[WN] Zadelkwestie..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:32

Even als reactie op Eponine, want het is haar topic en als iemand anders een andere vraag heeft is het wel zo beleefd om een eigen topic te openen :?

Wanneer zadels steeds naar achteren schuiven is het mijn ervaring dat het meestal heel simpel het geval is dat het zadel bij het opzadelen te ver naar voren wordt gelegd (te ver op de schoft). En het dan dus de juiste plek op gaat zoeken en naar achteren schuift. Of het ligt te ver op de schoft omdat de schoft er door vormverandering van het paard meer uit is gekomen, en de schoftruimte van het zadel niet voldoende is of er een te diepe kuil achter de schoft is ontstaan.

Op zich is de eerste stap dan om even kritisch te kijken naar pasvorm en positie van het zadel, en wanneer de rug een stuk "holler" is geworden, kan het veel helpen om een pad onder het zadel te gebruiken die dikker gevuld is in het midden zodat die holling wat opgevuld wordt en het zadel wat rechter komt te liggen.

Kan dat het niet gewoon zijn? Het opzij schuiven past ook goed bij een zadel dat de rug niet goed volgt en dus te weinig raakvlak en grip heeft daardoor.

Het gewicht van 85 kilo (of wat anders) als maximum op een boomloos zadel is overigens uit de lucht gegrepen. Een te zware ruiter is sowieso niet goed, bij een boomzadel is er minstens zo veel kans dat een (zwaardere) ruiter oncomfortabel aanvoelt voor het paard qua drukverdeling.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:52

het is niet uit de lucht gegrepen, de fabrikant van een boomloos zadel zegt het zelf.
een groot gewicht is niet per definitie ongemakkelijk voor een paard, ze kunnen best wat hebben. een slecht passend zadel, of een slechte ruiter zijn erger.
maar bij een boomzadel word het gewicht verdeeld, en bij een boomloos zadel dus helemaal niet, daar krijg je een drukpunt op de ruggengraat. en dat doet wel au !

DubbelFun

Re: Zadelkwestie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:57

@spicegirl; je krijg bij boomloos GEEN drukpunt op de ruggegraat als je een goede pad (met ruggegraatvrijheid) gebruikt. Verder is het drukverschil tussen boom- en boomloos aanwezig, maar niet onoverkomelijk. Er is bij boomloos wel degelijk ook een verdeling van de druk alleen over een iets minder oppervlak als bij een boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:58

Welke fabrikant zegt dat? :)

Bij een boomzadel wordt helaas zelden het gewicht goed verdeeld, was het maar zo'n feest :=

Bij een boomloos heb je nog de mazzel dat de billen en bovenbenen van de ruiter het gewicht al verdelen over die gehele oppervlakte, en in de praktijk kan die oppervlakte nog wel eens groter zijn dan die van de gemiddelde boom :) (zeker bij een extra spekkige ruiter :P )

Daarbij zit de ruiter zelf ook op de perfecte plaats vlak achter de schoft. Wat er verder nog aan de voorkant uitsteekt aan een boom ligt al snel op de schoft / schouders, en aan de achterkant op het zwakkere deel van de rug. Waar je dus beiden juist geen gewicht wilt hebben liggen.

En daarbij is het ook een meer dynamische / flexibele drukverdeling, flexibel op flexibel op flexibel en niet flexibel en flexibel...met hard er tussen.

