[WN] Positie westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:11

fijn, ik ga nu even paardje pesten en zal er straks een blik op werpen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:14

Ik zou gewoon nogmaals contact opnemen. Als je binnen de bepaalde termijn hebt laten weten dat je niet tevreden was, zou de verkoper jou een ander zadel moeten kunnen aanbieden. Zeker wanneer een ander beter passend zadel in een hogere prijsklasse valt, zou hij de volledige nieuwprijs van het zadel moeten aftrekken denk ik zo

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:20

Gleyla schreef:
Ik zou gewoon nogmaals contact opnemen. Als je binnen de bepaalde termijn hebt laten weten dat je niet tevreden was, zou de verkoper jou een ander zadel moeten kunnen aanbieden. Zeker wanneer een ander beter passend zadel in een hogere prijsklasse valt, zou hij de volledige nieuwprijs van het zadel moeten aftrekken denk ik zo

Ik wil gerust nog wat bij lenen als ik dan een echt goed passend zadel heb.
Ik had de verkoper ook gevraagd hoe het kwam dat hij zo zeker was dat het zadel past, ik vroeg hem waarom hij geen kale boom had om eens op z'n rug te leggen. Hij zei me dat hij die niet had, maar dit een ralide boom is, wat vroeger het leger gebruikte en op alle paarden moest passen omdat het leger zich niet kon permitteren om voor elk paard een andere boom te maken. Ik moest me geen zorgen maken, het paste prima en m'n haflinger stapte er goed onder vond hij. Om eerlijk te zijn, van een rondje stappen zal die nog niet echt iets kunnen voelen, dat komt maar na een tijdje.
Ik wil dat het zadel 100% past, maar hij zei dat dit niet altijd kon. Bij dit zadel had ik m'n twijfels, en wel om de volgende redenen:
1.Vond het lang, zeker voor m'n korte Haflinger; het kwam tot over z'n lendenen.
2.Vond het vreemd dat het zo ver over z'n schouder kwam, dit leek me niet normaal.
3.Vond dat het knelde aan de rechterkant van z'n schouder, en hel leek alsof het zadel zich 'ingroef', wat goed te zien is.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:25

Gleyla schreef:

Wat ook een probleem is, dat er echt niet veel zadels zijn die passen op een korte, brede Haflinger. Ik denk dat dit het enige model is dat hij voor zo'n type paardjes heeft.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:36

Als het goed is heeft hij ook roundskirt zadels :) (als ik dezelfde winkel in mijn hoofd heb)
Overigens bestaan er van pool's ook kortere zadels, dus moet hij deze ook kunnen bestellen.

Als argument kan je aandragen dat je zadel voorbij de ribben komt en dat is niet goed.

Succes en het zijn trouwens goede zadels hoor, ik heb er ook een tijd mee gereden, maar hij past niet meer op het paard dat ik rijd ivm veranderingen door het jaar heen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:48

Ben er zelfs zeker van dat hij ook roundskirts heeft... Heb er namelijk zelf 1 van (als het van dezelfde winkel is). Ben er echter wel tevreden over.

Shakir, heb je de redenen die je aangeeft al met hem besproken??? Laat alvast je lesgever ernaar kijken. Ik zou er in ieder geval op staan, eisen, dat hij nog eens terugkomt om te kijken en ineens een aantal andere zadels meeneemt om te passen. Als je het op tijd hebt laten weten, heb je recht op een ander zadel (en met het volledige bedrag van hetgeen je nu hebt. Toch zeker als je bij hem een ander koopt)

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:13

Gleyla schreef:
Ben er zelfs zeker van dat hij ook roundskirts heeft... Heb er namelijk zelf 1 van (als het van dezelfde winkel is). Ben er echter wel tevreden over.

Shakir, heb je de redenen die je aangeeft al met hem besproken??? Laat alvast je lesgever ernaar kijken. Ik zou er in ieder geval op staan, eisen, dat hij nog eens terugkomt om te kijken en ineens een aantal andere zadels meeneemt om te passen. Als je het op tijd hebt laten weten, heb je recht op een ander zadel (en met het volledige bedrag van hetgeen je nu hebt. Toch zeker als je bij hem een ander koopt)

Dan zou ik idd graag een roundskirt hebben. Zijn ook goeie zadels, ik rijd er graag mee.

