[WN] Universiteit Zurich test zadeldruk....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:47

Begrijp me niet verkeerd, ik meet ook boomloos aan namelijk.
Maar daarom weet ik ook hoe mis dat kan gaan omdat mensen dan denken dat het niet uitmaakt of een paard zomers en swinters heel verschillend is, het passt zich immers 'vanzelf' aan denken ze daan meestal.

De ergste atrofie die ik ooit gezien heb was bij een 25 jarige freiberger die ooit XW was maar met een medium boom gereden was de afgelopen 10 jaar en 1 grote witte vlek geworden was. Ik had nooit gedacht dat het nog wat zou worden, maar ik moest 4x terug komen om het kopijzer te wisselen. Het paard is nu met zijn 28 jaar gewoon weer rond bij de schoft :)
Wel een extreem geval van zelfherstellend vermogen moet ik zeggen.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:48

Heerlijk! Ik heb serieus overwogen het zadel terug te doen. Gelukkig heb ik het niet gedaan. :D

Ik ken idd meerdere mensen die 1 keer op mijn zadel gezeten hebben en het daarbij gelaten hebben, soms zelfs ondanks mijn aanbod om de code van mijn kast te geven, zodat ze het langer konden proberen.
Maar aan de andere kant begrijp ik het wel, boomzadels zitten nu opeens heel raar. :')

Ik vind zo'n discussie als deze juist leerzaam hoor, no hard feelings!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:53

DD: Ik kijk nergens meer van op dus zeg nooit nooit, hoe onlogisch dingen soms ook lijken :)

Sizzle: Achgos, arm dier.... dat mensen het dan zo ver laten komen, zucht :(:)

Ellende is ook dat je best veel paarden ziet met zo'n afgeknepen schoft en dat eigenaren dan heel oprecht denken dat ze voor hun paard een smal zadel nodig hebben "want hij heeft een hele hoge en smalle schoft" -O- En dan is het eigenlijk een dier dat geen maatje (zeg) 28 heeft maar eigenlijk van nature een 34 ofzo.

Grootste probleem is i.m.o. dat mensen zich niet genoeg verdiepen in wat basiskennis over o.a. zadels, en dat er toch veel ontzettende dodo's rondlopen die allerlei onzin de wereld in slingeren, maar waar de mensen die zelf van niets weten dan wel hun informatie vandaan halen... en iedereen kwekt elkaar maar na zonder zelf ervaring ergens mee te hebben of te weten of informatie wel klopt. Of iets met klokken en klepels, van die halve verhalen die steeds doorverteld worden en een hele foute beeldvorming geven die mensen weer op het verkeerde been zetten.

In de categorie "westernzadels zitten altijd heel breed" of "op boomloos mag je niet lichtrijden".

Zo zonde....

Jetta

Re: Universiteit Zurich test zadeldruk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:40

Juist Pmarena. Men is tegenwoordig te lui en te oppervlakkig om PAARD te studeren. En dan vragen ze in uiterste nood aan een ervaren en welwillend paardenmens. En dan is het soms al te laat of steekt men de kop in het zand met vage tegenargumenten.
Mens, durf te leren!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 02:47

Sizzle schreef:
Minikatje, ik ben zadelpasser en heb al aardig wat misconcepties over boomloos moeten oplossen omdat overduidelijk de gangbare gedachte is dat het op ieder paard kan. Blijkbaar is de voorlichting gemiddeld dus slecht door handelaren.
Ik ben het met je eens dat een uitgebreidere proef met boomloze zadels nuttig zou zijn, maar uit eigen ervaring met een drukpad is er inderdaad regelmatig te veel druk in het schoftgebied omdat veel mensen denken dat ze ontspannen zitten, maar blijkbaar toch stiekum in de beugels duwen. Daarnaast kunnen heel veel mensen gewoon niet doorzitten en rijden dus de hele tijd licht in hun boomloze zadel.
Zonder stijgbeugels ziet het er dan beter uit.
Echter zijn het vaak toch ook de zwakkere ruiters met weinig inzet en weinig geld te besteden die naar boomloos grijpen.

Dat een ruiter geen boomloos gewend is is geen argument. Een zadel is een zadel, ik heb nog nooit gehoord dat mensen speciaal op boomloos rijles moesten of gaan.

vind ik een gewaagde uitspraak : Echter zijn het vaak toch ook de zwakkere ruiters met weinig inzet en weinig geld te besteden die naar boomloos grijpen.

Volgens mij zijn de meeste boomloze ruiters degene die juist heel goed nadenken over een zadel en waarbij geen enkel boomzadel past. Momenteel rij ik boomloos, ik heb tot op heden nog geen boomzadel gevonden wat op mijn zeer veranderlijke fjord past en blijft passen. Maar als je een passend boomzadel voor mijn paard hebt wat ook over 1 jaar nog goed ligt (als zadelpasser) dan hoor ik echt supergraag van je. Ik heb nu inmiddels een ton aan zadelpassers langs gehad en ontzettend veel geld betaald aan zadelpasser die dachten wel een passend zadel voor ons te hebben.... ben blij dat boomloos bestaat, anders hadden we het rijden wel kunnen vergeten.

Mocht jij de uitdaging aan willen gaan om voor ons een passend zadel te vinden wat langer als 1 jaar goed ligt ben je echt van harte welkom. dit is niet haatdragend bedoeld meer een kreet van wanhoop.

Nirvana_

Re: Universiteit Zurich test zadeldruk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 03:21

Ik ben van mening dat een boomzadel zelden langer dan een jaar goed ligt. Zodra het paard verandert moet het zadel aangepast worden, klaar. En ik heb zelfs gezien dat dat soms om de 6-7 weken nodig is.

Nee, voor mij nooit en te nimmer een boomloos zadel, maar regelmatige controle en evt aanpassingen zijn imo wel noodzakelijk :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:53

Sizzle schreef:
Heeft iemand toegang tot de full-text?
Ik ben toevallig net bezig met het vergelijken van een boom en boomloos zadel bij een ijslander.

Als je deze nog wilt, stuur je dan even je mailadres dan stuur ik hem toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:35

Ik heb hem inmiddels :)

Ollytje, soms is er gewoon geen optie. Sommige paarden zijn echt kansloos wat zadel betreft, maar vooral zijn sommige paard/ruiter combinaties zijn ook niet passend. Of mensen willen perse een Engels zadel op een exotisch ras terwijl dat gewoon niet altijd kan.
Maar als je paard continue zo extreem veranderd zou ik eerst maar eens goed nadenken over je stal en trainingsmanagement want dat is niet normaal en ook niet gezond. Ik heb al enkele keren geweigerd een zadel te verkopen omdat een paard in een dusdanige conditie was dat ik zo wel kon zien dat het niets ging worden. Eerst zijn mensen dan flink boos maar later komen ze vrijwel altijd naar me terug na bijvoorbeeld een stalwissel of een dierenarts bezoek.
Ik woon echter niet in Nederland dus kan je verder niet helpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:43

Nirvana_ schreef:
Ik ben van mening dat een boomzadel zelden langer dan een jaar goed ligt. Zodra het paard verandert moet het zadel aangepast worden, klaar. En ik heb zelfs gezien dat dat soms om de 6-7 weken nodig is.

dan heb ik de uitzondering op de regel, paard gekocht op 3,5 jaar oud, ook nieuw zadel erbij gekocht. Nu is paard bijna 22 en loopt nog steeds met zelfde zadel en heeft een hele mooie ronde dik gespierde schoft.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:29

Nirvana hoe kan het zadel volgens jou worden aangepast?