Ik moet bekennen dat ik de stirrup leathers met er 'op gezette' fenders niet zo heel mooi vind

De feather carving daarintegen...
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
(ben niet zo'n poetser)
sevke schreef:Wel moet ik uit ervaring zeggen dat ik in het vervolg opnieuw zou kiezen voor fenders uit één stuk. Ik rijd altijd rond met een zakje schroefjes, want de schroefjes in de fenders durven al eens los te gaan.
sevke schreef:Om te reinen heb ik een reiningzadel, van een klassiek reiningzadelmerk en dat evenveel gekost heeft, maar dat is geen fluit waard om een dagtocht mee te doen.
Seppe schreef:Maar waarom kan je met je reiningzadel geen dagtocht maken? Er zijn mensen die dat met een Engels zadel doen.
chuzzle schreef:En waarom kun je met een wade-zadel niet reinen?

sevke schreef:Omdat een reiningzadel daar niet voor gemaakt is. Een (echt) reiningzadel (van de kwaliteit van Bob's en zo) heeft een reiningboom, die speciaal gemaakt is om goed en vast te liggen op een paard dat echt rond loopt (zoals het in een reiningproef hoort). Dat is ook de reden dat de meeste reiningruiters gewoon hetzelfde zadel gebruiken voor (bijna) al hun paarden. Kan perfect. Maar als je daar dan 7 uren gaat mee rijden, gaat hij bridgen, omdat een paard nooit 7 uren aan een stuk rond kan lopen.
Bij een Engels zadel speelt dit niet, omdat een Engels zadel keilkussens heeft, die zich aan de rug aanpassen. Het ligt niet rechtstreeks met de boom op de rug, zeg maar.
Ik weet dat ook nog niet zo lang. Ik heb zo'n mooi boek gekocht met mooie foto's in over westernzadels in Amerika, en daar stond het in.sevke schreef:@Seppe : een mens is nooit te oud om te leren, heIk weet dat ook nog niet zo lang. Ik heb zo'n mooi boek gekocht met mooie foto's in over westernzadels in Amerika, en daar stond het in.
@willieb : ja, als je een reiningboom in een wade stopt, maar dan is het m.i. geen wade meer. Of rond een "gewone" boom een reiningzadel opbouwt, maar wat zou daar het nut van zijn ? Enkel voor de mooi ?
Ik zeg ook niet dat het niet gaat. Ik zeg dat het niet zo goed gaat als met een speciaal voor dat doel gemaakt zadel. Sommige ruiters kunnen ook goed dressuur rijden met een springzadel, he. Dat is voor mij net hetzelfde.
Ik houd eraan een zadel te gebruiken waarvoor het gemaakt is.
kijenta schreef:En dan nu even mijn vraag over de zadels: heeft iemand van de custom made zadels ook nog droge plekken aan weerskanten van de schoft? Of zijn de ruggen van de paarden helemaal en egaal nat? Niet bedoeld als kritiek, maar ik heb dit met mijn (onlangs nagekeken) custom made wel.
Zien of ik verschil zie in de zweetafdruk.