[WN] Zo wordt mijn Wade gemaakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:53

Mooi stukkie werk +:)+ Ben benieuwd hoe hij straks 'af' is.
Ik moet bekennen dat ik de stirrup leathers met er 'op gezette' fenders niet zo heel mooi vind :o
De feather carving daarintegen... :~

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:39

Ik heb ook drie vaquero zadels, en ben er erg tevreden mee. We gebruiken ze voor meerdere paarden, en dan vooral om trektochten en lange ritten mee te maken. Nog nooit problemen mee gehad. Om te reinen heb ik een reiningzadel, van een klassiek reiningzadelmerk en dat evenveel gekost heeft, maar dat is geen fluit waard om een dagtocht mee te doen.
Deze zadels zijn de oorspronkelijke "cowboyzadels", echt gemaakt om urenlang mee rond te ketsen, en daar zijn ze ook heel erg geschikt voor. Op de ranches worden altijd dergelijke zadels gebruikt. Nog altijd. Kijk maar eens in de Western Horseman.
De mijne hebben al duizenden km's in hun fenders, maar nog nooit is er iets kapot gegaan. Ze zien er wel al mooi gebruikt uit, dat wel :o (ben niet zo'n poetser)
Het kan mij niets schelen dat ze tweedehands niet goed verkopen, want ik gebruik ze gewoon tot ze versleten zijn. Ik heb er een breed en een smaller, en zo kan ik ze voor al mijn paarden gebruiken. :D
Wel moet ik uit ervaring zeggen dat ik in het vervolg opnieuw zou kiezen voor fenders uit één stuk. Ik rijd altijd rond met een zakje schroefjes, want de schroefjes in de fenders durven al eens los te gaan.
Kijk, je houdt ervan, of je houdt er niet van, dat moet ieder voor zich weten. Maar om lang mee op stap te gaan op moeilijk parcours (ardennen, duinen, ...) zijn ze onovertroffen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:16

sevke schreef:
Wel moet ik uit ervaring zeggen dat ik in het vervolg opnieuw zou kiezen voor fenders uit één stuk. Ik rijd altijd rond met een zakje schroefjes, want de schroefjes in de fenders durven al eens los te gaan.

Zo heb ik ook weleens met een half los hoofdstel of plots met 1 teugel rondgereden omdat het schroefje eruit was, niet zo leuk, maar met wat haarlak erin blijven ze prima zitten. Kun je misschien eens proberen?

sevke

Re: Zo wordt mijn Wade gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:31

Goede tip, dank u !
Ik heb het ook al gehad dat ze losgaan aan het hoofdstel of de teugel, die rotdingen.
*gaat op zoek naar haarlak*

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:34

Daarom koop ik liefst teugels zonder schroeven. Van mijn hoofdstel ben ik er ook weer eentje kwijt, maar de anderen ga ik eens lakken!

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:15

schroeven in de fenders?

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:38

sevke schreef:
Om te reinen heb ik een reiningzadel, van een klassiek reiningzadelmerk en dat evenveel gekost heeft, maar dat is geen fluit waard om een dagtocht mee te doen.

Ja, jammer dat je met een wade niet kan reinen hé?! Anders had ik ook al lang een wade zadel.
Maar waarom kan je met je reiningzadel geen dagtocht maken? Er zijn mensen die dat met een Engels zadel doen.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:53

En waarom kun je met een wade-zadel niet reinen?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:59

Je kunt met een Wade best reinen, maar mijn ervaring is dat het met een reiner toch fijner is. De Wade heeft een vele hogere fork en dan ook nog eens die grote knop erop waardoor ik mijn hand hoger moet houden. Verder zit ik in mijn Wade meer opgesloten en is het lastiger met draven, zeker met lichtrijden. Ik heb ook een Wade en een reiner, maar prefereer de reiner om te trainen, iets meer ruimte in het zadel. Voor buiten is de Wade echt een heerlijk zadel (mijn reiner ook trouwens). Zijn ook beide van V.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:37

chuzzle schreef:

Voor de bewegingsruimte die je in een goed reiningzadel hebt.
In een reiningzadel zou je ook een voor reining betere zit aannemen dan in een wade.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:38

Seppe schreef:
Maar waarom kan je met je reiningzadel geen dagtocht maken? Er zijn mensen die dat met een Engels zadel doen.

