[WN] Wat voor soort bit heb ik nodig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robesh

Re: Wat voor soort bit heb ik nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:28

Benfan gaat me zeker ook om het plaatje .En hoe dom moet je zijn om te denken dat er ruimte op scheveningen is om een one rein stop te kunnen maken. Je komt zeker uit een boerengehucht waar een auto per uur langs komt. En je bent 2 jaar ouder dus ben je zelf ook een puber.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:30

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:31

Zo Robesh, jouw manier van communiceren is op zijn minst onbeleefd te noemen. Ik heb (volgens mij niet als enige) getemd.

Je komt op mij ondertussen over als een uiterst verwend meisje die het niet kan uitstaan dat ze haar zin niet krijgt. Nee, mensen hier die er verstand van hebben gaan je niet adviseren om er dan maar een shank in te hangen. Staat mega stoer, dat klopt. Maar daar gaat een goede training aan vooraf, en die heb je niet met enkel buitenritjes maken. Helaas voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:34

Cassidy schreef:
Weet je wat ik niet snap? Dat jij het aandurft om met je paard, dat je niet zonder scherp bit onder controle hebt, de straat op te gaan....

Brr....

Helemaal mee eens. Het is echt levensgevaarlijk.

De pijntolerantie is namelijk te trainen en dat is bij jouw paard gebeurd en wat je nu wilt voortzetten.
Wanneer paarden herhaaldelijk geconfronteerd worden met pijnervaring (in dit geval in de mond), gaat de pijngrens dermate omlaag dat de ruiter, trainer of menner gaat overwegen om een scherper en strenger inwerkend bit aan te schaffen en te gebruiken. Je kunt je voorstellen dat wanneer dit gaande is, dit kan leiden tot zeer gevaarlijke situaties. Het paard is immers niet 'gehoorzaam', maar is bezig te wennen aan de pijn en de pijn te accepteren, en wordt dus alleen maar getraind om zijn pijngrens te verleggen. Er is geen enkele sprake van samenwerking en communicatie, laat staan van harmonie en samenspel; het is slechts een kwestie van tijd wanneer voor het paard de limit - de uiteindelijke pijngrens - is bereikt.
En dit laatste zal je maar gebeuren in hartje Scheveningen....

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:36

Troi ben inderdaad een heeeeeeeeel verwend meisje . En wie zegt dat ik altijd alleen buitenritjes heb gemaakt hahahahha . Waarom hellaas voor mij ik kan kopen wat ik wil als ik een shank koop dan koop ik die.

Cassidy ik ga inderdaad even op die site kijken bedankt voor de link.
Laatst bijgewerkt door robesh op 30-09-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:38

Cassidy op scheveningen heb je geen 4 vierkante meter .hier mag je blij zijn met 50 cm tussen verkeer en paard.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:42

robesh schreef:
Cassidy op scheveningen heb je geen 4 vierkante meter .hier mag je blij zijn met 50 cm tussen verkeer en paard.

nou meid dan zeg ik, verhuis je paard lekker ergens anders naartoe als je je paard niet op een normaal bitje in het verkeerd kan laten lopen.. :j

Ik rij een vrij eigenwijze sterkte ruin al 3 jaar lang in het verkeer op een enkelgebroken trensje,geloof me het is niet het makkelijkste paard,laat maar zeggen ik ken na 3 jaar de helft van z'n gebruiksaanwijzing. Toch ga ik er geen zwaarder bit in hangen,hij is braaf en luistert naar mij en hoe gevaarlijk het ook kan zijn met geen enkel bit los je een situatie op waarbij je paard schrikt en er vandoor gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:42

Je paard schrok toch nooit? En als hij schrikt, dan houden automobilisten daar rekening mee, want een paard op de motorkap is ook geen favoriete bezigheid voor een automobilist. Dus als je paard schrikt en de benen neemt, behoort jouw reflex zodanig te zijn, en het paard zodanig te zijn opgeleid dat het hoofdje naar de stijgbeugel brengen, en achterhand wegzetten voldoende moet zijn om hem te stoppen.

