[WN] Weet iemand welk merk western zadel dit is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:31

Jolliegirl schreef:
Mensen wat vallen jullie TS aan.
T mag wel iets rustiger toch?

Ik heb bijv geen verstand van westernzadels en een leek zoals ik zie dus niet way er fout is.
Wat zijn fenders?
Wie legt mij een plaatje voor van een goed en fout zadel?

Aanvallen? Ik heb geen verkeerd woord gelezen. Ze krijgt hele nette antwoorden en adviezen.
Vind je niet dat je je, voordat je een zadel koopt, je er eerst eens in verdiept?
Je legt het op een dier zijn rug en gaat er dan op zitten....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:39

Afbeelding
Dit is een goed zadel. Je ziet degelijk, dik kwaliteitsleder, mooie diepe tooling, nette afwerking, goed geplaatste rigging.

Afbeelding
Dit is een slecht zadel. Leer dat er kartonnerig en geperst uitziet, zelfs vanaf de foto, oppervlakkig geprinte tooling, rigging die op een plaats zit dat hij wel in de weg moét zitten, goedkoop uitziende stijgbeugels.

En dit is nog maar alleen wat je van het plaatje kunt afleiden. Om nog maar te zwijgen over het verschil als je beide zadels naast elkaar zou leggen in het echt !
Denk nu gewoon eens nuchter na. Het onderste zadel kost nieuw 350 €. Voor die prijs kun je nooit goede kwaliteit leder hebben, want het leder alleen al zou meer kosten dan dat. Om nog maar te zwijgen over een kwalitatief goede boom, en de werkuren die zitten in het maken van zo'n zadel.
Je kunt nu eenmaal in de echte wereld niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten...

TurdusMerula

Re: Weet iemand welk merk western zadel dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:45

Ik vind het wel balen voor je, ts, en hoop dat je je niet laat ontmoedigen hierdoor. :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:57

TS je zegt dat je oh zoveel geld betaald hebt. blijkt maat 200 euro te zijn. Zelfs voor een engels zadel betaal je meer hoor.... En een western is nog een stuk duurder.
Als je een fatsoenlijk westernzadel wil mag je toch een hoop meer neertellen hoor

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:08

Zoe_97 schreef:
TS je zegt dat je oh zoveel geld betaald hebt. blijkt maat 200 euro te zijn. Zelfs voor een engels zadel betaal je meer hoor.... En een western is nog een stuk duurder.
Als je een fatsoenlijk westernzadel wil mag je toch een hoop meer neertellen hoor

je kan niet in andermans portemonnee kijken. 200 kan veel geld zijn.
voor een westernzadel is het niet veel geld, dat is waar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:10

Pelryo schreef:
Zoe_97 schreef:

je kan niet in andermans portemonnee kijken. 200 kan veel geld zijn.
voor een westernzadel is het niet veel geld, dat is waar.

ja maar als je over zadels spreekt kan je dan niet zeggen dat je zo ontsettend veel betaald hebt. Ookal is dat voor iemand veel geld. Net zoals 200 veel geld is maar als je bijvoorbeeld een auto van 200 euro koopt kan je niet zeggen dat hij z extreem duur was

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:22

Maar een auto van 200 euro kun je niet veel van verwachten (garantie tot de deur) en waarom van een westernzadel dan wel ??
Het kan voor iemand een hoop geld zijn, maar als je niet het juiste bedrag voor een goed zadel kunt betalen dan kun je er beter géén eentje kopen !!
Want ook 200 euro weggegooid geld is een hoop geld :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:38

Margee schreef:
Jolliegirl schreef:
Mensen wat vallen jullie TS aan.
T mag wel iets rustiger toch?

Ik heb bijv geen verstand van westernzadels en een leek zoals ik zie dus niet way er fout is.
Wat zijn fenders?
Wie legt mij een plaatje voor van een goed en fout zadel?

Aanvallen? Ik heb geen verkeerd woord gelezen. Ze krijgt hele nette antwoorden en adviezen.
Vind je niet dat je je, voordat je een zadel koopt, je er eerst eens in verdiept?
Je legt het op een dier zijn rug en gaat er dan op zitten....

