[WN] De boom van een zadelmarkt western

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nelly_555

Re: De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:07

DubbelDun schreef:
Overigens kan ik wel begrijpen dat ze die engelse zadels niet open wíl maken, op Bokt is wel te lezen wat daar als vulling uitkomt Cool

Deze maand in de bit halen ze 3 engelse zadels open, heb het artikel net vanavond gelezen. Ook schandalig wat daaruit te voorschijn komt! Dus voor de geïntresseerde zeker leuk om even te lezen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:09

Klinkt interessant nelly, is de nieuwe bit er dan al?

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:17

Ik heb hem vandaag in de bus gekregen, dus zal in dezer dagen (of nu al) ook wel in de winkel liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:21

Ik had een abbo voor 3 of 6x maar ik weet niet of die al afgelopen is..
Ik wacht het weekend even af en anders naar de winkel!
Wat voor merken hebben ze gesloopt?

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:23

Allemaal merkloos Tong uitsteken nog erger...
Ze hadden een zadel van 100, 160 en 250 euro. Waarschijnlijk allemaal gemaakt in india.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:32

nelly_555 schreef:
DubbelDun schreef:
Overigens kan ik wel begrijpen dat ze die engelse zadels niet open wíl maken, op Bokt is wel te lezen wat daar als vulling uitkomt Cool

Deze maand in de bit halen ze 3 engelse zadels open, heb het artikel net vanavond gelezen. Ook schandalig wat daaruit te voorschijn komt! Dus voor de geïntresseerde zeker leuk om even te lezen...

Helaas maken ze geen zadels in de prijsklasse 300-1000 euro open. Ben namelijk heel benieuwd of een JC, Pagony (Rossner heeft hetzelfde binnenwerk), Kentaur wel goed zijn.
Er zit ook een heel verschil in bomen bij A-merken. En wat ik dan ook graag getest zie worden is de kwaliteit van de beugelriemhaak. Bij Kieffer schijnt deze haak na 5 jaar nogal eens lam te zijn en dan doet Divoza moeilijk over garantie (er zit 5 jaar op, en als het 5 jaar en 1 maand is zou je pech hebben). Je mag van een A-merk wel een langere levensduur verwachten dan 5-6 jaar, eerder 15-20 jaar. Overigens, de boom van een Kiefferzadel is dus van polypropyleen homopolymeer. Mocht deze boom scheef uit de fabriek komen, dan is een hele serie niet goed. Ze worden immers middels een mal in model gegoten. OMdat je toch veel verhalen hoort over scheve kieffers, zou ik van zo'n boom graag een test willen zien hoe sterk de boom is bij zijwaartse druk en bij temperaturen tot 50 graden. Want een snelle blik op de boom (oudere type, de nieuwere nog niet in handen gehad) dan lijkt het dat de verhalen van scheef zijn in ieder geval niet van fabriek af is.
Overigens, de kans op een scheve boom bij een willekeurig A-merk is ook aanwezig: het blijft handwerk, het kopijzer er precies symmetrisch aanzetten is al een kunst op zich, de boom met spanbanden tot een zitvlak maken is ook vakwerk.
Maar de kans dat een scheve boom van een A-merk de fabriek verlaat is kleiner dan bij een zadel uit India.
Een kunststof boom lijk mij een grotere kans op volledige symmetrie dan bij een boom met hout en metaal. Verder loop je nog kans op scheefheid door kussenvulling, maar dat is natuurlijk op te lossen.

Maar iemand die nog een merkzadel open wil maken?
Voor iemand die 10 euro overheeft voor een ouder, maar kwalitatief goed engels dressuurzadel mag deze ophalen en open maken. Boom is nog goed, vulling is egaal, zadel wordt dan geleverd zonder stoten, verder uiteraard kaal.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 14-11-08 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:35

Laatst bijgewerkt door newton op 14-11-08 21:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:35

nelly_555 schreef:
Ze hadden een zadel van 100, 160 en 250 euro. Waarschijnlijk allemaal gemaakt in india.

Tsjong daar heb je veel aan.... hebben ze ook een credietcrisis bij de Bit?

Een van 200, een van 600 en een van 1000+ was leuker geweest!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:40

Goh ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik heb een westernzadel van zadelmarkt en ik heb er dus echt geen problemen mee. Ik heb er meerdere mensen naar laten kijken, of het goed lag en alles. En ik heb elke keer te horen gekregen dat het gewoon prima ligt. Dus ik heb geen klachten. Ik kan nou eenmaal geen zadel van 1000 euro betalen. En ik ben dus erg tevreden met het zadel. Het zit prima op mijn paard en ik vind het ook een heerlijk zadel om mee te rijden. Uiteindelijk krijgt mijn paard als hij helemaal is uitgegroeid een zadel die helemaal voor hem is gemaakt. Maar zo lang dit zadel het prima doet, blijf ik er mee rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:42

Nibbit schreef:
nelly_555 schreef:

Tsjong daar heb je veel aan.... hebben ze ook een credietcrisis bij de Bit?