Drukpunten op de ruggengraat komen ook absoluut niet voor als je gewoon een fatsoenlijke pad met fatsoenlijke inlages gebruikt, want dan ligt de ruggengraat gewoon helemaal vrij (zoals het hoort naar mijn mening) :)

Boomloze zadels zijn net zo min zaligmakend als boomzadels hoor, begrijp me niet verkeerd, maar er bestaan wel heel veel fabels over die gewoon niet waar zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:18

ik ben het niet met je eens.
je zit op de boom, en die is hard. je zakt nergens door, dus je gewicht word opgevangen..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:25

quote :
..." Wanneer de ruiter plaatsneemt op een boomloos zadel, werken zijn zitbeenknobbels en het ruitergewicht regelrecht in op de (rechtop staande!) borstruggenwervels van het paard. Van enige drukverdeling is nauwelijks sprake " ...
Bij boomloze zadels zijn er géén verdelingskussens en is het gewicht enkel verwijderd van de paardenrug door één of twee lagen leder.
De Equiflex is daarentegen is het nieuwe type westernzadel van de toekomst met een flexibele boom gemaakt uit een polymeer kunststof welke meebeweegt met het paard en toch voldoende stugheid heeft voor een optimale gewichtsverdeling.
Ook de boomloze zadels gebruiken speciale onderleggers ter versteviging van het geheel of om de wervelkolom te vrijwaren! Men beveelt het zeker aan bij zwaardere ruiters boven de 80-90 Kg. Dit toont duidelijk aan dat er met de drukverdeling op de rug moet rekening gehouden worden.
1. Een boomloos zadel corrigeert de ruiterzit niet!

Juist. Een ruiter met een onstabiele en verkeerde ruiterzit (voorovergebogen of stoelzit) kan het best niet met zo een zadel rijden want de drukbelasting wordt te groot en het paar kan niet in balans of evenwicht lopen. Er bestaat gevaar voor manken omdat het paard niet recht kan lopen. Het evenwichtsverlies van een ruiter met een onstabiele zit wordt onmiddellijk gevoeld door het paard. Daarentegen zijn de klassiek passende bomen op dat punt meer vergevingsgezind.
2. Een boomloos zadel kan het ruitergewicht niet verdelen!

Juist. Vooral bij zwaardere ruiters is dit zeker een probleem. De punctuele drukverdeling wordt té groot. Een zwaardere ruiter wacht al 9 maanden op zijn boomloos Italiaans zadel omdat zij het speciaal moeten vervaardigen en dit niet in hun normale lijnproductie kan gebeuren… . Men kan zich terecht dan de vraag stellen of het “boomloos principe” dan nog steek houdt. Een ander geval is o.a. bij een meerdaagse tocht waar het paard van een zwaardere ervaren ruiter duidelijk trippelt en weerbarstig is terwijl het met een lichtere ruiter nauwelijks problemen maakt. De opgelopen schade is vaak van onherstelbare aard.

Ergens werd beweerd dat het zitvlak van de ruiter en de billen zijn druk verdelen. Als men aan de magere kant is heeft men dus een probleem, als men te dik is een gewichtsprobleem… .
3. Een boomloos zadel is gemaakt voor elke ruiter!

Fout. Zoals hiervoor al werd beschreven is het gewicht een groot probleem. Indien de ruiter echter beschikt over een “onafhankelijke” zit en indien hij/zij minder weegt dan 80 Kg is dit echter minder problematisch. Een publiciteit van een merk boomloze zadels beweert dat de ruiter door het gebruik van zijn zadels boven het zwaartepunt van het paard zit terwijl een ander beweert dat (cit.)”de ruiter zit in het zadel iets achter het zwaartepunt van het paard, waar hij ook zonder zadel zou zitten”. Het hoeft gezegd dat het zwaartepunt van het jonge paard op een andere plaats ligt dan dat van een verzameld of degelijk opgeleid paard. Dit evolueert door training en elk zadel moet die training optimaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:34

spicegirl schreef:
ik ben het niet met je eens.
je zit op de boom, en die is hard. je zakt nergens door, dus je gewicht word opgevangen..

Op een boom, die zijn vaste vorm in het bewegende paard drukt.

