[WN] Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Zadel past paard wel maar mij niet. Willen jullie meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 10:59

Ik wil ook binnenkort naar een osteopaat. Maar vanwege het ongeluk moet ik eerst naar een neuroloog voor check van mijn hoofd en mogelijke whiplash. En osteopaat mag nog even niet, omdat eerst vastgesteld moet worden wat er nu precies is.

Overigens zijn er inderdaad wel dingen niet goed in mijn lijf hoor. :))
Ik ben al eerder bij 2 verschillende osteopaten geweest en daarbij heb ik zoveel met mijn lichaam meegemaakt, dat ik wel weet waar het niet goed is en meestal ook de oorzaak wel weet.
Dat is ook de reden waarom ik altijd heel kieskeurig ben geweest met het kiezen van een zadel, omdat ik weet waar ik problemen kan krijgen. Met dit zadel was ik echter al blij dat het paste op Jim en heb gewoon minder op mezelf gelet qua comfort. De klachten van mijn stuitje is een bekkenprobleem. Doordat ik gedwongen word mijn bekken wat naar achter te kantelen (oftewel, mijn billen iets naar achter te steken), komt de druk van het zitten niet direct op mijn zitbeenknobbels, maar op mijn stuitje/onderrug. Of eigenlijk de spieren daar omheen, dat is wat ik voel. Ik heb geen plaatje, anders zou ik het laten zien. Maar snappen jullie het nog?
Doordat ik geen ruimte aan de voorkant heb in het zadel, kan ik mijn bekken niet zo kantelen dat ik op mijn zitbeenknobbels zit, mijn rug dus iets kan bollen, waardoor de spieren kunnen ontspannen.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik direct voel.
Maar dit is wel het probleem. De pijn bouwt zich op in de loop van weken. Als ik bijvoorbeeld 2 weken niet rij, heb ik nergens last van. Ik kan in dit zadel niet onafhankelijk zitten, omdat het te gesloten/klein is en mij in een houding dwingt die niet natuurlijk is.

Dit was mijn dressuurzadel. Hier kon ik zelf mijn zit zoeken en dus onafhankelijk, zonder steun in zitten. Dit zadel was in de twist te breed, dus na 2 uur buitenrijden kreeg ik wel wat last van mijn liezen. Maar van mijn rug heb ik nooit last gehad.
Plat, weinig wrong. Vooral ook de voorkant is laag, waardoor mijn bovenbenen ruimte hadden om op de goede plek te liggen.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:26

Ik denk dat het probleem er vooral in zit dat je teveel achterin het zadel zit.

Waardoor dat komt kan verschillende oorzaken hebben die al genoemd zijn: wellicht ligt het zadel iets voorover, duw jij zelf je kont naar achteren omdat je niet genoeg ruimte hebt aan de voorkant of om iets anders te compenseren... maar als je zo achterin je zadel zit dan zit je op het achteraan omhoog lopende gedeelte waardoor je bekken nog eens extra naar voren gekanteld wordt, je kunt dit niet naar achteren kantelen als je een beetje op een wig zit die het naar achteren kantelen tegenhoudt.

Doordat je achterin je zadel zit en je bekken voorover kantelt, zitten je beugels in verhouding nog verder voor je (en ik vind de beugelophanging inderdaad al vrij ver voorover zitten) waardoor je hele houding gespannen wordt.

Daarom zou een vlakkere zitting met beugelophanging minder ver naar voren ook beter werken :)

Overigens kunnen klachten aan je stuitje prima komen door een scheef staand bekken, de spieren er omheen staan dan onder spanning en trekken ook aan het stuitje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:02

Even een korte update:
- osteopaat heeft mij inmiddels rechtgezet. Staartbeentje deed wat dwars naar links, waar waarschijnlijk die klachten vandaan kwamen.
- zadel is inderdaad te klein en te diep, ik heb te weinig ruimte om mijn bekken te kantelen en ik dus last van mijn onderrug krijg.
- beugelophanging is te ver naar voren, waardoor ik mezelf makkelijk achterin het zadel zet.
- zadel past gelukkig wel op mijn haflinger, dus het heeft geen grote haast en ik kan rustig rond kijken voor iets anders.
- Evelien is gebeld en in maart hebben we een afspraak, mocht zij niets hebben kreeg in Westernspul nog als advies.
- advies qua zadel is is: plat zadel, beugelophanging iets verder naar achter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:24

Beugelophanging verder naar achteren toch zeker juist....? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:25

O:)
Ja, dat bedoel ik :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:33

Dat nam ik aan ja :P

En een vlakker zadel is gewoon veel beter voor je rug :j

Zo wiegt mijn rug altijd lekker los in mijn Barefoot of Fellsattel, maar op een model zadel waar dan weer zo'n ronde zitting in zit
of met een relatief vlakke zitting maar hard....oef. Gaat de boel zich gewoon vastzetten.

