[WN] Hilason...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:57

Chevano schreef:
mirella75 heb jij de site voor mij.

Ik heb een mail gestuurd naar de verkoper op Ebay.com deze heet Leathergem en deze verkoopt meerdere zadels van Hilason.
De site van Hilason zelf is http://www.hilason.com
Naar Hilason zelf heb ik ook een mail gestuurd met vragen over boomloos westernzadel maar hierop heb ik nog geen antwoord gekregen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:27

heb zelf ook antwoorden gehad . De boomloos is voor paarden tussen de 6 en 7 inch gullet with. Dus niet voor de heel brede zeg maar. De roundskirts zijn idd een stuk korter dan de square skirts. Ze vallen idd een maat kleiner dan een normale 16 inch. Elke maat is bestelbaar tevens ook de 3 kleuren , light oil, mahony en red/brown. Verder wel te koop via usps wel alleen via ebay. De echte site krijg ik neit benadert helaas. Ik zou wel het verschil willen weten van de flex tree. Maar daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Wel dat de flextree het gewicht zeer goed verdeelt . En dat de flex en de boomloos voor elke ruiter is. Iemand ervaring met de flex tree van hilason en wat zijn daar de voordelen van.

DubbelFun

Re: Hilason...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:35

Steel en Ralide hebben goede flextree's.
Vraag eens naar het merk wat in de Hilason zit :D
Verder zijn er veel merken zadels die een flextree-model hebben.
Het draagt bij aan het 'past op elk paard' verhaal, wat dus niet zo is. De 'flex' is zeer beperkt, niet alleen vanwege het gebruikte materiaal, maar ook door de lagen leer die er omheen zitten.

De enige flextree die ik ken is een CY Park & Trail model. Hierbij zijn de dubbele skirts aan elkaar vast genaaid en in gebruik gaf dit een hele lelijke 'vouw' in het leer.

Let wel: P&T Heeft meerdere modellen, niet alles heeft een flextree dan wel dubbele skirts die aan elkaar zitten.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:37

nou als ik op de plaatjes kijk via ebay en hilason lijken het wel een soort rubberen boom :P . en op de plaatjes zie je ze ook gebogen alleen aan de achterkant dus niet waar de fork zit zeg maar.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:42

ff plaatje erbij gedaan

Afbeelding
en tekst
EVENLY DISTRIBUTES THE WEIGHT of the rider
Prevents PRESSURE POINTS
Extremely COMFORTABLE for both the horse and the Rider
Allows the horse to have a FREE MOVEMENT of muscles
Makes the horse FLEXIBLE, FASTER and SERENE
Encourages OBEDIENCE
Keeps the horse ENERGETIC for an extended period of time
FITS A RANGE OF TYPES OF HORSES, from Draft, gaited to Pony
Very LIGHT Weight
AFFORDABLE PRICE. Similar quality saddle is about $800
Reduces Equestrian related expenses like veterinarian expense, trainer ext
Uses regular western accessories.
Sizes runs like regular western saddle

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:56

Hierop heb ik antwoord gekregen van Hilason zelf.
Dit is wat ze mij stuurden als antwoord op de flextree.
Citaat:
Hilason Flex Tree Saddles are yet another addition to its "Lesser-Tree" approach to saddle building. This saddle has a rigid Cantle and Pommel made out of Fiber-glass but has its bars made of Specially Designed Flexible Durable Rubber has been tested and tried to withstand pressure, temperature and Moisture. The flexibility of the bars provide adjustment and positioning of the saddle away from pressure points thereby providing a comfortable a perfect fitting saddle for both the horse and the rider. This shock absorber saddle is built with traditional look and feel but falls in a class between a traditional treed saddle and the popular Hilason Treeless saddle.

They can expand up to 2". Unlike a treeless, they do maintain a shape as well.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:59

oke snap ik er weer meer van wel fijn. mirella75 ga je ook een zadel bestellen daar of denk je er over na? Misschien handig als we het samen doen scheelt ene hoop maar ben er nog niet overuit of ik treeless wil of flex tree.

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:19

Ik kan nog geen zadel bestellen, mijn paard is nog niet eens zadelmak.
Volgend jaar laat ik haar beleren bij Ed Gosen, eerst ga ik voor een tweedehands dan laat ik de Country Mill in Nijkerk komen.
En als ze wat meer spieren heeft dan ga ik voor de boomlose van Hilason want die vind ik echt heel mooi, en dan heb ik weer wat meer centjes.
Aangezien ik Ed Gosen dan even belangerijker vind dan een nieuw zadel, dan laat ik liever Nijkerk komen voor een goede tweedehands. ;)
Maar als je de Hilason besteld?! laat me iig weten hoe hij bevalt :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:40

Mirella daar had je Hilason niet voor hoeven mailen hoor, dat staat gewoon op de site te lezen ;) Rubber als verbinding tussen pommel en cantle.

