[WN] Bit twisted wire discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:13

Jeetje mensen. Blijf eens ontopic ipv altijd maar te zeuren of te zaniken. Moet het nog bokt.nl heten of zeur.nl
Moet je eens zien waar ze vroeger mee reden. Ach tegenwoordig moet alles bitloos boomloos zadelloos ijzerloos |o
Niet dat ik dit ooit zal gebruiken. Maar word moe van alle vooroordelen hier elke dag weer

Ontopic
Ts als je in google gewoon 'twisted wire 12.5' in typt heb je direct bovenaan de eerste al
http://horsemanstradingpost.com.au/sadd ... 2.5cm.html
https://www.greggrantsaddlery.com.au/ho ... re-snaffle

Cer

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:21

Er zit nogal een wereld tussen bitloos en een twisted wire.... maar als je dat niet snapt kan je idd snel moe worden :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:24

Cer schreef:
Er zit nogal een wereld tussen bitloos en een twisted wire.... maar als je dat niet snapt kan je idd snel moe worden :j

Zo dom ben ik nou ook weer niet. Mooi dat jij voor mij bepaald dat ik dat niet snap

Dit IS gewoon geen fijn bit. Totaal niet. Ben ik het helemaal mee eens. Maar om 3 pagina's met zijn allen te zeuren heeft écht niemand om gevraagd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:32

Kabayo schreef:
Moet je eens zien waar ze vroeger mee reden. Ach tegenwoordig moet alles bitloos boomloos zadelloos ijzerloos |o

God nee, een wereld waarin we geen ijzeren staven meer in gevoelige paardenmonden mogen steken. Moet er niet aan denken, al dat moderne gedoe.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:34

Gini schreef:
Kabayo schreef:

God nee, een wereld waarin we geen ijzeren staven meer in gevoelige paardenmonden mogen steken. Moet er niet aan denken, al dat moderne gedoe.

Alsof alles zonder ijzer zo paardvriendelijk is ;)

Bij deze mijn laatste offtopic bericht. Want daar heeft ts 0.0 aan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:49

Ijzer is nu eenmaal een hard materiaal waar je sneller ongemak mee kunt veroorzaken. Zelfs onbedoeld.
Dat een slecht paardenpersoon ook schuimrubber onvriendelijk kan gebruiken, is inderdaad zo, maar dit topic gaat niet over schuimrubber.
Twisted wires in de mond van een paard gaan steken, omdat die dan zo lekker van het bit af blijft, tja,...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:54

Eigenlijk wilde ik doorscrollen, maar toch voel ik een drang om een reactie op geven op dit topic.

Als een ijzerwinkel, in welke vorm ook en voor welke 'tak van sport' ook, bedoeld is om een boodschap/schreeuw om begrip van een paard te negeren, dan vind ik dat niet vriendelijk en zelfs mishandeling. Het is de kunst om met zo min mogelijk ijzerwaren en symptoombestrijdingen met een paard samen te werken, is mijn mening. Lukt dat niet, dan is het òf vast niet zo bedoeld om het doel van de ruiter te behalen, òf is de ruiter niet geschikt om met dit paard te rijden, òf is het paard niet geschikt voor het doel òf zul je toch beter naar je paard moeten luisteren om in een ander tempo het doel te behalen. In mijn ogen zijn dit dwangmiddelen om het doel van de ruiter in korte tijd te bewerkstelligen (of de onkunde/ongeduld van een ruiter te verdoezelen) en heeft het niets te maken met op basis van wederzijds vertrouwen en geduld een doel te proberen te halen. Geduld is, zoals ik al meerdere keren in topics heb gezegd, het codewoord. En lukt het niet, dan zul je je doelen moeten bijstellen.

Voor de voorstanders die zeggen dat het met een 'zachte hand' niet scherper is dan een normaal bit: waarom heb je het dan nodig? Dat zou betekenen dat je dus ook met een normaal bit het paard kunt rijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:06

Kabayo schreef:
Jeetje mensen. Blijf eens ontopic ipv altijd maar te zeuren of te zaniken. Moet het nog bokt.nl heten of zeur.nl
Niet dat ik dit ooit zal gebruiken. Maar word moe van alle vooroordelen hier elke dag weer

Dat komt omdat er steeds meer onderzoek wordt gedaan waardoor de kennis wordt vergroot over wat goed is voor ons paard. Vroeger stonden paarden ook in stands en die deden het ook prima, dus waarom in godsnaam een stal van 4x4 bouwen??? ;) :Y)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:07

Shenavallie schreef:
Voor de voorstanders die zeggen dat het met een 'zachte hand' niet scherper is dan een normaal bit: waarom heb je het dan nodig? Dat zou betekenen dat je dus ook met een normaal bit het paard kunt rijden.