En helaas lang niet altijd netjes overal perfect de rondingen van de rug volgend en een gelijkmatige druk gevend. Was het maar zo, dan hoefde men niet naar andere oplossingen te zoeken :)

Wanneer mensen anti-boomloos zijn dan geven ze vaak als voorbeeld voor de drukverdeling een laag ijs, waar je doorheen zakt als je er op gaat staan. En dan leg je er een plank op en tadaaa: het ijs blijft heel omdat je gewicht door de stevige plank verdeeld wordt over een grotere oppervlakte. En dat werkt natuurlijk ook zo :j

Alleen is een glad plakkaat van ijs natuurlijk wel even wat anders dan een paardenrug met een hele eigen ronding, en die beweegt. Hoofd naar beneden = rug komt omhoog, bijvoorbeeld.

Al zou het zadel perfect de rug volgen in stilstand, tijdens het bewegen verandert er voortdurend het 1 en ander en met een soepel boomloosje blijf je dat gewoon goed volgen, zonder dat er harde delen ergens wat te diep in het paard geduwd worden of juist los komen van de rug (waardoor dan de andere kant extra druk geeft).

En dan heb je behalve het bewegende lijf van het paard ook nog de ruiter erbij die teveel voor- of achterop de boom kan gaan "hangen" waardoor de drukverdeling weer negatief beïnvloed wordt.

Een boom heeft gewoon enorm veel mogelijkheden om de situatie juist te verslechteren i.p.v. te verbeteren.

Boomloos kan ook problemen geven: elk zadel kan dat immers. Maar het is allemaal veel simpeler, bij een boomzadel vind ik het risico te groot dat het toch net niet optimaal past, waardoor een boomloosje dan toch een constantere, fijnere drukverdeling geeft. Naast nog de andere aspecten die voor extra comfort zorgen.

Maar zo maakt ieder zijn eigen keuzes natuurlijk, er is niet 1 zadel dat voor elk paard en elke ruiter perfect werkt en dat zal gezien de vele verschillende behoeftes ook wel niet te maken zijn ook denk ik , helaas :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:39

Ochjee, volgens mij heb je nu een stuk gequote van die zeurpiet....ehm Piet Loof ofzo, hoe heet die knakker ook alweer :P

Uit dat hele stuk blijkt dat de beste man nauwelijks verstand heeft van boomloze zadels.

Bovendien is dit stuk al jaren oud toen er nog veel minder ontwikkelingen waren in boomloos-land.

Ik zie wel dat het nu blijkbaar ineens gebruikt wordt om een Equiflex te promoten, dat is nieuw :D

Maar er is echt geen beginnen aan om dit verhaal te corrigeren, zo vol onzin staat het :+

Prima dat de beste man blijkbaar een bloedhekel heeft aan boomloosjes, maar ga er dan geen onzin over uit je duim zuigen...erg jammer dergelijke stukken.

En dit is dus nog geen verhaal van een producent hè ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:50