Hetgene ik veeeeeeel interessanter zou vinden is, hoe is de ophangingen aangebracht? en hoe loopt deze over de rug van het zadel??
Als je de plaatjes bekijkt zie je dat de fenders hoger zitten dan op het oude model (of ook de BM) Zou betekenen dat deze niet zo makkelijk in tweeen gesplit kunnen worden om de druk naar voor en achter over de rug en zadel te verdelen (zoals bij de BM en het oude model wel is). En ook hoe de ophanging van de singel verdeelt is over dat rubber. Dat zijn dingen die niet te vinden zijn op de website, en dat zijn toch wel interssante vragen lijkt me. Als dat allemaal maar met 1 band over het midden gaat, krijg je puntdrukbelasting.

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:03

Mijn vraag naar hun was ook meer over hoe flexibel een flextree was en of hij ook flexibel bij pommel en cantle was.
Ik had eigenlijk niet aan de singel ophanging gedacht.
@ rina, misschien wat voor jou om die vraag bij Hilason voor te leggen? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:05

Hilason schreef:
@flextree: EVENLY DISTRIBUTES THE WEIGHT of the rider

Contradictio in terminis.
Iets wat buigt onder gewicht kan nooit een druk evenredig verdelen.
Je zult dus -net als bij boomloos- meer druk per cm2 hebben.
Niet dat dat slecht hoeft te zijn, altijd nog beter als een slecht passend boomzadel :)
Maar wat er staat klopt dus niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:12

ben dus nu in heftige discussie met johan. Wanneer ik mijn hand op de tafel leg met een holling en ik druk erop tot ie plat ligt dan geeft ie toch overal evenveel druk op de tafel????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:14

Alleen een paardenrug is niet zo plat als jouw tafel :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:17

aha dus op zoek naar een tafelpaard. Maar nu begrijp ik het.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:41

mirella75 schreef:
Mijn vraag naar hun was ook meer over hoe flexibel een flextree was en of hij ook flexibel bij pommel en cantle was.
Ik had eigenlijk niet aan de singel ophanging gedacht.
@ rina, misschien wat voor jou om die vraag bij Hilason voor te leggen? ;)

Hihihihi grapjas ik heb een BM zadel en was niet van plan deze te verkopen ;)

Dinopino schreef:
ben dus nu in heftige discussie met johan. Wanneer ik mijn hand op de tafel leg met een holling en ik druk erop tot ie plat ligt dan geeft ie toch overal evenveel druk op de tafel????

Je moet niet de tafel als paard bedenken maar je hand ;) De druk die je geeft op die hand, geeft toch wel een drukpunt ipv goed verdeelt te zijn. Zou je op meer punten drukken verdeel je de druk wel. (lees het verschil tussen met 1 vinger op je hand drukken op met 5 uitgespreide vingers).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:11

Ik vind het wel erg mooie zadels, ik zie dat ze ook speciale zadels voor gangenpaarden hebben. Ik ben benieuwd naar de ervaring van mensen hier met het flextree zadel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:29

rina zoals jij het uitlegt betekent het toch eigenlijk dat je juist meer druk krijgt bij zo'n flexibele boom dan bij een stugge boom en boomloos

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:12

@Dinopino het hele verhaal is iets gecompliceerder :D De Flex, en dan bedoel ik flex zoals deze Hilason, en boomloos KUNNEN meer puntdruk geven dan een boomzadel. Een starre boom, mits goed passend, zal meer de druk verdelen. Een Flex zoals de Equiflex van Conti moet je eigenlijk zien als een starre boom, maar met iets beweging.
Het drukpunt van boomloos en deze Hilasonflex, is imo ook afhankelijk van de zit van de ruiter. Een beginner op een boomloze vind ik geen goede combi, die kan nog niet goed de beweging van het paard volgen en zal dus een drukpunt creeren. Als een ruiter in staat is zijn/haar paard goed te volgen in de beweging, heb je weinig drukpunt. Daarnaast het gebruik van het goede pad, welke dus ook drukverdelend is, is net zo belangrijk. Een niet passend boomzadel geeft meer drukpunt(en) dan een boomloze.

