@Stelvio: op welke plek zitten de gespen bij je paard, als in is de singel niet te lang??
Ik heb al járen een FRA/Westip en herken dit gedrag absoluut niet, maar weet wel dat een paard bepaalde spieren heeft zitten op de plaats waar veelal een singelgesp bij aansingelen uit komt.
Ik denk niet dat de singel te hoog zit, ik heb 2 maten FRA Western singel en hij doet het bij beide maten. Hij doet het ook alleen aan de linkerkant, waar de tie-strap zit, wellicht vindt hij de druk van de dubbele tie-strap die door de gesp gaat teveel. Misschien is een nylon tie-strap ook wel het proberen waard, zodat het minder massa is. Hij is ook met andere dingen een ‘prins-op-de-erwt’, een roskam of een magic brush vindt hij ook echt niet fijn. Modder poets ik bijvoorbeeld weg met een scrubhandschoentje. Deze gevoeligheid is niet spier-gerelateerd, maar echt huid-gerelateerd, hij reageert ook heel snel op insectenbeten etc.
Die van mij heeft dit 1x gehad, vorig jaar, steeds linksom naar singel kijken, andere singel maakte geen verschil uit. Hij wou daarnaast ook niet lopen onder het zadel, echt staakgedrag, zweepje erbij dan weer wel. Paar weken later toen ik hem behandelde bleek hij muurvast te zitten in zn schoft en ergens klopt dat ook wel want wat ik eigenlijk altijd zie bij schoftblokkades is dat paarden in de hele lijn eronder, dus triceps maar ook singelgebied gevoeligheid tonen bij aanraken. Behandeld en en dit jaar niks meer gemerkt, liep als vanouds (winter staat hij altijd stil en normaal behandel ik hem altijd voor het rij-seizoen aan, alleen vorig jaar niet gedaan ivm gebroken hand, dus zo niet opgemerkt). Wellicht dus iets om even te laten controleren?
DubbelFun
Geplaatst: Gisteren, 09:27
Citaat:
Misschien is een nylon tie-strap ook wel het proberen waard, zodat het minder massa is.
Dat scheelt zeker een hoop en zou ik zeker eens proberen. Die dingen kosten ook niet zoveel in aanschaf en vaak kun je de onderdelen ook los kopen.
Hij loopt heel ontspannen en fijn los door het lijf, dus ik heb niet het idee dat hij verder last in z’n lijf heeft. Maar ik zal het zeker aan de osteopaat navragen wanneer hij hem behandeld tijdens onze volgende afspraak eind september. Ik ga eens online opzoek naar een nylon tie-strap.