Terwijl voor sommige anderen een harde zitting juist weer wel positief schijnt te werken.
Heb je daar ook al naar gekeken wat voor jou beter werkt?

Beetje zonde als dat het volgende probleem van je nieuwe zadel wordt :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:36

Liever niet te hard inderdaad. Al dit minder belangrijk dan de bouw van het zadel.
Ik heb van zowel hard als zacht geen last, maar zacht vinden mijn billen wel het lekkerst :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:39

Voor mij is het vooral het "dreunen" zeg maar bij een hard zadel, als ponylief zo hobbelig gaat lopen buiten weet je wel :P

Ik vind het echt heerlijk als je dan op lekker schokdempend materiaal zit in plaats van op de blote rug of een hard zadel :j

Zowel Rena als ik vonden het Fellsattel al niks aan in originele staat, veels te plankerige inlages.
Andere inlages erin en het is echt alsof je aan alle kanten omsloten wordt door een wolkje :+:

Zodra ik op dit zadeltje stap dan ontspant alles direct spontaan, zo fijn +:)+
Of ze nu idioot doet maakt ook niks uit :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:03

Amanda schreef:
Liever niet te hard inderdaad. Al dit minder belangrijk dan de bouw van het zadel.
Ik heb van zowel hard als zacht geen last, maar zacht vinden mijn billen wel het lekkerst :))

Dat dacht ik ook altijd :o , ik heb nu een zadel met hard seat ( en hele diepe zit!) en ik wil dus nooit meer een soft seat. Want ook daar geldt; als het goed past zit het goed, juist een goed passende hard seat vormt zich nog naar jouw billen, contact met het paard is veel groter dan wanneer je op een "kussen" ;) zit, dus zeg niet meteen "nee" tegen een hard seat.
Bij een hard seat kan je, bij een lange rit evt. nog een seat saver gebruiken, maar bij het dressuurmatige werk niet en is het "close contact" heel prettig. Ik vind nu zelf de meeste "soft" seats hard en oncomfortabel.........
Overigens heb ik ook veel rugklachten en zat juist onprettig op een zadel met vlakke seat doordat die weinig ondersteuning gaf, mijn huidige zadel is een "Wade" en de diepe zit en hoge cantle zorgen er juist voor dat mijn rug meer steun krijgt.
Zie foto ( geheel hand en op maat gemaakt) :
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:57

Last van je stuitje klinkt mij vreemd in de oren, je zit toch op je zitbeen knobbels zo te zien, dan zou je daar eerder last van krijgen?
Ik heb dat als ik een tijd niet op mijn ene zadel heb gereden, zitbeenknobbelpijn. Na een paar keer trainen is het weer weg.
Mij valt idd op dat jouw fenders erg ver naar voren lijken te zitten. En dat je op sommige fotos wat kort zit kan dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:03

Last van je stuitje kun je sneller hebben bij zadels die oplopen aan de achterkant, vandaar (o.a.) het aanraden van de vlakke zit ook denk ik :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:03

Amanda, schuif je voor je opstapt je fenders wel eens wat naar achter?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:37

Pmarena: hoe is boomloos tegenwoordig qua drukverdeling bij wat zwaardere ruiters? Ik ben niet topzwaar, maar ook geen lichtgewicht.
Geen idee of het boomloos wordt hoor, maar iets met alle opties open houden.

ElCid: mooi zadel, maar ik krijg al rugpijn als ik er naar kijk :o
Veel te diep voor mij.

VicaLaVida: ik heb ook last van mijn zitbeenknobbels. Volgens mij staat dat ook al eerder genoemd :)
Kort zitten valt wel mee. Heb mijn beugels nu zo lang dat ik met een gaatje langer niet meer kan lichtrijden.
En nog steeds klachten.

TM: elke keer weer. Maar daar wordt de zitting helaas niet groter van. Mijn benen liggen alleen iets beter op zijn plek. Al schuiven ze rijdende weg ook weer naar voren en moet ik ze een aantal keer tijdens de training naar achter schuiven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:10

Ik vind het gewicht van de ruiter niks zeggen over de keuze tussen boom of boomloos.