Ik heb inderdaad die punten aangehaald, verschillende malen gevraagd of het niet te lang is, hij zei me dat de achterkant niet op het paard komt, dat dat maar versiering is. Het is het einde van de zitting wat telt. Ik ben leek, hoe kan ik hier tegenin gaan? Als hij dat zegt zal het wel zo zijn zeker? Maar het is niet alleen achteraan dat het te lang is, ook vooraan komt het te ver over z'n schouders. Ik heb hem toen ook gevraagd of het normaal was dat het zadel knelde op de rechterkant, hij zei me dat je dat niet kon vermijden als paard niet recht gebouwd is. Nu merk ik dat als ik het zadel aanspan, het zadel zich ahw 'ingraaft' op het vet aan z'n schoft en de achterkant dan wat omghoog wipt.
Ik heb het idd op tijd laten weten, maar hij stelde me gerust en heb er dan nog eens een les mee gereden, omdat het ook daarvoor was dat ik een ander zadel gekocht had.
Scheelt een roundskirt nu zoveel met dit zadel?
Laatst bijgewerkt door Shakir op 31-03-09 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:14

ja, de hoekjes die nu uitsteken zal ik maar zeggen, heb je met een roundskirt niet. Met deze ga je waarschijnlijk schuurplekjes krijgen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:17

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:18

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:21

Maar zal het knellen op de schouder dan over zijn? Misschien als het korter is, dat het zadel dan minder ver op de schouders komt en dus minder knellen op die plek? Dat vind ik het grootste probleem.
Hier ligt er nog geen pad onder, maar ik vind dat je ziet dat het zadel daar precies niet goed ligt.
http://i41.tinypic.com/66hrty.jpg

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:25

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:49

Gleyla schreef:
Dat kan door de verkeerde ligging van het zadel zijn. Maar er zijn ook gewone round skirts, want die van de foto is een barrel racer

edit, deze dus http://www.cavallo-mania.it/shop/produc ... 16f449e2cd

Dat lijkt me krek hetzelfde zadel als ik nu heb, alleen heel wat goedkoper, ik betaalde 820 euro voor het zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:01

Shakir schreef:
... maar dit een ralide boom is, wat vroeger het leger gebruikte en op alle paarden moest passen omdat het leger zich niet kon permitteren om voor elk paard een andere boom te maken.
In het laatste heeft hij gelijk; het leger laat idd niet voor elk paard een andere boom maken. MÁÁR het leger selekteerde wel zijn paarden op gelijkgebouwdheid, dus konden ze met 'één maat' zadel af.
(En verder wil je niet weten hoeveel paarden er kapot gereden zijn in die tijd.)

Maar goed, hij verkoopt je dus klinklare onzin ;( al verbaasd me dat dus niets gezien de verhalen die ik al meer gehoord heb.

Overigens is een Ralide boom op zich geen slechte boom, zolang hij goed past.

Of dezelfde boom in een korter zadel wél goed gaat passen kan niemand je hier zo vertellen. Ook daar geldt voor dat hij het best ingemeten moet worden.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:04

Shakir schreef:
Gleyla schreef:
Dat kan door de verkeerde ligging van het zadel zijn. Maar er zijn ook gewone round skirts, want die van de foto is een barrel racer

Dat lijkt me krek hetzelfde zadel als ik nu heb, alleen heel wat goedkoper, ik betaalde 820 euro voor het zadel.

Het is niet helemaal hetzelfde :-) Deze is meer afgerond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:05

Gleyla schreef:

Shakir schreef:
Tja elke winkel hanteert zijn eigen winstmarge.
Overigens geloof ik niet dat dit zadel wel gaat passen. Het is -zo te zien- net zo lang en ondanks de ronde skirts blijft het op de rug dus te lang en kun je het ook niet iets verder naar achteren leggen zodat je meer ruimte op de schouders zou krijgen.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:07

DubbelDun schreef:
Shakir schreef:
... maar dit een ralide boom is, wat vroeger het leger gebruikte en op alle paarden moest passen omdat het leger zich niet kon permitteren om voor elk paard een andere boom te maken.
In het laatste heeft hij gelijk; het leger laat idd niet voor elk paard een andere boom maken. MÁÁR het leger selekteerde wel zijn paarden op gelijkgebouwdheid, dus konden ze met 'één maat' zadel af.
(En verder wil je niet weten hoeveel paarden er kapot gereden zijn in die tijd.)

Maar goed, hij verkoopt je dus klinklare onzin ;( al verbaasd me dat dus niets gezien de verhalen die ik al meer gehoord heb.

Overigens is een Ralide boom op zich geen slechte boom, zolang hij goed past.

Of dezelfde boom in een korter zadel wél goed gaat passen kan niemand je hier zo vertellen. Ook daar geldt voor dat hij het best ingemeten moet worden.

