[WN] zadel vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:32

Een zadel door mijn zadelmaker op maat laten maken; wordt ingemeten en gepast met kale bomen en is concurrerend qua prijs ;) Levertijd ca. 8 weken!

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:34

Een zadel door MIJN zadelmaker laten maken...
- Past met kale bomen
- Geeft de garantie dat DIE boom ook daadwerkelijk in DAT zadel komt
- De passer is ook de maker (wel zo handig bij speciale maten en/of uitvoering)
- Kan ook na 3 maanden of 3 jaar binnen 2 dagen bij je op de stoep staan....
- Heeft correcte, schriftelijke leveringsvoorwaarden (die je zo kunt downloaden)

Zo TS, na aanvankelijk in een overvloed van "dat is een goeie en dat is een slechte aanbieder" terecht te zijn gekomen, om vervolgens de grijs-import wind door je topic te krijgen, krijg je nu een sausje van "wij zijn de beste" over je topic (ik kon het niet laten).
Nu komen gegarandeert nog de mensen die het allemaal "uit hun naaste omgeving - beter - weten" of te wel diegenen die in de kroeg 3 barkrukken verderop wat hebben horen mompelen en je nu via PB's laten weten waarom die en die ******** zijn, om tenslotte af te sluiten met die meisjes die de reining-kampioen bij zijn voornaam mogen noemen.

Helaas het is niet anders.
Want naast dat er ook veel mensen zijn die je vraag begrijpen en ook in die lijn antwoorden, is het mooie van forums, dat er een hele hoop ruis ontstaat van mensen die allemaal "het beste met jou voor menen te hebben", maar gewoon geen antwoord op je vraag geven.

Mag ik je helpen;
- Vraag de mensen die met hun kont op een zadel van (bijv.) Evelien zitten (niet: dan GEEN recatie A.U.B of gooi die reacties gewoon weg) en die bij jou in de regio zitten of je hen eens mag bezoeken.
Idem met enkele andere aanbieders.
Paardenmensen delen graag hun ervaringen.
Dat kost tijd, maar bespaart veel ellende.

Bij die bezoeken noteer je voor je zelf de pos. en neg. punten.
Daar wordt je veel wijzer van.

troi

Re: zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:30

Way to go sabine!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:38

"sabine"... ;) 8-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:47

DubbelDun schreef:
"sabine"... ;) 8-)
}> :o

Je kan bij mij ( of bij jou ;) ) 2 zadels uitproberen, die ik zelf gebruik + de leerkwaliteit ( Herman Oak) in handen krijgen. Maar denk er rustig over na, er leiden meerdere wegen naar Rome en ze gaan niet allemaal met een omweg *D .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:59

doske schreef:
Zelf heb ik aan twee oplossingen gedacht:
1) Evelien van Eurohorse laten komen en kale bomen laten passen.
2) Een zadel op maat laten maken door Vaquero.

Wat zouden jullie mij voor advies kunnen geven?

Dit was volgens mij het onderwerp......
Advies (meningen) worden hier gegeven toch? wat wil je nog meer??

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:29

MidnightPSan schreef:
Dus als ik het goed begrijp, moet een zadel maker 5 $1000. zadels maken per maand om $1000. te maken , en dan de truck het huis het eten betalen ,kinderen naar school , income tax, gas at $4 a gallon, you kidder!!!!!!

weet niet waar jij in Amerika tankt ,maar ik betaal niet meer dan $2.67 /gallon
En ik heb het niet over customzadels ,maar over billy cooks e.d.
En ja wij betalen hier voor een huis $25000 dus met een 1500/maand kunnen wij hier best goed rond komen .
in de shops hier verdienen ze echt niet meer aan een zadel en ook een custommade maken we hier voor $1600-$1800 dollar.
maar het is me al meer opgevallen dat ze het in NL allemaal weten.
je kan hier ook een cattledrive vakantie doen voor 600-700.week
kan je alles hier kopen en meenemen naar NL voor weinig.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:08

Sorry voor de topicstarter, maar ik zou dit draadje even willen gebruiken om een vraag te stellen aan de zadelexperten die hier in het topic komen. En ook omdat het andere topic over "het wade zadel" gesloten werd.

