[WN] Hoofdstel met katrollen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vaa

Re: Hoofdstel met katrollen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:02

wow wat een discussie,
ik ben echt een noob op het gebied van western,
maar vond het wel boeiend om alles te lezen.

nou heb ik wel een vraagje, waar heb je die combinatie voor nodig,
ik heb gelezen dat het heel slecht is, maar andere mensen vinden dat weer helemaal niet zo,
wat is dan het doel van de shanks in combinatie met de westernslof??

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:13

vaa schreef:
wow wat een discussie,
ik ben echt een noob op het gebied van western,
maar vond het wel boeiend om alles te lezen.

nou heb ik wel een vraagje, waar heb je die combinatie voor nodig,
ik heb gelezen dat het heel slecht is, maar andere mensen vinden dat weer helemaal niet zo,
wat is dan het doel van de shanks in combinatie met de westernslof??

veelal het paard de gewoonte aanleren om in frame en voornamelijk vlak te lopen zonder buitensporig ruk en pluk werk te hoeven gebruiken, of om de werking van de shank een beetje te neutraliseren (het haalt namelijk de rotatie van het hefboom effect weg wanneer het paard geeft), of om een paard ronder te houden (naar een wissel toe, in de rundown,... zodat je hem leert dat het zo voor hem allemaal makkelijker gaat), en nog honderden andere toepassingen.
draw rein is een tool, een hulpmiddel, dat je niet te veel of constant wil gebruiken want je wil er je paard niet volledig afhankelijk van maken. vergelijk het met wiskunde : je kan stilaan alle formules leren en voor de toepassing van die formules gebruik je een rekenmachine totdat je het in de vingers hebt, maar als het erop aankomt moet je de formule kunnen toepassen met hoofdrekenen en mag je de rekenmachine niet gebruiken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:10

Een 4- jarige op shanks met drawreins :( : ruiters die zo rijden moet je mijden als de pest!
Want de enige reden om deze combi te gebruiken is een gebrek aan kunde, het snel ergens willen komen en er geen geduld voor hebben, en gewoon geen enkel rijkunstig gevoel hebben.

Je paard "licht" maken doe je niet met drawreins of slofteugels maar met geduld, oefenen/ gymnastiek en kennis. Iedere andere "methode" is een short cut, waarbij je wel snel ergens kan komen maar nog sneller je paard ( en hopelijk jezelf) de afgrond is stort.

In geval van een compleet verreden paard zou je in geval van een ruiter die heel goed weet wat hij/ zij doet wel een even iets dergelijks kunnen hanteren maar niet op een 4- jarige die nog met de basis bezig zou moeten zijn. Het is toch echt te hopen dat dat dier nog goed gaat komen, want nu al deze attributen erbij pakken zal er voor zorgen dat hij binnen korte tijd kapot gereden is en dan helpt er helemaal niets meer; maar dan gooien we hem weg en kopen we een nieuwe.

Geen voorbeeld nemen aan dit soort sukkels, zoek een goede en kundige instructeur/ trainer ( veel succes 8-) ) en ga je paard eerlijk en op de juiste manier rijden, dan bereik je, uiteindelijk, meer en houden jij en je paard plezier in het rijden. "Groot voordeel" is ook dat je dan je paard tot op hoge leeftijd kan blijven rijden en dat hij "het" altijd zal doen ipv. dat hij het "soms doet" en voor zijn 10e jaar ingeruild moeten worden tegen een ander exemplaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:31

ElCid schreef:
Geen voorbeeld nemen aan dit soort sukkels, zoek een goede en kundige instructeur/ trainer ( veel succes 8-) ) en ga je paard eerlijk en op de juiste manier rijden, dan bereik je, uiteindelijk, meer

Wie bereikt er dan meer op dit moment dan Bernard die net World Champion is geworden :? Want als ik Dofuzz mag geloven, dan gebruikt hij bovengenoemde manieren.
Noem eens wat namen die net zoveel bereiken met jouw manier, ben oprecht benieuwd.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:38

Niels schreef:
ElCid schreef:
Geen voorbeeld nemen aan dit soort sukkels, zoek een goede en kundige instructeur/ trainer ( veel succes 8-) ) en ga je paard eerlijk en op de juiste manier rijden, dan bereik je, uiteindelijk, meer

Wie bereikt er dan meer op dit moment dan Bernard die net World Champion is geworden :? Want als ik Dofuzz mag geloven, dan gebruikt hij bovengenoemde manieren.
Noem eens wat namen die net zoveel bereiken met jouw manier, ben oprecht benieuwd.

