[WN] beginnend westernruiter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:42

Hi Plientjedres!

Leuk dat je Western gaat rijden, recreatief of niet voor mij is het om het even. Zelf rij ik ook recreatief maar ik heb wel les van een fijne trainster. Zij heeft zelf ook een dressuurachtergrond en dat is soms best handig! We hebben een aantal mensen die wel fanatiek trainen voor wedstrijden bij ons op stal maar het gros rijdt toch wel recreatief en is veel met horsemanship bezig. Dat je recreatief wilt gaan rijden betekent helaas niet dat je daarmee goedkoper uit bent (maar ik denk ook niet dat je dat bedoelde). Sterker nog, sinds ik zelf western ben gaan rijden merk ik dat ik elke keer als ik wat nodig heb toch weer duurder uit ben als in mijn dressuurtijd.

Voor een goed tweedehandszadel zou je misschien eens met Just Western of Arthur's Westernstore contact kunnen opnemen. Ook zijn er bij diverse westernstallen vaak wel mensen die een zadel te koop hebben staan omdat deze bijv. niet meer past. Misschien loont het de moeite om eens wat stallen af te bellen? Zo ben ik ook aan mijn 'nieuwe' (tweedehands) zadel gekomen. Het is een mooi Billy Cook zadel geworden wat perfect past! Op die manier ben je inderdaad dus 'goedkoper' uit dan als dat je dit zadel nieuw zou kopen (en dat is waarschijnlijk wat je bedoelde in je openingsstukje toch?).

Succes ermee !

Munnie

Re: beginnend westernruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:58

Wendy: Mijn reactie was ook wel lomp. Maar ik denk als jij gaat omscholen je al een de toekomst moet denken. En met een BF zou je het eerste jaar of daarop volgende jaren vooruit kunnen.

Als jij echt western wil gaan rijden zou je toch beter meer geld uit kunnen geven voor iets goeds waar je de rest van je western carriere mee vooruit kan.

TS geeft nu aan dat ze dus niet echt de sport in wil maar beetje vrijetijds wil rijden op de western manier. Ik kan dat niet weten vantevoren.

San: Ik heb altijd goede kwaliteit gekocht bij Arthur en zeker niet voor teveel geld. Maar zoals je zegt is het western dus helaas duurder dan het engels rijden. Maar heb je bij Arthur een zadel gekocht? Ben benieuwd of die bij jou aan huis kwam?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:15

Dat je een duur zadel koopt is geen garantie dat je er jaren mee vooruit kunt, ook niet als je bijvoorbeeld een equiflex koopt (zoals ik die trouwens zelf ook heb). Want een zadel kan zomaar ineens niet meer passen. Paarden veranderen nu eenmaal van bouw door hun leven heen, bijvoorbeeld door training, ouder worden etc. Zeker omdat het paard van de TS pas 4 is, is dit wel iets waar je rekening mee moet houden.

Overigens: mijn 2de hands equiflex was goedkoper dan een nieuwe barefoot missoula nut, bijvoorbeeld.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:20

Ik heb een splinternieuwe equiflex gekocht op aanraden van Arthur. Ties is in april 4 geworden maar heeft de ruimte om door tegroeien. Ik kan de komende jaren vooruit.

En daarbij bedoelde ik eigenlijk dat als je de wedstrijd sport in wilt je beter een zadel kunt kopen waar je ook in de hogere klasses mee terecht kunt. Want ik heb veel verhalen gehoord van mensen dat die BF zadels schuiven en dit lijkt me niet echt makkelijk bij een pittige proef.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:22

Hi Munnie, ik heb mijn zadel van een stalgenootje over kunnen kopen. Dit zadel paste niet meer op haar paard maar daarentegen wel perfect op die van mij.

Bij Arthur komen ze ook op lokatie, toevallig nog niet zo lang geleden zijn ze bij ons op stal geweest voor een aantal mensen die een nieuw zadel nodig hadden. Op hun website staat het volgende daarover:

Zadel pas afspraak op locatie.