spicegirl schreef:
quote :
..." Wanneer de ruiter plaatsneemt op een boomloos zadel, werken zijn zitbeenknobbels en het ruitergewicht regelrecht in op de (rechtop staande!) borstruggenwervels van het paard. Van enige drukverdeling is nauwelijks sprake " ...ONZIN de zitbeenknobbels van een mens zijn breder als de ruggegraat vaneen paard. Als een ruiter recht zit kan die dus nooit de ruggegraat raken. Bij boomloze zadels zijn er géén verdelingskussens en is het gewicht enkel verwijderd van de paardenrug door één of twee lagen leder. DAAROM móet er dus ook een speciale pad gebruikt worden.De Equiflex is daarentegen is het nieuwe type westernzadel van de toekomst met een flexibele boom gemaakt uit een polymeer kunststof welke meebeweegt met het paard en toch voldoende stugheid heeft voor een optimale gewichtsverdeling. Ohhh verkooppraatjes dus :DOok de boomloze zadels gebruiken speciale onderleggers ter versteviging van het geheel of om de wervelkolom te vrijwaren! Men beveelt het zeker aan bij zwaardere ruiters boven de 80-90 Kg. Dit toont duidelijk aan dat er met de drukverdeling op de rug moet rekening gehouden worden.
1. Een boomloos zadel corrigeert de ruiterzit niet! Een boomzadel wel dan ???
Juist. Een ruiter met een onstabiele en verkeerde ruiterzit (voorovergebogen of stoelzit) kan het best niet met zo een zadel rijden want de drukbelasting wordt te groot en het paar kan niet in balans of evenwicht lopen. Dit is niet anders als met een boomzadel. Immers als de ruiter hierin naar voren valt/zit ontstaat er OOK meer druk op de schouder/voorste deel van de boom.Er bestaat gevaar voor manken omdat het paard niet recht kan lopen. Zie boven in rood.
Het evenwichtsverlies van een ruiter met een onstabiele zit wordt onmiddellijk gevoeld door het paard. Daarentegen zijn de klassiek passende bomen op dat punt meer vergevingsgezind. Dit klopt, maar is dat direkt slecht voor het paard of werjkt het beter ter bevordering van de rijkunst van de ruiter ??2. Een boomloos zadel kan het ruitergewicht niet verdelen! NIET WAAR, daarvoor is de stelling te zwart/wit gesteld. Het te verdelen oppervlak mag dan iets keiner zijn, er is wel degfelijk sprake van drukverdeling.
Juist. Vooral bij zwaardere ruiters is dit zeker een probleem. De punctuele drukverdeling wordt té groot. Een zwaardere ruiter wacht al 9 maanden op zijn boomloos Italiaans zadel omdat zij het speciaal moeten vervaardigen en dit niet in hun normale lijnproductie kan gebeuren… . Men kan zich terecht dan de vraag stellen of het “boomloos principe” dan nog steek houdt. Een ander geval is o.a. bij een meerdaagse tocht waar het paard van een zwaardere ervaren ruiter duidelijk trippelt en weerbarstig is terwijl het met een lichtere ruiter nauwelijks problemen maakt. De opgelopen schade is vaak van onherstelbare aard.

Ergens werd beweerd dat het zitvlak van de ruiter en de billen zijn druk verdelen. Als men aan de magere kant is heeft men dus een probleem, als men te dik is een gewichtsprobleem… .
3. Een boomloos zadel is gemaakt voor elke ruiter!

Fout. Zoals hiervoor al werd beschreven is het gewicht een groot probleem. Indien de ruiter echter beschikt over een “onafhankelijke” zit en indien hij/zij minder weegt dan 80 Kg is dit echter minder problematisch. Een publiciteit van een merk boomloze zadels beweert dat de ruiter door het gebruik van zijn zadels boven het zwaartepunt van het paard zit terwijl een ander beweert dat (cit.)”de ruiter zit in het zadel iets achter het zwaartepunt van het paard, waar hij ook zonder zadel zou zitten”. Het hoeft gezegd dat het zwaartepunt van het jonge paard op een andere plaats ligt dan dat van een verzameld of degelijk opgeleid paard. Dit evolueert door training en elk zadel moet die training optimaal

Er bestaan dus ook zadels voor hoger opgeleide paarden en voor minder-ver opgeleide??? Wat een onzin :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:53

Jammer van die quote vol onwaarheden maarja... ik wilde ook absoluut niet zeggen dat boomloos beter is; maar ik blijf bij mijn standpunt dat boomloos een oplossing kan zijn als je met één zadel op meerdere verschillende paarden met een vergelijkbare bouw rijdt.

Van mijn part geldt dat dan alleen voor mensen onder de 85 kilo, volgens mij weegt TS dat namelijk niet.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:32

(moete er dan 100topics lopen over hetzelfde onderwerp, nee toch)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:36

Het is niet hetzelfde onderwerp Gleyla :)

TS heeft een probleem en opent daar een topic voor, en jij breekt midden in haar topic in om de aandacht van haar vraag weg te kapen en je eigen probleem neer te leggen, dat is gewoon niet netjes.