Een van 200, een van 600 en een van 1000+ was leuker geweest!

De testen van BIT zijn eigenlijk waardeloos, totaal niet wetenschappelijk onderbouwd, dat was al zo met de rijbroekentest, met de ledervettest, enz. Leuk om te lezen, maar verder kun je er eigenlijk geen enkele conclusie uit trekken.
WAnt wil je echt iets zeggen over de kwalitiet van goedkopere zadels, dan moet je ook meer dan 1 nemen. Want stel dat er 1 op de 10 fout is, of dat er 9 op de 10 fout zijn. En zo meot je dat ook met een aantal duurdere merken doen. En alles waar krachten op komen moet je aan een duurzaamheidstest onderwerpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:51

rockwitch schreef:
Goh ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik heb een westernzadel van zadelmarkt en ik heb er dus echt geen problemen mee. Ik heb er meerdere mensen naar laten kijken, of het goed lag en alles. En ik heb elke keer te horen gekregen dat het gewoon prima ligt. Dus ik heb geen klachten. Ik kan nou eenmaal geen zadel van 1000 euro betalen. En ik ben dus erg tevreden met het zadel. Het zit prima op mijn paard en ik vind het ook een heerlijk zadel om mee te rijden. Uiteindelijk krijgt mijn paard als hij helemaal is uitgegroeid een zadel die helemaal voor hem is gemaakt. Maar zo lang dit zadel het prima doet, blijf ik er mee rijden.

Van buitenaf is het bijna niet te zien of de boom scheef is. Natuurlijk zie je een grotere scheefheid wel, maar kleine afwijkingen zijn van buitenaf gewoon niet te zien, ook niet door een zadelmaker. Dan zou je het zadel al moeten laten openmaken. Maar zo'n kleine afwijking kan wel je paard scheef duwen als je zo'n zadel te lang gebruikt.
Maar natuurlijk zijn er ook wel rechte bomen bij zadelmarkt zadels. Het kan ook dat jij net een van de gelukkigen bent die wel een rechte boom heeft Lachen
Maar dan nog, het is niet alleen de boom die slecht is, maar ook de leerkwaliteit (leer wordt geperst uit stukken afvalleer), gaat 99 keer goed, maar stel dat tijdens een ruige rit ineens de singel knapt.. Knipoog

Persoonlijk zou ik dan liever (en dat heb ik trouwens ook gedaan) een boomloos zadel als barefoot kopen in de tijd dat het paard in de groei is. Betaalbaar en ligt ook prima op veel paarden Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 23:10

Ik sluit me helemaal bij MysticTinker aan.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:06

rockwitch schreef:

Dat is ook vaak het probleem, dat de ruiter geen problemen heeft met het zadel en er lekker op zit....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:26

Ik heb ook gezegd dat het niet alleen voor mij lekker zit, maar ook dat het prima om mijn paard ligt. Even goed lezen.
Vandaag heb ik er toevallig nog met een andere westernruiter naar gekeken, maar kan er niks verkeerds aan vinden. Het ziet er gewoon prima uit. Mijn paard loopt onder dit westernzadel gewoon prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:11

Een westernruiter is natuurlijk geen zadelpasser/maker Knipoog Ook die kan niet van buitenaf zien of de boom recht is.
En paarden met een hoge pijngrens zullen met een scheef zadel nog prima lopen, dus dat hoeft ook geen bewijs te zijn dat t zadel goed ligt.
Heb je deze site al eens doorgelezen?
http://www.freewebs.com/saddlesores/het ... opwerk.htm

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:34

Ik was toch niet van plan om al mijn zadels uit elkaar te slopen om even te kijken of de boom recht is. Dat vind ik een beetje te ver gaan. Maar blijkbaar is het moeilijk te geloven voor mensen hier dat mijn zadel gewoon prima ligt, en dat ik er echt geen klachten over heb, schijnbaar is het echt een drama als je een zadelmarkt zadel hebt. Nou ja voor mij dus niet. Ik ben erg tevreden. En ik kan nou eenmaal nu nog geen 1500 euro voor een uber westernzadel uitgeven, de meeste zijn trouwens nog veel duurder, maar eigenlijk boeit het me totaal niet of er een merk op zit of wat dan ook. Zo lang hij er lekker onder loopt ben ik tevreden. En of het dan 500 euro of 2500 heeft gekost, is niet belangrijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:40