:j

en bernard een sukkel noemen zonder gevoel die het enkel moet hebben van short cuts is ook heel erg kort door de bocht. maar het zal wel weer aan de rest van de wereld liggen zeker, want de meeste apostels hier hebben de waarheid in pacht

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:06

Ik heb geen namen genoemd, weet( tot nu toe) ook niet om wie het ging/ gaat. Maar wie de schoen past, trekt hem aan! Bernard is een wedstrijd ruiter die, hopelijk, weet wat hij doet. Ik vind het wel een erg slechte zaak, dat wanneer iemand zo rijdt dat iemand anders, met duidelijk weinig ervaring, gezegd wordt het ook wel even te mogen proberen!
Als je als Prof weet hoe je er mee om moet gaan ( en dan nog vind ik het niet goed te praten omdat je dan zeker zou moeten weten hoe je een paard licht in de hand moet krijgen zonder kunstgrepen) moet je heel erg oppassen voor na apers!
Of het nu om western met draw reins en shanks gaat of om dressuur ruiters die LDR e.d. beoefenen; het kan ( bijna) altijd zonder en het risico is en blijft dat copy cats gaan denken dat het zo hoort en de juist weg is.

Bernard Fonck of wie dan ook; prijzen kunnen winnen wil niet zeggen dat je naar twijfelachtige ( dwang)methodes kan en mag grijpen; ik hou dan ook mijn twijfels over zijn eigen Rijkunstige gevoel en vermogen; al wint hij alle medailles ter wereld.
Ik zou hem graag op een echt fijn gereden en super sensibel paard willen zien - dat zonder kunstgrepen getraind is - en dan mag hij even zijn "kunstjes" laten zien, als dat ook lukt dan pas heb ik respect voor een ruiter, niet door het winnen van prijzen 8-) .
Jammer genoeg is een winnende wedstrijd ruiter alleen maar beter dan de andere deelnemers van dat moment en dat kan soms een uitermate betrekkelijk begrip zijn!!!!

Er zijn genoeg ruiters die met eerlijke en recht door zee methodes, zonder hulp/ dwangmiddelen net zoveel of misschien wel meer bereiken. Maar meestal streven die iets anders na dan het winnen van medailles en daarom is daar ook geen vergelijk in mogelijk.
Pure lichtheid van een paard, samenwerking en wederzijds respect is iets wat in de wedstrijd wereld vrij zelden voorkomt. Het is dus maar waar je voor kiest.

Ik ben nou eenmaal geen wedstrijd ruiter maar train wel met topniveau trainers om mijn paarden superlicht en soepel te krijgen, sensibel op gewichts en balans hulpen en reagerend op minimale hulpen en dat dan ook allemaal nog op trens/ snaffle. Maar dat is een compleet andere belevingswereld die vaak gedeeld wordt met een klein ( select ;) ) groepje, en daardoor door maar heel weinigen te vatten is.
Had iets te maken met de meerderheid en ongelijk, maar dat is aan jullie om je af te vragen hoe dat ook weer zit; mijn standpunt heb ik hier neergezet en daar ben ik toch niet vanaf te brengen, dus spaar je de de moeite. Net zomin als ik anderen van hun standpunt af wil brengen, maar het geeft wel stof tot nadenken en ( matige) discussie en dat kan nooit kwaad.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:35

ElCid schreef:
Ik heb geen namen genoemd, weet( tot nu toe) ook niet om wie het ging/ gaat. Maar wie de schoen past, trekt hem aan! Bernard is een wedstrijd ruiter die, hopelijk, weet wat hij doet. Ik vind het wel een erg slechte zaak, dat wanneer iemand zo rijdt dat iemand anders, met duidelijk weinig ervaring, gezegd wordt het ook wel even te mogen proberen!
Als je als Prof weet hoe je er mee om moet gaan ( en dan nog vind ik het niet goed te praten omdat je dan zeker zou moeten weten hoe je een paard licht in de hand moet krijgen zonder kunstgrepen) moet je heel erg oppassen voor na apers!
Of het nu om western met draw reins en shanks gaat of om dressuur ruiters die LDR e.d. beoefenen; het kan ( bijna) altijd zonder en het risico is en blijft dat copy cats gaan denken dat het zo hoort en de juist weg is.

