ElCid schreef:ik zie dus het nut van te extreem gevormde singels niet, net zo min als ik het nut zie van allerlei pads met extra inlages, foam, verdikkingen en verdunningen

, etc. etc
Grinnik nog nooit een paard met een lastige rug/singelplek gehad dus
Ik ook niet hoor tot nu toe.
DubbelDun schreef:@elcid: een zadel kan nog zo goed op de RUG liggen. Qua passen blijft het niet bij dat lichaamsdeel alleen.
Zoals Pmarena al zegt de rest van de bouw kan negatief werken op een goedpassend zadel.
Precies dat. Kan het zadel nog zo goed liggen, als de singelplek niet op het juiste punt zit of er te weinig ruimte is zul je wat moeten he.
ElCid schreef:Ik snap overigens de term "weinig singelplek" niet helemaal, wat bedoelen jullie daar precies mee?
Goed poging tot uitleg
Voorbeeld

Jup mijn jonge merrie. Dit is met een BM en hier heb ik nog niet aan de rigging gezeten.
Je ziet hier dat de singel naar achter wijst richting de rigging. Dat was bij haar al punt 1. Doordat dat niet klopte wilde het zadel elke keer recht boven de rigging gaan liggen, waardoor het zadel naar voren schoof (en helemaal bij 1 van haar befaamde remacties
).
De singel kan je bij deze foto verder weinig van zeggen, dat is nl ook al een banaansingel
Hetzelfde paard, nu even zonder zadel.

Je ziet dat haar buik erg snel na de voorbenen begint (jep lekker dikkertje
) Die ruimte denk nu maar eens een singel in. En dan zie je ook gelijk het probleem weinig singelruimte, haar buik begint gewoon te snel.
En dit is wat de banaansingel dus doet. Die geeft aan de achterkant waar de buik begint meer ruimte.

Dit is overigens een Mattes singel op dezelfde BM als van de eerste foto. Maar hier had ik dus aan de rigging gezeten. Die heb ik dus naar voren gezet op standje full