Je hebt volkomen gelijk! Maar je snapt toch wel dat gezien het feit dat veel mensen vooral slechte ervaringen hebben veel mensen in de eerste instantie sceptisch zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:41

We proberen alleen te vertellen dat je van buitenaf gewoon niet kán zien of een zadel perfect ligt. Dat blijft gokken. En bij een merkzadel is die kans stukken groter dat alles recht is, maar ook dan heb je natuurlijk geen garantie.
Ik hoop voor je paardje dat je zadel echt recht blijkt te zijn Lachen
En zo niet, dan merk je het over een jaartje wel

Als je geen geld hebt voor een duur zadel kun je beter een wintec western of een barefoot nemen. Stukken beter qua kwaliteit en pasvorm!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:04

Inderdaad, als je een goedkoop western wil kun je beter een BF nemen. Als je die niet zo mooi vind (mijn geval Tong uitsteken ) kun je ook nog voor een Hilason gaan, dat zijn wel fijne zadels, en doordat het boomlozen zijn is de kans veel groter dat het zadel goed past. Maar goed de Hilason en BF zijn dan nog wel duurder dan zadelmarkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:08

Of je gaat voor een goede tweedehands. Die hoeven ook geen fortuin te kosten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:42

rockwitch schreef:
Ik was toch niet van plan om al mijn zadels uit elkaar te slopen om even te kijken of de boom recht is. Dat vind ik een beetje te ver gaan. Maar blijkbaar is het moeilijk te geloven voor mensen hier dat mijn zadel gewoon prima ligt, en dat ik er echt geen klachten over heb, schijnbaar is het echt een drama als je een zadelmarkt zadel hebt. Nou ja voor mij dus niet. Ik ben erg tevreden. En ik kan nou eenmaal nu nog geen 1500 euro voor een uber westernzadel uitgeven, de meeste zijn trouwens nog veel duurder, maar eigenlijk boeit het me totaal niet of er een merk op zit of wat dan ook. Zo lang hij er lekker onder loopt ben ik tevreden. En of het dan 500 euro of 2500 heeft gekost, is niet belangrijk.

Toch knap dat er zoveel westernruiters rontgen-ogen hebben Pling
Inderdaad, die westernruiter heeft er veel verstand van. Hij zal weliswaar geen zadelmaker zijn maar hij zit wel elke dag op een westernzadel en op den duur weet je dan alles van westernzadels!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:45

rockwitch schreef:

Als je goed zoekt, vind je zeker nog een goede 2dehandse westernzadel voor 400 tot 600 euro. En das bijna dezelfde prijs als eentje van zadelmarkt! Er zijn ook goedkopere merken zoals Pools en White Star (+/- 1000 euro nieuw) die volgens mij toch ook wel heel wat beter zijn dan zadelmarkt e.d.
Ik kan echt niet geloven dat er nog zoveel mensen daarmee (durven) rondrijden Frusty En allemaal hebben ze hetzelfde excuus: "ik kan geen zadel betalen van 2500 euro".
Ik betaal dan liever iets meer, dan men paard naar de knoppen te rijden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:53

goh: zadelpasopleiding. Ben zó benieuwd of ze dan ook kale westernbomen hebben om op je paard te passen. Maar het zal wel met het handje gaan. Omdat die bomen van die zadels nooit gelijk zijn. Dat zou vakmanschap veronderstellen waardoor iedere boom hetzelfde is als die hetzelfde moet zijn qua maat.

Overigens was ik onlangs bij Divoza in Enschede en wat ze daar aan westernzadels en tuig verkopen is net zo om te huilen als het spul van zadelmarkt. Zadels die ronduit gevaarlijk zijn, van eng, knetterhard goedkoop en veel te droog (broos) leer. Borsttuigen, hoofdstellen en bitten die ik niet in de buurt van mijn paarden zou willen hebben. En de navaho-pads daar bieden én geen ruggegraat vrijheid, zijn veel te kort en niet dik genoeg. Rotzooi kortom.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:00

ja, bij divoza verkopen ze inderdaad ook een cheap-ass zadel, en omdat dat bedrijf goed bekend staat zullen mensen ook dat zadel willen kopen in de veronderstelling dat die beter is dan zadelmarkt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:06

Heel goed, dat dit hier nu neergezet wordt, er kan niet vaak genoeg gewaarschuwd worden voor dit soort prutzadels, ze zijn gevaarlijk en helpen je paard de vernieling in.

Gisteren ook een topic van iemand, die vroeg naar de ervaringen van een australian zadel van de zadelmarkt, ook dat had ik ontraden, want daar staken zelfs de spijkers uit.

zadelmarkt ik snap er niks van, er werken paardengekken?? en toch bieden ze zadels te koop wat gevaarlijk is, voor de ruiter en het dier.