[WN] kleuren zadel/hoofdstel (western)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: kleuren zadel/hoofdstel (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:31

@rina: zou iedereen tegenwoordig maar die 100$ extra betalen om hem binnen een maand te hebben ??
Dan blijft de rest idd maar liggen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:35

DubbelDun schreef:
Overigens wil ik deze Debra Sibley (ook boomloos) ook even onder je aandacht brengen.
Ik vind het jammer dat het een te grote maat voor mij is, want de kleur vind ik geweldig :D
http://cgi.ebay.com/16-Debra-Sibley-Ult ... 255b0ff5b8

Oo ik dacht dat DS met flex tree was en dat de kwaliteit niet bepaald goed was maar dat is dus niet zo?
(hip bestaat die ook met roze :o )
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 11-06-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:36

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:37

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:41

Ehhh DD ik dacht toch echt dat er in de Sibley panels zaten, en hij flex was.
Maar voor mij valt deze ook wel onder de boomlozen. Er zitten dan wel panels in maar hij past zich aan. Ik heb en paar jaar geleden op zon Sibley gereden. Zat niet verkeerd maar ik had een probleempje met de fenderophanging. Die knelde mijn bovenbeen af. Het schijnt dat ze dat probleem hebben verholpen met de nieuwe trail en reiningmodellen. Was een barrelmodel wat ik gereden heb.

@DD zelfs dat helpt je niet meer. Levertijden zijn lang helemaal naar het buitenland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:43

@TS: Ja, dat is wel aan te raden. Ik heb zelf ook die fout gemaakt door eigenwijs te zijn en een 15" te bestellen. Weliswaar paste ik normaal in het zadel, maar met lichtrijden kwam ik teleken tegen de pommel aan.
Omdat boomloos de vorm van e rug zo goed volgt heb je dus bij een paard met een iets hollere rug dat het zadel dieper in een kommetje komt te liggen. Hierdoor komende voor- en achterkant wat naar binnen te staan en heb je dus minder ruimte.
Zeker bij het Barrel-model met zijn hoge voor- en achterkant.

De DS die ik gehad heb was een 16" en daar verzoop ik dus in :D
Mijn BM maat nu is 16,5" en zit niets té ruim :D

@rina: die panelen in de DS stelt niet zoveel voor. De DS die ik gehad heb was zelfs nog soepeler als mijn BM is.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:44

rina schreef:
Ehhh DD ik dacht toch echt dat er in de Sibley panels zaten, en hij flex was.
Maar voor mij valt deze ook wel onder de boomlozen. Er zitten dan wel panels in maar hij past zich aan. Ik heb en paar jaar geleden op zon Sibley gereden. Zat niet verkeerd maar ik had een probleempje met de fenderophanging. Die knelde mijn bovenbeen af. Het schijnt dat ze dat probleem hebben verholpen met de nieuwe trail en reiningmodellen. Was een barrelmodel wat ik gereden heb.

@DD zelfs dat helpt je niet meer. Levertijden zijn lang helemaal naar het buitenland.

maar ook in flex zijn toch verschillende maten net als met een normale boom of niet en kan ik ook veilig een DS bestellen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:57

Moontje1991 schreef:
maar ook in flex zijn toch verschillende maten net als met een normale boom of niet en kan ik ook veilig een DS bestellen?
Maten als in zitmaat ?? Of in mate van flex ??
Het eerste sowieso :D
Het laatste ook.
De FreeMax western is bijv. helemaal niet zo flex, net als de Deuber&Partner die ik ook gehad heb. Die staan ook als 'boomloos' te boek, maar moeten toch echt goed passen.
De Continental Flex is gewoon een vaste boom met een iets flexibel deel in de bars, die moet dus ook gewoon erg goed passen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:00

DubbelDun schreef:
Moontje1991 schreef:
Maten als in zitmaat ?? Of in mate van flex ??
Het eerste sowieso :D
Het laatste ook.
De FreeMax western is bijv. helemaal niet zo flex, net als de Deuber&Partner die ik ook gehad heb. Die staan ook als 'boomloos' te boek, maar moeten toch echt goed passen.
De Continental Flex is gewoon een vaste boom met een iets flexibel deel in de bars, die moet dus ook gewoon erg goed passen.