Ik snap dat je het helemaal niet rot bedoelt en er niet zo bij nagedacht hebt, en ik bedoel het ook niet rot, maar het is gewoon niet netjes om een specifiek topic van iemand zo over te willen nemen terwijl het nog volop loopt.

En dan nog narrig reageren ook op de reacties :P

Is voor de TS toch niet leuk dat er zomaar ineens iemand komt binnenstormen en haar topic overneemt, dat snap je vast wel :j

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:42

Er kan toch nog best op de TS haar vraag gereageerd worden? Snap jouw "narrige" reactie niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:46

Open voortaan gewoon even een eigen topic?

Daarvoor zijn de verschillende fora op Bokt, zodat je per onderwerp (hier in de Tack room dus over zadels bvb....) je vraag kan stellen.

Nu lopen er 2 verschillende vragen door elkaar en dat wordt alleen maar onoverzichtelijk. Het ging over TS haar zadelprobleem, zij heeft de moeite gedaan om daar een topic voor te openen. En krijgt er reacties op. Totdat jij er in komt met jouw vraag, en ineens gaan alle reacties naar jou omdat je het topic overneemt.

Iedereen had je eigenlijk moeten negeren wat mij betreft, het is gewoon niet netjes om de TS haar topic te kapen :)

Als je dat niet begrijpt dan kan ik het niet uitleggen ook :P

En nu gaat het dus wederom over jou i.p.v. over de vragen van de TS....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:00

Er heeft maar een enkeling gereageerd op mijn vraag, en het antwoord op TS haar vraag is toch gewoon duidelijk.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:54

Eens met Pmarena :j
Zowel wat betreft haar stellingen/meningen over boomloze zadels als die over het 'inbreken' in andermans topic! ;)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:18

Afgelopen week mijn oude textan zadel weer eens meegenomen, en lekker gereden, maar ook nu weer, na het draven en galopperen vond ik weer dat ik teveel schoft zag. Ik heb nog voldoende ruimte onder de boom/ fork, maar het borsttuig zat weer aardig strak. Blijft me een raadsel, ik ga proberen mijn andere twee zadels om te ruilen voor 1 die past, en neem voor de zekerheid foto's mee naar Vorstenbosch..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:00

Kan je niet gewoon je paard meenemen.. B-)

Vind het belachelijk om voor mijn "kleine" vraag een topic te starten, en dan van die onnozele reacties te lezen dat mijn zadel niet past.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:12

Gleyla schreef:
Kan je niet gewoon je paard meenemen.. B-)

Vind het belachelijk om voor mijn "kleine" vraag een topic te starten, en dan van die onnozele reacties te lezen dat mijn zadel niet past.

Het is gewoon de bedoeling niet van bokt, behalve als het om een verzameltopic gaat. Onnozele reacties kun je bovendien verwachten als je onnozele vragen stelt. Nu back on topic wat mij betreft...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:23

Wat jou betreft? Jij bent uit op een discussie, das dan wel oke in deze topic..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:23

zullen we weer ff ontopic gaan.. er bestaat ook nog privébericht.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 08:34

Ik kan het paard niet meenemen, het is niet mijn eigen paard, en juist daarom wil ik er ook niet teveel geld insteken. Het is een ouder paard met minder bespiering op de schouders, en een wat hogere schoft. Morgen maar eens foto's maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:41

Maak dan meteen even wat foto's van het huidige probleem?

Handigste is paard van de zijkant zodat schoft / buik / ruglijn goed zichtbaar is.
Eerst 1 met alleen het paard.

Dan 1 met zadel erop, aangesingeld en wel zoals hij er altijd op ligt, klaar om te gaan rijden.
En dan nog 1 na het rijden, als het zadel verschoven is.

