[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:55

Hier een update over de seatsaver, dat is het helaas niet. Het is wel beter, ik heb nu slechts 2 tot 3 dagen een zitprobleem na een uurtje rijden, maar de zitting wordt te breed en dan krijg ik weer schuurplekken van mijn ondergoed waardoor ik gewoon ook niet meer op mijn springzadel kan rijden voor een dag of 4.

Dus nu ben ik op het punt aanbeland van: 1 keer per week max met mijn zadel rijden en dan zitpijn accepteren in het staartbotje, of een zadel op marktplaats opzoeken, of Arthurs, of Eurohorse, of een zadel van trails end.
Best lastig, Marktplaats is het goedkoopst natuurlijk, of door rijden. Ik krijg vast wel weer het geld wat ik betaald heb voor de mijne terug, is toch een redelijk gangbaar zadel. Ik kan ook vast wel weer voor rond dat bedrag een zadel op marktplaats vinden.

Of toch Arthurs? Die zeggen kom eerst maar eens in de winkel langs. En laat dat nu bijna 3 uur rijden zijn. Ik wil graag weten wat ik kan verwachten, en daar heb ik nog geen antwoord op. Het zadel moet uiteindelijk ook op mijn paard immers. Kosten voor passen zijn nog niet benoemd.

Eurohorse? Behoorlijke bedragen. Maar ze nemen wel de tijd is er gezegd, en mijn probleem komt zeker vaker voor. Dus daar kunnen ze mee helpen.

Trails end? Dan heb je een maatzadel. Maar niemand kent het verder, en ook mijn instructeur niet. Het is voor de californische style, maar ik kan dan nog steeds gewoon alles 'Texaans' doen. Prijs ook nog behoorlijk hoog, maar dan heb je een nieuw zadel. Zelf vind ik de zadels aan de korte kant op foto's, maar ze kunnen ook langer gemaakt worden is mij verteld. Keuze in kleur leer, tooling, enz.

Dus wil ik het goedkoopste, dan is het doorrijden of Marktplaats. Daarna volgen Arthurs (al krijg ik daar geen prijs, maar ze hebben nieuw voor 800-1200 en ook tweedehands volgens eigen zeggen). Of Eurohorse? Die hebben ook tweedehands, vanaf een 800.

Ga je nog voor nieuw bij een al wat ouder paard? Het staat wel vast dat een opvolger ook weer een springpaard wordt. Dus in dat opzicht blijft het type paard wel gelijk. Daarmee ook de kans dat het zadel weer zal passen (is door elke zadelmaker/passer bevestigd, al is er geen 100% garantie, maar een grotere kans dan dat ik over zou gaan op een quarter).

Kortom maar eens goed over nadenken en rustigaan verder rijden met mijn zadel.

Anoniem

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:09

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:24

Nielojram schreef:
Je hebt deze ook nog, Germie => https://flevohorsesupport.nl/putten-flevo-horse-support
Zit hier ook op bokt, fhs, heet ze.

Die ken ik niet. Maar die hebben alleen gebruikt? Ik vind ze ook aardig duur met de passervice, en die krijg je alleen terug als je een nieuw zadel koopt staat er. Dat is bij Eurohorse niet het geval.
Ik kan verder geen enkele indicatie vinden van wat ze op voorraad hebben?

Verder heeft iedereen het altijd over 'Evelien' bij Eurohorse, mijn mail is beantwoord door een Sanghita. Is dat een andere medewerkster?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:49

Christel van ropers ranch ken ik ook nog heeft gebruikte zadels.. geen ervaring mee zelf

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:56

paddraigh schreef:
Christel van ropers ranch ken ik ook nog heeft gebruikte zadels.. geen ervaring mee zelf

Ja, die naam ben ik ook wel eens tegen gekomen. Maar op de website staat dat ze maar 100km rijden om te passen. Dus dan valt die af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:09

germie schreef:
Het staat wel vast dat een opvolger ook weer een springpaard wordt. Dus in dat opzicht blijft het type paard wel gelijk. Daarmee ook de kans dat het zadel weer zal passen (is door elke zadelmaker/passer bevestigd, al is er geen 100% garantie, maar een grotere kans dan dat ik over zou gaan op een quarter).