De laatste bedoel ik
Want dan lijkt het mij een beetje riskant om dat zo vanaf het net te bestellen
En ook vooral omdat ik iets zoek wat zich aanpast en waarmee ik haar dus kan inrijden en over 6 jaar nog steeds kan rijden.
Ik heb namelijk geen zin in elk half jaar een nieuw zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:05

Dat is de reden dat ik een BK gekocht heb :D , maar ook de DS durf ik daar voor aan te raden :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:06

DubbelDun schreef:
Dat is de reden dat ik een BK gekocht heb :D , maar ook de DS durf ik daar voor aan te raden :)

Bk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:26

BM sorry :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:24

@Moontje1991 : ben je bij zadels irl wezen kijken die te koop staan oid ??

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:56

DubbelDun schreef:
@Moontje1991 : ben je bij zadels irl wezen kijken die te koop staan oid ??

Nog niet maar ik ben momenteel bezig met afspraken maken voor een 2 bms die hier vlak bij te koop staat een hilason die hier vlakbij te koop staat en een boomloos custom made die wat verder weg te koop staat.

Maar ik heb de bm en de hilason al wel in het echt gezien en er ookal op gereden de hilason had een leasepaard dat ik heb gehad en de bm heeft jos in beets waar ik wekelijks rijdt
De bm heeft mijn vriend trouwes ook op gereden of eigenlijk rijdt hij elke week op een bm het zadel moet namelijk ook voor hem goed zijn maar we hebben gelukig de zelfde maat
Wat mij wel opviel is dat er nauwlijks bm`s in 16,5 te koop zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:00

Ik heb er eentje, maar die is niet te koop :D
Het voordeel van de 16,5" is dat het de langste zitmaat is op de korte 'pad' . Wil je een 17" dan wordt meteen het hele zadel een paar cm langer en soms kan je paard dat nét niet hebben qua ruglengte.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de 'boomloos custom made' ??

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 10:07

DubbelDun schreef:
Ik heb er eentje, maar die is niet te koop :D
Het voordeel van de 16,5" is dat het de langste zitmaat is op de korte 'pad' . Wil je een 17" dan wordt meteen het hele zadel een paar cm langer en soms kan je paard dat nét niet hebben qua ruglengte.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de 'boomloos custom made' ??

Ik heb je gepbd
17 is zowiesoo net te groot denk ik van 16,5 weet ik zeker dat het goed is.
Mijn vriend rijdt namelijk wekelijks op een 16,5 en als hij er niet is en voor dat hij begon met rijden reed ik op dat zadel. (en paard natuurlijk)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 11:58

Omdat ik mij toch nog verder aan het verdiepen ben in andere soorten western zadels zou ik graag wat meningen willen van de kenners hier.
Ik heb op ebay een aantal zadels gevonden maar ik zie er echt niet vanaf of het nou goede zadels zijn of niet.
Dus voor ik zometeen een prut zadel koop voor veel te veel geld zou ik het fijn vinden als mensen met verstand van zaken de ondestaande links willen bekijken.

http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsattel-/190404195801?cmd=ViewItem&pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item2c54f975d9 (lijkt mij een twijfel geval slechte kwaliteit of niet?)
http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsattel-Treeless-western-Saddle-16-/270590599558?cmd=ViewItem&pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item3f0074e186 (ophanging van de fenders vreemd?)lapje zoals de barefoot.
http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsattel-Treeless-western-Saddle-16-/270581890382?cmd=ViewItem&pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item3effeffd4e (lijkt mij niks mis mee?)
http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsattel-Buffelleder-NEU-Sattel-17-/270550412704?cmd=ViewItem&pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item3efe0fada0 (ziet er goed uit?)
http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsattel-Colorado-Saddlery-Silverado-/320450014960?cmd=ViewItem&pt=Reits%C3%A4ttel&hash=item4a9c4f2ef0 (geen wol maar leer van onder?)