Bij beide soorten zadels gaat je overtuiging om voor de 1 of ander te kiezen alleen maar letterlijk zwaarder wegen :)

Ik zie niet graag een zwaardere ruiter op een niet perfect passend boomzadel (of stijf boomloos) zitten want dat voelt dan alleen maar vervelender aan dan een lichtere ruiter.

Een zwaardere ruiter die gaat staan in de beugels van een beugelophanging die de voorkant van een boomzadel in de schoft duwt vind ik niks, maar ook wanneer het de beugelophanging van een boomloos in de rug duwt is dat niks.

Maar dat is bij lichte ruiters ook zo :)

Zowel als lichte als "normale" als zwaardere ruiter kies je voor een boomzadel omdat je dat fijn of een fijner idee vindt. Qua drukverdeling waarvan je denk dat die beter is doordat de boom het ruitergewicht verdeeld, of wat dan ook.

En zowel als lichte als "normale" als zwaardere ruiter kies je voor "een boomloos zadel" (wat dat ook maar in mag houden tegenwoordig := ) omdat je dat fijn of een fijner idee vindt. Qua drukverdeling waarvan je denk dat die beter is doordat er geen starre boom in zit die ergens knijpt of drukt of kantelt, of wat dan ook.

Kortom: ik vind het niet echt een issue "een zwaardere ruiter".

Het blijft gewoon een ruiter die op een zadel zit, meer gewicht verandert de prestaties van een zadel niet ineens, alles blijft hetzelfde qua eventuele voor- en nadelen alleen dan met wat meer druk erop :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:46

Met name bij boomloos doet de pad heel veel voor drukverdeling.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:31

Amanda schreef:
ElCid: mooi zadel, maar ik krijg al rugpijn als ik er naar kijk :o
Veel te diep voor mij.

Haha, nee hoor. Met een discopathie in mijn onderrug, een scoliose boven in , een whiplash trauma en een zeer gevoelig stuitje ( na een zware kneuzing) en, intussen redelijk genezen, gebroken en gekneusde ribben is dit het enige zadel waar ik dus nog prettig in zit. Ik heb eerder op een veel vlakker zadel gezeten en dat gaf dus veel meer problemen.
Ik denk dat je pas wat kan zeggen over een zit als je het geprobeerd hebt en vanaf een foto is dat echt niet te beoordelen. Dit zadel zit, voor mij, als een huis. Dus dat je met rugproblemen baat hebt bij een bij een vlakke zit is dus niet waar; ik kan het, jammer genoeg, bewijzen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:58

Ik denk dat je het woord 'rugproblemen' niet over één kam kán scheren. Iedere probleem zal zijn eigen oplossing hebben. Helaas voor iedereen dus geen vast concept met een oplossing, maar trial and error voor je iets gevonden hebt wat voor 'jouw' specifieke rug prettig aanvoelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:03

_Cindy schreef:
Met name bij boomloos doet de pad heel veel voor drukverdeling.

Is deels onzin.
Een pad blijft een flexibel iets en flexibel zal nooit de druk verdelen zoals 'vast' dat doet.

Een goede pad onder boomloos is belangrijk om zweet óf af te voeren óf op te nemen waardoor de rug minder warm wordt. Hierdoor ontstaan er minder snel witte plekken door hittestuw, zeker op lange ritten.
Verder is het voor veel paardenruggen belangrijk dat de ruggengraat vrij komt te liggen. Niet elk paard heeft een ingebouwd 'geultje' :D
Verder dempt het de druk van de zitbeenknobbels, welke sommige ruiters meer aanwezig hebben dan andere :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:25

Was ik met je eens voor ik een Skito had :) Bij veel pads kun je de inlages zo indrukken en die verdelen dan inderdaad geen druk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:27

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je het woord 'rugproblemen' niet over één kam kán scheren. Iedere probleem zal zijn eigen oplossing hebben. Helaas voor iedereen dus geen vast concept met een oplossing, maar trial and error voor je iets gevonden hebt wat voor 'jouw' specifieke rug prettig aanvoelt.

Zeker waar, daarom kan je vanaf een foto ook niet beoordelen of een zadel wel of niet "past" voor een rugprobleem. In voorgaande posts wordt klakkeloos gesteld dat een vlakke zit beter is bij een rugprobleem, dat geldt voor mij dus niet en dus zullen er ook anderen zijn die daar niet perse bij gebaat zijn.
Een diepe zit in een dressuurzadel is voor mij bijv. wel funest, maar ik heb ook wel op een Sella Portuguesa gereden met een diepe, vaste zit en had dan nergens last van. In mijn reining zadel, met vlakkere zit, wel maar in de Wade op de foto, met hele diepe, ruime hard seat heb ik weer nergens last van. Zeg het maar!? Als er zo makkelijk een recept was voor wel of geen rugpijn bij rugproblemen bij ruiters zou dat een gat in de markt zijn.

