[WN] showzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:50

Anoniem

Re: showzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:44

Aan foto's heb je niet zo veel. Ik las dat je een FQ boom voor een hoge schoft moet hebben?

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:50

ja er werd mij gezegt dat dat het beste is.
Ben nu net bij mijn eerste westernles geweest en moet zeggen ben helemaal blij.
Maarja nu nog een zadel

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:16

Spaar gewoon door voor een degelijke tweedehands.
Het lijkt me ook belangrijk dat je zadel goed past, dat kun je niet zelf zien :n Daar heb je echt iemand voor nodig met verstand van westernzadels. En over het algemeen is dat niet de westernruiter van om de hoek :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:17

Een FQ boom voor een hoge schoft is onzin. De breedte van de boom heeft niets met de hoogte van de schoft te maken.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:01

MENSEN IK GA ZELF NIET KIJKEN OF HET ZADEL GOED LIGT!!! ZOALS ZOVAAK GEZEGT IN DIT TOPIC. en mijn instrutrice is niet iemand van om de hoek. ik les bij Chantal Wielens, die kan echt wel zeggen of het zadel past ofniet

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:03

maar dan heb je het toch al gekocht, eer dat zij het zadel ziet ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:08

@montiej: Met de beste bedoelingen kan zelfs zij dat niet :) of ze moet röntgenogen hebben :D
Iedereen met een beetje kennis kan zien of een zadel BIJ BENADERING aardig ligt, maar of het echt goed past kun je alleen zien met een kale boom of met goede meetapparatuur.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:10

@spicegirl:
Meestal vraag ik of ik het zadel mag passen als dit al niet mag koop ik het zadel niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:14

Zet die voorwaarden ook even op papier, altijd zo prettig als je iets van 'bewijs' achter de hand hebt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:22

meid bel een paar westernzadelpassers en laat hun voor je zoeken. Ik heb mazzel gehad voor een moeilijk rug een zadel te vinden had redelijk wat gebruikssporen maar wel goed, voor een prijs die leuk was mijn budghetb was tot 1200 euro en hij had toevallig een 500 wat ouder zadel met wat sporen en een hele kleine zitting (dus voor vele te klein) wat mijn dame paste en mijn kont als gegoten zat. Deze koste 500 maar had dus een hoger budget in mijn hoofd.

Je hebt evelien van eurohorse, westernspul, ect die kunnen komen passen en dan weet je wat meer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:15

Snoompje schreef:
Aan foto's heb je niet zo veel. Ik las dat je een FQ boom voor een hoge schoft moet hebben?

_O- _O- _O- _O- _O- :') veegt zich nu echt even de tranen uit de ogen. Sorry maar ik moest toch wel even heel erg lachen om dit topic.

In het kader van boommaten en passen: mijn verhaal (en sorry dit gaat lang worden Y;( maar ik tik het alleen maar om de TS te helpen, ik lach je dus echt niet uit).
Wonend in Duitsland en al jaren fanatieke Ebay-er. Ja ik heb er al heel wat zadels gekocht.
Het passen van een boom is precisiewerk. En laat nou elk merk zijn eigen boommaten gebruiken. Wat dus bij merk A een full boom is, kan bij merk B wel een semi boom zijn. En het onderscheid in Flair en Rock tussen de merken is al net zo groot. Er is geen standaard maat voor westernbomen. De gulletbreedte, hoogte, flair en rock kan zoveel verschillen dat je er meer dan gek van wordt. Zo heb ik het laatste half jaar al 5 zadels gekocht :wow: Was/ben zoekende voor een zadel voor mijn jonge Paintmerrie. Is een redelijk smalle (semi) voorkant nodig maar een full achterkant, en dan ook nog met weinig rock en flair. Jep tis een leuke. De meeste semi bomen zijn te smal aan de achterkant en hebben veel te veel rock voor haar rug. De full bomen zijn allemaal te breed aan de voorkant. Zo paste mijn eigen Tex Tan (was het zadel van mijn oude warmbloed merrie, ook veel schoft en niet zo breed) Boom full en toch redelijk smal mijn Paint dus niet, al zou je dat wel verwachten. Daar staat Tex imo nl om bekend de wat smallere full bomen. De Equiflexen hebben voor haar veel te veel flair en rock, en ja er is een zadel voor haar te vinden, Crates is dus een merk wat een semi boom heeft met weinig rock erin, alleen vind dat zadel nou eens gebruikt............ Ja we zoeken verder.
Goed das paard nr 1. Paard nr 2 waarvoor we zoekende zijn is erg breed. Zeg maar verschrikkelijk breed. Heeft dus een paar schouders om U tegen te zeggen en heeft weinig rock nodig. Nou zeg je toch een full gaat passen. Nope. Alle full zadels die we tot nu toe geprobeerd hebben waren te smal. Net 1, en ja sorry alweer Crates heeft er 1 die in de extra brede uitvoering in de buurt komt. Alle Equiflexen die we geprobeerd hebben hadden veel te veel flair en rock voor hem.
Paard nr 3 (oja we waren er nog niet :x ) Quarter van 8 jaar oud, behoorlijke schoft, redelijk rechte rug, vrij breed cuttingtype. Zou je toch denken een full boom. Nope die kwam uit, na 4 zadels geprobeerd te hebben, op een semi boom. En dat werd een nieuwe aangezien voor die wat te vinden echt heel vervelend werd. Rechte rug en toch small vanwege de schoft bleek meer dan een drama te zijn, en Evelien (hier al genoemd) van Eurohorse had een losse boom speciaal aangepast voor mijn type paard, die ook perfect bleek te passen.
En dan dacht je dat je er was........... Y;( nope. Paard nr 4. Quarter 8 jaar oud rechte rug en een nog nogal smal typetje. daarvan verwachte ik dat die een smalle semi boom nodig zou zijn, die kwam uit op een Equiflex in full.
Oja in het kader van Equiflex en bomen. Grin nou ik toch bezig ben :D Er zit zoveel verschil tussen die maten dat je daarin zelfs van dit ene merk gek al wordt. Paard nr 4 heeft de 54-er boom, maar past de 891 ook. En de 59 past niet _O-