Als je die hier ook kunt plaatsen kunnen wij ook meedenken :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 08:42

Ik neem aan dat de foto gemaakt moet worden met zadel en pad? Omdat het geen eigen paard is, zal ik waarschijnlijk niet op het forum plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:05

hobbelheks schreef:
noem eens ene goede enduranceruiter die al een tijd boomloosrijdt? mijn ervaring is dat men toch na max 2 jaar weer overstapt op een boomzadel.

Nog even hierop inhaken hoor, is zonde als TS door dergelijke opmerkingen haar zadel(s) niet in zou durven ruilen op een mooi boomloosje :)

Hobbelheks: Hoeveel endurance-ruiters ken je überhaupt die na 2 jaar nog rijden met hetzelfde zadel als waar ze mee begonnen zijn?

Wat ik zie in de endurance + boomloos (in Nederland) is vooral dat mensen elkaar gek maken :o

Komt heel vaak voor dat ruiters beginnen met de sport (endurance dus) met hun boomloosje, en dat dit een tijd lang gewoon heel erg leuk gaat :j
Ruiter wordt enthousiast, paard doet het goed, dankzij het boomloosje geen last van een houten kont naarmate de afstanden langer worden, bevalt allemaal helemaal prima. Behalve dan dat ze steeds meer gezeur en gezemel horen van mede-ruiters, dat boomloze zadels niet goed zijn, problemen geven, ze beter een "echt" endurancezadel kunnen kopen voor het welzijn van hun paard...enz.

Mensen worden daar dan zo onzeker door dat ze toch maar overstappen op een boomzadel. En vervolgens volgen er jaren van ontevredenheid en maar steeds veranderen van boomzadel. Elk nieuw zadel wordt weer een poosje met heel veel enthousiasme in gebruik genomen...tot het weer fout gaat, er komt wee een andere, zelfde verhaal...en zo tobt men maar door.

In de loop der jaren heb ik zelfs gehoord van mensen die het roepen dat boomloosjes niet geschikt zijn, terwijl ze wel zelf tijdens de langere afstanden, hun o zo geweldige boomzadel er af halen en het laatste rondje er een boomloosje op leggen...dat spreekt op zich ook wel boekdelen denk ik :P

Natuurlijk werkt het niet voor iedereen, het is geen magisch wonderzadel. Maar het is altijd zo idioot dat mensen een ander aanraden dat ze beter een Podium of Massimo of iets op een westernboom of weet ik wat kunnen gaan gebruiken, omdat boomloos problemen gaat geven. Er wordt dan even niet bij verteld dat er ook al hele hordes mensen van die boom-merken af gestapt zijn omdat die toch ook vaak problemen gaan geven tijdens de langere afstanden, vanwege de net-niet pasvorm...

Jaren geleden, nog ver voor het VPS, zijn er endurance-ruiters afgehaakt omdat hun paarden witte plekken kregen van de Grandeur-dekjes met Sympanova. Deze werden dan aangezien als drukplekken, i.p.v. irritatie-plekken die na 1 of 2 verharingen weer verdwenen. Daardoor roept men in de endurance te pas en te onpas dat boomloos niet geschikt is, echt heel erg zonde.

Ik heb ook klanten gehad die met de oudere Barefoots (dus ook nog voor het VPS) zelfs klasse IV wedstrijden reden in hun Barefoot. Het was dan vaak wel wat geknutsel om de juiste pads en inlages te vinden, maar dat hebben mensen met boomzadels in de hogere klasses ook, het is gewoon en zoektocht naar de combinatie van spullen die het beste werkt :)

TS: als ik jou was zou ik echt eens serieus overwegen om een mooi boomloosje aan te schaffen. Western georiënteerde ruiters zijn vaak gek op de Bob Marshall, is ook een hartstikke mooi zadeltje dat goed in elkaar zit, en je hebt ze ook met peaked pommels voo extra hoge schoften :j

Zoiets zou best eens heel goed kunnen werken, zoals je het beestje omschrijft :)

En dan heb je ook meteen een zadel dat een veel betere pas-kans heeft op andere paarden :j