Dat is dus de spijker op de kop :j

Dat vroeger ook marteltuigen in monden werden gehangen klopt, maar is wel een beetje een dooddoener. Gelukkig heeft de paardensport niet stil gestaan en kunnen mensen voor zichzelf denken :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:56

Misschien handig als TS zelf ook nog eens even reageert ....?
Als je alleen de vraag stelt waar je iets kunt kopen, kun je ook een paar western ruitersportzaken bellen.
Dus vermoed ik dat ze wel meningen wil lezen. En dan is het ook wel zo stoer en netjes om even te reageren vind ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:13

12,5 is gewoon een standaard maat, dus als je zoveel ervaring hebt, dat je dit bit denkt te moeten gebruiken, weet je ook hoe eenvoudig je hier aan kan komen. Als ik dit bit morgen wil gebruiken, heb ik hem morgen ook, zo simpel is het gewoon.

Dat dingen vrij verkocht worden is een groot probleem. Ik zou ook bijv slofteugels willen verbieden, omdat heel veel mensen geen idee hebben hoe ermee om te gaan.

Een goede ruiter/trainer heeft NOOIT een twisted wire bit nodig. Maar een goede ruiter/trainer had de vraag ook nooit hier hoeven te stellen. Als je echt een twisted bit denkt nodig te hebben, heb je dusdanig veel ervaring dat Bokt niet je info bron is.

Er zijn wel trainers ( en ook ruiters ) die het gebruiken en dat wordt goed gepraat, want......dit en dat. Iedereen houdt zijn lievelings trainer de hand boven het hoofd en wil snel resultaat zien bij een paard etc etc. Smoesjes genoeg, maar het is gewoon geen kennis, geen tijd en te geld om er op de goeie manier te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:27

Superpony als je slofteugel of draw reins wil verbieden dan kunnen we autos ook maar beter verbieden want menig mens weet ook niet hoe ze daar normaal mee moeten rijden :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:15

De zaak is deze: vroeger waren paarden gebruiksdieren. Ze maakten intensief deel uit van het beroepsleven van veel mensen, al dan niet met paardenverstand gezegend. Er hingen mensenlevens van af dat die dieren "funktioneerden", op welke manier dan ook.

Tegenwoordig, tenminste in de westerse wereld, is rijden en mennen een hobby. Veel kan, niets moet. Dus laten we onze doelen alsjeblieft realistisch houden, uit liefde voor de paarden. Daar hoort een diervriendelijke manier van trainen bij, waarbij het paard zo min mogelijk ongemak ondervindt. (Waarbij de vraag inderdaad gesteld mag worden, of we dan überhaupt nog op paarden zouden moeten willen rijden!) Als je doelen niet op een paardenvriendelijke manier gehaald kunnen worden is het aan jou om je doelen aan te passen i.p.v. op achterhaalde dieronvriendelijke trainingsmethoden terug te vallen om koste wat het koste je doelen te behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:27

Deze discussie zou je eens bij veganisten moeten laten zien. Die zullen gelijk reageren op de mensen die commentaar leveren op dit bit. Die zullen gelijk zeggen dat geen enkel bit goed is voor een paardenmond ;) En ik geef ze niet helemaal ongelijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:12

Uiteraard is een paardenmond niet gemaakt voor een bit. Dus die discussie kun je altijd stellen, op ieder bit. Evenals het complete idee van rijden op een paard. Maar dat is wel een hele andere discussie. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:04

Het probleem is dat mensen dus een probleem hebben en niet weten hoe dit op te lossen. Als je dan zelf op zoek gaat en denkt dat een twisted wire bit of elk ander bit of marteltuig gaat helpen, zit je sowieso al fout.
Als een trainer het aanraadt, moet je echt een andere trainer. Een hele goede trainer kan er misschien zelf aardig mee omgaan, maar zal het nooit een gemiddelde ruiter aanraden. Hooguit als een paard in training staat en je ermee rijdt onder begeleiding. Als je iets wil oplossen met dit bit, kijkt het zo ontzettend nauw hoe je dat doet.
De trainers die dit gebruiken voor een probleem, krijgen een paard in training en hebben een bepaalde tijd, dus kunnen iets fixen hiermee.