Absoluut verdiep ik me erin als ik t zou kopen. Echter ben ik geen westernmens vandaar mn oprechte vraag ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:32

Goedkoop is vaak doorkoop, als TS voor allebei de zadels 200 euro heeft betaald had ze dat geld beter kunnen sparen, dan was ze al een heel eind op weg naar een merkzadel op maat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:36

Ts kan je dn niet beter een boomloos westernzadel tweedehands kopen, mits de juiste maat kan je vaak een stuk minder kwaad aan de rug van je paardje

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:36

superpony schreef:
Maar zelfs als je 1000 euro of meer neerlegt voor een nette 2e hands, kan hij nog compleet verkeerd liggen en je paard schade brengen. Zeker als leek iemand laten komen met verstand van westernzadels. Dat zijn dus niet de zadelpassers die engelse zadels hebben en wat western ''erbij'' hebben.

Daar ben ik het niet per sé mee eens, een écht goede zadelpasser kan vaak meer dan één soort zadel (aan)passen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:44

Overigens zijn er ook engelse zadelmakers die ook westernzadels verkopen, en niet altijd slecht. Zelf zou ik eerder een kunststof (bv Wintec) westernzadel op mijn paard leggen dan een merkloos zadel gemaakt van rest leer. Geweldig zijn ze niet (een vriendin had er één en vooral de singelplek beviel me niet) maar voor af en toe met een kleine beurs zeker niet de slechtste keus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:00

sallandval. er zijn amper zadelpassers met kennis van westernzadels. Zadelpassers die engelse zadels doen, hebben geen kennis van westernzadels. Westernzadels zijn een heel ander verhaal, dus ook niet op dezelfde manier te passen en te beoordelen.

Country Mill is vrijwel de enige die beide verkoopt en ook ervaring heeft met beiden. Evelien, verkoopt alleen westernzadels.

Wintec vind ik ook niks. En wij zijn ook geen hele rijke mensen. Maar als je een paard koopt, ben je gewoon al met een dure sport/hobby bezig. Bezuinigen op tack is slecht voor je paard. Je investeert in een goed zadel, goede pad en liefst een fijn hoofdstel met goede teugels. 2e hands in goede staat is prima.

200 euro vind ik ook veel geld, maar alles in verhouding. Zoals gezegd, je krijgt er echt geen goede auto voor, maar ook geen goed zadel. Dat heeft nou eenmaal te maken met de kostprijs en die ligt gewoon hoog. Kwestie van sparen en prioriteiten . Je wil ook een paard hebben, dus dan hoort het er wel bij.

Daarbij zie ik mensen ( ook engels ) rijden met slechte zadels, maar wel handen vol geld uitgeven aan dekjes, rijbroeken, beenbeschermers, hoofdstellen etc. Wij hebben minder, maar wat we kopen is goed en gaat lang mee. Reken maar uit wat duur is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:21

superpony schreef:
sallandval. er zijn amper zadelpassers met kennis van westernzadels. Zadelpassers die engelse zadels doen, hebben geen kennis van westernzadels. Westernzadels zijn een heel ander verhaal, dus ook niet op dezelfde manier te passen en te beoordelen.

Country Mill is vrijwel de enige die beide verkoopt en ook ervaring heeft met beiden. Evelien, verkoopt alleen westernzadels.

De anatomie van een paardenrug is niet anders bij verschillende typen zadels en daar gaat het om :) . Een zadelmaker/zadelpasser is net als ieder ander vakman natuurlijk nooit uitgeleerd, zelf heb ik goede ervaringen met meer passers dan je hier noemt.

Citaat:
Wintec vind ik ook niks.

Kun je ook uitleggen waarom?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:58

Dan snap je echt niet wat het verschil is tussen een engels zadel en westernzadel, sorry. Het is echt niet voor niks dat er maar enkele western zadel passers zijn en zelfs dan.........