Deze manier van zadels passen heeft voor u als klant een voordeel dat u niet hoeft te reizen met uw paard wat voor veel mensen een probleem is ivm. vervoer en natuurlijk ook zeer tijdrovend is en kosten met zich meebrengt . Het nadeel van een zadel pas afspraak op locatie is dat we maar een select aantal zadels mee kunnen nemen. Wat we van u nodig hebben is enkele duidelijke foto’s van uw paard zonder zadel van de voorzijde ,linkerzijkant , rechterzijkant en achterzijde. Nadat u bij ons kenbaar heeft gemaakt welke eisen u stelt van uw nieuwe zadel zoals type , kleur ,merk,eventuele optionele uitvoeringen en prijsklassen, stellen wij voor u een collectie samen van +/- 10 zadels welke voor u mogelijk geschikt zijn en eventueel in aanmerking komen . Een zadel pas afspraak op locatie is bij ons geheel kosteloos wij zien dit als een stuk service naar onze klant ,deze service geldt alleen voor nieuwe zadels voor tweedehands zadels bent u van harte welkom bij onze store in vorstenbosch en kunt uw paard meebrengen.

Bij ieder nieuw zadel dat bij ons wordt aangekocht krijgt u een neopreen singel en een zadelhoes gratis.
Alle zadels en toebehoren en andere aangekochte tuigage vallen onder de algemene verkoopvoorwaarden van van Arthur’s western BV. welke te vinden zijn op http://www.westernstore.nl.

Enkele voorwaarden voor een zadelpas afspraak.

Voor een zadelpas afspraak hebben we enkele vereisten :

*Het paard waar het zadel op gepast moet worden dient zadelmak te zijn. In een goede gezondheid en conditie te verkerenen en dient niet in behandeling bij een dierenarts, osteopaat, of dergelijke te zijn.

*Het paard waar het zadel op moet worden gepast dient niet drachtig te zijn of nog een veulen aan de voet te dragen.

*Het paard waar het zadel op moet worden gepast dient niet kort voor de zadel pas afspraak of kort erna een castratie te ondervinden.

*Omdat we met zorg omgaan met onze kwaliteits producten is het een vereiste dat het paard waar het zadel op gepast moet worden netjes geborsteld en schoon is om vieze spullen te voorkomen.

*Tijdens een zadelpas afspraak in Vorstenbosch bevinden we ons in de luxe positie dat u gebruik mag maken van de indoor rijhal van Burgmeijer quarterhorses ,in deze rijhal vinden regelmatig trainingen plaats die mogelijk gepaard gaan met uw afspraak en dient u rekening te houden met de andere ruiters wanneer u van de rijhalgebruik maakt.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:33

Oke ja ik vroeg me dus af hoever Arthur van huis weggaat voor een zadel passen maar dus een heel stuk ik woon namelijk maar 20min van hem af.
Arthur zelf kwam bij ons heeft zelfs nog een rondje gereden ha ha ha.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:45

Oh haha, dan was mijn antwoord iets te uitgebreid :o .

Al met al denk ik dat het kiezen van het juiste zadel behoorlijk persoonlijk is. Verstandig is het wel om er iemand bij te hebben die er verstand van heeft en aan de hand van jouw wensen en toekomstideeen het juiste zadel voor je weet te vinden. Hoewel ik mij persoonlijk niet blind zou staren op de toekomst is dat voor iedereen natuurlijk weer anders.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:51

Ja wel een beetje uitgebreid ja :D

Maar tuurlijk moet die naar jou wensen voordoen maar het is altijd makkelijk om naar de toekomst te kijken vind ik.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:51

Munnie schreef:
Maar ik zie mij niet met mijn Fresnos met een boomloos zadel een proef rijden zou bang zijn dat ik er naast hang in zowel het spinnen en de voltes die je rijd...

@Munnie: heb je deze combinatie wel eens in de ring gezien?

Afbeelding

Reining met een boomloos zadel gaat deze pro dus net zo makkelijk af als me een 'echt' westernzadel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:55

Iets zegt me dat Roeltje "iets" netter op z'n paard zit dan Munnie, als die laatste verwacht er geen 5 spins mee te kunnen maken ;)
Maar Roel is ook geen echte hoor, die heeft niet eens sporen. :D

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:58

Volgens mij heb ik hem ooit wel eens voorbij zien komen weet niet wat zijn naam is? Dan kan ik het misschien zeker zeggen. Maar als het dezelfde is reed die toen niet met een boomloos zadel.
En hier heeft die dus ook een normaal zadel met boom erop liggen.