Omdat een reiningzadel daar niet voor gemaakt is. Een (echt) reiningzadel (van de kwaliteit van Bob's en zo) heeft een reiningboom, die speciaal gemaakt is om goed en vast te liggen op een paard dat echt rond loopt (zoals het in een reiningproef hoort). Dat is ook de reden dat de meeste reiningruiters gewoon hetzelfde zadel gebruiken voor (bijna) al hun paarden. Kan perfect. Maar als je daar dan 7 uren gaat mee rijden, gaat hij bridgen, omdat een paard nooit 7 uren aan een stuk rond kan lopen.
Bij een Engels zadel speelt dit niet, omdat een Engels zadel keilkussens heeft, die zich aan de rug aanpassen. Het ligt niet rechtstreeks met de boom op de rug, zeg maar.

chuzzle schreef:

Omdat de fork en de cantle te hoog zijn, en de plaatsing van de fenders te ver naar achter. Bovendien is de rigging te dik onder je benen en is de beweeglijkheid van de fenders te weinig. Er is te weinig contact tussen bovenbeen en paard. Je zit er meer opgesloten in, en dat is juist wat je met reining best niet doet. Mijn ervaring is dat je met een wade zadel nooit een behoorlijke stop kunt rijden.
Bovendien zit de knop in de weg, je moet je handen veel te hoog houden.
Kijk, tot een bepaald niveau gaat alles. Je kunt met een dressuurzadel springen en met een springzadel dressuren. Maar geen Grand Prix of een parcours van 1.20.
Je kunt een wandelingetje maken met je reiningzadel, en cirkelen met je wade.
Wil je meer doen, dan heb je een aangepast zadel nodig. Daarvoor zijn ze ontwikkeld ;)

Zoals veel Engelse ruiters een dressuurzadel en een springzadel hebben, heb ik wade en reiningzadels. :7

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:01

Heb je dan bij een wade niet de neiging om voor over te vallen omdat die stijbeugels recht onder je hangen? Of zit je zo vast wegens de zit?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:22

Dana82 schreef:
Heb je dan bij een wade niet de neiging om voor over te vallen omdat die stijbeugels recht onder je hangen? Of zit je zo vast wegens de zit?

Niet als je de beugelophanging op de voor de ruiter juiste plek zet!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:33

ElCid schreef:
Dana82 schreef:

Niet als je de beugelophanging op de voor de ruiter juiste plek zet!

:D ;)

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:00

Wat dus het verschil is tussen custom made en factory made

En kan je dus een Wade type zo maken dat je er goed tot zeer goed stops kan maken en met een reining type zadel hele dagen rond kan rijden.
En een reining opbouw in een cutter is ook zeer goed mogelijk.
dat is dus het voordeel bij custom made dat je iets kan laten maken zoals jij het wilt en wat voor jou het beste is .
Als je dat tenminste uit kunt leggen.
En je eigen beperkingen kent .
Maar het beste is natuurlijk voor elk onderdeel een zadel.
reining een reiner cutting een cutter en trail een Wade etc etc etc

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:45

@dana: nee hoor, geen neiging tot naar voren vallen.

@willie: dat is inderdaad het verschil. Mijn paard is dan niet reining getraind, maar menig reining- en cutting ruiter heeft al versteld gestaan van de stops die mijn viervoeter maakt, jawel met Wade en zonder dat ik naar voren val.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:29

sevke schreef:
Omdat een reiningzadel daar niet voor gemaakt is. Een (echt) reiningzadel (van de kwaliteit van Bob's en zo) heeft een reiningboom, die speciaal gemaakt is om goed en vast te liggen op een paard dat echt rond loopt (zoals het in een reiningproef hoort). Dat is ook de reden dat de meeste reiningruiters gewoon hetzelfde zadel gebruiken voor (bijna) al hun paarden. Kan perfect. Maar als je daar dan 7 uren gaat mee rijden, gaat hij bridgen, omdat een paard nooit 7 uren aan een stuk rond kan lopen.
Bij een Engels zadel speelt dit niet, omdat een Engels zadel keilkussens heeft, die zich aan de rug aanpassen. Het ligt niet rechtstreeks met de boom op de rug, zeg maar.

Dat klinkt inderdaad heel logisch van dat rondrijden. Hoe komt het dat ik dat nog niet gehoord had? :o

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:34

@Seppe : een mens is nooit te oud om te leren, he :D Ik weet dat ook nog niet zo lang. Ik heb zo'n mooi boek gekocht met mooie foto's in over westernzadels in Amerika, en daar stond het in.

@willieb : ja, als je een reiningboom in een wade stopt, maar dan is het m.i. geen wade meer. Of rond een "gewone" boom een reiningzadel opbouwt, maar wat zou daar het nut van zijn ? Enkel voor de mooi ?
Ik zeg ook niet dat het niet gaat. Ik zeg dat het niet zo goed gaat als met een speciaal voor dat doel gemaakt zadel. Sommige ruiters kunnen ook goed dressuur rijden met een springzadel, he. Dat is voor mij net hetzelfde.

