterest.com/pin/123426846008360354/ Aardig detail; die oude Vaquero;s reden meestal met een soort sandalen en dus niet met laarzen :D De tapaderos zorgden voor bescherming van voet en been en voor wat warmte.

De huidige zadels met de enorme hoeveelheden leer hebben met die oude zadels eigenlijk weinig meer te maken.

Een foto van een westernboom, zoals je kan zien zitten de cantle en de swell/ fork op de bars en meet je dus ook de volledige lengte van de bars voor wat betreft het draagvlak van het zadel. De seat wordt gemeten tussen fork en cantle. http://www.rodnikkel.com/content/files/ ... e_tree.jpg

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:16

Als jullie precies willen weten hoe het zit met de freemax, dan verwijs ik toch even naar Kitty hier op Bokt. Zij verkoopt de nieuwe modellen en kan alle vragen over de freemax veel beter beantwoorden dan ik. Ik ben geen expert en heb alleen eigen ervaringen. Voor mijn oude model gold, dat ik meet vanaf de fork tot aan de laatste concho achter de cantle. Dit heeft te maken met een "plaatje" wat in de freemax zit en tot daar loopt. Ik weet niet om wat voor materiaal het gaat of alle ins en outs ervan. Sorry. Daarbij zijn de nieuwe modellen dusdanig verandert, dat dit op veel punten niet meer te vergelijken is met mijn oude model. Mijn ervaring met mijn paard is, dat de draagvlakte van mijn zadel voorbij de 18e rib komt en daar heeft ze wel degelijk last van.
Of dat voor ieder paard geldt? Geen idee. Geen ervaring mee. Ieder paard is anders.

Daarbij krijg ik een beetje het idee dat jullie de boomloze freemax vergelijken met het boomzadel wat Elcid maakt.
Dit gaat dus niet op in vergelijking hoe te meten wat het draagvlak van de beide zadels is. ;)
Voor het boomzadel is de rug van mijn paard volledig opgemeten. En hier wordt de boom op gemaakt. Het draagvlak is dus inderdaad gebaseerd op de rug van mijn paard zoals Elcid al aangeeft.

Maar nogmaals... Voor alle info over de maten van de freemax ed, stuur even een berichtje naar Kitty. :D Dan heb je gelijk de juiste info en weet je precies hoe of wat. Scheelt weer aannames doen en vervolgens met misschien wel verkeerde info zitten. ;)