[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Re: [WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 06:43

Dat is natuurlijk ook een idee om met een singelconverter een dressuursingel te gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:10

@Stelvio: op welke plek zitten de gespen bij je paard, als in is de singel niet te lang??

Ik heb al járen een FRA/Westip en herken dit gedrag absoluut niet, maar weet wel dat een paard bepaalde spieren heeft zitten op de plaats waar veelal een singelgesp bij aansingelen uit komt.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:25

Ik denk niet dat de singel te hoog zit, ik heb 2 maten FRA Western singel en hij doet het bij beide maten. Hij doet het ook alleen aan de linkerkant, waar de tie-strap zit, wellicht vindt hij de druk van de dubbele tie-strap die door de gesp gaat teveel. Misschien is een nylon tie-strap ook wel het proberen waard, zodat het minder massa is. Hij is ook met andere dingen een ‘prins-op-de-erwt’, een roskam of een magic brush vindt hij ook echt niet fijn. Modder poets ik bijvoorbeeld weg met een scrubhandschoentje. Deze gevoeligheid is niet spier-gerelateerd, maar echt huid-gerelateerd, hij reageert ook heel snel op insectenbeten etc.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 06:22

Die van mij heeft dit 1x gehad, vorig jaar, steeds linksom naar singel kijken, andere singel maakte geen verschil uit. Hij wou daarnaast ook niet lopen onder het zadel, echt staakgedrag, zweepje erbij dan weer wel. Paar weken later toen ik hem behandelde bleek hij muurvast te zitten in zn schoft en ergens klopt dat ook wel want wat ik eigenlijk altijd zie bij schoftblokkades is dat paarden in de hele lijn eronder, dus triceps maar ook singelgebied gevoeligheid tonen bij aanraken. Behandeld en en dit jaar niks meer gemerkt, liep als vanouds (winter staat hij altijd stil en normaal behandel ik hem altijd voor het rij-seizoen aan, alleen vorig jaar niet gedaan ivm gebroken hand, dus zo niet opgemerkt).
Wellicht dus iets om even te laten controleren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:27

Citaat:
Misschien is een nylon tie-strap ook wel het proberen waard, zodat het minder massa is.
Dat scheelt zeker een hoop en zou ik zeker eens proberen. Die dingen kosten ook niet zoveel in aanschaf en vaak kun je de onderdelen ook los kopen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:15

Hij loopt heel ontspannen en fijn los door het lijf, dus ik heb niet het idee dat hij verder last in z’n lijf heeft. Maar ik zal het zeker aan de osteopaat navragen wanneer hij hem behandeld tijdens onze volgende afspraak eind september.
Ik ga eens online opzoek naar een nylon tie-strap.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:02

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden in een lederen edix singel. De singel is heel zacht en dik onderlegd en heeft aan de kant van de tie strap een gesp met een extra rolletje (geen idee of dit type gesp een naam heeft :o )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:21

Ik heb járen geleden een dergelijke singel van Podium gehad, was een fijn ding. Wel goed schoon en soepel houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:16

Sure_lee schreef:
Ik dacht nou dat is toch niet anders dan dat het nu is?

Maar hier staat dat het ook om kleuren,leder en tooling gaat..
Ben erg benieuwd ja. Hopelijk niet al te mooi want dat is vaak slecht voor mijn portemonnee :+

[ Afbeelding ]

Nou ja, de Freemax zoals die nu is, is natuurlijk vreselijk saaie eenheidsworst. Ik vind het echt geen mooie zadels om te zien. (Ik vind mijn eigen zadel ook niet mooi hoor, ook te simpel eigenlijk).

Maar vaak hangt er ook een ander prijskaartje aan iets wat wat meer keuze geeft. Dus ik denk niet dat het goedkoper gaat worden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:40

Kifrahorse heeft in februari op Facebook al eens gedeeld dat er nieuwe modellen zouden komen, er vroeg toen iemand naar de prijzen en daar werd aangegeven dat deze tussen de 2500 en 3500 euro zouden liggen (wat Muze ook al aangaf). Dus ik denk dat we in die richting mogen denken.

Wat mooi is en wat niet verschilt per persoon, persoonlijk vind ik de buffel iets te 'clean' maar met een leuke kleur pad en mooie beugels eronder ziet dat er ook heel mooi uit en teveel circus hoeft voor mij dan ook weer niet.

Ik kruip weer onder mijn meeleessteen en blijf nog even in spanning wachten tot mijn Cow binnenkomt, kan niet lang meer duren :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:44

Ik heb vorige week een buffel opgehaald, tweedehands en ga die binnenkort laten passen.( door een freemax passer).
Vind zelf de cow mooier; maar om mee te beginnen kan ik hopelijk een tijdje met een buffel vooruit.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:58

Ik zag het nieuwe model al op de Duitse FB pagina van Freenax verschijnen.
Citaat:
Neue Freemax Modelle

Gerade werden auf der AMERICANA die beiden neuen Freemax Modelle vorgestellt.
Es ist geplant, dass sie ab November bestellbar sind (custom made).
Alle von euch so begehrten Informationen, wie Preise, Maße, Lederarten etc., werden jetzt kurzfristig auf der Freemax Homepage und hier in der Gruppe vorgestellt werden!