Ik houd eraan een zadel te gebruiken waarvoor het gemaakt is.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:45

sevke schreef:
@Seppe : een mens is nooit te oud om te leren, he :D Ik weet dat ook nog niet zo lang. Ik heb zo'n mooi boek gekocht met mooie foto's in over westernzadels in Amerika, en daar stond het in.

@willieb : ja, als je een reiningboom in een wade stopt, maar dan is het m.i. geen wade meer. Of rond een "gewone" boom een reiningzadel opbouwt, maar wat zou daar het nut van zijn ? Enkel voor de mooi ?
Ik zeg ook niet dat het niet gaat. Ik zeg dat het niet zo goed gaat als met een speciaal voor dat doel gemaakt zadel. Sommige ruiters kunnen ook goed dressuur rijden met een springzadel, he. Dat is voor mij net hetzelfde.

Ik houd eraan een zadel te gebruiken waarvoor het gemaakt is.

Als je de boom zelf bouwd is het geen reining cutting trail pleasure roper of noem ze maar ,maar een "custom made saddle"
En dat betekend dat alles mogelijk is en de groundseat, stirrup-slots e.d.bepalen wat je met dat zadel zoal gemakkelijk kan doen.
De bars bepalen de ligging op de rug van het paard ,de rest bepaald de ruiter
De Wade is zo genoemd omdat eene mijnheer Wade een bepaald type bouwde wat niks zegt over de zit maar over het type fork wat gebruikt is en met een paar bucking rolls kan je er al weer heel andere dingen me doen
Zo is er ook een Buster Welch cutter .
Maar net zoveel merken fabric made Wade saddles als verschillende seat positions erzijn .
Maar waarom er zo veel reining zadels in NL verkocht worden wil niet zeggen dat dat allemaal reiners zijn en dus misschien wel heel veel mensen rond rijden met een zadel wat niet of minder geschikt is voor waar zij het voor gebruiken.
Maar als je er in de winkels alleen maar ziet en aangepraat krijgt word dat ook het meest verkocht.
Een custom made is een custom made als het geen fabric made is, dus daarom noemen wij de zadels ook geen reiner ofzoo maar een reinertype custom made.
Dus wat je zegt maken waar het voor gebruikt gaat worden met daarnaast allerlei andere mogelijkheden tot een bepaald nivo.
alleen wie bepaald het nivo?
juist de customer !

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:18

@WillieB: ik wist al niet hoe ik het uit moest leggen en mijn verhaal werd zo lang, maar zo is het ja. Het heeft helemaal niets met de boom te maken, de bars moet gewoon passen op je paard, dát is de basis, en verder bouw je het zadel op naar je wens en kun je ervan maken wat je wilt. Dus heb ik een custom made Wade én een reiner ;)

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:15

En dan nu even mijn vraag over de zadels: heeft iemand van de custom made zadels ook nog droge plekken aan weerskanten van de schoft? Of zijn de ruggen van de paarden helemaal en egaal nat? Niet bedoeld als kritiek, maar ik heb dit met mijn (onlangs nagekeken) custom made wel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:22

Niet alle droge plekken duiden op drukplekken hoor. Moet je maar eens opzoeken (of iemand die dat hier goed kan uitleggen ;) ).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:37

kijenta schreef:
En dan nu even mijn vraag over de zadels: heeft iemand van de custom made zadels ook nog droge plekken aan weerskanten van de schoft? Of zijn de ruggen van de paarden helemaal en egaal nat? Niet bedoeld als kritiek, maar ik heb dit met mijn (onlangs nagekeken) custom made wel.

ik kan je vertellen dat ik dat ook gehad hebt
en nu ook weet waardoor dat gekomen is ;)

mijn zadel is pas gemaakt voor mijn paard met een op maat gegoten boom
ook ik had droge plekken, gelijk Louis gemaild en het laten zien
nu weet Louis hoe ik op het paard zit en vertelde dus dat ik op moest letten of ik niet voorover viel met rijden
en dat was zo, ik val voorover en dan krijg je extra druk op de voorkant
nu ben ik me daar goed bewust van geworden en let er goed op dat ik rechtop zit
en nog vaak val ik voorover, zit ik netjes dan heb ik een mooie egale droge of natte rug onder mijn zadel

misschien val jij ook wel wat voorover met rijden,laat iemand dat filmen!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:39

Dana82 schreef:
Niet alle droge plekken duiden op drukplekken hoor. Moet je maar eens opzoeken (of iemand die dat hier goed kan uitleggen ;) ).

Dubbel Dun kan dit heel goed uitleggen.
Ze heeft mij ook ooit dit soort dingen heel duidelijk uitgelegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:52

Oh dat is wel een goeie ja, voorover zitten... Ga ik ook eens op letten! :j Zien of ik verschil zie in de zweetafdruk.