[WN] Interessant ontwerp; een nieuw boomloos zadel van Circle Y

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:35

Is er al meer nieuws over dit zadel?

DubbelFun

Re: Interessant ontwerp; een nieuw boomloos zadel van Circle Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:38

Binnenkort ;)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:41

Ik ben benieuwd! :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 02:30

:wave: Ik heb er vandaag in gereden!! :):)

Ik heb een filmpje gemaakt van het zadel en zadelen en van het "rijden" verwacht geen hoogstandjes, maar hier eerst mijn bevindingen.

Ten eerste is het, imo, het mooiste boomloze western zadel die ik tot nu toe gezien heb. Ik heb ze zo'n beetje allemaal gezien behalve de nieuwe Freeform.
Kwa zit is het het fijnste western boomloze waar ik ooit in gereden heb, ik heb er erg veel geprobeerd, uitzonderingen zijn Freemax en weer die Freeform. Hij zit heerlijk, en als een "echt" western zadel. Hij sluit je niet op zoals de BM bij mij doet, maar je hebt wel echt een "zit" in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BF. De ligging van de beugelophanging is precies goed.
Het zadel schoof bij Bobbie Jo wel flink naar achteren, maar zoals je ziet gaan we ook door een greppel en hebben we geen fatsoenlijke pad, maar gewoon een dekentje eronder liggen. Ik heb normaal namelijk geen western zadel maar een Torsion Endurance, dus ik heb om dit zadel even te testen voordat ie doorgestuurd wordt naar NL, even een goedkoop singeltje gekocht, maar geen pad.
Het zadel is flexible zat, maar niet zo slap als een BM of een BF, echter meer flexible als de Startrekk bijvoorbeeld.
De rigging is heel gaaf, al heb ik geen idee of je echt die achterste gebruiken zal? Maar wie weet had ik dat juist moeten doen en was ie niet zo naar achteren geschoven?
De zit is trouwens niet zo heel breed, ik kan met mijn fibromyalgie echt geen brede platte zit aan en had hier best wat langer in kunnen rijden :j Wat fijn is is dat ie ook echt close contact is door die butterfly skirt!
Nadeel voor mijn Bobbie-Jo is dat ie nog wel te lang is, maar Bobbie-Jo is nog geen 4 jaar oud en een halve Egyptische Arabier, halve Paint en dus nog erg kort. Galop was dus vreselijk bokken ;)
(sorry voor de wind en zaagmachine geluiden :D )

De greppel test :D

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:54

Ziet er goed uit :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:58

ziet er erg mooi uit en die rigging is slim bedacht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:06

Ziet er idd goed uit, maar ik had hem toch iets donkerder ingeschat. Maar anderen zien weer liever dat ie lichter is ;)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:07

Dit ziet er idd wel erg goed uit!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:19

Erg gaaf zadel zeg! Ik versta alleen geen bal van wat je zegt door die wind :+ Maar misschien is hij ook nog wat verschoven doordat er geen normale pad onder ligt?
Ik dacht eigenlijk dat je de beide rigging-ringen moest gebruiken, dus met het aansingelen één lus door de voorste en één lus door de achterste, als je begrijpt wat ik bedoel? Maar zo kan het ook natuurlijk ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:23

susan ik denk dat je op jou manier heel subtiel kan verschuiven in plaats van de singel

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:28

Wat bedoel je?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:30

SusanW schreef:
Erg gaaf zadel zeg! Ik versta alleen geen bal van wat je zegt door die wind :+ Maar misschien is hij ook nog wat verschoven doordat er geen normale pad onder ligt?
Ik dacht eigenlijk dat je de beide rigging-ringen moest gebruiken, dus met het aansingelen één lus door de voorste en één lus door de achterste, als je begrijpt wat ik bedoel? Maar zo kan het ook natuurlijk ;)

dat vroeg ik me dus ookal af. Wel mooi zadel! maar dus niet geschikt voor korte ruggetjes begrijp ik? Nu lag er nog geen pad onder maar als dat wel zo was lag die helemaal op de kont toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:34

@SusanW : de positie van de rigging die je kiest is afhankelijk van de plaatsing op je paard. Je hebt nu dus 3 mogelijkheden en gebruikt dus alleen wat van toepassing is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:36

susan als je de singel door beide ringen doet komt de singel er precies tussen in te hangen onder de buik
je kunt dus de voorste ring gebruiken, de achterste of er tussenin door de lijn door beide te halen
ik had eerst een circle Y met 2 ringen

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:36

Ja oké ik snap 'm ;) Voor, achter of midden dus :)

Hoe lang in cm is het zadel Jeddah? Kun je dat eens opmeten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:40

Afbeelding
Citaat:
In-skirt rigging of a western show saddle, showing latigo and buckled cinch. The colored circles indicate the various options for placement of the rigging on a western saddle. The saddle shown has a "full" rigging position, shown by the yellow circle. The green circle indicates the placement of a 7/8 rigging, blue shows 3/4 rigging, and the red circle shows the historic "center fire" position.

De JBN heeft dus de gele en blauwe ring, door beide te gebruiken krijg je de groene positie.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:28

Ah, ik snap wat je bedoeld Spatter, inderdaad was dat misschien een betere optie geweest? En inderdaad het niet hebben van een pad scheelt ook een boel.

@SusanW ik heb hem gemeten en hij is toch nog 68 cm!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:36

68 cm is lang!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:42

Oh dat is best nog lang inderdaad! Toch maar zo meer dan 5 cm meer dan wat ik nu heb. Nou ja gelukkig ben ik nog wel tevreden met mijn zadel en hoef ik dus nog niet te gaan sparen voor deze uitvoering ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:48

mijn roundskirt was 60 cm en een 17 inch(western)
mijn BM is 65 geloof ik

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:54

Gemeten op het langste stuk trouwens, geen idee waar men normaal meet, maar dus de skirt gemeten, van schouder tot kont zeg maar.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:02

Ja dat doe ik ook hoor Jeddah! Mijn zadel is op zijn langst 63 cm. Het stuk van helemaal voor schuin naar achter waar de ruggegraat zit is 60 cm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:05

De BM zit idd ergens tussen de 65 en 66 cm in. Een 'double-skirt' kan iets langer zijn.
Tja elke cm telt, dus 2 cm kan net het verschil maken tussen passen en te lang zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:16

het voordeel van een boomloos is natuurlijk wel dat het aan het eind minder draagt, zeker bij een lichtere ruiter

onze BM is ook iets te groot voor nina maar met Marij in het zadel is dat totaal geen probleem
ik leg het zadel ook iets verder naar voren als bij een boomzadel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:21

Dat zijn idd o.a. de voordelen van boomloos :D
Maar eea is wel afhankelijk van de stugheid van het zadel, want niet alle boomloos is daar soepel genoeg voor :)