Sonja: Ik zeg niet dat je met sporen moet rijden train zowel Mun (dressuur) als Ties zonder sporen. En hoe kan jij nou weten hoe ik op me paard zit? Heb je mij ooit zien rijden? Beetje kort door de bocht denk ik. Ik zou nooit een boomloos zadel kopen. Kon er zelf wel op rijden maar vind die dingen niet zitten dan heb ik van andere mensen gehoord dat die dingen schuiven als de pleures.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:59

Munnie schreef:
Maar als het dezelfde is reed die toen niet met een boomloos zadel.
En hier heeft die dus ook een normaal zadel met boom erop liggen.
:n :+ wat je op bovenstaande foto ziet, is een boomloos zadel! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:02

Die opmerking over sporen is helemaal niet voor jou bedoeld Munnie, je bent misschien wat minder belangrijk (en slim trouwens ook) dan je zelf denkt ;)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:05

Ok dat weet ik dus niet heb geen verstand van boomloze zadels maar ok. En ik had het eigenlijk ook over een BF want de rest van de zadels heb ik geen verstand van.

Sonja: Heb ik gezegd dat ik belangrijk ben? Waar heb jij dat gelezen? En vind je het ook normaal om mensen dom te noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:05

Alleen als ze het zelf bewijzen :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:06

Munnie schreef:
Ok dat weet ik dus niet heb geen verstand van boomloze zadels maar ok. En ik had het eigenlijk ook over een BF want de rest van de zadels heb ik geen verstand van.

I rest my case 8-)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:08

Sonja ik weet niet wat jij denkt te bereiken met deze opmerkingen maar denk dat je beter een andere hobby kan gaan zoeken. Hoop dat je het naar je zin hebt en er blij van wordt.

Wranglerbutt: I rest my case? Ik ben dus absoluut niet goed in engels of welke vreemde taal dan ook. Dus rest is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:09

Rest is een soort plessur ;)
Sweet dreams!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:34

Sonja schreef:
Rest is een soort plessur ;)
Sweet dreams!

_/-\o_

:wave:

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:43

Mensen, mensen, wat glijdt dit topic weer af. Sommige mensen vinden zichzelf wel héél erg gevat. Blijf nou gewoon eens on-topic en hou het leuk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:52

Gewoon beginnen met les met het zadel en de optoming die ju nu hebt en eerst kijken of je het echt leuk vindt. Vervolgens, als je het leuk vindt, op je gemakje je gaan oriënteren over hoe je wilt dat jij en je alpenquarter (ja, je pennypony gaat dat worden :D ) er als combinatie uitzien. Daarbij is een goed passend zadel vereist en of dat nu wel of geen bling heeft, is helemaal niet interessant. Hetzelfde geldt voor het hoofdstel en het bit dat je uitzoekt, dat moet passen bij het opleidingsniveau van je paard en jouw manier van rijden. Als dat in orde is, kan je je gaan uitleven op de rest van je outfit.

Goedkope spulletjes kan je op Marktplaats wel vinden. Als je je eens te buiten wilt gaan in een goed gesorteerde westernwinkel kan ik je Arthur's westernstore in Vorstenbosch aanraden. Ook Ebay.com is een aanrader.

Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:54

Nadeel van iets op E-bay kopen is echter wel dat je zelf moet passen. (als het om zadels gaat dan he. Voor bv beenbeschermers en pads etc is het een perfect medium)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:58

Sonja schreef:
Alleen als ze het zelf bewijzen :j

:))

Ebay is idd vaak een stuk voordeliger. Daar kan je vrij voordelig goede hoofdstellen etc kopen.
Blijf iig ver weg van de zadelmarkt en dat soort zaken, niet gezond voor het paard.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:01

Ben laatst bij zadelmarkt geweest....en inderdaad de zadels zijn nogsteeds ruk....maar de hoofdstellen zijn prima hoor :j
Heb nog met een hele leuk in mijn handen gestaan :j

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:33

ik wil iedereen die me een pbtje hebben gestruurd heel erg bedanken! +:)+

ik heb besloten om voorlopig nog even met mijn eigen pony omscholen ga wachten.
ik ga eerst even kijken of ik het wel echt leuk vind door een lesje te gaan nemen.
dit op aanraden van mijn huidige instructrise(die ook mee gaat rijden dan.)
ze vatte het echt onwijs goed op.

echt heel erg bedankt voor alle tips :D