Ik snap trouwens niet wat jij er fijn aan vindt om in Scheveningen te gaan rijden als je niet meer dan 50 cm ruimte links en rechts van je paard hebt? (maar ik ben ook iemand die niet snapt waarom iemand op een zonnige dag als sardientje in blik op een druk strand gaat liggen bakken)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:51

robesh schreef:
Troi ben inderdaad een heeeeeeeeel verwend meisje . En wie zegt dat ik altijd alleen buitenritjes heb gemaakt hahahahha . Waarom hellaas voor mij ik kan kopen wat ik wil als ik een shank koop dan koop ik die.

Cassidy ik ga inderdaad even op die site kijken bedankt voor de link.

nee niet helaas voor jou, helaas voor jouw paard.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:52

Moderatoropmerking:
Laten we wel even respectvol blijven naar elkaar. Er wordt iets gevraagd en het antwoord kan niet altijd passend zijn, maar dan hoeft er niet zo bot op gereageerd te worden. Mensen voor dom en puber verslijten, is wel respectloos.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:58

Gatver Robesh, misschien moet je je eigen reacties even terug lezen.. Het is niet erg netjes hoe jij reageert op goed bedoelt advies.

Ik snap uberhaupt niet waarom je een topic hebt geopend, je kunt er overduidelijk niet goed tegen als het niet is zoals jij dat wilt. Erg jammer.

Ga gewoon lekker naar de winkel en zoek het daar uit,,

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:37

Omdat ik gewoon wil weten wat overeenkomt met een Pessoa bit. En dan hebben jullie commentaar op de opvoeding van mijn paard en dan ga ik zeker in de verdediging.

Woon en rij al me hele leven op scheveningen zal er niet aan moeten denken me paarden te verhuizen.

Onze paarden zijn de drukte gewend ze weten niet beter. En ja blijft een dier dus ook die van mij schrikken wel eens al komt dat weinig voor.

En ja als ik verwend overkom dan zal dat toch zo zijn . Zit er niet echt mee wat andere van me vinden . En me paardjes zijn zeker niet zielig hebben het prima naar hun zin met hun verwende baasje zijn ook verwende paarden hahhahahha

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:54

Misschien kun je een correctiebit proberen,
heb ik nu ook bij mijn haflinger
die ook minder goed te houden is op een D trensje
en werkt prima
ik heb nu veel les en ga over een half jaartje weer proberen
op een D trensje
misschien is dit een bit voor jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:57

@Robesh

"A mind is like a parachute, it only works when it is open".

I rest my case. Succes met je omscholing...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:51

Het heeft inderdaad geen zin, ik zou zeggen neem hem lekker mee naar een ruitersport zaak en koop wat je leuk lijkt want dat is wat je immers wilt. Heel jammer dat jou manier van van praten niet verder komt dan afkrakend niet al te goed doordacht commentaar. Ik was namelijk verbaast te lezen dat je al 27 was, ik dacht echt met een meid van 14 te maken te hebben. Ik weet zeker dat je in 3 pagina's meer informatie had kunnen hebben en je antwoord als jijzelf wat intelligentere maar bovenal vriendelijker had gereageerd. Juist door je manier van reageren gaat niemand je geloven dat zo'n bit toch wel nodig is.

Maar goed, rij ik wel rondjes in mijn boerengehucht omringt door bossen, oude veenafgravingen en moeras :) Veel plezier tussen het winkelend publiek en vrachtverkeer :D Zwaai ik ondertussen vriendelijk naar de horde's auto's, fietsers, brommers, motoren, landbouwvoertuigen en rolstoelen waar ik eerst langs moet. Met een loeisterke eigenwijze tinker gereden op een dubbel gebroken bit :P

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:09

Hm, Robesh, maar je wilt je paard dus wel omscholen naar het western? Hoe zie je dat voor je dan? Wil je dan iets veranderen in je rijden, in de communicatie tussen jou en je paard, en in de manier waarop je paard op je hulpen reageert? Want dat is toch omscholen?

