Overigens zijn er inderdaad wel dingen niet goed in mijn lijf hoor.

Ik ben al eerder bij 2 verschillende osteopaten geweest en daarbij heb ik zoveel met mijn lichaam meegemaakt, dat ik wel weet waar het niet goed is en meestal ook de oorzaak wel weet.
Dat is ook de reden waarom ik altijd heel kieskeurig ben geweest met het kiezen van een zadel, omdat ik weet waar ik problemen kan krijgen. Met dit zadel was ik echter al blij dat het paste op Jim en heb gewoon minder op mezelf gelet qua comfort. De klachten van mijn stuitje is een bekkenprobleem. Doordat ik gedwongen word mijn bekken wat naar achter te kantelen (oftewel, mijn billen iets naar achter te steken), komt de druk van het zitten niet direct op mijn zitbeenknobbels, maar op mijn stuitje/onderrug. Of eigenlijk de spieren daar omheen, dat is wat ik voel. Ik heb geen plaatje, anders zou ik het laten zien. Maar snappen jullie het nog?
Doordat ik geen ruimte aan de voorkant heb in het zadel, kan ik mijn bekken niet zo kantelen dat ik op mijn zitbeenknobbels zit, mijn rug dus iets kan bollen, waardoor de spieren kunnen ontspannen.
Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik direct voel.
Maar dit is wel het probleem. De pijn bouwt zich op in de loop van weken. Als ik bijvoorbeeld 2 weken niet rij, heb ik nergens last van. Ik kan in dit zadel niet onafhankelijk zitten, omdat het te gesloten/klein is en mij in een houding dwingt die niet natuurlijk is.
Dit was mijn dressuurzadel. Hier kon ik zelf mijn zit zoeken en dus onafhankelijk, zonder steun in zitten. Dit zadel was in de twist te breed, dus na 2 uur buitenrijden kreeg ik wel wat last van mijn liezen. Maar van mijn rug heb ik nooit last gehad.
Plat, weinig wrong. Vooral ook de voorkant is laag, waardoor mijn bovenbenen ruimte hadden om op de goede plek te liggen.