[WN] Te lange beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:23

Als jij een zadel koop van 15,5 inch dan wil dat helemaal niet zeggen dat het voor het paard ook een korter zadel is. 15,5 inch slaat op de lengte van jouw zit, de onderkant zijn rug dus kan net zo lang of zelfs langer zijn.
Dus meissie, je zult toch aan moeten laten meten passend op zijn rug, daarna pas kijken of de zit er ook in de inchmaat is die jij wilt. Het spijt me maar ik ben bang dat je echt niet zonder zadelpasser kunt. Probeer eurohorse eens dat is een goede zadelpaster ze komt aan huis én heeft ook en tweedehands assortiment.
http://www.euro-horse.nl

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:25

Zadel moet gewoon op je paard passen en daarvoor kun je maar bij enkele adressen terecht. De kans dat je een 2e hands zadel vindt dat past met een 15,5" zitting is erg klein. Standaard is toch wel 16. Ik heb 15,5 en mijn man 16. Qua fenders weinig verschil.
Wat veel meer verschil uitmaakt is het type zadel. Wij hebben beide reiners. Ook weleens wat anders gehad, maar ik hou niet van opgesloten zitten.
Het ligt er erg aan wat je budget is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:29

darkadia schreef:
Ik denk dat 15,5 inch voor jou wel erg krap wordt. Je hebt wel korte beentjes dus dat scheelt wel. Van belang zijn je bovenbeenlengte, sikte en je bips ;) Zou minimaal 16inch, en beste een model met korte kussens. Arabieren hebben sowieso vaak een hele lastige pasvorm qua zadel, plus dat hij nog wel veel gaat veranderen. Is een 2e hands cheyenne van Barefoot niks voor je? Niet heel duur, wat makkelijker qua pasvorm ook. Je rijdt nu ook nog niet intensief toch?

Welke kussens? Ik heb broekmaat 36/38 of usa 30 en rij 15,5". Gaat om western zadels. Het model kan wel mede bepalend zijn voor je zit. Fenders moeten kort genoeg kunnen, maar bij een kwaliteitszadel kloppen de verhoudigen iets meer dan bij ts dr huidige zadel, gezien de foto's

XGabyvkeulen

Re: Te lange beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:56

Het is een simco zadel 59cm lang wat we op het oog hebben 15,5 inch

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:57

TS had (of heeft) ook n dressuurmodel zadel voor dit paard gehad. Vandaar de kussens ;) bij Western past ze denk ik wel in 15,5 inch ja gezien die zit heel anders is. Maar hoe dan ook komt pasvorm nauw, en dat is niet handig op jong onbespierd paardje. Zou dus ala ik haar was wachten met nieuw Westernzadel.
Boom van het zadel moet (Western of dressuur maakt niet uit) passen bij de bouw van je paard, en daar heb je echt een Zadelpasser bij nodig.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:07

16 inch western zadel is best wel groot, daar past mijn kont goed in. 15,5 inch qua zitmaat zal TS dus best wel passen. Maar dat zegt verder echt zo weinig...

Je hebt het dan nog niet over de breedte van de boom en de vorm van de boom. En die bepalen nu juist hoe het zadel op het paard ligt.

Als ik het paardje zo zie lijkt me het lastig om daar een passend westernzadel op te vinden.

Veel zal snel te breed en te lang zijn, waardoor zadel juist op spieren drukt en er dus geen spieren opgebouwd kunnen worden.

Bij engelse zadels zul je iets meer kans hebben met een lager budget.

Eventuele lowbudget tussenoptie om paard breder te maken: rijden met een (goede!) barebackpad, eventueel met een westernpad er nog extra onder.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:48

ik heb niet alles gelezen maar lees hier wel een boel onzin....

western zadel te lang? onzin! het gaat om de boom, niet om het leer.
dit zadel is niet te lang. laat je dat niet vertellen door mensen die er geen verstand van hebben.
twijfel je echt laat dan een echte goede western zadelpasser/maker ernaar kijken (dus zeker niet eentje die ook engelse zadels doet).

daarnaast dat je bij western met lange beugels rijd, nog meer onzin!!!
het ligt een beetje aan de discipline, bij pleasure rijd je met een langere lengte (zoals bij dressuur) en bij reining rijden de meesten met korte beugels (zoals bij springen, iets langer).

een goede zadelmaker kan alleen de achterkant van je fender vervangen eventueel, zodat de fender een stuk korter kan. eventueel kunnen zij de voorkant ook iets aanpassen zodat het korter kan.
nieuwe fenders is nooit mooi op een ouder zadel.

ik heb mijn fenders toen laten fixen door Triple Horn, zitten net over de grens in duitsland bij midden limburg. echte vaklui!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:19

quarterH schreef:
western zadel te lang? onzin! het gaat om de boom, niet om het leer.

Qua gewichtsverdeling mss niet, maar met een paard met een kort ruggetje (veel Arabs) kun je met lange skirts wel degelijk met je buiging in de knoop komen. Als ie tegen de heup komt in je buigingen is een korter zadel toch wel degelijk handiger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:54

In principe wil je het achterbeen onder het lichaam en de rug bol. Dan kan het paard onder de skirts draaien of stoppen etc.

Maar ook een roundskirt kan met elke boom maat en zitting komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 00:22

XGabyvkeulen schreef:
Ik snap zeker wat je bedoelt, het probleem is ik betaal alles zelf aan de zadels ect van de paarden en helaas is mijn geld niet oneindig.

Waarom dan geld steken in een zadel waarvan je geen idee hebt of het past? Om vervolgens de rug van je paard naar de knoppen te rijden en over een paar jaar vette dierenartskosten te krijgen? Dat geld kan je beter stoppen in een zadelpasser zodat je zeker weet dat je een goed liggend zadel hebt... Fijner voor je paard én je portemonnee :j misschien niet op korte termijn, maar absoluut wel op lange termijn.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 14:06

Er is iemand geweest met veel verstand en zegt dat het prima past, ik moet denk ik nog even wennen aan het langere beugels. Kom van de dressuur van :) voor de rest ligt het zadel prima.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:09

Pff t zelfde verhaal dus als vorige keer met je dressuurzadel. Toen was er ook iemand geweest die zei dat het prima pastte... Waarom vraag je hier advies als je niks aanneemt? En dan heb ik het niet enkel over dit topic helaas....
Die langere beugels kun je dus ook gewoon wat aan laten doen he, das ook een persoonlijk iets wat jij prettig vindt.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 16:00

Niet beledigend of iets maar als ik zeg dat er iemand geweest is die hier verstand van heeft dan geloof ik dat. Als je niet aan neemt dat het past prima, maar he hebt het nog niet gezien en tevens ging dit over totaal iets anders. Fenders wen ik wel aan het zit toch al heel anders bedankt toch voor de tips.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:15

Er zijn maar heeeeeeeeeel weinig mensen die een western zadel kunnen beoordelen, dus ik neem je bericht en die persoon bij voorbaat al in twijfel.
We hebben ook al gezegd dat lange beugels voor western onzin is en een vooroordeel. Net als teugels losgooien en rondhobbelen. Beugels moeten gewoon goed zijn bij je discipline, zit etc.

Als je zadel niet goed past n jij ook nog eens slecht gaat zitten, hrb je straks flinke problemen. Maar 9 van de 10 openen dan een topic hoe lastig hun paard is.....lees: paard heeft veel pijn!