Maar nogmaals, als je goed les hebt van een kundige trainer raadt die dit nooit aan of weet die de weg waar dit te kopen. Als je het hier moet vragen, denk ik niet dat je de kennis hebt of de ervaring om je heen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:06

Leo, dat is idd een heel andere discussie. De discussie - of eigenlijk helemaal geen discussie - over de paardonvriendelijkheid van het hier gepresenteerde bit is wel degelijk relevant en op zijn plaats. Dat er mensen zijn die dat afdoen als gezeur geeft alleen maar aan dat ze nattigheid voelen en zich ingraven in hun eigen gelijk ter zelfrechtvaardiging. Iedereen met hart voor paarden, basale anatomische kennis, inlevingsvermogen en enig rijtechnisch benul, snapt bij 1 blik op dit stuk ijzerdraad dat het compleet ongeschikt is als bit -tenzij je een paard bewust bang wil maken voor het bit teneinde meer controle te verkrijgen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:34

Absoluut en daar ben ik het 100% mee eens, zoals ik eerder in het topic ook al aangaf :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 23:54

Vergeet niet dat mensen ruiters/trainers op een voetstuk hebben staan als ze presteren. Een trainer kan vaak goed verkopen en zelfs onderbouwen waarom hij bepaalde middelen gebruikt om iets te bereiken. Mensen zijn vaak slechts brave volgers.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:53

Askja schreef:
Leo, dat is idd een heel andere discussie. De discussie - of eigenlijk helemaal geen discussie - over de paardonvriendelijkheid van het hier gepresenteerde bit is wel degelijk relevant en op zijn plaats. Dat er mensen zijn die dat afdoen als gezeur geeft alleen maar aan dat ze nattigheid voelen en zich ingraven in hun eigen gelijk ter zelfrechtvaardiging. Iedereen met hart voor paarden, basale anatomische kennis, inlevingsvermogen en enig rijtechnisch benul, snapt bij 1 blik op dit stuk ijzerdraad dat het compleet ongeschikt is als bit -tenzij je een paard bewust bang wil maken voor het bit teneinde meer controle te verkrijgen.

_/-\o_ +:)+
Zo simpel is het inderdaad.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:16

VivaLaVida schreef:
Superpony als je slofteugel of draw reins wil verbieden dan kunnen we autos ook maar beter verbieden want menig mens weet ook niet hoe ze daar normaal mee moeten rijden :D

ik mis de "like" knop :D :')

Wat een geneuzel hier. Dat een "goede" trainer nooit een twisted wire zou gebruiken. *raapt zichzelf op*
Nu, ik kan jullie zeggen dat niet enkel een "goede" trainer, maar zelfs trainers op wereldniveau, geen enkel probleem hebben met een twisted wire. Meer zelfs : het is niet ongebruikelijk om een tweejarige (!!) ermee zadelmak te maken.
Het is wel een probleem als je dit bit in onkundige handen steekt, maar dan vind ik ook een dubbelgebroken appelsmaakbitje al een probleem.
En een mouthcloser (neusriem voor de Engelsrijdende vrienden) is ook illegal equipment, net zoals een martingaal. Dus om nu te zeggen dat het een voorwerp voor mishandeling is omdat het illegal equipment is, is ook nogal kort door de bocht.
Trouwens, @Askja : het allerminste wat je in de westernsport wil, is je paard bang maken. Een bang paard, zal er nooit echt willingly guided uitzien in de showring, en kan ook nogal vreemd reageren als je hem eens oppakt, dus deze theorie raakt kant noch wal. Het gaat er juist tijdens de training om dat ze NIET bang gemaakt mogen worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:24

En een 2-jarige geef je met een twisted wire de beste start.....
Klinkt mij als een 'quick and dirty' oplossing. Maar dat krijg je als de trainer duur is en de klant na 1 maand een kompleet deadbroke paard wil die alle trucjes kent.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:54

Precies dat.
Alweer..wereld niveau en echt horsemanship heeft helaas niet zo veel meer met elkaar te maken.
Niet in het western, niet in de dressuur.... Helaas, helaas. Ben bang dat we echt een beetje de weg kwijt geraakt zijn...

Misschien het meest nog wel in het springen dat horsmanship en wereldniveau nog wel iets met elkaar te maken hebben...
( sprak ze hoopvol............ )

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:58

DubbelDun schreef:
En een 2-jarige geef je met een twisted wire de beste start.....
Klinkt mij als een 'quick and dirty' oplossing. Maar dat krijg je als de trainer duur is en de klant na 1 maand een kompleet deadbroke paard wil die alle trucjes kent.

Nee, je leert hem van meet af aan dat een bit niet dient om op te hangen.
En de eerste trainer die een deadbroke paard heeft na één maand training moet ik nog tegenkomen, hoor.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:01

Daar is ook vast geen betere methode voor....alle dressuur-en springpaarden hangen natuurlijk op het bit....hadden ze maar een twisted wire moeten gebruiken, stom van ze......
Guthedentjemie, dat je het nog gewoon vindt ook vind ik ten hemel schreiend triest.......