Sizzle schreef:Minikatje, ik ben zadelpasser en heb al aardig wat misconcepties over boomloos moeten oplossen omdat overduidelijk de gangbare gedachte is dat het op ieder paard kan. Blijkbaar is de voorlichting gemiddeld dus slecht door handelaren.
Ik ben het met je eens dat een uitgebreidere proef met boomloze zadels nuttig zou zijn, maar uit eigen ervaring met een drukpad is er inderdaad regelmatig te veel druk in het schoftgebied omdat veel mensen denken dat ze ontspannen zitten, maar blijkbaar toch stiekum in de beugels duwen. Daarnaast kunnen heel veel mensen gewoon niet doorzitten en rijden dus de hele tijd licht in hun boomloze zadel.
Zonder stijgbeugels ziet het er dan beter uit.
Echter zijn het vaak toch ook de zwakkere ruiters met weinig inzet en weinig geld te besteden die naar boomloos grijpen.
Dat een ruiter geen boomloos gewend is is geen argument. Een zadel is een zadel, ik heb nog nooit gehoord dat mensen speciaal op boomloos rijles moesten of gaan.
vind ik een gewaagde uitspraak : Echter zijn het vaak toch ook de zwakkere ruiters met weinig inzet en weinig geld te besteden die naar boomloos grijpen.
Volgens mij zijn de meeste boomloze ruiters degene die juist heel goed nadenken over een zadel en waarbij geen enkel boomzadel past. Momenteel rij ik boomloos, ik heb tot op heden nog geen boomzadel gevonden wat op mijn zeer veranderlijke fjord past en blijft passen. Maar als je een passend boomzadel voor mijn paard hebt wat ook over 1 jaar nog goed ligt (als zadelpasser) dan hoor ik echt supergraag van je. Ik heb nu inmiddels een ton aan zadelpassers langs gehad en ontzettend veel geld betaald aan zadelpasser die dachten wel een passend zadel voor ons te hebben.... ben blij dat boomloos bestaat, anders hadden we het rijden wel kunnen vergeten.
Mocht jij de uitdaging aan willen gaan om voor ons een passend zadel te vinden wat langer als 1 jaar goed ligt ben je echt van harte welkom. dit is niet haatdragend bedoeld meer een kreet van wanhoop.