Zoals ik al zei heb ik een wade in bruikleen van iemand. Een semi quarter boom. Als ik het op mijn paard leg, zonder pad, kan ik tussen haar schoft en de fork amper een vinger en half tussensteken (2,5 cm). Is dat voldoende? Dat is dan zonder gewicht in het zadel.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:10

ew.. nou das balen ja..

ooit al eens aan boomloos gedacht?
dat is fijn voor de paardenrug en voor de ruiter.
het zadel past veel eerder omdat het met de rug mee beweegt!

of is dit totaal niet wat je zoekt?

succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:37

Seppe schreef:
Sorry voor de topicstarter, maar ik zou dit draadje even willen gebruiken om een vraag te stellen aan de zadelexperten die hier in het topic komen. En ook omdat het andere topic over "het wade zadel" gesloten werd.

Zoals ik al zei heb ik een wade in bruikleen van iemand. Een semi quarter boom. Als ik het op mijn paard leg, zonder pad, kan ik tussen haar schoft en de fork amper een vinger en half tussensteken (2,5 cm). Is dat voldoende? Dat is dan zonder gewicht in het zadel.

Een Wade moet 5cm ruimte hebben, semi quarter zegt niet zoveel alhoewel een full quarter nog lager of op de schoft zou moeten liggen omdat die iets groter zou moeten zijn. De "echte" maat van die bomen is weer een ander verhaal omdat die per "bouwjaar" nogal eens verschillen. Maar 2,5 cm is dus te weinig, als je er op gaat zitten zal er dan vrijwel geen ruimte meer zijn.

Maar, je kan nog steeds een zadel laten inmeten, laten passen met kale bomen en laten maken door onze zadelmaker; dan weet je zeker dat je een passend zadel hebt!

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:45

Elcid, en een pad met schoftuitsparing? Zou dat kunnen helpen? Dan komt er nog anderhalve inch bij, maar niet op de schoft.

Met hoeveel bomen komen jullie inmeten? Nemen jullie het bestaande zadel over?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:53

Een pad met schoftuitsparing gaat vaak juist weer "trekken" op de schouders en is ook alleen maar symptoombestrijding en eigenlijk niet bedoeld voor dit soort dingen. Een zadel past of het past niet, en moet juist zonder pas al goed liggen.
Wij nemen geen zadels over en komen inmeten met standaard bomen, meestal 3 stuks: semi quarter bars ( 6,5 inch), full quarter bars ( 7 inch) en quarter bars ( 6 3/4 inch).

Indien nodig kan er dan, aan de hand van het inmeten/ afwijkingen in de pasvorm van de bomen, een boom op maat gemaakt worden. Al is dat zelden nodig.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:59

Zowizo een datum afspreken dat je osteo én je zadelpaspersoon sámen naar jouw paard kunnen kijken en sámen kunnen kijken wat het beste is.
Dan kunnen ze samen werken ipv elkaar tegenwerken en jij en je paard zijn ermee gebaat.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:02

Vippie schreef:
Zowizo een datum afspreken dat je osteo én je zadelpaspersoon sámen naar jouw paard kunnen kijken en sámen kunnen kijken wat het beste is.
Dan kunnen ze samen werken ipv elkaar tegenwerken en jij en je paard zijn ermee gebaat.

dat vind ik nou een hele goeie,meer overleg meer samenwerking beter resultaat, mocht er toch een probleem ontstaan is iedereen op de hoogte van af het begin en kan er ook vrij simpel vaak een oplossing gevonden worden,iets wat wij in het verleden al geprobeert hebben maar wat in NL heel lastig is.
Klein landje he dus klein vijvertje om met zijn allen in te vissen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:24

Nou ik heb het afgelopen week zo geregeld en Osteo en Zadelmaker waren zeer content met deze constructie en willen dit bij vervolgafspraken weer zo doen met zn 3en. Was zo geregeld hoor.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:45

Vippie schreef:
Nou ik heb het afgelopen week zo geregeld en Osteo en Zadelmaker waren zeer content met deze constructie en willen dit bij vervolgafspraken weer zo doen met zn 3en. Was zo geregeld hoor.

