Ik laat mijn paarden opleren door een pro. Ben te oud geworden, en heb te weinig tijd en teveel paarden om het zelf te doen. Ook die persoon schakelt over op bit van zodra het paard het bit aanvaardt. Niet uit gewoonte of "omdat het zo hoort", maar omdat een bit fijner is in de hulpen.
Ik weet ook wel dat je een paard moet verzamelen van achter naar voren, ik ben geen complete idioot, en ook dat je geen verzameling bekomt door aan de teugels te trekken. Een westernpaard loopt trouwens niet "in de krul". Een westernpaard loopt rond met het hoofd laag. (heb jij trouwens enige notie van westernrijden ? Dat vraag ik mij serieus af.)
Even een plaatje ter verduidelijking :

Je ziet in het eerste plaatje een paard in de stop met ronde rug en het hoofd laag. Bemerk het compleet ontbreken van enige druk op het bit. Het tweede plaatje toont een mooie galop. Deze paarden lopen niet te "stofzuigen", die lopen met ronde rug en lage hoofdhouding. Bij tempowisselingen dient het hoofd gewoon laag en de rug rond te blijven. Iedere teugeldruk is ongewenst. Om deze graad van africhting te bekomen, moet je het paard respect leren voor de teugels. En ik herhaal nog eens : ik moet de eerste nog tegenkomen die dit niveau kan bereiken met een sidepull.
Trouwens, ipv 100 X te beginnen over een schuivende sidepull : je hebt nog steeds niet geantwoord op mijn vraag : "wat versta jij onder verkeerd teugelgebruik " en "toon mij een paard wat op deftig niveau gebracht is met een sidepull". OK, dat IK het niet kan. JIJ misschien ook niet, maar ergens op deze aardkloot moet er toch iemand te vinden zijn die het wél heeft gekund, als een sidepull toch zo'n ideale optoming is... Al 1000den hebben het namelijk gekund met een gewoon bitje.
En nog iets : of het nu over wedstrijdrijden gaat of niet, dat doet er toch niet toe ? Recreatief rijden kun je perfect met een sidepull, ik heb nergens geschreven dat dit niet zou kunnen. Maar zelfs als je recreatief WESTERN rijdt, wil je je paard toch een stopje of spinnetje aanleren ? Of een nette jog ? Of bedoelen jullie : recreatief rijden met een westernzadel ? Een heel verschil...En dan houdt de discussie op voor mij. Men moet geen appelen met peren gaan vergelijken.
edit : nog plaatje bijgevoegd.
) en een beetje flexie vragen. Daarna hetzelfde paard met een bitje en met dezelfde druk een beetje flexie vragen. Ik zal een paardje nemen wat een jaar onder het zadel is. Ze is gewend aan sidepull, bosal, snaffle en bit. We zijn nu min of meer door haar basistraining, ze wordt sedert een maand met een bit gereden en is nu klaar om de basis van de stops en spins aan te leren. Misschien zegt een beeld meer dan al die woorden.

Ik heb het bijna opgegeven... Het lijken wel sekteleden