Afbeelding

Afbeelding

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 16:39

wel een betere knop op de fork, minder gevaarlijk hoop ik. Maar weinig tooling, of zou dat een optie zijn? (overigens zou ik er dan weer geen extra geld voor overhebben maar het wel heel spijtig vinden als er alleen die rand met tooling is)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 17:06

Als je weet hoe veel werk het is om een mooie tooling te maken zou het heel raar zijn om dat voor dezelfde prijs te kunnen verkopen dan een "simpele" tooling

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 18:34

Ik vind 2500-3500 euro voor een boomlooszadel wel erg overkill. Dan moet Freemax wel echt wat aan de kwaliteit gaan doen van hun zadels. Het leer van de buffel is dun en niet echt goed. Ook moeten ze wat doen aan die slechte nylon T-stukjes voor de fenders, dat ze er gewone fenders aan maken zoals bij een boomzadel (dat ze dus wat verzinnen om dat gewoon sterk en mooi te maken). Voor 2500 euro verwacht ik een zadel wat 30 jaar mee kan gaan bij intensief gebruik zoals dat ook het geval is met een boomzadel.

Tooling is bij handwerk duur. Maar ik twijfel of het wel handwerk is bij een fabriekszadel zoals de Freemax (en vele andere modellen zoals Pools). Als je een heel zadel vol tooling voor 300 euro nieuw kunt kopen (merkloos uit India), dan hoeft tooling ook weer niet zo duur te zijn. Kwaliteit is mogelijk iets minder dan met de hand, maar bij duurder leer zie je dat verschil amper meer.

De huidige Freemax heeft dezelfde tooling zeg maar als Pools en is gewoon SAAI. Echte eenheidsworst. Een ander randje zou het al wel mooier maken vind ik. Ik vind de tooling van Edix mooier (maar de kwaliteit van Edix is ook twijfelachtig, het singelstysteem is echt waardeloos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 19:44

De Bob Marshall die ik heb (2e hands gekocht) is -als je die nu laat maken- nieuw 3500$$$, dus dan heb je hem nog niet eens in NL!!
En de mooiste BM die ik ooit te koop heb gezien moest 2e hands al 3000 kosten ($$ dus).

Dan hebben we het wel over overall handtooling/snijwerk, dus geen machinaal geperste tooling zoals je vaak bij borders ziet.

Een boomloos zadel is dus echt niet altijd goedkoop!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:22

Ik vind 2500 voor een zadel die 30 jaar moet meegaan (en mijn inziens blijft geen enkel zadel 30 jaar goed) geen prijzen van nu meer. 30 jaar geleden misschien.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:26

Kirsha schreef:
Ik kruip weer onder mijn meeleessteen en blijf nog even in spanning wachten tot mijn Cow binnenkomt, kan niet lang meer duren :D

Ik ben ook in afwachting van m’n Cow. De bij de bestelling doorgegeven levertijd is nu voorbij, dus ik hoop hem ook snel te ontvangen. :o

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:06

Leuk, wij hebben zo te zien rond dezelfde tijd besteld. Hier waren het geloof ik de pad en de fork (maat 6 :+) waardoor het wat langer duurde.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:13

Ik vind de tooling van Edix mooier (maar de kwaliteit van Edix is ook twijfelachtig, het singelstysteem is echt waardeloos.

Gelukkig, nog iemand die dat vind. Dacht dat we de enige waren, met snelle slijtage.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:06

Ik lees nog steeds mee op zoek naar een boomloos western zadel. Moeilijk om een passer te vinden in Friesland.
Niet fijn dat om te horen lezen dat zowel freemax als edix niet la g mee gaan? Aan hoelang moet ik denken?
Wanneer kregen jullie slijtage?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:22

Slijtage kun je door zoveel dingen krijgen; berg je het zadel altijd netjes weg, krijgt het regelmatig onderhoud, wordt het wel regelmatig gebruikt (van 'niks doen' gaat leer ook snel achteruit), rij je met broeken of laarzen met 'scherpe/schurende' delen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:17

Ik vind de kwaliteit van de Freemax Cow zadels prima. Geen snelle slijtage of wat dan ook. De buffel kan ik niet zo veel over zeggen, ik heb een cow.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:01

Hoe komen jullie erbij dat ze niet lang meegaan? Op basis van 1 bericht hierboven van iemand die niet eens een freemax heeft?

Ik heb mijn eerste buffel 6 jaar gehad en niks slijtage. Ja gebruikerssporen, maar verder was het zadel in topconditie. En ik heb er echt veel mee gereden, zowel wedstrijden als het jaar rond 100+ km per week op de Veluwe.
Het enige dat ik een keer heb vervangen was het leertje waarmee de singel vast zat. Maar dat mag ook wel op een gegeven moment.
Het was dat mijn paard geblesseerd raakte, anders had ik er nu nog mee gereden.

Ik reed altijd met Wrangler jeans over mijn boots heen, vette het eens per half jaar eens helemaal in. Hing altijd binnen in een kast op een goede steun, op een oude pad, met hoes erover.

Onderhoud het goed en ben er zuinig op. Dan is er niks mis met de kwaliteit. Net als ieder ander zadel in die prijsklasse.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:01

Eens met Daihyo. Ik ga nu het 8ste jaar in met mijn buffel. Inmiddels aangepast op pony no. 3. Nog niks hoeven repareren. Ik rijd gemiddeld 3x per week een uur, ook door de zee en alles. Wees er net zo zuinig op als welk zadel dan ook en het gaat gewoon heeel lang mee.