zou de groep nog wat vergroten met een rijdeskundige/trainer enzoo, want een boom die lijkt te passen als hij kaal op het paardje gelegd word kan toch in het gebruik (lees niet goede balans ) voor problemen zorgen zodra het zadel gemaakt/aangekocht is ,waar een zadelmaker dan e.v.t. een aanpassing in de saet kan maken en/of de houding van de ruiter door een trainer verbetert kan worden.
Er zijn n.l. nog al uiteenlopende oorzaken van zadelproblemen op te noemen ,die ook vrij eenvoudig verholpen kunnen worden.
Hoe meer kennis je bij elkaar brengt hoe beter het uiteindelijke resultaat zal zijn en iedereen kan van elkaar leren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:01

Laat zadelmeneer nu ook nog instructeur zijn (en ikzelf ook niet geheel knowless in de rijkunst).

Idd hoe meer kennis bij elkaar hoe leuker zo'n sessie wordt en het paard wordt er alleen maar beter van :D

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:58

Citaat:

Ik ben geen "zadelexpert", maar mijn man, vertelt me altijd dat ie er "wel iets van af weet"...(mag ook wel na al die Wade's die hij tot nu toe gemaakt heeft).
En juist mijn man heeft een zwak voor "lage" Wade's.
Heeft mijn eigen Wade een "speling" van zo'n 5 cm (gemeten met "stevig" pad), die van mijn man (zie foto) haalt de 3 cm amper.
Afbeelding
Hij geeft een aantal redenen aan:
-1 hij vindt het gewoon mooier (daar koopt niemand wat voor; smaak), het lijkt minder lomp en je hebt minder voor je
-2 het hoort eigenlijk, want hoe hoger de fork, des te hoger het trekpunt van de lasso / reata en dus hoe meer het zadel op het paard "wringt"

Het moet natuurlijk wel PERFECT PASSEN en mag NOOIT ook maar het pad aanraken, in geen enkele bewegingsafloop.
Theoretisch is 1 cm al voldoende, alleen is er dan van tolerantie geen sprake en zullen er tal van bewegingen zijn waarbij paard wel de druk van de fork op zijn schoft krijg (en dat is heel erg fout).
Nu heeft mijn man het geluk, dat ie dit soort zaken heel makkelijk zelf zou kunnen aanpassen.

De foto geeft een iets vertekend beeld, omdat het zadel hier achter lager ligt dan normaal op een paard.
Bij de meeste Wade's is de fork op dezelfde hoogte als de (4,5 inch) cantle, maar bij deze Wade, is de fork lager dan de cantle, ofschoon die bij dit zadel maar 4 inch hoog is.

Nog even een voorbeeld van een "lage" Wade; mijn man's vorige Wade...
Afbeelding

Succes met je "weg naar een Wade".

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:19

Ben vandaag de rit gaan maken met de Wade. Ik rijd al meer dan 25 jaar paard, en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo goed gezeten heb. Dat zadel zit echt als een zetel.
We zijn door heel oneffen terrein gereden, een drassig maisveld, een bos zonder paadjes (off road!) waar houthakkers hun takken hadden laten liggen. En Frosty ging aan enthousiast tempo door!

Toen ik na de 2 uur durende rit terug thuis kwam, was ik heel benieuwd om te zien hoe ze bezweet was. Achter de schouders en op de ruggengraat was droog. De droge plekken onder de schoft waren niet zo heel groot, misschien nog een gebrek aan bespiering (2 jaar stilgestaan en veulens gehad). Ik ga zo het één en ander uitproberen, een andere pad misschien, wachten op spieren, ...

Ben alleen benieuwd wat de reiningtrainer zal zeggen over de wade... Ik denk dat die mens een beroerte krijgt :D

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:48

@SabineFuchs, wat ligt de pad ver naar voren??? Of ligt dat aan mij? Bij die laatste foto.....

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:25

Nee, dat ligt niet aan jou.

Mijn man houdt niet alleen van lage Wade's maar ook nog eens van korte ronde skirts onder zijn Wade's.
Gevolg is dat de blankets (los op het pad) vaak te groot zijn.
Hij houdt ze achter vrijwel gelijk met de achterzijde van de skirt en zo liggen ze voor "lang".
Dat geeft niets want zuiver wol of zuiver katoen geeft heel goed mee en Jerry (zijn paard) kan die blanket dan goed als handdoek gebruiken.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:33

oh ok ;)