Ok, ik had dus ook al een idee dat die type paarden niet het type waren van m'n Haflinger. Maar bon, dit zadel is dus heel wat breder dan de smallere zadels die het leger gebruikt.
Kan iemand me aub zeggen of dit zadel knelt op z'n schouders doordat het te lang is? Ik wil hier zo snel mogelijk werk van maken.
Het eerste wat me opviel was dat het zadel veel te lang is voor hem, dus het zal wel zo zijn, maar heb iemand nodig die me kan bijstaan, die verstand heeft van westernzadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:10

Shakir schreef:
Kan iemand me aub zeggen of dit zadel knelt op z'n schouders doordat het te lang is?
Dat kun je dus alleen 'bewijzen' als je een ander zadel zou hebben met dezelfde boom er in die korter is.

Het heeft geen zin om dit zadel verder naar achteren te leggen en te zien of het dan niet knelt, want dan ligt het zover op zijn kont dat het helemaal niet goed meer ligt.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:13

DubbelDun schreef:
Gleyla schreef:

Shakir schreef:
Tja elke winkel hanteert zijn eigen winstmarge.
Overigens geloof ik niet dat dit zadel wel gaat passen. Het is -zo te zien- net zo lang en ondanks de ronde skirts blijft het op de rug dus te lang en kun je het ook niet iets verder naar achteren leggen zodat je meer ruimte op de schouders zou krijgen.

Mijn oorspronkelijk gedacht was dat een gewoon westernzadel niet zou passen, ik heb er hier al zoveel gehad (oa equiflex die niet paste en dus weer verkocht heb, maar toen was hij nog wat jonger, bij nader inzein paste dat zadel veel beter dan die Pool's, die gewoon in z'n schouders knelt.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=166hij8&s=5
Als ik hier niemand vind die me kan helpen, dan zal ik helaas weer geld moeten uitgeven aan iemand die komt kijken wat het probleem is.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:15

DubbelDun schreef:
Shakir schreef:
Kan iemand me aub zeggen of dit zadel knelt op z'n schouders doordat het te lang is?
Dat kun je dus alleen 'bewijzen' als je een ander zadel zou hebben met dezelfde boom er in die korter is.

Het heeft geen zin om dit zadel verder naar achteren te leggen en te zien of het dan niet knelt, want dan ligt het zover op zijn kont dat het helemaal niet goed meer ligt.

Dus maw kan ik niet aantonen dat dit zadel niet past? Kan ik hier ook geen oplossing voor vinden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:18

Waarom heb je die Equiflex dan weggedaan. Zo te zien lag die iig beter.
Overigens als hij in zijn schouders breder geworden is dan zou die EquiFlex nu misschien ook zijn gaan knellen.

Citaat:
Dus maw kan ik niet aantonen dat dit zadel niet past? Kan ik hier ook geen oplossing voor vinden?
Dat kun je alleen aantonen als je er een goede zadelmaker bij haalt die het zadel en paard kan inmeten, óf een test met een PLIP doet (of een nep-PLIP Carola-pad maakt) of iemand met een warmtecamera inhuurt.
Niemand heeft röntgenogen, dus niemand kan ónder het zadel kijken hoe het écht ligt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:20

jawel, dit zadel past niet omdat te lang/groot is, dat ziet ieder die er iets verstand van heeft
of het zadel op de schouder past is moeilijk te zien omdat het niet nog meer naar achteren te leggen is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:21

toch zou ik als ik jou was vragen of de zadelmaker terug kan komen op het moment dat je trainer er ook is en laat ze dan samen kijken. Of je moet het zadel terugbrengen en je geld gaan terughalen en ergens anders een zadel kopen. Misschien is hij ook wel genegen om het zadel te ruilen voor een andere, zoals al gemeld werd zijn er ook round skirt pools zadels.

De zadelverkoper meldt zelf nog dat je paard op de schouder nog breder kan worden, maar als het zadel nu al knelt gaat het alleen nog maar harder knellen als die spieren erop komen en sterker nog, dan kunnen die spieren er niet op komen omdat het zadel in de weg zit.... Hoe dikker pad je eronder legt hoe meer knelling je krijgt, net als met dikke sokken in te kleine schoenen.

Ik heb ook het idee dat je zadel iets ´brugt´ dwz dat het niet helemaal draagt op je paard, dat er onder het deel waar je zit nu lucht zit maar dat moet je kunnen zien als je weet waar je op letten moet.
Wat de lengte betreft, je paard kán er last van krijgen bij het inbuigen, waar hij echter wel last van kan hebben is de achterbovenkant van het zadel, dat dat net tegen zn ruggegraat bij zn lendenen komt te drukken, daar kunnen lelijke plekken ontstaan door de wrijving ivm de lengte van je zadel.