Of wil je dat niet, en wil je in westernstijl (dus kleding/tack e.d.) blijven rijden op de manier waarop je nu rijdt, en dat er dus geen sprake is van ''omscholing''? Dit alleen maar omdat ik het me afvraag hoor, niet aanvallend bedoeld.

Hier in mijn boerengehucht vinden op het moment grote militaire trainingen plaats en rijden dus, tussen de enorme landbouwmachines door(want ja, blijkbaar zijn de boertjes hier ook druk bezig) verschillende militaire voertuigen in enorme colonnes, vliegen apache's over met auto's eronder en springen militairen uit vliegtuigen en dat allemaal boven en naast het hoofd van mijn arme paard(want o ja, ze liggen ook in bermen, sloten en struiken), en inderdaad rijd ik daartussendoor met slechts een halstertje om mijn paard.
edit: okee dit klinkt een beetje sterk maar ik zou zeggen, kom eens langs hier in Smilde :o

Ik zou zeggen, ieder zijn ding, maar misschien kun je het als een uitdaging zien? Kijken wat je kunt bereiken?
Wat je ook doet, ik wens je geluk in het drukke Scheveningen :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:33

robesh schreef:
Cassidy je bent erg vermoeiend hoe vaak moet ik nog zeggen dat hij netjes opgevoed is . Scheveningen is druk en je wilt wel dat je hulpen doorkomen en dat lukt nou eenmaal niet op een trensje met lange teugels.

Kom maar eens met je paard naar scheveningen toe eve kijken hoe het jou paard zijn opvoeding staat???
Ik stel een vraag over een bit niet over de opvoeding van me paard.

En nee zon bit hoef ik niet.

Ik heb geen trailer en trekauto, maar regel maar en ik kom met mijn pony rijden met welk bit je wilt, ook met halster. Ik weet 200% zeker dat ie controleerbaar is ten alle tijden en dat het niet boeit wat ik erin hang. Ik rij wel degelijk met shank. Maar rij net zo makkelijk buiten zonder zadel en hoofdstel. Rij ook over het erf zonder iets, dus hoofdstel aan mijn zadel.
het enige waardoor hij ooit even niet op mij zal letten is eten en zelfs dan ben ik vrij snel duidelijk genoeg.

Je hebt veel commentaar op anderen die je niet kent. Ik ken jou en je beestje niet. Ik heb ook niet alles meer gelezen, want is een welles niets discussie ergens geworden. Maar mensen die reageren hebben soms ervaring met vele combinaties die zelfde roepen en ja dan weet je door vele jaren ervaring zowel met paarden als ruiters waar het mis gaat.

Gooi er maar een scherp bit in, gaat je never helpen als er iets mocht gebeuren, echt niet. levensgevaarlijk als je niet voldoende controle hebt om met een harder bit buiten te gaan rijden als rem.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:03

Ondanks dat ik lang niet altijd met Cassidy op 1 lijn zit, kan ik wel zeggen dat het echt wel iemand is die hier op Bokt de nodige bijdragen geleverd heeft, en dat het echt wel iemand is, die weet waar ze over praat.

Dat terzijde, waar staat jouw paard gestald? Als je geen 4m² hebt staat hij tussen hij op de snelweg gestald? En waar krijgt hij weidegang? Op de afrit? In de wei kan je namelijk ook prima oefenen. En in de stal is ruimte genoeg om die One Rein Stop erop te maken. Ik heb met mijn paarden in Utrecht gestaan, da's ook geen pretje wat verkeer betreft, maar er is altijd iets te regelen mbt. rijd mogelijkheden van de straat af. Des noods zet je je andere paarden vast en oefen je in het weiland/paddock.