Bernard Fonck of wie dan ook; prijzen kunnen winnen wil niet zeggen dat je naar twijfelachtige ( dwang)methodes kan en mag grijpen; ik hou dan ook mijn twijfels over zijn eigen Rijkunstige gevoel en vermogen; al wint hij alle medailles ter wereld.
Ik zou hem graag op een echt fijn gereden en super sensibel paard willen zien - dat zonder kunstgrepen getraind is - en dan mag hij even zijn "kunstjes" laten zien, als dat ook lukt dan pas heb ik respect voor een ruiter, niet door het winnen van prijzen 8-) .
Jammer genoeg is een winnende wedstrijd ruiter alleen maar beter dan de andere deelnemers van dat moment en dat kan soms een uitermate betrekkelijk begrip zijn!!!!

Er zijn genoeg ruiters die met eerlijke en recht door zee methodes, zonder hulp/ dwangmiddelen net zoveel of misschien wel meer bereiken. Maar meestal streven die iets anders na dan het winnen van medailles en daarom is daar ook geen vergelijk in mogelijk.
Pure lichtheid van een paard, samenwerking en wederzijds respect is iets wat in de wedstrijd wereld vrij zelden voorkomt. Het is dus maar waar je voor kiest.

Ik ben nou eenmaal geen wedstrijd ruiter maar train wel met topniveau trainers om mijn paarden superlicht en soepel te krijgen, sensibel op gewichts en balans hulpen en reagerend op minimale hulpen en dat dan ook allemaal nog op trens/ snaffle. Maar dat is een compleet andere belevingswereld die vaak gedeeld wordt met een klein ( select ;) ) groepje, en daardoor door maar heel weinigen te vatten is.
Had iets te maken met de meerderheid en ongelijk, maar dat is aan jullie om je af te vragen hoe dat ook weer zit; mijn standpunt heb ik hier neergezet en daar ben ik toch niet vanaf te brengen, dus spaar je de de moeite. Net zomin als ik anderen van hun standpunt af wil brengen, maar het geeft wel stof tot nadenken en ( matige) discussie en dat kan nooit kwaad.

als lichthed, soepelheid, eenheid en meer van dat zweverige gedoe het beste uit de paarden haalt, hoe komt het dan dat dat soort ruiters niet gauw even 125.000 dollar in OKC gaan binnenhalen? dat zou dan toch heel makkelijk te doen zijn, toch? of wat is dan de verklaring dat Shawn Flarida 4 millioen dollar gewonnen heeft en niet Parelli of andere zweverige guru's? mij lijkt het meer zoals de fabel van de zure druiven. als je niet dat nivo kan halen, dan zeg je maar dat je doel lichtheid, soepelheid, eenheid en dat soort dingen is. terwijl dat enkel middelen zijn tot , geen doel op zich.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:45

En jouw reactie is dus precies wat ik bedoel :(:)
Begrijpend lezen in nl. ook een kunst op zich :o

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:43

Helemaal eens met dofuzz!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:29

DubbelDun schreef:
Ik ken de beste man niet en heb hem nooit zien rijden, laat staan trainen. Maar ik blijf erbij dat de kombi van attributen niet de mijne is.
IMO is een paard die nog geen vertrouwen heeft in de hand nog niet toe aan een shank. En een ruiter die een paard op een snaffle geen vertouwen kan geven is dat ook nog niet.