Wintec vind ik hele slechte kwaliteit en pasvorm hebben. Maar het is misschien een aardig C zadel. Beter dan een eventueel zadelmarkt ding.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:19

superpony schreef:
Dan snap je echt niet wat het verschil is tussen een engels zadel en westernzadel, sorry. Het is echt niet voor niks dat er maar enkele western zadel passers zijn en zelfs dan.........

Wintec vind ik hele slechte kwaliteit en pasvorm hebben. Maar het is misschien een aardig C zadel. Beter dan een eventueel zadelmarkt ding.

De pasvorm is paard afhankelijk lijkt mij. En ik vind het echt geen c zadel. Wat ze goedkoper maakt is dat het van kunstof is gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:58

Wintec is geen slecht zadel en er zit een goede boom in. Maar de pasvorm is bij elk ander boomzadel; het moet gewoon goed passen. Het lichte gewicht vanwege de kunststof is zeker een pré.
Je zult er niet zolang mee doen als met een leren zadel met een eikenhoutenboom, maar daar is de prijs dan ook naar. Ze zijn iig een stuk veiliger dan die goedkope India-meuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:32

soof14 schreef:
superpony schreef:

De pasvorm is paard afhankelijk lijkt mij. En ik vind het echt geen c zadel. Wat ze goedkoper maakt is dat het van kunstof is gemaakt.

Pasvorm wil zeggen dat bomen gemaakt zijn naar vormen van een paardenrug. Uiteraard is elk paard verschillend, maar de goedkope bomen komen niet in de buurt van ook maar iets wat op een paardenrug kan. Wintec heeft dit iets beter voor elkaar dan de zadelmarkt/divoza westernzadels etc, maar dan nog......

En dit is echt wel C kwaliteit. Als je Bob's ed als A kwalificeert, de Crates ed onder B, is dit evt een C. Maar als je nog beter zou selecteren, zelfs lager. Net als bij auto's dus.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:38

superpony schreef:

Dus volgens jouw logica is het feit dat er maar enkele western zadelpassers zijn een hard bewijs voor de aanname dat dit de enige mensen in Nederland zijn die een goed westernzadel kunnen aanmeten? Tegen dat soort logica kan ik niet op :o .

Citaat:

Dat vind ik niet, sterker nog: als je geen quarter of paint hebt maar een europees ras heb je dikke kans dat Wintec beter past.

Amerikaanse rassen zijn gefokt voor een bepaald doel en staan dus in een bepaald type, de Amerikaanse zadels zijn specifiek gemaakt voor dat type. Westernzadels zijn zo gemaakt dat ze passen op een gemiddeld paard van dat type. Met een reiningpaard maak je het meest kans op een passend reining zadel. Pleasure gefokt paard met een pleasure zadel, trailpaard trail zadel, Amerikaans gangenpaard: gaited zadel etc. Helaas gaat het niet altijd op; zo paste mijn cutting gefokte quartertje geen enkel westernzadel waar ik in paste omdat haar rug te kort was (voor mijn kont). Uiteindelijk kwam ik uit bij een dressuurzadel, omdat de zadelmaker zo eerlijk was om te zeggen dat een westernzadel 'm niet ging worden. Knappe westernzadelpasser die voor ons een passend zadel had weten te vinden.

Wintec zadels zijn gemaakt voor de Europese markt: mijn logica zegt dat die dus niet per se op de gemiddelde quarter zijn gemaakt maar op een typisch europees warmbloed die voor western wordt gebruikt.

klopt mijn logica een beetje DubbelDun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:51

@sallandval: ik denk dat er meer wintecs (western) verkocht worden in Amerika dan in heel Europa bij elkaar :)

Ik denk niet dat de Amerikaanse westernzadelmerken specifiek geschikt zijn voor QPA's. Die hebben tegenwoordig zo'n verscheidenheid in bouw dat een hoop Europese paarden die net zo goed passen (mits de rug lang genoeg is :D )
Je hebt in modellen wel verschillen naar de richting van het showonderdeel, maar dat heeft meer met de bovenbouw te maken en niet met de rugvorm.