Wat je bit betreft, als je er nu en pessoa in hebt hangen, heb je straks een stang nodig en nog even later kan je er 3 stangen in hangen en luistert ze nog niet naar je. Het is precies zoals Jovi Ban zegt. De pijngrens gaat omhoog, dus heb je een scherper bit nodig. Als je die vicieuze cirkel niet doorbreekt, kan je je paard straks niet meer rijden.
En als het echt zo beroerd gesteld is met je oefen mogelijkheden, vraag je toch iemand mee op de fiets die je aan een halstertouw vast heeft als je met een trens gaat oefenen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 06:13

een pessoa vergelijkbaar bit wat je kan gebruiken is een pessoa
er is geen western bit wat dezelfde werking heeft

blijf lekker je pessoa gebruiken tot je les gaat nemen in western rijden, dan pas zul je dingen gaan begrijpen die hier gezegd worden
tot die tijd blijf lekker engels rijden met een western kloffie

wat voor tuig heb je op je paard liggen eigenlijk ??
of leef je ook onder het motto een western zadel past altijd ?

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:43

Savannah en cassidy zijn de enigste die antwoord op mijn vraag geven . De rest commentaar lap ik aan me laars .

Savannah bedankt voor je tip ga dat zeker in overweging nemen.

@Rommulus . Wij hebben zowel een boomlooswesternzadel( met pads die de ruggengraat vrij laten) En sinds een week een aangemeten Billy cook zadel. Dus past allemaal perfect. Als hoofdstel en borsttuig hebben wij de Ed Hardy hoofstel uit america met een lading bling. Dus ja daar hoort ook een bijpassend bit bij.

Iedereen met een grote b*k kom maar naar Scheveningen eve kijken hoe jullie paarden reageren. Makkelijk praten zo van achter je labtop dat jullie het allemaal wel kunnen.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:18

Ik vind je antwoorden hooguit onbeschoft. Ik vind het knap dat jij op 2 foto's en mijn leeftijd kan bepalen hoe goed ik kan rijden en dat ik altijd alleen maar in de bak rijdt ;) maar ik zal niet ontkennen dat ik nog een hoop dingen bij kan leren. En dat doe jij wel, je weerkaatst alle adviezen om je paard beter op te voeden en om het voor jou en je paard dus veiliger te maken in het verkeer. Het enige wat je wilt is zo'n stoer bit erin hangen want dat staat zo mooi.. Ik zou nog is goed dit topic doorlezen en er dan toch eventueel voor kiezen om je pessoa er gewoon in te laten hangen, of een ander lichter westernbit proberen.. En anders ben ik zeer benieuwd over hoe lang je nog een zwaarder bit erin kan hangen omdat de pijngrens van je paard omhoog is gegaan..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:12

Volgens mij heb jij de puberteit gemist ;)
En heb je er nu gruwelijk last van, zo gedroeg ik mij ook toen ik 15 was..

Jij bent ouder dan mij, maar je bent nog kinderachtiger dan ik :j
Ik heb gewoon medelij met je paard..

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:15

Ik begrijp waar jullie het over hebben maar soms is het niet zo makkelijk als het lijkt
en van achter je computer kijk je er anders tegenaan als wanneer je daar staat
heb eerst op D trensje gereden was geen optie
toen correctiebit en ging stukken beter
doel is natuurlijk terug op D trenseje
maar dat was toen niet te doen
en dan is een tijdelijke oplossing
zeker moeite waard
en het blijft een haflinger he :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:20

Nee Savannah, het risico is aanwezig dat de tijdelijke oplossing een permanente oplossing wordt, en dat je op een gegeven moment op een nog scherper bit moet overstappen.
Een ijzerwinkel in de mond van je paard hangen is de oplossing niet, ook niet bij een Haflinger. Dergelijke problemen moet je rijtechnisch oplossen. Scherper bit is een Quick Fix en geen oplossing voor noodgevallen of langere termijn.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-10-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:53

Lap het lekker aan je laars meid. Ik kijk uit naar je topics over ongelukken en ervaringen over NOG scherpere bitten.