Kortom maar eens goed over nadenken en rustigaan verder rijden met mijn zadel.

Hier wil ik wel iets over zeggen... ja, verkopers zeggen vooraf vrij makkelijk dat ze een zadel passend kunnen krijgen, ook als je paard geen QPA is. Maar als je eenmaal een zadel hebt, dat dan toch eigenlijk niet blijkt te passen, krijg je vaak te horen "ja maar, het is nu eenmaal geen APA". Voor jouw paard is er eigenlijk geen passend zadel, zoek het maar uit.
Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste die dat is gebeurd helaas.
Best jammer dat ik uiteindelijk toen 2200 euro heb besteed aan een nieuw zadel dat niet bleek te passen. Uiteindelijk heb ik het voor 350 euro verkocht aan een zadelpasser, die er ongetwijfeld minstens 800 voor gevangen heeft.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:21

germie schreef:
Verder heeft iedereen het altijd over 'Evelien' bij Eurohorse, mijn mail is beantwoord door een Sanghita. Is dat een andere medewerkster?

Sanqhita is de vrouw van Dominique, de zakelijke partner van Evelien. Niets ten nadele van Dominique, maar als er een nieuw zadel gepast moest worden, of een check of ons zadel nog past (doen we toch eigenlijk standaard wel eens per jaar, als Evelien toch bij ons op stal is) willen we altijd wel graag Evelien zelf. Zij kent ons paard al sinds we hem kochten, en ook daarvoor waren we al heel lang klant bij haar.
Dominique heeft er toen wel weer voor gezorgd dat we een zadel kregen waar ik ook probleemloos in weg kon rijden. Inmiddels overigens een ander zadel, meer "ranch", niet op mij aangepast dus, maar ik zit er prima in.

Ook een ouder paard verdient een goed passend zadel waar de ruiter goed in zit. Dus ja als het zou moeten (wat er niet echt in zit) zou dat ook zomaar een nieuw zadel kunnen worden. En als een eventuele opvolger dat dan niet zou passen dan zij dat zo. Dan komt er wel weer een ander zadel.

Dat "niemand" een bepaalde zadelmaker of verkoper kent wil niet persee iets zeggen natuurlijk. Wie is "niemand"?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:50

Wil je per sé een boomzadel? Anders zou je Zadelwijzer (voorheen boomlooszadelpasservice) kunnen benaderen. Of buitenzinnig. Of Kifrahorse. Zij komen door het hele land en hebben meerdere merken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:10

Daihyo schreef:
Wil je per sé een boomzadel? Anders zou je Zadelwijzer (voorheen boomlooszadelpasservice) kunnen benaderen. Of buitenzinnig. Of Kifrahorse. Zij komen door het hele land en hebben meerdere merken.

Liever wel. Als ik boomloos wil is dat de Cow van Freemax. Maar ik twijfel over de duurzaamheid. En ook over de zit voor mij. Daarnaast betaal je iets van 100 euro voor het passen en dat vind ik veel voor slechts 1 zadel. Ik ga er van uit dat ik bij een andere boomzadelmaker wel keus heb.
Er staat op marktplaats nog 1 boomloos zadel van een mij onbekend merk, maar daar vragen ze ook nog 1400 euro voor, gebruikt.
Edix en Barefoot vind ik te weinig zadel en je ziet te snel dat het boomloos is. Ik wil absoluut geen zadel waar je boomloos aan af kunt zien. Startrekk zou daarom ook afvallen, daar zie je aan de zit ook dat het boomloos is. Silverado zit met leveringsproblemen. AM Reitsport is er ook nog, maar nooit gezien, en hoewel ik wel goede verhalen er over lees zit je toch met proberen, dat kan niet.

Er is overigens ook nog een optie: Deuber en Partner. Een zadelmaker hier in de buurt heeft voor mij een Riuz Diaz aangemeten en is ook Deuber dealer. En hoewel er een cursus gevolgd is om westernzadels op te meten zal ik dan de eerste klant zijn voor een westernzadel. Ook kan ik hier niet proefrijden en moet ik dus een zadel uitzoeken uit een boekje. Dus dat houdt mij ook nog wat tegen.