Er zijn maar weinig westernzadelpassers omdat western nog steeds maar een kleine sport is procentueel vergeleken met 'engels' en als er teveel zijn verdiend niemand een fatsoenlijke boterham :)
Verder zal een beetje serieuze zadelverkoper niet dood gezien willen worden met de India-meuk die er aangeboden wordt en waar helaas een groot deel van de 'westernrijders' (gezien de inhoud van hun portemonnee) in terecht komt.

Ik denk dat een beetje fatsoenlijke engelse zadelpasser met enige kennis van een paardenrug net zo goed een westernzadel kan passen met een goed meetinstrument als de gemiddelde westernzadelverkoper. Die gebruikt tenslotte ook nog vaak genoeg 'het handje'...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:22

Ik heb al heel wat engelse zadelpassers gezien, maar er was er geen 1 bij die ook maar enige kijk of interesse had in westernzadels. Wel heb ik westernzadels zien liggen die voor een buitenritje wel konden a la zadelmarkt.

Westernzadelpassers hebben ook hun grenzen. Als mensen zelf zeuren, verkopen ze ook een niet passend zadel. Of omdat men een bepaald zadel mooi vindt, of lekker vindt zitten etc. Voor een 2e hands wordt 2x zoveel gevraagd als een particulier vraagt, maar ook daar hebben ze geen kale boom van bijv. Dat blijft op voelen en zicht, dat zou een goede engelse zadelpasser ook kunnen.

Kappelle haalt zadels volgens mij uit elkaar. Maar die hebben niet erg veel keus in modellen etc. Veel sportruiters hebben een voorkeur voor een bepaald zadel.

Engelse zadelpassers verkopen ook slechte engelse zadels, dus hoe snel zij zich schamen voor een slecht westernzadel???

Hier op Bokt zie ik ook foto's voorbij komen van mensen met een waardeloos zadel dat door een zadelpasser nagekeken zou zijn en goed bevonden.

Qua budget is het een gevoelig ding. Natuurlijk is het veel geld, voor iedereen. Maar kwaliteit blijft kwaliteit. Ik blijf erbij dat als je een paard kan kopen en onderhouden, goede tack er wel bij hoort.

Voor mn oudere ruin en mezelf kijk ik nu orienterend naar een Pool's. Ik zie er tegenop dat ik het verschil in kwaliteit ga merken, maar ik moet echt lager in gewicht en dan kom je bij dat soort zadels uit.

Wintec mag in Amerika meer verkocht worden dan hier, maar heb er nog nooit eentje voorbij zien komen als ik met livestream naar een show zit te kijken en dat zijn toch genoeg starts meestal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:39

superpony schreef:
Wintec mag in Amerika meer verkocht worden dan hier, maar heb er nog nooit eentje voorbij zien komen als ik met livestream naar een show zit te kijken en dat zijn toch genoeg starts meestal.

Er zijn ook mensen die geen shows rijden ;) Ik denk zelfs wel meer :D
Waarom altijd alles op wedstrijden terug voeren ??

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:49

Ik snap niet dat Zadelmarkt nog steeds bestaat ;(
Kan de Dierenbescherming hier niks in betekenen? Je mishandelt je paard toch met deze zadels?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:49

Denk als TS voor niet al te veel geld een redelijk westernzadel wil dat ze of moet orienteren op een 2e hands Pools/ Billycook + een zadelpasser of bijv een Barefoot (met de juiste pad natuurlijk).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:16

superpony schreef:
Ik heb al heel wat engelse zadelpassers gezien, maar er was er geen 1 bij die ook maar enige kijk of interesse had in westernzadels. Wel heb ik westernzadels zien liggen die voor een buitenritje wel konden a la zadelmarkt.

Dus omdat jij ze niet gezien hebt bestaan ze niet?

Citaat:
Westernzadelpassers hebben ook hun grenzen. Als mensen zelf zeuren, verkopen ze ook een niet passend zadel.

Zo zie je maar dat we gewoon een andere definitie hebben van een goede of slechte zadelpasser. Als iemand een slecht zadel toch verkoopt vind ik dat persoonlijk geen goede zadelpasser; engels of western.