Moraal van het verhaal, er is nooit met zekerheid te zeggen welke maat boom je moet hebben. Het enigste wat helpt is passen, passen en passen ;) Ik heb er dus al heel wat van Ebay gekocht, altijd gekeken naar de onderkant van het zadel. Of me foto's daarvan laten sturen, en dan kan ik wel denken dat een zadel in de buurt komt, de kans dat het ook echt zo is is heel klein. Ik kwam overigens wel steeds heel aardig in de buurt voor mijn paint, maar ze waren het net niet helemaal ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:17

zal wel lastig worden dan, iemand die niet betaald, zou van mij geen zadel mee krijgen. passen mag, bij mij thuis.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:05

mensen is pfiff een goed merk?
En nu geen rot reacties graag, ik vraag het om geen slecht zadel te kopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:18

Pfiff is een grote inkoper die dingen in opdracht laat maken of kant-en-klaar koopt en hun naam er op zet/laat zetten.
Zie het als Divoza, EppleJeck of Busse. Aan de nieuwprijs kun je vaak de 'kwaliteit' al aflezen.

Heb je een foto van het zadel ??

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:30

Ik ga nu ook als een groentje een westernzadel kopen, heb er 1gevonden die ik mag komen halen om te passen. Ik weet niks van de westernzadels of merken. Ik heb via youtube moeten zoeken hoe je correct je paard western opzaddeld. Vind ik spannend zo een nieuwe dingen, ik ga trouwens western rijden met neckrope. Heb ik maar 1keer gedaan en enkel gestapt, maar we zien wel. Ik vind zo "uitdagingen" geweldig ! Ik sta ook niet op een manege waar ik hulp kan krijgen, ik sta in de bossen op 3hectare wei met mijn knollies. Heb echt zin in Western !

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:37

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:44

Duidelijk een 'niet doen' zadel.
Kijk eens naar het vooraanzicht hoe de boom van niet al te breed ineens uitloopt naar model plat.
Daar past geen fatsoenlijk paard onder.
En dan de kreet:
zwart, bruin en london (lichtbruin).Dat zijn duidelijk 'engelse' termen. Ze duiden op weinig kennis bij de verkopende partij en Zwart en London zijn geverfde kleuren, die niet lang houden.
En wat moet ik hiervan denken:
Wordt voor € 50,00 extra compleet geleverd met RVS beugels met inlagen en lederen stijgbeugelriemen
Dus je kunt als optie er engelse beugels aan hangen ???

Heel duidelijk een 'niet doen' zadel.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:46

Dat komt omdat dit een niet western bedrijf is... ben nu aan het mailen met Lone Star Store voor een zadel.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:47

@DD _/-\o_ , duidelijk genoeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:47

@Xiniee : wat is je budget ??
Want gezien je leeftijd vrees ik dat we het niet over een zadel hebben wat ik iemand zou aanraden.

@montiej: zoek even in de archieven van Bokt op die naam 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:05

Xiniee schreef:
Ik ga nu ook als een groentje een westernzadel kopen, heb er 1gevonden die ik mag komen halen om te passen. Ik weet niks van de westernzadels of merken. Ik heb via youtube moeten zoeken hoe je correct je paard western opzaddeld.

Wie gaat dat zadel voor je passen dan?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:10

Valt echt te zien wat de nieuwprijs etc is. Max 300.-

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:11

& Ik zelf, als ik denk dat het past laat ik het nog eens nakijken of die echt past, een nicht van mij zit al 8jaar in de Western, en als ik niet denk dat die past breng ik hem teug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:15

Dat KUN je niet zelf.... Echt niet...
En nichtjes ook niet als ze geen zadelmaker/-passer zijn, al zitten ze al duizend jaar "in de western"....

(waarom schrijven we dit eigenlijk allemaal nog met z'n allen en laten we niet gewoon alle troela's maar gewoon hun paard de vernieling in helpen, ze doen het toch wel...)