Ik zou bijv. voor geen goud een boomloos zadel willen hebben, voor mezelf niet omdat ik het niet prettig vind, maar ook voor mijn paard niet o.a. i.v.m. die drukverdeling. Een vast boom in een zadel is gebouwd voor het welzijn van het paard, niet in 1e instantie voor die van de ruiter. Die vaste, maar wel goed passende, boom zorgt voor ontlasting van de paardenrug, zeker bij lange ritten en zwaardere ruiters. Wij hebben nu wel een zadel erbij met een speciale boom waarbij de bars aan de randen en uiteinden iets flexibel zijn; de druk verdeling van dit maatzadel is optimaal door de vaste boom, maar door de flexibele delen past het zich bij schouder, wervelkolom en lendenen wel aan bij de bewegingen van het paard. Dit zadel is sowieso een vrij nieuw concept omdat het een "kruising" is tussen een western/ dressuur en barok zadel met afneembare knop ( niet op de foto), afneembare fenders ( die zijn eigenlijk alleen voor de show). In dit zadel, diepe padded soft seat, heb ik ook geen last van mijn rug. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 19-02-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:28

De inlages van een skito mogen dan stijver zijn, het is nog steeds geen houten plank :D
Alles wat buigt zal minder druk verdelen, dat is gewoon een wetenschappelijk feit :) Hoe flexibeler hoe lager de drukverdeling, hoe stijver hoe meer drukverdeling (maar hoe beter het ook weer moet passen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:41

@el cid: mooi zadel.
Over het boomloze/druk gedeelte ben ik het niet met je eens :)
Het zadel 'as we know it' is uitgevonden omdat er mensen op paarden werden gezet die niet (goed genoeg) konden rijden (militairen) die moesten toch in het zadel blijven en aan een houten boom konden ze makkelijker dingen vastknopen om dat voor elkaar te krijgen (beugels-singels etc).

Dat er tegenwoordig zoveel 'flexibel' wordt gemaakt aan boomzadels is ook alleen maar omdat een 100% stijve constructie blijkbaar niet zo werkt als het zou moeten doen :)
Verder wordt er zo vreselijk hard geroepen over de drukverdeling tussen boom- en boomloos.
Een boom is ook geen rechte harde plank (die idd heel goed druk kan verdelen hierdoor), maar een plank met een ronding ingebouwd die de rug moet volgen. En juist hierin zit hem de kneep, want iets wat rond is zal nooit overal de druk gelijk kunnen verdelen.
Ook bij een boomzadel heb je dus in het midden de meeste druk en naar de voor- en achterkant zal dit afnemen. Ook bij een boomzadel wordt dus de druk NIET 100% gelijk verdeeld over het totale oppervlak.
En dat is bij een boomlooszadel dus net zo.
De meest druk zal zijn onder de zit van de ruiter, maar door de beweging van het paard zal deze druk ook over de bovenbenen verdeeld worden.
Er zit dus echt niet zoveel verschil in druk op de paardenrug als zadelmakers van boomzadels ons altijd willen laten geloven :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:51

ElCid schreef:
DubbelDun schreef:

Zeker waar, daarom kan je vanaf een foto ook niet beoordelen of een zadel wel of niet "past" voor een rugprobleem. In voorgaande posts wordt klakkeloos gesteld dat een vlakke zit beter is bij een rugprobleem, dat geldt voor mij dus niet en dus zullen er ook anderen zijn die daar niet perse bij gebaat zijn.
Een diepe zit in een dressuurzadel is voor mij bijv. wel funest, maar ik heb ook wel op een Sella Portuguesa gereden met een diepe, vaste zit en had dan nergens last van. In mijn reining zadel, met vlakkere zit, wel maar in de Wade op de foto, met hele diepe, ruime hard seat heb ik weer nergens last van. Zeg het maar!? Als er zo makkelijk een recept was voor wel of geen rugpijn bij rugproblemen bij ruiters zou dat een gat in de markt zijn.

Da's een mooi zadel zeg :oo

Met een vlakke zit die beter is voor je rug, bedoel ik dat het belangrijk is dat je zitbeenknobbels niet op een hellend vlak rusten.

Zoals je bij bvb. dressuurzadels vaak ziet, dat mensen met hun zitbeenknobbels niet netjes op het rechtere middenstuk van hun zadel zitten, maar op het richting de lepel schuin omhoog lopende stuk.

