[WN] Stop and turn bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Re: Stop and turn bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:42

Het is toch duidelijk dat de TS enkel maar informatie wil inwinnen over bepaalde bitten?? Ze geeft ook aan haar paard geen marteltuig in de mond te willen steken, maar een bit te zoeken dat bij haar, haar paard en de situatie past.

Die "losse ringen" die jij bedoelt Kirrr, denk ik ook dat beter zijn. Waarom denk ik dat? Ze moeten eerst mee volgen tot aan dat punt te komen waar het vastzit en je de kantel gaat gebruiken. Paard krijgt dus al het signaal vooralleer het bit daadwerkelijk aan dat punt zit.
(is dat wat duidelijk :p?)

Ik geloof nooit dat kirsten, zelfs niet in het heetst van de strijd, haar paard kàn pijn doen. Als haar paard protesteert op een bit, is zij niet de persoon om daar aan te gaan sleuren, maar zal zij daaruit haar conclusies trekken

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:20

Jaycee_ schreef:
Jaycee_ schreef:
Zelf geen ervaring mee, maar ik denk wel dat dit een goed bit kan zijn voor een barrelpaard dat 'af' is.
Ik zou het zelf nooit gebruiken, omdat ik weet van mijzelf dat ik tijdens een run nogal hard kan zijn met mijn handen.
Maar als jij vindt dat je er ervaren genoeg voor bent, en dat je paard dit bit nodig heeft dan moet je het eens proberen (denk niet dat je hier iemand zal vinden die er ervaring mee heeft, of misschien Wendy of haar zus eens pb'en).

Ja daarom zeg ik ook van mijzelf dat ik het nooit zou gebruiken, omdat ik tijdens een run te hard kan zijn met mijn handen zonder dat ik het zelf weet op dat moment.....

En "dit paard niet af"....... Over welk paard heb je het??

Ik heb het over Kirrr en Miss Whasakie.
En ik wil en geef niet op deze combi af want ze hebben ook mooie runs!!
Maar ook hier gaat het niet altijd even goed.
Ik denk niet dat het de oplossing is om dit in haar mond te hangen bij deze combinatie.
Er zijn plenty bitten van het zelfde idee maar wat 'malser'.
O.a 'normaal' mondstuk,kortere shanks,leer op de neus en/of korter gag gedeelte.
Als je het dan toch wilt oplossen met een ander bit zou ik adviseren 'even' verder te kijken.
Maar ik denk dat het 'anders' opgelost dient te worden. ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:39

Beaversrun,
Ten eerste ken ik de TS en haar paard niet dus kan ik niet oordelen welk bit goed of niet goed is.
Ik geef alleen MIJN mening.

Ten tweede geef ik zeker niet op haar en haar paard af (ik weet zelfs niet waar je dat haalt.....) Ik schrijf alleen dat IK denk dat het een goed bit kan zijn voor een barrelpaard dat 'af' is, waarmee ik bedoel: een barrelpaard dat volledig getraind is. Maar nogmaals, ik ken TS en haar paard niet dus kan niet weten of dit van toepassing is

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:37

Eeeeej Jacee_ kalm aan meid!!
Niets is betrokken op jou,dat heb ik ook niet gescheven en al helemaal niet zo bedoeld.
Niemand haalt uit naar Kirrr,jij niet en ik ook niet.
Ook naar jou was het goed bedoeld hoor Kirr.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:24

Oké, beetje vreemd verwoord dan :)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:40

[quote="ninajojo"] Men vraagt dingen van een paard die niet meer natuurlijk zijn.quote]

Zet je paard dan alleen maar in de wei, want een paard berijden is ook niet natuurlijk!
Oja! vergeten een weilandje van vier bij vier is ook niet natuurlijk!.....Stom van me! >;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:10

beaversrun schreef:
Ik heb het over Kirrr en Miss Washaki.
En ik wil en geef niet op deze combi af want ze hebben ook mooie runs!!
Maar ook hier gaat het niet altijd even goed.
Ik denk niet dat het de oplossing is om dit in haar mond te hangen bij deze combinatie.
Er zijn plenty bitten van het zelfde idee maar wat 'malser'.
O.a 'normaal' mondstuk,kortere shanks,leer op de neus en/of korter gag gedeelte.
Als je het dan toch wilt oplossen met een ander bit zou ik adviseren 'even' verder te kijken.
Maar ik denk dat het 'anders' opgelost dient te worden. ;)

Als je goed gelezen zou hebben wat ik schreef, dan had je gezien 'dat ik zeker niet van plan was dit bit te kopen of te gebruiken ;-)'.
Mijn paard is nog niet af, ik denk niet dat een paard ooit af is, maar dat is een andere discussie.
Ik had dus ook geschreven, dat ik op zoek was naar het ideale bit voor ons en daarom dus ook dit topic geopend heb.
Dus ipv te zeggen dat ik op zoek moet naar een ander bit, zou het dus beter zijn dat je concrete ideeën aanhaalt.
Ik heb ondertussen een ander bitje gekocht om eens uit te proberen. Een simpel gag-bit, dat ik sevens eens gaat testen.
Ik laat jullie weten wat effect het voor ons heeft.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:15

Eerste blik die ik op het ding wierp en dacht meteen AUWAA..
Ik heb geen kritiek op niemand, iedereen moet zelf weten met welk bit (of geen bit) ze hun paarden rijden, maar naar mijn mening is dit je reinste martelwerktuig.. Het ding doet gewoon overál pijn ales je t ook maar een beetje aanraakt.. Niet mijn bier.. :n

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:22

Krijg buikpijn als ik dat bit zie. Waar is dat nou voor nodig?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:21

mirella75 schreef:
ninajojo schreef:
Men vraagt dingen van een paard die niet meer natuurlijk zijn.quote]

Zet je paard dan alleen maar in de wei, want een paard berijden is ook niet natuurlijk!
Oja! vergeten een weilandje van vier bij vier is ook niet natuurlijk!.....Stom van me! >;)

Ik zal het anders neerzetten. Men vraagt te extreme dingen van een paard met de topsport. Een mens op de rug van een paard is niet natuurlijk nee, maar als het vertrouwen tussen ruiter en paard er is, kan het juist iets heel goeds zijn. Samen afstanden maken wat anders niet mogelijk is bijvoorbeeld. Dingen doen waar jullie samen van genieten.
Niet de hoogste score moeten halen en met een prijs naar huis gaan. Paard moet zo snel mogelijk draaien anders winnen we niet!
Ik denk dan, doe iets waar het paard ook van geniet. Van wat mijn ervaring is, kan je mij niet wijs maken dat een paard blij wordt van lopen in de topsport.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:52

ninajojo, ik denk dat jou argumenten er niet echt toe doen in deze discussie.... Het gaat niet over winnen of topsport of wat dan ook.

Het gaat over de best werkende combinatie worden met mijn paard. En daaronder hoort ook het bit.
En je mag best eens komen kijken, maar als mijn paard van iets geniet, dan is het wel van Barrelracen.
Daarom dat ik ook op zoek ga naar het beste bit voor ons.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:53

Je hebt gelijk, sorry, ik maak er een discussietopic van ;)
Ik zal me terugtrekken!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:16

Van mij mag je er best een discussie van maken.
Maar dan wel een discussie waarover dit topic gaat, namelijk bitten.

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:17

Kirrr schreef:
Van mij mag je er best een discussie van maken.
Maar dan wel een discussie waarover dit topic gaat, namelijk bitten.

Juist!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:38

De best werkende combinatie met je paard. Dat is naar mijn mening je paard kunnen sturen met zo min mogelijk tuig en ijzer. Dat probeer ik je duidelijk te maken.
Dus niet een best werkende combinatie als in zo goed mogelijk kunnen Barrelracen, maar een zachte en duidelijke communicatie tussen ruiter en paard en dan kijken hoe ver je kan komen. Zo ver als het paard het fijn vind.
Ik heb geen advies over welk bit, maar advies over überhaupt een bit ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:48

Niemand spreekt over een bit om zo goed mogelijk te kunnen barrelracen. Ik spreek over het vinden van een bit, dat perfect alle signalen overbrengt van mij naar mijn paard en andersom.
Bitloos is allemaal leuk en ontspannen, goed voor een buitenritje of een ontspannen recreatierit. Maar voor mij niet voldoende om een paard correct zijn rug en buikspieren te laten gebruiken. Niet meer voldoende vanaf je meer vraagt dan de basis.
Maar dit is voor iedereen verschillend en ik ben zeer pro-bitloos. En hoop ooit mijn paard te kunnen barrelracen op hoge snelheid met een bosal. Maar op dit punt zijn er gewoon nog teveel werkpunten, die naar mijn gevoel er enkel uitgewerkt kunnen worden met een bit.
Voor mij mag jij een andere mening hebben, maar ik ben in dit topic op zoek naar het geschikte BIT voor mijn paard en niets anders.
Jou antwoord is net hetzelfde, alsof iemand hier ineens zou beginnen over een stijgbeugel, dit is totaal geen antwoord op mijn vraag.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:22

O jee, ik voel een bitloos-discussie opkomen... }>

Barrelracen zonder bit... Je mag 't altijd een keer komen uitproberen hoor ninajojo!!

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:05

ik weet één ding hééééééééééél zeker,
als er iemand correct is naar haar paard toe en haar paard met respect behandelt dan is t kirr!!!!
en ik snap wat ze bedoelt en ik heb geen idee wat een goed bit voor washaki zou zijn,
kwestie van lenen en uitproberen,btw hank doet t super met jouw oude bitje ;)
ieder paard reageert anders op een bit en het bit is zo scherp als de hand van de ruiter!! dat vergeten nog altijd veel mensen.
en kirr is totaal niet hard,een van de meest correcte ruiters die ik ken. ;)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:06

Ik vind het eerlijker tegenover het paard om op een duidelijke manier met hem te communiceren. Streven naar zo min mogelijk tuig en dingen is allemaal heel leuk en aardig maar imo niet eerlijk tegenover je paard. Vergelijk het met een potlood, een scherpe punt kun je hele duidelijke precieze lijnen mee zetten, een botte punt geeft dikke onduidelijke lijnen, welke gebruik je liever om aan een anders uit te leggen wat je van hem wil?
Beide punten breken als je te hard drukt, alleen de scherpe punt zal eerder breken, dus aan jou de taak zo voorzichtig mogelijk daar mee om te gaan, dat het kan breken wil niet zegen dat dat de bedoeling is, dan gebruik je het dus verkeerd.

Zelfde kun je vertalen naar bitten, sporen, zwepen enz. Dat het scherp is en pijnlijk kan inwerken wil niet zeggen dat je het op die manier moet gebruiken. Het zijn hulpmiddelen om preciezer met je paard te communiceren, niet omdat de ruiter niet goed genoeg kan rijden maar omdat de ruiter ervoor kiest duidelijker naar het paard toe te zijn. IMO is duidelijkheid eerlijker dan streven naar iets wat voor veel paarden moeilijker te begrijpen is, zeker bij iets als barrelracen waarbij je maar een fractie van een seconde hebt om in je bocht bij te sturen.
Je moet ook niet meteen beginnen met zo'n bit, om weer terug te komen op het potlood, een kleuter geef je ook eerst botte krijtjes, pas later als je toe bent aan het verfijnen en verduidelijken pak je naar de scherpere hulpmiddelen, of dat nu een potlood of een bit is :+ .

Als je drukverdeling over bit en de neus interessant vind maar niet meteen iets heel scherps erin wil hangen is dit misschien wat:
Afbeelding
Ben normaal ook niet echt van de enkelgebroken bitten maar deze is vrij netjes gevormd en vooral de combinatie met de band over de neus spreekt me wel aan, lijkt me zachter nog dan een enkele snaffle maar toch een anderen inwerking. Alleen je zijwaardse werking mis je dan misschien?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:52

Jaycee_ schreef:
Dan zou ik eens een gag bit met korte shanks proberen.
Misschien het 'Chappy' bit uit de collectie van Charmayne James?
Afbeelding

Of de Tender Touch bitten van Sharon Camarillo
Afbeelding
Afbeelding

De Tender Touch vind ik een heel fijn bit. Een soortgelijke bit die ongeveer zelfde werking heeft is ook te koop onder de Martha Josey website maar dan als combinatie bit (neus mond druk verdeeld) http://www.joseywesternstore.com/product-p/b-110s.htm Ik denk dat je stijl bit het meest afhangt van de stijl van draaien- wenden van je paard en dat je daar je bit op moet aanpassen en niet andersom

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:04

Beetje offtopic, maar jemig, dat ukkie stuitert alle kanten op op dat paard, kan me niet voorstellen dat dat dier geen rukken krijgt in zn mond, dat kind heeft veel te korte armpjes om de beweging van zo'n groot dier op te vangen |o Lijkt me een heel scherp bit dat je echt neit moet gebruiken als je neit weet waar je mee bezig bent!
(Dat je als ouders zo jong je kind op een groot paard laat barrelracen? .. kan er niet bij hoor...)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:13

jorretje schreef:
Beetje offtopic, maar jemig, dat ukkie stuitert alle kanten op op dat paard, kan me niet voorstellen dat dat dier geen rukken krijgt in zn mond, dat kind heeft veel te korte armpjes om de beweging van zo'n groot dier op te vangen |o Lijkt me een heel scherp bit dat je echt neit moet gebruiken als je neit weet waar je mee bezig bent!
(Dat je als ouders zo jong je kind op een groot paard laat barrelracen? .. kan er niet bij hoor...)

Iedere turn heeft ze haar hand naar voren, ze trekt niet maar geeft het paard ruimte te draaien, vind het knap voor zo een jong meisje. Ik denk dat veel volwassenen minder goed rijden als zij

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:22

even over dat filmpje van de ts,
ik vindt dat het niet verkocht zou mogen , krijg er de kriebels van als ik er naar kijkt
denk niet dat het paard vriendelijk is :n

maar dat is mijn mening

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:12

http://www.youtube.com/watch?v=zL-Z1aZs ... re=related

hier rijdt ze er zelf mee en als je luistert naar wat ze zegt dan hoor je ook dat het niet de bedoeling is dat je aan die mond ligt te trekken en sleuren maar dat je op je gewicht moet rijden (zoals het een goede ruiter ook betaamd)
je bit en sporen zijn HULPMIDDELEN!!!! geen stuur als van een auto
iedere m*ngool kan aan de bek van een paard trekken en hem zo dwingen om te draaien,daar krijg ik kriebels van!
maar het moet prettig zijn voor ruiter én paard als je samenwerkt boek je de beste resultaten.

@kirr die snaffels met dat neusding die zien interessant uit :j