Wat betreft die ralide boom, hij had makkelijk een kale boom kunnen bestellen bij de dealer want als ze toch allemaal hetzelfde qua maat zijn hoeft hij er maar 1 te hebben om te kunnen passen, toch?

(vriendin van mij heeft een billy cook te koop met roundskirt voor minder geld dan je dit zadel hebt gekocht, misschien als je je geld terughebt.....)

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:32

cissy schreef:
toch zou ik als ik jou was vragen of de zadelmaker terug kan komen op het moment dat je trainer er ook is en laat ze dan samen kijken. Of je moet het zadel terugbrengen en je geld gaan terughalen en ergens anders een zadel kopen. Misschien is hij ook wel genegen om het zadel te ruilen voor een andere, zoals al gemeld werd zijn er ook round skirt pools zadels.

De zadelverkoper meldt zelf nog dat je paard op de schouder nog breder kan worden, maar als het zadel nu al knelt gaat het alleen nog maar harder knellen als die spieren erop komen en sterker nog, dan kunnen die spieren er niet op komen omdat het zadel in de weg zit.... Hoe dikker pad je eronder legt hoe meer knelling je krijgt, net als met dikke sokken in te kleine schoenen.

Ik heb ook het idee dat je zadel iets ´brugt´ dwz dat het niet helemaal draagt op je paard, dat er onder het deel waar je zit nu lucht zit maar dat moet je kunnen zien als je weet waar je op letten moet.
Wat de lengte betreft, je paard kán er last van krijgen bij het inbuigen, waar hij echter wel last van kan hebben is de achterbovenkant van het zadel, dat dat net tegen zn ruggegraat bij zn lendenen komt te drukken, daar kunnen lelijke plekken ontstaan door de wrijving ivm de lengte van je zadel.

Wat betreft die ralide boom, hij had makkelijk een kale boom kunnen bestellen bij de dealer want als ze toch allemaal hetzelfde qua maat zijn hoeft hij er maar 1 te hebben om te kunnen passen, toch?

(vriendin van mij heeft een billy cook te koop met roundskirt voor minder geld dan je dit zadel hebt gekocht, misschien als je je geld terughebt.....)

Mijn idee is zeker dat het brugt, dat voel ik gewoon als ik het zadel aanspan. Daarvoor is het zadel ook te lang.
Net naar m'n trainer gebeld. Die wil me wel helpen zoals hij in eerste instantie beloofd had, maar kent ook de technische kant niet van zadels. Dus dat loopt ook weer op een flop uit.
Probleem is dat de echte problemen maar te bewijzen vallen als ik zadel een eindje test, maar dan krijg ik er helemaal geen geld meer voor, want dan is het 'gebruikt' en mijn Hafje is geen testpaardje, het moet perfect zijn, dat heb ik hem ook genoeg verwittigd voor hij kwam, dus hij wist dat!!
Ik moet nu, tegen donderdag want dan heb ik les, een oplossing hebben.
Die man zou ook verschillende zadels meehebben EN ER EEN PAAR PASSEN om de beste eruit te kiezen was me beloofd geweest, maar na 1 zadel zei hij al dat het paste. Na wat tegenstribbelen van mijn kant, omdat ik het zadel te lang vond, heb ik het toch gekocht omdat hij zo zeker was van z'n stuk. Hoe kan ik dan in godsnaam gaan denken dat het niet zo is? Als ik er iets van kende zou ik een tweedehandse gekocht hebben enmoest ik niet zoveel lenen.
Nu moet hij me helpen, want het past niet...en ik heb hem binnen de acht dagen laten weten dat ik het terug wou bengen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:42

ieder mens maakt fouten en hij dus ook, ik vind het een wel een beetje kortzichtig van hem dat hij niet meerdere zadels erop gelegd heeft en al na 1 is gestopt. Hij had ook die ene even apart kunnen leggen en met de andere door kunnen gaan, zodat duidelijk is dat de andere echt niet passen en jij dus ook een beter gevoel erover zou hebben. Dat had ik al helemaal gedaan als ik hem was na jouw tegensputteren....

Bellen, terugbrengen, geld terug en verder shoppen of ander zadel, zo simpel zie ik het (maar heb dan ook wel mn bekkie bij me en veel zadels gezien).
Jouw trainer zou ook enige kijk op zadels moeten hebben technisch gezien, hij maakt toch paarden zadelmak en traint ze? Hij ziet dus meerdere paarden/zadels en zou eea moeten kunnen herkennen.
Ik zou mn les maar afzeggen als je nog geen zadel hebt of er een engels zadel op leggen zodat deze niet onverhoopt beschadigd.