Ik hoef gelukkig niet over 1 nacht ijs te gaan, ik kan western rijden, want paardlief heeft geen last.

Als ik gewoon een mooi zadel uit mocht zoeken dan werd het 1 van deze:
https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2531

https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2553

https://westernstore.nl/index.php?dispa ... ct_id=2534

Gek genoeg kom ik dan bij Arthurs uit voor de mooiste zadels zeg maar. Ik lees alleen erg wisselende ervaringen over zijn passervice. Daar naartoe rijden om zadels te bekijken? En dan moeten ze nog gepast worden. Prijzen zijn niet genoemd, alleen dat ik maar langs moest komen. Dat vond ik wel jammer, want ik heb gewoon meerdere vragen gesteld. 'Even' langsgaan betekent 6 uur in de auto zitten bijna. En dan wil ik wel dat er ook echt aandacht is en uitleg. Doen ze dat daar wel? En dan moeten ze op locatie komen om te passen.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-03-21 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:23

Met een Engels zadel kun je ook western rijden. Je stijl van rijden is niet afhankelijk van een zadel.
Een nieuwe Deuber is fantastisch. Ik heb ‘m vastgehad. Prachtig zadel. Maar ik zou nooit een zadel kopen zonder te passen. Nooit. Hoe mooi en aanpasbaar ook.

Waarom per sé de cow en niet de buffel? En waarom twijfel je over de duurzaamheid? En waarom twijfel je over je zit?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:29

Daihyo schreef:
Met een Engels zadel kun je ook western rijden. Je stijl van rijden is niet afhankelijk van een zadel.
Een nieuwe Deuber is fantastisch. Ik heb ‘m vastgehad. Prachtig zadel. Maar ik zou nooit een zadel kopen zonder te passen. Nooit. Hoe mooi en aanpasbaar ook.

Waarom per sé de cow en niet de buffel? En waarom twijfel je over de duurzaamheid? En waarom twijfel je over je zit?

Het is toch een flexibel zadel. En ik ben bang dat ze scheef trekken of niet lekker zitten op den duur. De cow vind ik mooier, punt. Daarnaast ben ik net wat zwaarder dan de genoemde 80kg en hoewel men zegt dat het toch niet veel uitmaakt heb ik dan zoiets van het wordt de cow. Ik twijfel over de zit omdat ik een equitation seat wil. Dus mooi rechtop, eigenlijk neig ik zeker wel wat naar de Californische zadels dan.

Een Deuber wordt wel gepast, want er komt dan een zadelmaker langs die een cursus gedaan heeft. Maar ja, ik kan het dus niet zelf ervaren of van te voren voelen. Dat vind ik dus jammer. DAarom twijfel ik, ik moet dan dus een zadel uit een boekje uitkiezen en dan moet er gekeken worden of het past. Er is geen boom aanwezig, dus het moet puur door opmeten gedaan worden.

Eurohorse komt met bomen langs bij nieuw is er gezegd. En tweedehands zadels zijn gedemonteerd.

Hoe Arthurs het doet weet ik niet. Wat ik wel weet is dat mijn merrie gewoon al 10 jaar lang hetzelfde model heeft, dus als ik een westernzadel koop en het ligt na 3 maanden toch niet goed, dan ligt het niet aan het paard wat veranderd is, maar toch echt aan het zadel wat dan niet gepast heeft. Dat heb ik ook al aangegeven. Maar er is geen antwoord gekomen op dit soort vragen. Alleen dat het kan zijn dat je een zomer en winter pad nodig hebt als je paard in de zomer dikker is. Arthurs zegt wel dat er genoeg keuze is voor mij dan wat op mijn paard moet gaan passen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:38

De Deuber en de Freemax hebben beiden een vlakke zit. Dus dat matcht niet met je wens voor een equitation seat.

Waarom bel je Eurohorse niet gewoon voor een afspraak? Geef je budget en je wensen door en ze komen met een wagen aan keuze aan huis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:48

Daihyo schreef:
De Deuber en de Freemax hebben beiden een vlakke zit. Dus dat matcht niet met je wens voor een equitation seat.

Waarom bel je Eurohorse niet gewoon voor een afspraak? Geef je budget en je wensen door en ze komen met een wagen aan keuze aan huis.