Ga jij dan maar lekker bitloos en boomloos hobbelen, en we komen elkaar wel nog eens tegen op een show, no hard feelings. ;)

En met je tweede stelling ben ik het ook al niet eens. De inwerking van een snaffle en een shank is helemaal anders. Een snaffle werkt rechtstreeks in op de lagen, een shank is een combinatie van druk op het hoofd, de mond en de kingroeve. Een shank, gecombineerd met draw, geeft nog een andere inwerking.
En weet je wat ? Ik rijd momenteel één van mijn jonge paarden, OK, ze is wel al vijf, maar door langdurige ziekte maar in training genomen over een zestal maanden, ook met een shank. Ze loopt daar veel rustiger en liever op dan op een snaffle. Ik heb -tig aantal mondstukken geprobeerd met de snaffle, het ging overal even bagger, steeds in verzet, weigeren het bit aan te nemen, enz. En vooraleer jullie het beginnen te roepen : nee, het paard mankeert lichamelijk niets. Ook haar tanden zijn OK, en ze wordt met een passend zadel gereden.
Nu rijd ik haar met een zachte shank, lowport grazer, en ze loopt super, nageeflijk en neemt gemakkelijk het bit aan. Je kunt haar zo rijden met een lang teugeltje. Raar hé ? Dat een paard goed reageert op zo'n marteltuig ? En er zelfs licht op loopt, terwijl datzelfde paard op snaffle enorm op de voorhand gaat hangen.
Weet je ? Ik word al dat zweverige dit-en-dat-en-zus-en-zo-loze erg beu. Mij valt het op dat mensen, die behoorlijk presteren in de sport, veel meer down to earth zijn. Hoe zou dat nu komen ?
En wat ik nog zo ergerlijk vind, is dat al die paardenknuffelaars een shanksbit of drawrein direkt associeren met ruk-en-plukwerk. Waar halen jullie dat nu weer vandaan ?
Een paard licht in de mond krijgen, kun je niet alleen door met een touwhalstertje te rijden. Soms is het zelfs niet slecht om even TIJDELIJK bijvoorbeeld een twisted wire te gebruiken, om het paard te leren van het bit te blijven. In principe is dat hetzelfde uitgangspunt dat Pat Parelli gebruikt : het paard moet leren dat het voor hem het gemakkelijkste is om datgene te doen wat de ruiter van hem vraagt. In dat geval : van het bit blijven.
Waar ik het wel mee eens ben is dat iedereen nu niet direkt moet aan het proberen slaan met shanks en drawreins, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Als je tegen een probleem aanloopt, dat je zelf niet kunt oplossen, haal er dan professionele begeleiding bij. Dat is het vriendelijkste wat je voor je paard kunt doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:58

poe poe, gezellige boel hier weer :roll:

er is blijkbaar nooit een tussenweg

ik feliciteer Bernard omdat ik het heel knap vindt wat hij presteert.
Ik baal er van als hij methodes gebruikt waar ik niet achter sta, maar zo doen zoveel mensen dingen met hun paard die mij tegen de borst stuit.
Ook de recreatie ruiter die 1 x in de week zijn paard uit een modderwei trekt en een rit van 4 uur door de bossen maakt zou ik het liefste een schop onder zijn h*l geven , al kan dat een heel aardig mens zijn.

Ik heb nog bij Ann gelest, en trouwens wel bij meer trainers.
Dingen die ik niet graag zie, doe ik niet bij mijn paarden, er is vast een alternatief.
De kunst is om uit iedere training de juiste dingen te pikken die je zelf kunt gebruiken.
Wat ik juist bij Ann zo waardeerde was dat ik veel minder moest doen(was aan het baby-sitten), de hulpen heel precies moesten en kort en duidelijk.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:15

duizenden wegen leiden naar Rome maar het zijn steeds dezelfden die hun weg als "de enige ware" zien en alle andere veroordelen. diezelfden zie ik nooit wat dan ook presteren, maar schijnen verder wel de waarheid en wijsheid in pacht te hebben, het is hun gegund, verder schijnen ze toch niks te hebben of kunnen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:55

@Dofuzz : :j _/-\o_
Inderdaad : er zijn duizend manieren om je paard licht en soepel te krijgen, en niet alleen met een neckrope. :7