Weet het, ben twijfelaar

Ik dank alvast iedereen hier van harte om het helpen meedenken en de vele interessante info die jullie met mij gedeeld hebben;-), maar het zal zadel op maat worden. Mijn vriend gaat me wat sponseren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Finnie schreef:Wat het draagvlak betreft... dat is gemeten op max 42 cm op mijn paard. En voor zover ik weet is dat ook de maat van de boom. Mijn Freemax heeft een draagvlak van 47 cm.
DubbelDun schreef:De ontwikkeling van de 100% carbon tree is mooi. De enige die ik ken is die van American Flex.
http://www.horsetackreview.com/article-display/254.html
DubbelDun schreef:Er komen idd veel interessante dingen voorbij, maar ook weer heel veel vooroordelen die nergens op gestoeld zijn of op één boomloze ervaring (die dus niet positief was).
De Tevis Cup is niet bepaald een kort ritje en die werd/wordt heel succesvol gereden op o.a. de Bob Marshall. En deze ruiters zijn zéér zuinig op hun paarden
Vaak wordt als boomloos nadeel gezien dat er een hogere drukbelasting is. Dat is waar, maar die druk wordt wel verdeeld door de beweging van het paard over de plaats van de kont en de bovenbenen van de ruiter en rust dus niet kontinue op één punt.
Verder moet je je realiseren dat hoe korter de bars van een zadel worden hoe meer druk je ook op de cm2 krijgt, waarbij ook geldt dat de bars de rugvorm volgen (holling) en de uiteinden dus minder druk zullen krijgen als het midden. Zeker bij een kort zadel zal het verschil tussen boom en (een goede) boomloos écht niet zo groot zijn !
De ontwikkeling van de 100% carbon tree is mooi. De enige die ik ken is die van American Flex.
http://www.horsetackreview.com/article-display/254.html
DubbelDun schreef:@finnie: het was niet naar iemand in het bijzonder bedoeld. Er zijn meer opmerkingen over boomloos langs gekomen die zeer persoonlijk zijn en zeker niet gestoeld op ervaringen met meerdere boomloosjes.
Nu heeft iedereen het recht op een eigen mening omtrent een ervaring, maar als om die reden bóómzadels afgewezen zouden worden dan zou niemand meer daarop rijden.
Het vreemde is dat men dan gewoon op zoek gaat naar een ánder boomzadel
DubbelDun schreef:@peluchy: ik ben het helemaal met je eens. Mijn punt is alleen dat als iemand een boomzadel niet fijn vind om wat voor reden dan ook, dan gaat men op zoek naar een ander merk boomzadel.
Als iemand een boomlóószadel niet lekker vindt dan heeft vaak meteen het hele concept afgedaan.
DubbelDun schreef:BM bestaat al dik 25 jaarWeliswaar is er door de jaren heen wat geëxperimenteerd met de 'pad' waarop het zadel gebouwd is, maar het concept als zodanig is niet veranderd. Terwijl een merk als BareFoot niet meer te vergelijken is met de eerste zadels die op de markt kwamen.
Finnie schreef:Dubbeldun en peluchy, ik ben het volledig met jullie eens. Ik vind dat de juiste keus voor welk zadel dan ook, heel persoonlijk is voor zowel ruiter als paard als de combi. Dat je vanwege bepaalde ervaringen wat anders probeert.. Tsja.. Dat heb ik ook gedaan. Maar het andere dan volledig afbranden oid, vind ik ook niet terecht.
Ik denk wel dat mensen kunnen leren van persoonlijke ervaringen en waar ze tegenaan zijn gelopen. Scheelt weer een wiel opnieuw uitvinden met mogelijk alle gevolgen van dien.![]()
@peluchy: zodra ik ervaringen met mijn nieuwe zadel heb, zet ik ze hier neer.
Finnie schreef:@xyzutu2: het kortste wat ik zag voor de freemax, was 45 cm of zoiets. Vind ik persoonlijk nog steeds niet echt kort. Het draagvlak wordt gemeten vanaf de fork tot aan de concho achter de cantle.
xyzutu2 schreef:Het luxe model is idd wat duurder, maar het standard model is een nette prijs.Bij Silverado's is het dragende oppervlak makkelijker te meten omdat je dan gewoon de lengte van de kussens kunt meten.Die zijn ook niet goedkoop trouwens.
Peluchy schreef:Dat kan kloppen!! Dat begint al duidelijker te worden om een beeld te krijgen!
Elcid had hier nog niet op geantwoord, als Finnie haar zadel 42 cm dragend is, is dat dan met pommel inbegrepen? Of is dat gewoon de lengte van de bars vanonder?