Ze hebben dan een foto nodig van de achterkant van mijn paard om de schoft te beoordelen. Die heb ik nog niet. (ik heb veel foto's van mijn paard, maar de kont is nu net het minst interessante om foto's van te maken :+ )

Deuber heeft volgens de website vele soorten zadels, van reining tot ranch tot vaquero/wade. Maar ik kan ze dus niet voelen, zien, proberen.

Heeft Arthurs veel zadels op voorraad? en ook gebruikt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:53

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 23:07

Christel van Ropers ranch is een echte aanrader, over die kilometers die ze max rijd zou ik gewoon eens over informeren bij haar als ik jou was. Christel is een leuk mens en heeft ook super veel zadels op voorraad dus dat moet haast wel dat ze iets voor jou heeft! Ook neemt ze alle tijd voor je, geen gehaast maar in alle rust zadels passen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:36

Petrichor schreef:
Christel van Ropers ranch is een echte aanrader, over die kilometers die ze max rijd zou ik gewoon eens over informeren bij haar als ik jou was. Christel is een leuk mens en heeft ook super veel zadels op voorraad dus dat moet haast wel dat ze iets voor jou heeft! Ook neemt ze alle tijd voor je, geen gehaast maar in alle rust zadels passen. :)

Die heb ik gemaild, maar op de website staat niet veel.

Mijn instruteur is geen fan van Arthurs, maar Arthurs lijkt de meeste keuze te hebben. Hij zegt dat Eurohorse het beste is. Best lastig.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:00

germie schreef:
Mijn instruteur is geen fan van Arthurs, maar Arthurs lijkt de meeste keuze te hebben. Hij zegt dat Eurohorse het beste is. Best lastig.

En daar ga je nooit uit komen. De een zweert bij Eurohorse, de ander bij Arthur, en de volgende noemt weer een ander als beste.
Wij gaan voor zadels alleen naar Eurohorse (of nouja, andersom, ze komt naar ons). Maar er zijn daartegenover net zoveel mensen die net zo tevreden zijn over de passervice van Arthur of wie dan ook. En over iedereen zijn wel mindere verhalen te vinden.

Verder ben ik iets minder trouw hoor, shop hetgeen dat ik wil hebben waar ik het kan vinden. Hoewel we bij Evelien de vrachtwagen nauwelijks in kunnen zonder er via het pinapparaat weer uit te gaan :+ maar goed, dat geldt net zo hard voor de stands van de andere shops als Arthur en evt UHG op de shows.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:09

Bericht terug van Ropers Ranch, ik val buiten de zadelpasregio. Dan moet ik met mijn paard langskomen. Dan valt dat dus af.

Komt Eurohorse met een grote vrachtwagen langs? Of met een VW bus achtig iets? Want die vrachtwagen wordt misschien een probleem met keren, dan moeten ze 400m achteruit rijden. Nu zal iemand die een vrachtwagen bestuurt dat ook wel kunnen.

Bij Arthurs zou ik eerst langs moeten gaan. Dan kan ik voor mezelf wat uitzoeken en dan later laten passen. Gebruikt passen ze alleen op locatie en ik ga mijn paard geen 6 uur trailer aandoen.

Van Evelien/Eurohorse kan ik maar 1 minder verhaal vinden, maar ook daar is geprobeerd het op te lossen (wat niet gelukt is overigens).
Laatst bijgewerkt door germie op 11-03-21 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:11

Och, en buiten de Nederlandse shops heb je er dan ook nog genoeg die zweren bij The Country Store , of Sunville, beide in Zonhoven Belgie. Als je in het zuiden van NL woont, is dat ook nog een optie...
Meningen verschillen en dat blijf je houden, dat is met de Engelse zadelmakers en -passers niet anders. Arthur heeft de merrie die ik reed destijds een prima passend zadel aangemeten. Merrie zelf bleek enkele jaren later de voorkeur te geven aan een boomloos zadel, kan ook nog ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:17