In het hand verhaal zou je dus eigenlijk je hand steeds op en neer moeten bewegen, dan kan je met verschillende manieren van druk zien hoe het werkt. 1 punt druk niet rekening houdend met de beweging van je hand doet zeer. (das beginner op boomloos en niet passend zadel). 2 punten, voor en achterop, en niet meergaan doet ook zeer en laat bridging voelen ;) 1 punt maar meegaand met de beweging van hand is Hilasonflex en boomloos (met ruiter die paard kan volgen in de beweging). En eigenlijk zou je hiervoor 2 vingers moeten gebruiken aangezien het oppervlak wat onze zit bestrijkt :+ Alle 5 de vingers, die de beweging volgen, is dan dus het passende boomzadel. :') _O- het is wel een hele maffe uitleg geworden zo :+ En ook erg sumier omdat er nog een aantal andere zaken ook meespelen. BV de schoudervrijheid enz enz. De rug van het paard is niet zo plat als onze hand en bevat naast botjes ook nog spieren. Maar in basis kan het je een idee geven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:43

:D pfoe dat wordt wel nadenken. Ben het me dus aan het voorstellen. Maar waarom is een slecht passend boomzadel dan slechter dan een punctuele druk van een boomloos zadel

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:29

Citaat:
1 punt druk niet rekening houdend met de beweging van je hand doet zeer. (das beginner op boomloos en niet passend zadel). 2 punten, voor en achterop, en niet meegaan doet ook zeer en laat bridging voelen

Citaat:
1 punt maar meegaand met de beweging van hand is Hilasonflex en boomloos (met ruiter die paard kan volgen in de beweging). En eigenlijk zou je hiervoor 2 vingers moeten gebruiken aangezien het oppervlak wat onze zit bestrijkt

Goed lezen he ;) er zit een schil tussen niet meegaan in de beweging en wel meegaan in de beweging. Daarbij had ik dus ook al geschreven dat je bij boomloos eigenlijk 2 vingers zou moeten gebruiken. Test maar uit, hand bol en 1 vinger met duwende beweging op de hand zonder meegaan. En dan bolle hand met 1 of 2 vingers die wel de beweging van die hand volgen. Daarbij is echte druk bijna te moeilijk om voor elkaar te krijgen ;)

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:19

Ik had even gevolgd. Vroeger (2005, dacht ik) een treeless via Leathergem besteld (wat een toestand was dat zeg....),
Zadel uiteindelijk verkocht omdat ik de voorkant + horn veel te groot en massief vond, voor mijn bescheiden pony-beest.
Bij het nieuwe model ziet de voorkant er een stuk lager uit en ook de vormgeving van de fenders lijkt al veel "echter"
Dus nu wel weer geïnteresseerd in een nieuwe Hilason, aangezien de freemax waarschijnlijk toch niet gaat werken.
Blijven er toch een paar vragen over:

- Zijn de nieuwe fenders wel goed korter te maken ? (Dat was met het oude model niet te doen namelijk)
- Hoe lang zijn de modellen: roudskirt / square ?
- Is er al iemand hier die het gewaagd heeft een flextree te bestellen en zo ja, ervaringen ?
- Huidige ervaringen met Leathergem (gezien de toestanden en lange wachttijden in het verleden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:25

aurian schreef:
Dus nu wel weer geïnteresseerd in een nieuwe Hilason, aangezien de freemax waarschijnlijk toch niet gaat werken.
Waarom denk je dat de nieuwe Hilason wel gaat werken en de Freemax-WN niet ??

Overigens staan er op de Duitse Ebay ook 'dat soort' modellen tegenwoordig.

Waarbij ik me nog steeds afvraag hoe 'boomloos' die nu echt zijn. Niemand weet nog hoe deze zades in elkaar zitten tenslotte :)

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:12

DubbelDun schreef:
aurian schreef:
Waarom denk je dat de nieuwe Hilason wel gaat werken en de Freemax-WN niet ??

Simpel; de freemax is toch een "stukje" langer dan de roundskirt Hilason.
Afgelopen week bij Country Mill geweest en daar de rounded-skirt even bekeken.
Ik had bij Arthur er al eens op gezeten en toen vond ik de zit te vlak naar mijn smaak.
Ze hadden alleen zitmaat 16" liggen en dat is echt te groot voor mij.
Totale lengte is te lang en ik verwacht niet dat de 15" veel korter zal zijn.
Denk dat ik nog wel een testritje ga aanvragen om echt te voelen, echter gezien het weer zal dat in het voorjaar pas kunnen.

Ik zou ook graag eens de binnenkant willen bekijken.
Ben het met je eens dat er nog veel vragen zijn.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 12:27

eindelijk is mijn instructeur geweest en die vind dat het zadel wel goed licht. alleen de pommel is iets te krap maar hij heeft er geeb last van dus voorlopig kunnen we er mee door!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:17

Mariekyy schreef:
.. alleen de pommel is iets te krap maar hij heeft er geeb last van dus voorlopig kunnen we er mee door!

Een paard zegt niet snel 'auw' , dat zie je pas als het te laat is en er witte haren zitten.

@aurian: via Ebay.usa kun je de nieuwe hilason met uitgebreide beschrijving zien. Mocht je vragen hebben kun je die gewoon stellen aan de verkoper. Mijn ervaring is dat ze netjes en snel antwoorden.