Het gaat mij er vooral om dat de prijs kwaliteit verhouding goed is, dat het paard waardig is en dat het een echt westernzadel is en geen flapje zoals de barefoot

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:01

1. Hilason look-a-like. Omdat Hilason dit model in Amerika niet meer mag verkoper (rechtzaak verloren tegen BM) zie je ze nu hier verschijnen.
Overigens is dit dus géén Hilason. Dus ik kan ook niet voor die kwaliteit instaan.

2. Goedkope Freemax Western variant. Lijkt me een behoorlijk recht/stug zadel, waarbij ik het al niet echt boomloos meer vind.
Alle goedkope ingrediënten zijn aanwezig.
Persoonlijk zou ik die links latenb liggen.

3. gelijk aan 2, alleen andere tooling.

4. Als 1, alleen 'show'model.

5. Dit is een zadel die ik graag eens van dichtbij zou willen bekijken.
De verplaatsbare kussens geeft een grotere paskans. In hoeverre het soepel genoeg is om 'boomloos' te mogen heetten is de vraag.
Persoonlijk heeft deze mijn voorkeur iig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:05

Ik wilde je ook deze nog even onder de aandacht brengen:
http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsat ... 3eff36d6c8
Weliswaar is deze nu afgelopen, maar ze staan er met enige regelmaat op. Ook Justwestern.nl verkoopt ze.

De kwaliteit kan ik niet beoordelen, maar de prijs is iig leuk en hij lijkt me flexibeler als die jij linkte.
Overigens is hier ook de pommel nog van te vervangen zo lijkt het, wat een nog betere pasvorm geeft.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:16

DubbelDun schreef:
Ik wilde je ook deze nog even onder de aandacht brengen:
http://cgi.ebay.de/Baumloser-Westernsat ... 3eff36d6c8
Weliswaar is deze nu afgelopen, maar ze staan er met enige regelmaat op. Ook Justwestern.nl verkoopt ze.

De kwaliteit kan ik niet beoordelen, maar de prijs is iig leuk en hij lijkt me flexibeler als die jij linkte.
Overigens is hier ook de pommel nog van te vervangen zo lijkt het, wat een nog betere pasvorm geeft.

Dit is degeene in de link van justwestern die jij pbde of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:28

Klopt. Afhankelijk waar je die koopt is die 200-300 euro nieuw.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:02

Ik heb vandaag de Freemax even in het echt gezien , aangezien ik vanwege slijtage in mijn rug straks een
ander, lees lichter , zadel moet , maar die viel me aan gewicht nog behoorlijk tegen voor een boomloos zadel , helaas.
Had daar mijn hoop een beetje op gevestigd....Daar nog andere tips voor DD , een niet te zwaar zadel?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 20:17

Moondancer schreef:
Ik heb vandaag de Freemax even in het echt gezien , aangezien ik vanwege slijtage in mijn rug straks een
ander, lees lichter , zadel moet , maar die viel me aan gewicht nog behoorlijk tegen voor een boomloos zadel , helaas.
Had daar mijn hoop een beetje op gevestigd....Daar nog andere tips voor DD , een niet te zwaar zadel?

Ik denk dat je dan al snel op een flapje uitkomt.
Een hilason en een bm hebben ook een normaal western zadel gewicht

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:35

Ik heb een BM en die is toch fiks lichter dan een regulier westernzadel hoor. Ik gok zo dat die onder de 10 kg zit een regulier westernzadel zo op de 15/20 kg.. Maar het blijft nog steeds redelijk zwaar..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:47

BM is idd rond de 11 kilo. StarTrekk is ook niet zo zwaar.
Torsion/BareFoot modellen zijn 5-7 kilo, alleen de Nut/Rose zal wat zwaarder zijn.