Skippy01 schreef:
Och, en buiten de Nederlandse shops heb je er dan ook nog genoeg die zweren bij The Country Store , of Sunville, beide in Zonhoven Belgie. Als je in het zuiden van NL woont, is dat ook nog een optie...
Meningen verschillen en dat blijf je houden, dat is met de Engelse zadelmakers en -passers niet anders. Arthur heeft de merrie die ik reed destijds een prima passend zadel aangemeten. Merrie zelf bleek enkele jaren later de voorkeur te geven aan een boomloos zadel, kan ook nog ;)

Nee, ik woon echt helemaal in het noorden. Zaken als Ride with a Smile en Profitack zijn dichterbij dan Arthurs en waarschijnlijk ook dan Eurohorse. :D

Dus zo even snel selecteren blijven Arthurs en Eurohorse over. Arthurs valt meer binnen budget verwacht ik. Marktplaats blijft het goedkoopste, maar ook daar staat niets in de buurt te koop.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-03-21 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:19

Ach, zo heb ik een zadel zowel via Eurohorse als via Westernspul gekocht, voor mijn niet-QPA. Die pasten ook niet helemaal lekker, maar daar was ik al voor gewaarschuwd, dat dat moeilijk zou worden. Dat is de reden geweest dat ik uiteindelijk toch voor de Freemax ben gegaan. Na 4 zadels was dat inmiddels een duur grapje.
Maar dat maakt Eurohorse of Westernspul niet ineens slechte zadelpassers, alleen bij mijn paard paste het niet.

Sandra: dat van het pinapparaat is herkenbaar. Maakt niet uit bij welke shop je staat, mij lukt dat ook nooit _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:24

Ja, maar mijn vertrouwen in boomloos is minder dan in een boomzadel en ik heb nu ook een passend zadel met boom immers. Dus ik verwacht niet dat dat onmogelijk is of moeilijk om een ander passend zadel te vinden. Daarnaast heb je bij boomloos maar 1 keuze en dat is gewoon een Cow. Helemaal wegstrepen doe ik niet. Maar daar gaat zeker niet mijn eerste voorkeur naar uit. Ben je toch 1500 euro kwijt, gelukkig kunnen er dan wel mijn normale wollen pads onder omdat de Freemax met normale pads te rijden is (Net als AM Reitsport). En als je dan die 100 euro paskosten niet terugkrijgt wordt het een duur geintje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:30

Ik zeg nergens dat jij de Freemax moet nemen toch? Dat is nu wel duidelijk.
Waarom bel je niet gewoon naar Eurohorse met je vragen? Dan heb je het meest betrouwbare antwoord.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:32

germie schreef:
Ja, maar mijn vertrouwen in boomloos is minder dan in een boomzadel en ik heb nu ook een passend zadel met boom immers. Dus ik verwacht niet dat dat onmogelijk is. Daarnaast heb je bij boomloos maar 1 keuze en dat is gewoon een Cow. Helemaal wegstrepen doe ik niet. Maar daar gaat zeker niet mijn eerste voorkeur naar uit. Ben je toch 1500 euro kwijt, gelukkig kunnen er dan wel mijn normale wollen pads onder omdat de Freemax met normale pads te rijden is (Net als AM Reitsport). En als je dan die 100 euro paskosten niet terugkrijgt wordt het een duur geintje.

De keuze is heel persoonlijk. Maar je kunt er prima vertrouwen in hebben hoor! De boomloze zadels anno 2021 zijn niet meer de vormeloze, slappe vodjes van 30 jaar terug. Zolang je niet met koeien wil gaan werken of flink aan de slag wil met reining, kom je boomloos meer dan prima uit de voeten.
En daar zijn natuurlijk best wat merken in: Freemax, Silverado, Bob Marshall. Die laatste heeft zoveel modellen dat je vast ook iets met een equitation seat kunt vinden. Inmiddels heeft ook Edix een zadel dat qua looks echt lijkt op een boomzadel, de Oakley. Schrijf het dus niet bij voorbaat af omdat je de looks van bijv. een Barefoot Arizona 'niet western genoeg' vindt, of bang bent voor een gebrek aan stabiliteit :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:37

Daihyo schreef:
Sandra: dat van het pinapparaat is herkenbaar. Maakt niet uit bij welke shop je staat, mij lukt dat ook nooit _O-

Ah kijk! dan ligt het gewoon aan die apparaten. Niks aan te doen dus :+