Daar krijg je rugklachten van. Zal bij de 1 meer zijn dan bij de ander, er zullen ongetwijfeld ruggen zijn die zo afwijkend zijn dat ze dit juist beter "trekken", maar over het algemeen is dit echt een grote oorzaak van rugpijn tijdens (of na) het rijden.

Vandaar de uitspraak dat een vlakke zit beter is.
Normaal nuanceer ik alles altijd, excuus dat ik deze keer (en eigenlijk nu weer :o ) niet de hele bijsluiter erbij heb gezet :P

Maar de strekking ervan lijkt me duidelijk toch :)

In een zadel met een diepe zit kun je ook prima een vlak stuk hebben voor je zitbeenknobbels :j
Maar zo'n typisch Engels geheel rondlopend kuipje dat is vaak gewoonweg funest jammer genoeg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:55

DubbelDun schreef:
@el cid: mooi zadel.
Over het boomloze/druk gedeelte ben ik het niet met je eens :)
Het zadel 'as we know it' is uitgevonden omdat er mensen op paarden werden gezet die niet (goed genoeg) konden rijden (militairen) die moesten toch in het zadel blijven en aan een houten boom konden ze makkelijker dingen vastknopen om dat voor elkaar te krijgen (beugels-singels etc).

Dan moeten we die boom toch maar in ere houden ;) , want er zijn nog steeds hele volkstammen die niet ( goed genoeg) kunnen rijden maar het wel doen. Als je die op een boomloos zadel zet (mogelijk ook nog met wat overgewicht :o ) wordt zo'n paard ook niet blij /3

Oke, dan snap ik wat je bedoeld met een vlakke zit ( was ook meer richting de opmerking dat iemand in de Wade bij het zien al rugpijn kreeg ;) , in de Wade en de kruising ( maar ook in de Portuguesa) is de zit vlak, doordat er meer ruimte is, maar wel diep door de hoge cantle. Diep en vlak zijn hier dus 2 verschillende dingen :o

Ondanks alles blijf ik bij mijn standpunt dat een, goed passend, boomzadel een optimale drukverdeling geeft. Maar dan benadruk ik wel het goed passen, andere werkt het compleet averechts. Voor beide ( met en zonder ( flexibele) boom is iets te zeggen maar zal per geval bekeken moeten worden, geen van beide zal altijd de oplossing zijn.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 19-02-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:03

DubbelDun schreef:
De inlages van een skito mogen dan stijver zijn, het is nog steeds geen houten plank :D
Alles wat buigt zal minder druk verdelen, dat is gewoon een wetenschappelijk feit :) Hoe flexibeler hoe lager de drukverdeling, hoe stijver hoe meer drukverdeling (maar hoe beter het ook weer moet passen).

Qua drukverdeling door inlages... ik vind het ook niet de juiste benaming en gebruik hem volgens mij ook niet.
Maar het is wel een makkelijke want anders krijg je weer een heel verhaal erbij :P

Inlages zijn er voor mij voor het liften van het zadel zodat de ruggengraat en schoft vrij van druk liggen.

En voor extra schokdemping en eventueel uitvlakken van drukpunten van beide kanten: een bobbeltje van paard of zadel.

Wat dat betreft kun je dat wel als een soort drukverdeling zien vind ik :)
Goed flexibel materiaal met de juiste dichtheid is soepel genoeg om zich aan alle rondingen van het paard aan te passen, zacht genoeg om de energie van schokken en puntdruk op te vangen voordat het het paard bereikt, en dan dus ook stevig / dicht genoeg om de puntdruk niet door te geven aan de andere kant.

Ik vind het altijd wel een mooie test om buiten op de tegels een inlage te leggen, en dan jezelf daarop op je knieën te laten vallen. Kun je mooi voelen in hoeverre ze "puntdruk" absorberen en het paard beschermen ;)

Eigenlijk werken ze gewoon grofweg hetzelfde als zadelkussens of een goede westernpad dus :)

Ik heb veel liever flexibel materiaal waar drukpunten in wegvallen, dan hard materiaal dat alleen drukpunten voorkomt als het ten alle tijden perfect past...en ze anders juist creëert -O-

Maar ieder mag dat gelukkig voor zich bepalen, een goed passende boom werkt prima, net zoals een goed boomloos zadel prima werkt :)

Ik geloof zelf dus alleen niet in een altijd perfect passende boom, dus daarom valt die optie al af.
En daarnaast hou ik ook gewoon van de flexibiliteit die voor mij en mijn paardje meer voordelen heeft dan alleen het voorkomen van drukpunten door een (net niet passende) boom :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-02-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt