[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:55

Zucht... ik kan ook niet zeggen dat jij goed leest, als ik alles tig keer moet herhalen. Ik zeg dat ik WEL ervaring heb met bitloos. Dat AL onze jonge paarden bitloos zadelmak gemaakt worden, die ervaringen zijn gewoon goed. Rechtrichten, basisafrichting : ok, maar als het paard verder in zijn africhting staat, dan kom je er niet meer met een sidepull. Niet : dan kom IK er niet meer, gewoon algemeen : dan kom JE er niet meer. Jij ook niet. Niemand.
Ik laat mijn paarden opleren door een pro. Ben te oud geworden, en heb te weinig tijd en teveel paarden om het zelf te doen. Ook die persoon schakelt over op bit van zodra het paard het bit aanvaardt. Niet uit gewoonte of "omdat het zo hoort", maar omdat een bit fijner is in de hulpen.
Ik weet ook wel dat je een paard moet verzamelen van achter naar voren, ik ben geen complete idioot, en ook dat je geen verzameling bekomt door aan de teugels te trekken. Een westernpaard loopt trouwens niet "in de krul". Een westernpaard loopt rond met het hoofd laag. (heb jij trouwens enige notie van westernrijden ? Dat vraag ik mij serieus af.)
Even een plaatje ter verduidelijking :

Afbeelding
Afbeelding

Je ziet in het eerste plaatje een paard in de stop met ronde rug en het hoofd laag. Bemerk het compleet ontbreken van enige druk op het bit. Het tweede plaatje toont een mooie galop. Deze paarden lopen niet te "stofzuigen", die lopen met ronde rug en lage hoofdhouding. Bij tempowisselingen dient het hoofd gewoon laag en de rug rond te blijven. Iedere teugeldruk is ongewenst. Om deze graad van africhting te bekomen, moet je het paard respect leren voor de teugels. En ik herhaal nog eens : ik moet de eerste nog tegenkomen die dit niveau kan bereiken met een sidepull.
Trouwens, ipv 100 X te beginnen over een schuivende sidepull : je hebt nog steeds niet geantwoord op mijn vraag : "wat versta jij onder verkeerd teugelgebruik " en "toon mij een paard wat op deftig niveau gebracht is met een sidepull". OK, dat IK het niet kan. JIJ misschien ook niet, maar ergens op deze aardkloot moet er toch iemand te vinden zijn die het wél heeft gekund, als een sidepull toch zo'n ideale optoming is... Al 1000den hebben het namelijk gekund met een gewoon bitje.
En nog iets : of het nu over wedstrijdrijden gaat of niet, dat doet er toch niet toe ? Recreatief rijden kun je perfect met een sidepull, ik heb nergens geschreven dat dit niet zou kunnen. Maar zelfs als je recreatief WESTERN rijdt, wil je je paard toch een stopje of spinnetje aanleren ? Of een nette jog ? Of bedoelen jullie : recreatief rijden met een westernzadel ? Een heel verschil...En dan houdt de discussie op voor mij. Men moet geen appelen met peren gaan vergelijken.
edit : nog plaatje bijgevoegd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:55

Waarom houdt een westernpaard zijn hoofd zo laag? ;)

En een andere vraag; waarom zou je een paard niet zo kunnen stoppen, zonder een bit?

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:02

Sevke, als je het hebt over een schuivende sidepull dan heb je het over niet goedpassend tuig. Hoe kan jou ervaring dan kloppend zijn?
Als ik met een te groot of te klein bit ga rijden kan ik ook niet oordelen over het bit: want het past niet correct.

Waarom zou je zo iemand moeten vinden? Het is toch gewoon logica dat de meesten met bit rijden als ze aan wedstrijden doen? Dan is het toch ook logisch dat je zo iemand niet snel zal vinden.

Als je nou eens je theorie er achter uitlegt waarom je dat niet zou kunnen bekomen met een bitloos hoofdstel.
Waarom zou je geen stop of spin kunnen aanleren? Waarom geen nette jog?
Een jog komt toch ook voort uit verzameling?
Waarom zou je een bit nodig hebben als je naar verfijning werkt, dan zou je het toch juist moeten kunnen met een bitloos hoofdstel? Waarom zou je dan iets scherpers nodig hebben? Is dat daadwerkelijk verfijning? Verfijning voor de ruiterhand misschien maar niet voor het paard.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:12

Ik vind Stacey Westfall niet zo'n heel goed voorbeeld. Ze kan inderdaad hele mooie bridle-less freestyle reining laten zien, maar ze traint vrijwel altijd met bit, sporen etc. Sterker nog, zij zegt dat dit nodig is om de benodigde verfijning te krijgen om een proef zonder hoofdstel te kunnen laten zien,

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:17

Ik ben het wel met Sevke.
Bitloos is heel erg leuk, maar mij lukt het niet om hetzelfde te bereiken als met bit.
Dat is opzich niet erg, voor de afwisseling.
Ik heb trouwens veel verschillende optomingen geprobeerd en heb zeker ervaring met bitloos rijden.

(Ik ben overigens nog steeds erg blij met mijn Marylot die ik van je gekocht heb, die oranje.)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:57

Stacy Westfall traint idd mét bit ;)

Asciugamano

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:00

Dat weet ik. Het ging mij erom te laten zien dat ze het zonder dus ook (net zo goed) kan en daarnaast zie je het verschil van de hoofdhouding.
M.a.w; dat paard houdt niet voor niks/zijn lol zijn hoofd zo laag mét een bit in. ;) En dat alleen maar omdat de regeltjes dat voorschrijven. 'Leuk' voor het paard.
Ik zie haar dus liever zonder bit stoppen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:10

Het gaat er toch niet om of je een paard ook kunt laten stoppen zonder bit ? Tuurlijk gaat dat. Maar denk je dat Stacey dit niveau bekomen heeft met een sidepull ? _O-
@sflj : moet het 'leuk' zijn voor het paard ? Denk je dat een jumpingpaard uit zichzelf over die hindernissen springt als je hem in een bak met hindernissen zet ? Wat een paard 'leuk' vindt is in de wei lopen met zijn vriendjes. Het paard op de foto zou zijn rug ook iets meer mogen gebruiken in de stop, dan zou zijn hoofd automatisch lager komen, maar waarschijnlijk is dit ook een gevolg van het tackless rijden. Maar knap is het wel :j
@moonfish : dat doet mij plezier :D
@air : (nog steeds geen antwoord op mijn vragen, maar soit). Is het nu nog niet duidelijk ? Het is NIET ALLEEN MIJN ervaring, maar ook die van anderen LEZEN AUB : mijn trainer, Moonfish13, Stacey Westfall, Pat Parelli en noem ze maar op. Misschien hebben die dan ook allemaal slecht passend tuig ? Waarschijnlijk wel. :')
Ik heb al tot vervelens toe geschreven WAAROM het niet gaat, zal het nu wat groter schrijven want ik heb het idee dat jij niet zo goed ziet : OMDAT EEN SIDEPULL TE FLOU/VAAG IS IN ZIJN HULPEN.
Omdat ik een welwillend mens ben, die het beste voorheeft met haar medemensen, zal ik morgen (als ik vroeg genoeg thuis ben van kantoor, het moet wel nog licht zijn) eens een klein experimentje uitvoeren.
Ik zal één van mijn paarden optuigen met een sidepull (kun je gelijk zien of hij passend is }> ) en een beetje flexie vragen. Daarna hetzelfde paard met een bitje en met dezelfde druk een beetje flexie vragen. Ik zal een paardje nemen wat een jaar onder het zadel is. Ze is gewend aan sidepull, bosal, snaffle en bit. We zijn nu min of meer door haar basistraining, ze wordt sedert een maand met een bit gereden en is nu klaar om de basis van de stops en spins aan te leren. Misschien zegt een beeld meer dan al die woorden.

Citaat:
Waarom zou je zo iemand moeten vinden? Het is toch gewoon logica dat de meesten met bit rijden als ze aan wedstrijden doen? Dan is het toch ook logisch dat je zo iemand niet snel zal vinden.

Alweer niet goed gelezen. Heb ik geschreven : een wedstrijdruiter ? Nee, ik schreef : zomaar iemand. Gelijk wie. Al was het een hond met een hoed op. Gewoon iemand die een paard tot een deftig niveau bracht ENKEL EN ALLEEN met een sidepull en dit kan laten zien. Er zijn toch wel serieuze amateurs ook, dan ? Of beweer je dat iedereen die bitloos rijdt zomaar wat rondhobbelt ? Ik dacht het niet, dus er moet toch wel iemand te vinden zijn, niet ?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:52

@sflj : Ik heb een plaatje gevonden waar Stacy ook bridleless stopt, maar waar haar paard het hoofd wel lager houdt.

Afbeelding

Ik denk dat het eerder is omdat ze hier een zadel gebruikt, en dus de rug van haar paard beter kan ontlasten. Dat het dus in feite niets te maken heeft met het al dan niet dragen van een bit.

Kijk trouwens ook naar deze prachtige backup met ronde rug en lage hoofdhouding :

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:29

Nu gaat het WEER over het hogere rijden, het wedstrijd rijden.
TS vraagt daar niet om!
Het gaat nu om een gewone nette jog, een gewone spin en een gewone stop.
Ik zie echt geen reden waarom dat niet zou kunnen bitloos.

Maar blijkbaar is het heel raar om je lichaam er bij te gebruiken.

Wat nou verfijning als je een bit nodig hebt? Dan heb je dus iets scherpers nodig. Is dat daadwerkelijk verfijining is of dat alleen verfijning voor het oog?

Sevke: Ik heb je vraag al beantwoord en lees maar terug wat je zelf zei wat betreft een bewijs zoeken. Of zit er volgens jou niks tussen zomaar wat rondhobbelen en 67 punten bij niet zomaar een jury :?

En ja het moet leuk zijn voor het paard. Wat voor plezier heb je er aan als je paard er absoluut geen plezier aan beleeft? Ik zou daar absoluut geen voldoening uit kunnen halen, helaas zijn er inderdaad mensen die dat wel kunnen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:25

zou het niet een geweldig idee zijn om de NH en andere guru adepten hun eigen forum te geven zodat we hier op het western gebeuren niet steeds in hetzelfde geoliebol verzanden? trouwens, hoe komen ze erbij dat zonder traditioneel western zadel en zonder western bit dit thuishoort bij western? omdat veel van hun guru's amerikanen zijn met een hoed op die rijk worden van hun adepten?
of geef de western wedstrijd georiënteerde ruiters een apart forum, dat bespaart ook veel irritatie en misverstanden en....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:57

tx dofuzz. _/-\o_ Ik heb het bijna opgegeven... Het lijken wel sekteleden :+

Air schreef:
TS vraagt daar niet om!
Ik zie echt geen reden waarom dat niet zou kunnen bitloos. .

Het uitvoeren wel, maar niet het komen tot. En bitloos wel (ik denk bv aan bosal), maar niet met een sidepull. Omdat een sidepull veel te onduidelijk is voor het paard in zijn werking.

Air schreef:
.

Zo raar nu ook weer niet, zie maar naar de foto's van Stacey Westfall. Of denk je dat het paard een pattern loopt uit zichzelf ?

Air schreef:
Wat nou verfijning als je een bit nodig hebt? Dan heb je dus iets scherpers nodig. Is dat daadwerkelijk verfijining is of dat alleen verfijning voor het oog?

Ja, voor verfijning heb je een bit nodig. En sporen. Is namelijk duidelijker voor het paard.

Air schreef:
Sevke: Ik heb je vraag al beantwoord en lees maar terug wat je zelf zei wat betreft een bewijs zoeken. Of zit er volgens jou niks tussen zomaar wat rondhobbelen en 67 punten bij niet zomaar een jury :?

Ok, laat dan eens iets anders zien. Wat jij vindt dat tussen rondhobbelen en een 67 rijden zit. Ik sta open voor alles ;)

Air schreef:
En ja het moet leuk zijn voor het paard. Wat voor plezier heb je er aan als je paard er absoluut geen plezier aan beleeft? Ik zou daar absoluut geen voldoening uit kunnen halen, helaas zijn er inderdaad mensen die dat wel kunnen.

Wie zegt dat het paard er absoluut geen plezier aan beleeft ? Dat is nu weer het andere uiterste. Een paard wat tegen zijn zin werkt, kun je ook niet tot een behoorlijk niveau krijgen. Als je voelt hoe mijn paardje kan "genieten" in de ring, oortjes erop en alles geven. Het is alsof ze weet dat het voor de jury is :D Je kunt een paard niet dwingen van een mooie proef te lopen. Als het tegen hun zin is, straalt dat ervan af, en word je ook gepenaliseerd.
Maar ik ben het er wel mee eens, dat een paard het 'leuker' vindt om met zijn hoofd omhoog en ongebruikte rug te mogen rondhobbelen met een touwhalstertje. Ik lig ook liever in mijn luie zetel dan ik op kantoor zit. Maar dit wil niet zeggen dat er niet moet gewerkt worden. Zo ook voor mijn paarden.
Tijdens buitenritten bijvoorbeeld, vraag ik ook af en toe verzameling en stelling. Zo koppel je het nuttige aan het aangename, en leren ze op eigen benen lopen.

Maar ik krijg hier een heel sterk "wat baten kaars en bril"-gevoel bij. Zal vanavond toch eens proberen het verschil qua inwerking te filmen van een sidepull en een bit op een echt paard. Maar ik ben er nu al van overtuigd dat het zowiezo geen zoden aan de dijk zal zetten. Het is jammer dat de NH-aanhangers absoluut niet open staan voor enige vorm van anders denken. Ze hebben geen bord, maar een heel servies voor hun kop. En dat zou dan een ander het hokjesdenken verwijten. :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:51

@dofuzz - amen !! :j
@sevke - +:)+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:00

Hebben jullie toch niet goed gelezen :D
Maar hé het is natuurlijk makkelijker om iemand anders daarvan de schuld te geven.

Maaruh, als er geen gewone discussie meer kan worden gevoerd maar er direct sneren moeten vallen.
Heel volwassen :j Ga zo door +:)+

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:00

Ik ben het voorbeeld tussen rondhobbelen en een 67 rijden ;) .
Ik ben op en top recreatieruiter, wedstrijden zeggen me weinig. Mij doe je niet meer plezier dan buiten te rijden en te genieten. En toch volg ik minstens 1 keer in de week (reining)les. En ik doe het graag ook want ook op buitenrit ervaar ik steeds meer verbetering en verfijning bij mijn paard.
Ik heb namelijk, door de jaren heen, geleerd dat een recreatiepaard ook goed moet beleerd en gereden worden. Hiermee bedoel ik dat een paard nageeflijk moet zijn aan de hulpen en verzameld moet kunnen lopen. Het paard moet zijn spieren correct leren gebruiken, zo heb je het langst genot van je paard en het paard van jou!
Als je je paard vanaf jongsaf maar wat laat rondhobbelen, gaat die zijn lichaam niet correct gebruiken. Vele recreatieruiters lijken niet te begrijpen dat een paard getrained moet zijn om 8 uur bereden te worden op 1 dag! En dan heb ik het niet alleen over conditie maar ook over het gebruik van zijn lichaam.

Dus verzameling en nageeflijkheid, ook dat moet een recreatiepaard kunnen. Dit bekom je toch alleen maar door training en dat doe je in een piste. Ik moet de eerste nog ontmoeten die zijn paard alleen maar door buitenritten goed dressuurmatig getrained krijgt. En dan moet ik ook nog de eerste onmoeten die dit bereikt door uitsluitend bitloos te rijden. Ja, één iemand heb ik recent ontmoet die op een touwhalster verzameling en buiging kan verkrijgen. Maar geloof me, het overgrote bitloze ruiters hier, komen nog niet aan de enkels van die meneer.

Je kan idd joggen, spinnen en stoppen op een touwhalster. Maar doet die het dan ook op de correcte manier? Ik zag onlangs iemand wissels rijden op een touwhalster. En fier dat de ruiter was! Maar dat het paard er als een kameel bij liep, dat was maar bijzaak. Snap je? Dat is het wel kunnen maar niet zoals het hoort.
Ikzelf rij ook wel eens touwhalster en dat tijdens buitenritten. En ja, het gaf me een goed gevoel. Vrijheid, dat vooral . Maar, rara, ik moet toch heel wat straffere hulpen geven om hetzelfde te bereiken als ik doe met mijn bit. Het is al een geluk dat hij zo goed reageert op neckreining, zit en benen of ik had wat meegemaakt. Het feit dat hij überhaupt te rijden is op het halster, is wel te danken aan de uren trainen in de piste met bit.

Ik blijf kritisch ivm het bitloos rijden in alle aspecten van het paard rijden! Alleen bij het opleren van een jong paard kan ik er nog min of meer inkomen.
Mij krijg je pas overtuigd als ik verschillende ruiters (niet die ene uitzondering!) zie die een paard rijden die EN nog nooit een bit hebben ingehad EN mij een paard laten zien dat correct loopt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:04

@air- je doet je naam eer aan. jij bent degene, die andersdenkenden veroordeeld.en in de verkeerde rubriek zit..en anderen beschuldigd, van wat je zelf doet.
@dana- goed gezien :j ook een recre-ruiter baat nog bij les. en een paard, wat goed a/d hulpen staat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:07

Het is zo jammer dat er gewoon NIET gelezen wordt :n
Een touwhalster is GEEN bitlooshoofdstel.

Toch gek dat mijn verzorgpaard er dan het levende bewijs van is, toch mooi dat ik dat dan al mag meemaken in de kleine 10 jaar paardenervaring :+

Blijkbaar is het zo gehersenspoeld dat je zonder bit niks kan dat er maar direct vanuit wordt gegaan, zonder logisch na te denken waarom het niet zonder zou kunnen.

Jammer. Jammer dat er dan MIJ verweten wordt dat ik niet ruimer denk.

Er wordt alleen gezegd dat een sidepull te vaag in de hulpen zou zijn, maar waarom wordt niet gezegd of beargumenteerd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:14

Nou ja, waar geen bit inzit, is bitloos in mijn ogen. We zeggen ook niet dat je niets kan bitloos (wat optoming je dan ook gebruikt), we zeggen dat je niet zo fijn kan werken. Da's een wereld van verschil!
Het enigste dat jij kan doen, is ons laten zien dat het ook werkt zonder bit.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:31

Air schreef:
TS vraagt daar niet om!
Ik zie echt geen reden waarom dat niet zou kunnen bitloos.

je kan ook geen splinter uit je vinger halen met bokshandschoenen of een grote 500PK John Deere tractor met frontlader. het kan misschien wel, maar met een pincetje gaat het toch een pak beter en effectiever

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:38

@Dana en dofuzz : _/-\o_ Helemaal waar.

@Air AAAAAAAAAAAAARGH ! Zo zachtjes aan word je wel vervelend, vind ik.
Citaat:
Een touwhalster is GEEN bitlooshoofdstel.

Waarom is een touwhalster geen bitlooshoofdstel ? Er zit toch geen bit in, het zit om het hoofd van het paard, én je kunt ermee rijden. Nu jij.

Air schreef:
Toch gek dat mijn verzorgpaard er dan het levende bewijs van is, toch mooi dat ik dat dan al mag meemaken in de kleine 10 jaar paardenervaring :+
.

Laat ons dan eens een filmpje zien, van jou en je zijn-hele-leven-bitloos-gereden verzorgpaard. Komop dan, laat ons, de arrogante etters, eens van onze stoel vallen ! *D

Air schreef:
Blijkbaar is het zo gehersenspoeld dat je zonder bit niks kan dat er maar direct vanuit wordt gegaan, zonder logisch na te denken waarom het niet zonder zou kunnen.

En wie zegt dat je zonder bit niets kan ? Jij zegt dat. Nog niemand anders heeft dit gezegd. Wie is er hier gehersenspoeld ? Wie staat er hier niet open voor om het even welk argument ? Alles wordt weggewuifd : testen zijn nutteloos, ofwel kun je niet rijden, ofwel past het tuig niet, ook wat anderen beweren, en dan bedoel ik ook mensen die al iets gepresteerd hebben met een paard, en ook bokkers die hun ervaringen neerschrijven, wat niet strookt met jouw een-sidepull-is-de-beste-optoming mening, wordt genegeerd.

Citaat:
Er wordt alleen gezegd dat een sidepull te vaag in de hulpen zou zijn, maar waarom wordt niet gezegd of beargumenteerd.

Omdat...de...hulpen...die...je...ermee...geeft...niet...zo...duidelijk...zijn...voor...het...paard...als...een...bit. (traag lezen aub, want ik heb de indruk dat het niet doordringt)
Of je nu een test laat zien op een piepschuimen paard, als op een echt, het resultaat zal hetzelfde zijn. Een dergelijke optoming is helemaal niet verfijnd. Het enige wat je ermee kan is druk zetten op de neus. Niet op het hoofd. Niet op de lagen. Niet op de tong.

Ik vind het voorbeeld van Dofuzz wel treffend. :j

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:43

Dana82 schreef:
Nou ja, waar geen bit inzit, is bitloos in mijn ogen. We zeggen ook niet dat je niets kan bitloos (wat optoming je dan ook gebruikt), we zeggen dat je niet zo fijn kan werken. Da's een wereld van verschil!
Het enigste dat jij kan doen, is ons laten zien dat het ook werkt zonder bit.

en als air deze essentie na 3 pagina's nog niet vat, geven we het gewoon op want dan is het echt nutteloos en tijdverspilling.
trouwens, één van de paarden die ik ooit bezat het EK AQHA SBH reining op een bosal gewonnen, dus vertel me niet dat ik niet weet hoe het werkt. alleen deed ie het niet als hij niet verfijnd was getraind met een snaffle en toen zelfs al op een medium port grazer liep

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:45

@ Dofuzz; Dan ben ik wel even nieuwsgierig. Waarom start iemand een paard op het EK op een bosal terwijl het met bit getrained is? Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:36

Een bosal is een erg fijne optoming. Nog fijner dan een snaffle vind ik persoonlijk. Ik rijd ook graag met een bosal.
@dofuzz : we kunnen het beter opgeven. Air zal ook niet ingaan op het bosalverhaal, want dat vindt zij een scherpe optoming. Ze houdt halstarrig vast aan het een-sidepull-is-de-beste-optoming principe.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:16

Roosje1987 schreef:
@ Dofuzz; Dan ben ik wel even nieuwsgierig. Waarom start iemand een paard op het EK op een bosal terwijl het met bit getrained is? Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

Je zal het misschien niet geloven, ik geloofde het eerst ook niet maar effectief, die merrie had veel meer respect voor die bosal en durfde daar gewoon niet op leunen nadat de trainer ze 1 of 2 keer doublede in de fence, wat ze wel eens deed in de snaffle. ze was later ook erg goed op bit, enkel in de snaffle ging ze nog al eens leunen. maar ze echt fijn tunen, daar was die bosal toch te rudimentair voor
ze was gewoon een beter bosal paard dan een snaffle paard in de show
ook in WP zie je erg veel pro's die trainen op bit en showen op bosal. het ziet er gewoon ook erg cool uit.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:22

sevke schreef:
Een bosal is een erg fijne optoming. Nog fijner dan een snaffle vind ik persoonlijk. Ik rijd ook graag met een bosal.
@dofuzz : we kunnen het beter opgeven. Air zal ook niet ingaan op het bosalverhaal, want dat vindt zij een scherpe optoming. Ze houdt halstarrig vast aan het een-sidepull-is-de-beste-optoming principe.

Het interesseert me niet wie het is, al is het Rudi Kronsteiner himself, en ik ben zelf zeker geen penny, wie dan ook welke dan ook van mijn paarden traint, en daarvoor een side-pull gebruikt , wordt het paard gelijk opgehaald en is het einde verhaal. ik heb in 30 jaar nooit meer bloed, blijvende verminking en mishandeling gezien dan die welke door een side-pull werd toegebracht. wat ze verder denken nodig te hebben interesseerd me geen ene moer, zij weten het beter dan ik en daar betaal ik hen voor, maar een side-pull : NOOIT !!!!!!